{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.328 visninger | Oprettet:

spånplade vs MDF {{forumTopicSubject}}

Hey

skal til og lave ny baskasse her engang. Og har så siddet og læst lidt herinde, men kan ikke finde ud af om jeg skal lave den i MDF eller spånplade.

Spånplade er jo noget billiger, eller faktisk over halvpris.

MDF er noget lettere og arbejde i, men så er det jo bare meget dyre.

vil bare lige høre hva folk mener. og hvorfor det ene frem for det andet.

Andre forumemner med "spånplade vs MDF"
MDF vs. Spånplade til anlæg?
For og imod tak. Og begrundelser.
Skrevet af: Niels Hjorth L - 30. aug 2007
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spånplade vs MDF
  • #1   9. jun 2008 Der er jo også krydsfiner!!

• #2   9. jun 2008 brug mdf

• #3   9. jun 2008 mdf 22mm plade da det er meget stærkere end spånd plade

• #4   9. jun 2008 mdf er også meget mere lyddødt, hvilket er en kæmpe fordel når man arbejder med sub kasser! smiley

i gamle dage brugte man spånplade... det gør man ikke rigtigt mere

• #5   9. jun 2008 jeg bruger mdf plade, til div. projekter.. men det er bare sådan en vane sag tror jeg for da jeg lærte det lærte jeg det os med mdf..

• #6   9. jun 2008 helt klart mdf

er godt at arbejde med og er det bedste til anlægs bygning

• #7   9. jun 2008 det er bare dobbel pris når det er mdf det er derfor jeg hænger lidt til spånplade...

hvordan er krydsfiner egentligt og bruge til det?

• #8   9. jun 2008 ja mdf er dyrt men også det bedste det vi andre bruger til store anlæg kvalitet koster

• #9   9. jun 2008 ~zyrez~"cpupe" - har du nogen steder du kan anbefale hvor det er lidt billigere og købe pladerne? fordi ved ved silvan koster en plade 400kr.

• #10   9. jun 2008 jem og fix.. der er det vidst ikk vildt dyrt.. eller bygma.. ring rundt smiley byggemarked + dit postnummer på dgs.dk så er den hjemme

• #11   9. jun 2008 Det er nogle dumme penge at spare for du kommer til at fortryde det hvis du bruger spånplade. Mdf er meget lettere at arbejde med.

Prøv evt. Jem&Fix - der er det lidt billigere end ved de andre byggemarkeder.

• #12   9. jun 2008 MDF plader er meget stærkere pga større tæthed i spånerne.

En spånplade kan der være små huller i mellem spåner og lim. Og svære at skrue sammen og være sikker på det ikke knækker i kanten.

• #13   9. jun 2008 Man kan få en krydsfiner med en kork/gummi blanding i midten. Koster så en mindre bondegård. Men ellers er MDF klart det bedste til formålet.

• #14   9. jun 2008 Det er da også MEGA nærrigt at spare 200kr for at vælge en sekunda løsning smiley

• #15   9. jun 2008 Brug MDF.

* Nemmere at arbejde i

* rasler mindre ved brug i baskasse

* Giver bedste lyd

* mindre følsom overfor fugt

* bedre holdbarhed

• #16   9. jun 2008 da SQUIRREL _

som gammel tømmer må jeg blive nød til at rette dig!

mdf suger mere vand!!!

hvis du skal lave bas kasser så lav dem i spånplade eller krydsfiner!
    de er bedre i forhold til vand og de er billigere! og man kan nesten ikke høre forskæld!!
    og de er pænt billigere!

• #17   9. jun 2008 Mr.mx6 A

hvad vil du så anbefale af krydsfiner og spånplade???
    ved godt det med mdf suger vand, men håber jo lidt på at der ikke kommer vand ind i bilen smiley

• #18   9. jun 2008 MR. MX6 A: Spånplader suger da som svampe ved siden af mdf? :S

- en anden fordel ved mdf er at du nemt kan lave en basskasse bare ved brug af mdf og trælim.. da mdf i forvejen er lavet af spåner + trælim gør det at kassen blir lisså stærk, som hvis den var af 1 stykke træ

MAN KAN SAGTENS HØRE FORSKEL!!

• #19   9. jun 2008 er det til udendørs da? ellers burde vand vel ikk være et problem?

• #20   9. jun 2008 MR. MX5...

Ja, de suger nemmere vand... Men man har jo også altid en mindre svømmehal i bagagerummet... Så det kan jeg godt se er et problem... eller

Brug MDF... Det er meget bedre lydmæssigt... og nemmere at arbejde med...

Bruun

• #21   9. jun 2008 ja kan da se der er mange forskellige meninger.. Men ved da også at MDF er noget lettere og arbejde med.

Så lige lidt andet også, hvad er så lettest af det, idet at det er rimelig meget jeg skla have lavet. så det giver jo nogen vægt i bilen. Og HK har jeg ikke så mange af i forvejen smiley så kilo kan jo også spille lidt ind, men det er måske så lidt der er i forskel.

• #22   9. jun 2008 ville forslå krydsfiner!

har jeg selv lavet mine af og jeg kan sq ikke ikke høre foreskæld!
    jeg har bare skuet mine sammen og bag efter gevet det en silicone fuge og der er sq ikke noget der rasler når jeg har smidt filt og phon sotf over dem!

og du skal jo huske at der er meget kondens i en bil så det skal man lige overveje!

