{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
729 visninger | Oprettet:

Frederik E
Frederik E
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19

Hjælp til installation af højtalere {{forumTopicSubject}}

Goddag!

Jeg har en gammel polo fra 2005, som ikke har højtalere på bagsæderne. Det ville jeg gøre noget ved.
Til min store frustration fandt jeg ikke nogle højtalerledninger efter at have fjernet dørpanelet. Så derfor trak jeg selv et lydkabel og loddede det til ISO stikket. Så ville jeg blot teste den side jeg nu havde brugt en evighed på at installere. Radioen (en Kenwood MBT209) melder så "miswire".

Så måler jeg mellem bilens stel og lydkablet, og her måler jeg 3 ohm mellem højtalerens plus og bilen stel og 1 ohm mellem højtalerens plus og bilens stel.

Skal der være "uendelig" modstand mellem lydkablets plus og minus og til stel?

Det skal siges at jeg har skruet højtaleren fast med fire selvskærende skruer direkte på hullet i panelet. Og højtalerrammen har derfor direkte forbindelse til stålet på panelet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til installation af højtalere
  • #1   12. nov Det lyder som om højtalerkablet er kortsluttet til stel.
    Der skulle helst ikke være målbar gennemgang mellem stel og +/- på højtalerkablet.

• Frederik E
    Frederik E Tilmeldt:
    nov 2015

#2   12. nov Pis.. det fatter jeg ikke.. skal højtaleren installeres “flydende” på panelet? Altså med en adapter mellem panel og højtaler? Kan virkelig ikke forstå hvis kablet skulle have overgang til stel et sted

• #3   12. nov Højtalerens "chassis" må gerne røre ved stel.
    Du kan jo prøve at koble højtalerkablet fra både radio og højtaler og så måle mellem stel og hver leder.
    Hvis der stadig er gennemgang til stel er det kablet.
    Hvis ikke er det en af de to andre komponenter der har kortslutningen.

• #4   12. nov Så måler jeg mellem bilens stel og lydkablet, og her måler jeg 3 ohm mellem højtalerens plus og bilen stel og 1 ohm mellem højtalerens plus og bilens stel. ???????

Er det ikke det samme

• #5   12. nov Du har vel loddet forkerte ledninger på iso stikket

• Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

Følgere: 1 Svar: 115
    #6   12. nov Mindst én af de 8 højttaledninger er kortsluttet til bilens chassis!

Ja, alle 8 højttalerledninger _S_K_AL_ være isoleret fra bilens chassis! Højttalersignalerne SKAL være ægte differentielle signaler.

Hvis du vil nørde, så sæt dig ind i hvordan et H-bro (H-bridge) udgangstrin er konstrueret.

• Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 109
    #7   12. nov Start med at afbryde dine højtalerkabler fra radioen !!!!
    mål derefter mod stel på en af lederne i dit højtalerkabel af gangen - på samtlige kabler skal modstanden være uendelig stor - ellers har du en kortslutning et sted - gentag det samme med kabler afbrudt fra højtalerene - skal give samme resultat ellers har du en kortslutning et sted på dine kabler !!!

• #8   14. nov Tag lige nogle billeder, af det du har loddet.

• Frederik E
    Frederik E Tilmeldt:
    nov 2015

#9   17. nov Tak for svarene.

Jeg fik løst problemet. Stikkene på højtaleren var “uhensigtsmæssige”. Så jeg bøjede dem i en vinkel af 90 grader. Og sørgede for ekstra isolering.

Kommentér på:
Hjælp til installation af højtalere

Annonce