{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forsikring af kabler i biler
  • #1   1. jan 2008 det kommer jo an på dit strøm forbrug... ohm lov gælder også i bilen

• #2   1. jan 2008 sagen er den at jeg skal trække til den ene forstærker nu men vil gerne have en mere på senere. regner med at skal bruge mellem 70 og 100 A. spørgsmålet er hvor tykt kabel jeg skal trække

• #3   1. jan 2008 10 kvadrat 50 amp
    16 kvadrat 65 amp
    25 kvadrat 80 amp
    50 kvadrat 120 amp

en go tommelfinger regl

• #4   1. jan 2008 så et sted at 10 kvadrat må trække 60 A kan det være rigtigt, mener vi plejer at bruge 16 kvadrat til 63 i industri

• #5   1. jan 2008 kanon tommy

• #6   1. jan 2008 du må forsikre dit kabel med uendelig amp, du må bare ikke trække mere end kablet's opgivne strømværdi ..

jeg har 25' kabel forsikret med 300A i min bil fx

Du finder din sikring ved at sige Watt(IKKE RMS)/12

• #7   1. jan 2008 christian H nej du må sgu ikke din forsikring må ikke overskride kortslutnings værdien for dig kabel ellers brænder det over hvis der sker en kortslutning

• #8   1. jan 2008 det er rigtigt nok, men nu er kablet i en bil vel ik over 5meter, så det er begrænset hvad modstand der når at blive i kablet.. uendeligt er måske os for meget at sige, men til en hvis grad

• #9   1. jan 2008 det har jo ikek noget at gøre med hvor langt der er og jo mindre modstand jo mere strøm

• #10   1. jan 2008 christian H -> hvis så du laver en kortslutning der ligger og trækker 290A går der sku da ild i lortet på et tidspunkt

• #11   1. jan 2008 hvis du laver en dimensionering af et kabel eller en installation så har det da i allerhøjeste grad noget med længden af kablet at gøre..

• #12   1. jan 2008 25 kvadrat har en største tilladte mærkestrøm for kortslutningsbeskyttelse på 200 amp det vil sige hvis din + kortslutter imellem dit bat og forstærker brænder det over

• #13   1. jan 2008 christian H kun hvis du regner spændingsfald

• #14   1. jan 2008 jesper,

hvis du vil trække knap 4000w så er du da nød til at have en sikring der kan holde de amp ellers ryger den jo hele tiden?

• #15   1. jan 2008 Tommy N

Hvad er det så du bruger R og XL værdi'er til når du beregner IK max og IK min...????

• #16   1. jan 2008 christian H jamen længden har ingenting med hvor stor strøm kabelt kan holde til

• #17   1. jan 2008 Går udfra du er udlært elektriker.. jeg har kun li været på h3 så du har vel ret så.

Men i de beregninger vi laver er længden vigtig for at kunne finde IK min, hvilket i det her tilfælde ville være en kortslutning ved forstærkeren.. der skal man bruge R værdierne for de kabler der nu er i installationen, dog er der kun et kabel her, men du kan jo ik finde R værdi'en uden at bruge længden og størrelsen på kablet...

• #18   1. jan 2008 i bekentgørelsen er der på side 75 er der en tabel hvor du har hvad de forskellige kabler tværsnit kan holde til af forsikring.

• #19   1. jan 2008 Husk nu på det IKKE er forstærkeren der skal sikres MEN KABLET!!!!!!

grunden til hovedsikringen er jo netop at kablet ikke skal kortslutte og skabe en brand!!

Jeg HAR set en bil hvor et 25kvd. kabel kortsluttede og brændte en del af kabinen!!!

Daniel

• #21   1. jan 2008 50mm2 skal have 200 amps sikring ...

på emmanet.com kan du finde regler om hvor store sikringer der evt skal på kabler fra 1 - 100mm2 kabler

• #22   1. jan 2008 Bjørn N vad er det for noget vrøvl sikringen har ingenting med længden på kablet at gøre.

Kent Ø de tajeg kommer med er vedvarendene belastning hvor fx kablet skal kunne holde 20 år

• #23   2. jan 2008 jesper .

Hvis du bruger tabellen for sikring til huse går du ihverfald ikke helt galt i byen, værdierne ligger nemlig lavere end hvad f.eks EMMA anbefaler som max sikring.

christian H: Hvis du har en 300 amp sikring foran et 25 mm2 kabel i bilel, er der da også et eller andet du har komplet misforståret, hvad skulle iden var i at smide så tor en sikring i. Jeg kan nemt forstår man smider en sikring i der er lidt større end ens max strømforbrug, for at ungå at belaste sikringen til grænse, som jo vil resultere i at den bliver varm.
    medmindre du har en fordeler blok med sikring i bagagerummet, vil jeg mene du leger med bilens liv, ved at havde en 300 amp sikring i motorrummet. Der findes ikke et eneste holdbar argument for at forsikre med så stor en sikring. Gør lige dig selv en tjeneste og skift den ud med en sikring

Som tidligere nævt har EMMA lavet en meget god dimentioneringstabel, som netop tager hendsyn til spændingsfald, længde og forbrug. Mener spændingsfaldet er sat til 3%.
    Den kan jeg VARMT ambefale. Og så nøjes med at bruge en forsikring der måske er 10-20 amp højere end ens maksimal forbrug, uden at den kommer over kablets max strømværdi. Jeg følger personlig stærkstrømsbekendtgørelsens liste over PVC isolerede kabler, da jeg stoler på at der ligger dokumenteret grundlag bag de værdier der er sat i den.

