{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ny vandlås håndvask 600 kr.
  • Udskiftning af gulvvarmestyring 2.300 kr.
  • Stikkontakt med dæmper 1.250 kr.
  • Fjerne + ny fuge ca 60cm 700 kr.
  • Afmonter kogeplade i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeres erfaringer med Anlæg?
  • #1   22. jan 2008 hertz

• #2   22. jan 2008 jo mindre subs jo hurtigere pumper de og du får en stram bas, jo større jo langsomere og mere buldrende dyb bas får du

• #3   22. jan 2008 jbl power
    rockford fosgate p1
    pioneer spl
    blaupunkt velocity
    alphasonik

det er i hvert fald ikke helt dårlige mærker

• #4   22. jan 2008 Ja nemlig..
    Nogen der har links til hvor de sælges Alphasonik?

• #5   22. jan 2008 til den slags musik hertz jbl rockford

• #7   22. jan 2008 spl dynamics pro10d ville også kunne levere varen

• #8   22. jan 2008 Christian H: Sådan kan du ikke bare sige. Du kan sagtens finde 15" enheder der er ligeså hurtige som 10" enheder. Hvorfor bliver folk dog ved med at sige at 10" er hurtigere end 12" og 15". Det afhænger jo af hvilken enhed man køber, ens forstærker osv osv.

til topicstarter: hvad er fornuftige penge? 1000 kr. 2000kr. eller ?
    og hvor kraftig er den forstærker du har (i rms ikke kinawatt)?

• #9   22. jan 2008 købe det bruget så kan du få meget mer for dine kr

• Max m
    Max m Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Svar: 15
    #10   23. jan 2008

hej rune,

Det vil jeg gerne debattere og modbevise til hver en tid. der er forskel på en 15 " og en 10 " alene membranens masse fylde er nok til at der er forskel. En hver aktion har en modsatrettet og lige reaktion... for at bruge et godt kendt udtryk. den energi membranen kræver for at blive sat i bevægelse og stoppes igen er større i en 15 " DVS. At du skal bruge langt mere effekt til at kontrollere enheden.

I teorien, kan der være noget om det du siger. hvis man teoretisk valgte en espl 10 tommer med en stor vandring på en lille forstærker, og så sammenlignede den med en 15 SQ enhed på en kæmpe forstærker ville det godt kunne lade sig gøre at 15 tommeren var hurtigere, MEN som de fleste nok ville forstå en sammenligning mellem en 10 og en 15 tommer, må man tage som udgangs punkt at der nogenlunde er tale om den samme type enhed. bare i 10 og 15 tommer.

Hvis man tager udgangs punkt i dette ville massen i membranen alene gøre enheden langsommere.

Derudover er der den effekt som du kan nå at afgive. da din forstærker en kobling af forskellige komponenter og forbundet til at batteri er der en grænse for hvor meget effekt man kan hive igennem i et vist tidsrum, derfor hvis du skal have den nødvendige effekt til at drive en 15 tommer med samme præcision som en 10 tommer ville du skulle bruge en eksponentiel forøgelse an dit grej og dine omkostninger.

PS. det er ikke for at lyde som et surt røvhul, kun hjælpe, og så er jeg altid frisk på en god diskussion smiley

• #11   23. jan 2008 ja den diskution har været oppe mange gange. men jeg er på rune's side.. den lange snak der kan intet bevise.. det er kun en teoretisk forklaring..

• Max m
    Max m Tilmeldt:
    feb 2007

#12   23. jan 2008 Hej.

Kort fortalt er der jo også forskel i hvor hurtig en 4 tommer mellemtone og en 6 tommer er . Det er bla. derfor en 4 " er bedre til mellemtone som har en kortere bølge længde, og som derfor skal være hurtigere. hvorimod en 6 " er bedre til kick da den har mere masse og større areal.

Ved godt det ikke er særligt videnskabeligt, og skal nok vende tilbage med en bedre og mere videnskabelig forklaring i aften eller i morgen.

en anden faktor som mange glemmer er den ekstra effekt det kræver at få en 15 tommer til at bevæge sig hurtigt.

Jeg sider ikke det ikke kan lade sig gøre. misforstå mig ikke, men nu er vi i gang med at generalisere. Men skal ikke gå i dybden med det. Vender som sagt tilbage.

• #13   23. jan 2008 Men det kommer meget an på hvad materiale højtaleren er lavet af og hvor kraftig magneten er smiley

• Max m
    Max m Tilmeldt:
    feb 2007

#14   23. jan 2008 Hej igen.

Det kan forklares meget simpelt.

