{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Køling af forstærker... {{forumTopicSubject}}

Hej!

Er der nogen der har nogle gode råd til forstærkerkøling?

Min forstærker slår fra, når den har været presset lidt især her i sommervarmen. Montering er bag bagsædet og forstærkeren har ikke aktiv køling.

Jeg tænker flere muligheder:

1) Føre en slange fra aircondition-rørene ned til baggagerummet - alternativt ude fra køleren
2) Sætte en 12V blæser derned og evt. sætte termostat på (alternativt kontakt-styret)
3) Montere PC-blæsere i side- eller hattehylde - også termostatstyrede (alternativt kontakt-styrede)

Nogen bedre råd?

Hvor kan jeg få sådan noget udstyr?

På forhånd tak!

MVH
Søren

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køling af forstærker...
  • #1   21. maj 2007 bare nogle pc blæsere på.. de bruger ikke alverden strøm og så bare sæt dem til så de kører når forstærkeren er tændt.. nemt og simpelt..

• #2   21. maj 2007 Alle 3 lyder som noget der vil virke.. Tjek på diverse computer sider efter 12V blæsere og slange kan du jo få i thansen eller andet..

• #3   21. maj 2007 gør den det også hvis du åbner bagagerummet og lægger sæderne ned med aircon kørende?

Jeg tror ikke det er varmen der gør det. Normalt er en forstæker bygget til at kunne indbygges og dermed stadigvæk have køling nok. I mine øre lyder det som en stel der ikke er helt i orden eller nget ledening der er for tynd

• #4   21. maj 2007 (det med aircon skal naturligvis være med bagklappen lukket smiley

• #5   21. maj 2007 utroligt hvis den bliver så varm, hvis den ikke er lukket inde, kunne tyde på en forkert belastning.

ang. køl har jeg selv lavet mit med 12V pc blæsere, en der suger luften væk og en der blæser nyt til, styret over en termostat, dette har jeg brugt i flere biler og det virker upåklageligt efter hensigten

• #6   22. maj 2007 Hej!

Hvis jeg åbner bagklappen slår forstærkeren til igen næsten med det samme. I Golfen er baggagerummet fuldstændigt lukket, så varmen bygger jo op.

Jeg har checket stellet flere gange og monteret kabel fra batteriets minuspol til stel. Jeg tror ikke det er der, for jeg blev bedt om at checke det hele igennem for nyligt, da min HU brændte af (fordi jeg sendte 12V retur gennem signalkablerne ved en fejl!)...

Jer, der har lavet 12V blæsere: Ventilerer i hele baggagerummet eller sidder blæserne direkte oven på forstærkeren? Jeg havde nemlig tænkt mig en løsning, hvor blæserne sidder i sidehylderne ved hattehylden, dvs. indblæs i den ene side og udblæs i den anden - kan de ventilere de 300 rumliter effektivt?

Hvor får jeg termostat og blæsere, der reagerer på en indstillelig temperatur?

/Søren

• #7   22. maj 2007 ...vil lige tilføje, at jeg bruger en MDS D6-forstærker med 1F kondensator, 25 mm2 ledning til både plus og minus. Kondensatoren har separat minusledning og begge minusledninger er under 0,5 m til stel.

Jeg bruger 2,5 mm2 højttalerledning til delefiltre og herfra 1,5 mm2 ledning til højttalerne.

Kan varmen opstå ved f.eks. at have forbundet minus til plus og omvendt på højttalerne?

/Søren

• #8   22. maj 2007 Søren, ikke for noget, men 25mm2 lyder underdimenssioneret. Ville mene du skulle op i det dobbelte.

• #9   23. maj 2007 Hmmm, jeg har kigget på de guides som f.eks. carsound.dk har liggende (seneste katelog), og den siger, at 25 mm2 ved maks. 3 meters længde (plus-kablet) er nok til forstærkere op til 1000 Watt. Carsound har selv bekræftet tykkelsen, og de kunne have solgt mig 35 mm2, hvis de ville...

Men god pointe - jeg orker bare ikke at skifte det, men huske det til næste gang jeg skal montere...

Kondensatoren lyser da også rødt når man fyrer anlægget af, hvilket indikerer, at den ikke kan trække nok strøm, men gør det forstærkeren varm?

/Søren

• #10   23. maj 2007 Nu har jeg kørt lidt rundt og den slår stadig fra. Jeg fjernede endda hattehylden for at give luft, men ligemeget hjalp det.

Det tyder jo på stelforbindelsen - måske jeg skulle sætte 35 mm2 stel på, når jeg gider, men forstærkeren kan vist ikke tage meget tykkere kabler end de 35 mm2...

...for jeg går ud fra, at det er vigtigst, at stelforbindelsen er stor og kraftig...?

Har iøvrigt lagt diagrammet jeg omtalte tidligere op på fotoalbums under bilstereo-projekter...

/Søren

• #11   23. maj 2007 Stel kan aldrig blive for stor faktisk så det har du helt ret i, men stel og plus bør være samme størrelse...

Lyder mest på mig som stelforbindelsen... Prøv evt at tjekke der hvor den sidder til på stel. Får den god nok stel?

Kommentér på:
Køling af forstærker...

Annonce