5.147 visninger
|
Oprettet:
montering af ekstra batteri til anlæg {{forumTopicSubject}}
hej jeg går og har planer om at få et optima yellow batteri til mit anlæg, men hvordan skal man lige sætte det til?? lige før min kondensator ? eller er det bedst med begge i motorrummet ? håber i kan hjælpe
dec 2005
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 313
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 55
sep 2005
Følger: 53 Følgere: 58 Biler: 23 Emner: 645 Svar: 8.840
kondensator blir højst sandsynligt ikke nødvendigt da kabellængden blir reduceret kraftigt
jesper j: hvorfor skal det være så tykt? det skal jo kun kunne klare de ampere som generatoren lader med alligevel?
jul 2007
sep 2005
jul 2007
sep 2005
sep 2005
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 1.255
De kabler forstærkeren (evt. flere) trækker strøm igennem (kabel mellem forstærker og batteri) skal dimensioneres til det amperetal der skal trækkes, dvs. her kan du underdimensionere hvilket ikke er en god idé.
De kabler som bare går fra generator til batteri skal dimensioneres efter generatorens effekt (lade watt/14,4) og der skal tages hensyn til hvor langt kablet trækkes.
Under alle omstændigheder kan generatoren ikke holde anlægget kørende på max hvis du har en seriøs installation så det er ikke den du skal dimensionere efter, men derimod din lagrede energi i batterierne (som du trækker strømmen fra).
Ang. hvor meget strøm man skal bruge så kommer det an på formålet. Det er for de fleste irrelevant om man har spænding på 14,4 eller 13,2v så længe den bare er stabil, mm. man går op i at hive max effekt ud af forstærkeren. Lydkvaliteten er derimod den samme og afhænger af en stabil forsyning af strøm.
Typisk vil max effekten forstærkeren leverer afhænge af hvor mange volt den får, men nogen forstærkere har intern konvertering til den spænding komponenterne er lavet til at køre ved (som det kendes fra mobilladere hvor alt mellem 100-240v bliver lavet til 3,7v), så der er det ligegyldigt.
sep 2007
Men jeg er selvfølgelig altid åben for forklaring på hvorfor 14,4v er bedre end 13,2v, rent lydmæssigt (som ricko også forespørger).
Jeg vil postulerer at det er bedst at køre det ved 12v rent batteri så man undgår EMI på el nettet fra generatoren.
jul 2007
sep 2007
Ja nu ser jeg jo hvor du får dine holdning er fra.
At overdimensionere fordi noget potentielt kan blive ringere er spild af penge. Det er en typisk amerikansk tankegang at større må værre bedre og hvis man så ikke ved noget om det eller har regnet på det så tager man det største for at være sikker.
Som jeg skrev afhænger det af hvad du vil bruge lyden til (mht. volt). Er det Db drag eller fidelity?
Hvis man bare vil hive så meget effekt som muligt ud så er det korrekt at man skal tage det maximale volt forstærkeren kan klare (dog skal man tage hensyn til at det er omvendt proportionalt med ohmene, dvs. kørsel ved højere volt kan ved visse forstærkere umuliggøre lav-ohms kørsel.
Til gengæld lyder nogen forstærkere bedre af ikke at blive kørt ved max volt, men ved 12 volt (deriblandt min egen).
Alt i alt kan man vist konkluderer at "din mening" om volt er så subjektiv som den kan være (har du overhovedet hørt Rickos anlæg IRL siden du mener du kan underbygge din kritik? Hvis ikke er "antal volt" da vist den vageste parameter for lydkvalitet du kan komme på næst efter displayets farve).
@ Kim L
når du skriver "høre forskel" mener du så at lyden bliver bedre, klarere, mere rolig, bedre perspektiv, sortere baggrund, bedre dynamik...... eller mener du "bare" at den spiller højere?
Sidst nævnte er jo ingen hemmelig... det oplever de fleste som hører radio og så tænder bilen. Volumen stiger da forstærkeren får flere volt når generatoren begynder at lade.
Spørger af interesse da du jo har nogen andre kriterier at vurdere det ud fra end en lægmand som Jesper.
sep 2007
sep 2007
Fordi man kan ikke have viden om et felt bare fordi man ikke har prioriteret at bruge 30-50K på anlægget i bilen?
Sørgeligt at du mener at validiteten af argumenter vægtes ud fra hvem der spiller bedst.
Alle kan købe sig til et super anlæg hvis bare man gider smide penge efter det allerbedste. Det betyder ikke man ved hvad man taler om.
@ Michael M¨
Af interesse gælder ventilation så også for vedligeholdelses fri batterier og bly-gel batterier.
Var egentlig af den opfattelse at de ikke dampede af (deraf den vedligeholdelsesfrie del)?
sep 2007
Jeg har aldrig lagt skjul på at mit anlæg bliver lavet efter hvad jeg har råd til på SU og at det langt fra kan måle sig med anlæg af langt dyrere enheder.
Det er lidt lavt at du forsøger at skyde mig i skoene at jeg tilsyneladende kan lave et super anlæg til ingen penge, når jeg aldrig har hævdet noget i den retning.
Er du lidt træt af at du ikke har noget sted at placere din harme så du bliver nødt til at finde på ting?
Heldigvis behøver jeg ikke bevise mig selv ved at skyde en masse penge af for at få folks benovelse. Det lader jeg andre om.
sep 2007
Nej det gør jeg heller ikke. Man skal vel også tage hensyn til at det alm. elektronik i bilen som regel er dimensioneret til max 16v ca.
Ang penge så findes der masser der betaler store summer for at få andres anerkendelse. En grov generalisering er f.eks. folk der køber B&O. Det er mega dyrt og spiller ikke specielt imponerende, men det signalere til folk at man har styr på sagerne, køber kvalitets varer og ved hvad der er godt.
Min pointe er at enhver idiot kan købe sig til et image for den rette sum penge. Man kan læse lidt test på nettet, købe de bedste højtalere, den bedste forstærker, de signalkabler alle roser osv. osv. hvilket vil signalere at man er inde i sagerne og ved man man snakker om.
I realiteten behøver man ikke vide en pind, bare man kan smide penge efter det bedste og få det installeret.
Derimod kan man godt vide en masse uden at have det komplette showroom som folk skal falde på halen over.
sep 2007
montering af ekstra batteri til anlæg