For det første er det er definitions spørgsmål. f. eks en stortromme kan er den hurtig live? Eller er det en lille tromme man har i tankerne og betragter som hurtig? Hvis det er lilletrommen er det ikke subben men dine kickker der er problemet. men lad os nu antage at det er stor trommen vi snakker og altså frekvenser under 50 -60 Hz

For at en bas kan spille fornuftigt skal den have en stiv membran. Når man så tænger på størrelsen af membranen mellem en 10 og 15 tomme vil der være mere materiale i en 15 tommer. DVS. den bliver nød til at veje mere, da du har mere materiale.

for at styre den tungere 15 tommer membran skal du have en større sving spole og magnet system. Ellers kan du ikke kontrollere den ekstra messe. enig ?

for at styre svingspolen skal du have mere effekt, ellers vil membranen på udslaget fortsætte en lille smugle længere inden den bliver trukket tilbage på plads.

Det er lige præcis det mange forstår ved en hurtig enhed, det er hvor hurtigt og præcist den gengiver et enkelt slag fra f.eks. en stor tromme.

Og det er lige præcis effekten der ofte bliver et problem i en bil.

Hvis du skal kunne kontrollere en 15 ordentligt skal du i langt de fleste tilfælde bruge min 1000 Wrms. ved 4 ohm for at kunne levere strøm til det er det næste problem, der kan du ikke nøjes med et batteri. dine kabler skal være større, osv.

det er derfor i langt de fleste tilfælde mindre krævende løsning med 10" da de ikke skal have nær så meget effekt da membranen vejer mindre..

Og i sidste ende er det vægten der er det afgørende.

Der skal noget mere til at stoppe en lastbil end en alm. bil. og det er det samme med membraner. hvis du skal stoppe din 15 tommer i tide er det rigtigt meget effekt du skal bruge. og ofte er folk ikke indstillet på dette, så de prøver at drive den med mindre da deres budget og det i praksis ikke kan betale sig hvis de skal have en 15" til at være lige så kontant som en 10"

vil til sidst da også lige være gøre opmærksom på at det ikke er den eneste vej til en god sub, at gør den så hurtig som mulig, men det er en anden historie.

• #15   23. jan 2008 Jeg har 2 gange 10" JBL GTO... det spiller ganske godt.. Prisen er ikke slem..

• #16   23. jan 2008 og jeg hører ca samme musik som dig....

• #17   23. jan 2008 Max m: Det har været diskuteret mange gange det her. Og som jeg skrev spiller mange faktorer ind bl.a. forstærker som er utroligt vigtigt i denne sammenhæng. Og jeg er af den overbevisning at køber man en 15" enhed så køber man også en forstærker der kan trække den fuldt ud. Det samme gælder for den sagsskyld også 10" og 12". Men det er sjældendt tilfældet herinde desværre.
    Derudover spiller enhedens opbygning, kabinet osv osv. også ind.

Det jeg vil frem til er at man ikke kan generalisere på den måde. For ufattelig mange faktorer spiller ind. Og har man udstyret og køber ordentlig kvali så kan en 15" være lige så hurtig og fast som en 10".

GZ PW 15" XQ er et eksempel på en bas der virkelig spiller fast, kontant og "hurtigt", men ja den kræver så også watt derefter.

• Max m
    Max m Tilmeldt:
    feb 2007

#18   24. jan 2008 Hej rune.

Ja er godt klar over det har været diskuteret mange gange her inde, men har da ikke set nogen afgørelse på det endnu.
    Nu er GZPW 15 XQ jo også en lidt speciel enhend, og ja den kærver enormt meget power. men lad os nu holde fast i den, da det var DIG der kom med eksemplet.

Nu laver GZ så vidt jeg ved ikke den enhed i 10 " men så tager vi bare den samme enhed i 12 " i stedet for 15". Hvis vi så regner med at kabler og kabinetter er lavet ordentligt til begge enheder, og at hver enhed har den rigtige forstærker koblet til. Vil du så påstå at 15" er hurtigere eller lige så hurtig som 12" ?

hvis det er tilfældet vil jeg gerne se ham der kan bevise det. Hvis du kan finde 2 enheder du kan låne, skal jeg gerne bygge kabinnettter og skaffe grej til at teste det. !!

Og ja der findes relativt få 15 " enheder som kan blive lige så hurtige som en 10 tommer, men som sagt tidligere kraver det rigtigt meget effekt at kontrolere dem rigtigt.

Som GZ selv oplyser anbefaler de min. 5000 W til den enhed..

• #19   25. jan 2008 nu faldt jeg lige over det her og står selv og skal ud og købe basser. jeg har så besluttet mig for at købe audiobahn, er det et dårligt valg hvis man har samme musik smag?

• #20   27. jan 2008 Hej max m. Kunne være rigtig spændende at lave en sådan test, men har hverken tid eller penge til det pt.

Men vil lige se om jeg kan finde en gammel tråd på bilstereoforum hvor der blev lagt tal frem med en sammenligning mellem en 10" og en 12" enhed. Hvor 12" enheden faktisk var hurtigere end 10" enheden.

Kommentér på:
Jeres erfaringer med Anlæg?

Annonce