• #24   2. jan 2008 Kent Ø

En 50 mm2 skal ikke havde en 200 amp sikring, den må MAX sikres med 200 amp, og det kan klart anbefales at sikre under kablets max strømværdi.

Jesper: Nu ved jeg jo ikke hvor mange meter du ender ud med , men hvis vi tager grundlag i, at når du ligger den samlede længde at dit plus kabel samt stel kabel sammen ender vi nok ud i ca 5-6m og du ligger tæt på at ville trække 100 amp , så vil jeg mene du lige så godt kan starte med at købe et 50mm2 kabel, du kan måske nøjes med en 35mm2, men der er bare ikke så stor en prisforskæld til en 50 mm2 at det kan svare sig ikke at gøre det. Jo tykkere kabel du trækker jo flere volt har du ved forstærkeren, og jo flere volt du har jo bedre spiller det.... Men det er jo altid op til ens egen penge pung hvor meget man vil ofre på god lyd...

http://www.emmanet.com/download/rulebook/Rulebook07install.pdf

• #25   2. jan 2008 christian H : Hvis du trækker lidt under 300 ampere i et 25 kvadrats kabel, har du så prøvet at mærke på kablet efter der har været skruet godt op i et stykke tid, jeg vil love dig for at det er godt lunt, og det plejer ikk at være et godt tegn.

• #26   2. jan 2008 de 200 amp på en 25 kvadrat vil jeg sige er smeltegrænsen for kablet alt efter hvor træe ens sikring er

• #27   2. jan 2008 I er inde på noget af det rigtige. Bjørns formel er fin at bruge. Og jo længden har noget at sige hvis vi skal være korrekte, da spændingsfaldet spiller ind. Eksempeltvis er en 25 mm2 nok til en 125A sikring hvis den er op til 2,5m lang er den derimod 3,5 m bør du vælge en 35mm2. Strømværdiskemaet i henviser til i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 (på side 184 så vidt jeg husker og ikke side 75) er ikke korrekt at bruge. Da disse værdier er for "stive installationskabler" og det er en anden faktor der spiller ind.
    Når christian skriver at han forsikrer kablet med en større sikring end kablet i princippet kan holde til, kan det i visse tilfælde være en ok løsning, man skal bare være klar over hvordan installationen er opbygget i bilen. Går kablet dirrekte til en forstærker og denne har indbygget sikring, vil den fungere som overbelastningssikring, hvorimod sikringen i motorrummet kun vil være en kortslutningssikring. Her skal man være meget opmærksom på anlægets maksimale strømforbrug og vide lidt om hvad man har med at gøre. Trækker man betydeligt mere strøm gennem kablet end det kan klare vedvarende går det galt. Et tyndt kabel kan samtidig øge chancen for generatorstøj og andre problemer.
    Angående sikringsstørrelse til de forskellige kvadrat og længder ligger der en rigtig god og overskuelig tabel på ice-man.dk ligeledes findes der en del på emmas hjemmeside.

Manny
    Team Phanatic

• #28   2. jan 2008 Manny den tabel på side 75 er største tidlladte sikring imod kortslutningsbeskyttelse

• #29   2. jan 2008 Tommy N> du har sgu ret, tjekkede det lige. jeg beklager. Det er for længe siden jeg har haft bogen i hånden hehe

• #30   2. jan 2008 ja det er helelr ikke hverdag jeg kigger i den smiley men den er sgu go at ha

• #31   2. jan 2008 Hvis tråden stadig kører, så skal det lige siges at jeg har en fordeler boks i bagagerummet med 3 * 80a sikringer

• #32   3. jan 2008 christian H så skal du stadig ned på en 200 amp sikring i stedet for din 300 da en 25 kvadrat har en maks kortslutningsstrøm på 200 amp

• #33   3. jan 2008 Tommy N

Burde jeg ik hellere gå et kabel eller 2 op? Skal bruge 300A til at trække mine forstærkere.. ;l

• #34   3. jan 2008 christian H.
    Jov det er du, men hvis du skal bruge 300 amp, er du nærmere over i at du skal havde et kraftig batteri i baggagerummet, samt en større generator.. Hvis du bruger 300 amp kan en 25 mm2 slet ikke levere den strøm du bruger, så du burde faktisk slet ikke kunne bruge dine forstærekre pga. spændingsfald, samt at du ikke kan lave andet end at havde en lader på din bil, da generatoren jo ikke kan lade nok til at holde strøm på dit batteri.
    Ved god at du sikkert ikke belaster dine forstærkere max, men det betyder jo så også at du ikke trækker 300 amp, fordi det kan en 25 mm2 slet ikke levere.

• #35   3. jan 2008 Han sagde også der hvor jeg købte anlægget at jeg skulle overveje et til batteri, men at jeg godt kunne nøjes med de gamle kabler jeg havde ;l?? tænkte, ja det vel fint nok når nu de bliver sikret igen efter hovedsikringen.. men kan godt se det er lidt problematisk når kablets strømværdi ligger 100a under

• #36   3. jan 2008 christian H

du skal op på en 50 kvadrat før den at en 300 amp virker som korstlutnings beskyttelse

• #37   3. jan 2008 så må jeg have fat i sådan en fætter.. .tak

Kommentér på:
forsikring af kabler i biler

Annonce