Niels Bruun J jeg hedder alså mx6.. det andet er jo en helt anden bil smiley

og

• #23   9. jun 2008 Krydsfiner bør IKKE anvendes til baskasser.....basta! Det kan anvendes udvendigt som beklædning af en eksisterende kasse i MDF/spån men har ingen gode egenskaber til at bygge kasser af.

Forskellen på mdf/spån er bestemt til stede. Materialer bliver hele tiden bedre. Jeg har bygget omkring 50 kabinetter i spån de sidste 20 år og de spiller skønt....men skal jeg vælge idag tager jeg mdf, hvilket også er nemmere at lave en flot finish på end spån

/A

• #24   9. jun 2008 det er ikke vægten der skiller dem fra hindanden!

• #25   9. jun 2008 Anders T: vil du så sige at du udlukkende vil vælge MDF pga at det er lettere og arbejde med? finish kan man vel også få flot med spånplade hvis man bare giver sig tid og beklæder det.

• #26   9. jun 2008 mht. krydsfinet: forklaringen er lang. En baskasses egenskaber og kvalitet måles udfra hvor stiv og lyddød kan man kan gøre kassen. På rigtig store kabinetter (100 liter ++) laver man afstivere for at sikre at siderne ikke sættes i svingninger når der spilles højt. En krydsfiner har lydmæssigt en helt anden karakteristik, som minder mere om en plade af metal eller glas. Denne plade reflekterer lyd istedet for at absorberer den hvilket præcis er hvad man vil undgå. Det er ikke umuligt at lave kasser i krydsfiner, der kan spille men det er ikke noget, jeg vil anbefale.

Mvh. Anders

• #27   9. jun 2008 men ja du kan jo høre der er forskellige meninger om emnet men jeg vil sige at du selv skal bestemme!

mdf er nemmere at arbejde med men suger vand!
    åbenbart kan andre høre forskeld dog ikke mig!
    og jeg tænker sådanset at hvis man ser hvad man laver bliver det sq lige flot!

• #28   9. jun 2008 Kirk>> næææ jeg vil intet udelukke....du kan såmænd bygge i plexiglas hvis du har lyst og råd. Men jeg vil vælge pladetype efter hvad mit behov er. Man kan sagtens lave flot finish på spån, mine egne gulvkasser i stuen derhjemme er 33mm spån og lakeret blanksort. Men jeg synes der er mere spartle/finish arb på spån end på mdf...

Hvis jeg skulle lave en super billig baskasse blev den lavet af 19mm spån, lim og rockwool som dæmpning......sådan har amatører bygget baskasser de sidste 30 år og det virker...... har man bedre ambitioner ville jeg til enhver tid anvende andre materialer smiley

• #29   9. jun 2008 oki, nu er der kommet en masse forslag til hvordan man kan lave det. så må jeg bare til og finde ud af hva jeg vil gøre. men tror nu helt sikkert ikke jeg vil bruge rockwool, så sikker er jeg da smiley

• #30   9. jun 2008 haha.. hva så med hulmurs isolering smiley

• #31   9. jun 2008 ja det kunne være jeg skulle ligge nogle lecanødder derind smiley nej bare for sjov.

rockwool dur ikke, især ikke hvis man har portet.

• #32   9. jun 2008 der er noget der hedder hårde bats fra roock wool de er faktisk gode for de er til at sære i og de er designet til at være lyd dræbende!
    de bruges i byggeri til at isolere med trafik larm!

• #33   9. jun 2008 de er lige til at skære ud og sætte i en kasse og de er hårde så de holder formen! fatiskt er de perfeckte til formålet!

• #34   9. jun 2008 Spånplade er faktisk bedre da egenfrekvensen er lavere end MDF.

Der er dog ikke så mange der bruger spånplade da det er svært at få pæne kanter på og skruer bider ikke så godt i den mere porøse midte.

Ligemeget hvilken du vælger af de to er jeg temmelig sikker på du ikke kan høre forskel hvis bare du dæmper kassen korrekt.

V.h.

• #35   9. jun 2008 steffen: så du vil mene hvis bare jeg bruge de der "æggebakker" indvendigt også så har jeg overhovedet ingen problemer? og kan man så også gå ned i mindre tykkelse hvis man bruger "æggebakker"?

Eller skal man bare gå ud fra det med min. 19mm.

• #36   9. jun 2008 Du skal bruge en anstændig tykkelse (+22mm) da der er temmelig meget tryk i sådan en kasse og så ville jeg lave nogen tværstivere i den.

Hvis du er uheldig at kassen spiller med så kan den dæmpes med bitumen/blygummi/dynamat som fåes billigt hos harald nyborg.

Om du bruger æggebakker, M3M, dæmpeskum eller noget helt tredje er en smagssag og der har været en længere tråd om emnet hvor folk var uenige.
    Den letteste konklusion er at du selv bestemmer og så ser hvornår du synes det lyder godt :).

• #37   9. jun 2008 p.s. nu skrev du ikke lige om den er lukket eller portet kassen, men lukket lider selvfølgelig klart mest under en dårlig kasse i for tyndt materiale da en portet lukker trykket ud.

• #38   9. jun 2008 oki, jeg takker helt sikkert for alle de mange svar..

så må jeg bare ind og se hvad jeg gør, men nu har jeg da en masse gode råd.

• #39   9. jun 2008 de der æggebakker gir så vidt jeg har forstået en mindre larmende bass.. hvor imod et glat kabinet spiller højere

- det er jeg dog slet ikke sikker i, for det er bare noget jeg har hørt, ikke testet smiley

Kommentér på:
spånplade vs MDF

Annonce