{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Mystisk amp problem.. {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens..

Jeg har efter noget tid fået taget mig sammen til at smide noget ting og sager i min gamle pendler-øse.
Det endte med to stk Sinus Live komponentsæt, i døre for og bag. Og i bagagerummet en lille beskeden 10" Sinus Live bas med lang slaglængde. En 4 kanals billig-amp til komponent sættene, og en ja... hold nu fast Xzound shark Class D mono-blok. Til at trække bassen.. Jeg så en meget gammel test af den på bilstereoforum, som en bruger havde lavet. Så købte en brugt til fornuftig pris.
Gider ikke bruge en formue på hifi i pendler-øsen, da jeg er overbevist om hvis jeg kaster 15k i nakken af hifi til den, så bliver pisset rippet... Nå, men nu til selve problemet, som egentlig er ved at gøre mig skør.

I noget tid har jeg bare kørt med komponent-sættene, og 4ch amp'en, og det virker bare. Jeg manglede lidt bund, så købte den famøse xzound sub-forstærker.
Men straks da jeg havde monteret sub forstærkeren, kom der sus på selv stærke radiostationer, og hvis man søger på radioen (blaupunkt), så finder den faktisk ikke nogen stationer. Og hvis den endelig gør, så går de rigtig dårligt igennem. Men inden jeg tænkte over det med forstærkeren, havde jeg altså nået at skifte antenne, og antennekablet op gennem bilen, og har prøvet med 3 forskellige radioer. Men sus uanset hvad.. Men så snart man tager sikringen til sub forstærkeren, så forsvinder suset, og alle stationer vælter frem... Hvad fander sker der? Udsender den skide forstærker noget stråling eller noget? Forstærkerne er tilsluttet med hver sin stel, får plus fra en fordelerblok. Remote får de fra et arbejdsrelæ hvor der er 12v fra, så der er strøm nok..

Nogen kloge der kan komme med et fif?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mystisk amp problem..
  • #1   23. sep 2008 den følger jeg lige med på, aner virkelig ikke hvad det kan være men bliver nød til at se hvad de kloge folk herinde skriver hehe

• #2   23. sep 2008 Ja, det er mysktisk smiley

• #3   23. sep 2008 Hmmm, ja bare navnet Xsound siger jo en del til at starte med.

Men ellers så lyder det som om at forstærkeren har en stel der ikke har det for godt. Og hvis det er indvendigt i forstærkeren så er det svært at slippe af med.

• #5   23. sep 2008 Umiddelbart...Det lyder som et afkoblingsproblem i forstærkeren der gør at den udskiller interfererens, altså elektrisk støj.
    Det er i strømforsyningsdelen at dette opstår, da denne skal "hakke" strømmen ud -lave DC til AC-, for at kunne transformere spændingen op.
    Dette giver en udskillelse af elektrisk støj ved en given frekvens, og hvis denne er kraftig nok, vil den rent faktisk danne en form for "modfase" i forhold til det modtagende antenne signal.
    Dog er det godt nok sjældent at jeg har oplevet dette, men det er dog ikke første gang.

Umiddelbart vil en første løsning være:
    Lav en SUPER stel til forstærkeren. Afrens puntet under evt selestrammeren, og JORD dne fast. Altså virkelig fast.
    Dernest. Lave en ny stel til dit batteri, med en ligeså SUPER forbindelse til et rentslebent sted på karossen.
    Og det samme til din generator.

Hvis dette ikke virker, vil jeg mene at det er en defekt i forstærkeren, eller i så fald blot en HELT elendig konstruktion....

• #6   23. sep 2008 tyder på dårlig stel

prøv at gi din radio en xtra stel. der går på karossen

og tjek din stel på din fors. den skal være tyk og så kort som mulig. samt den skal sidde direkte på karossen. gerne ved en sele eller lign. og på ren jern

ellers kan det være skærmen i dit signal kabel

• #7   23. sep 2008 det lyder underligt, men nogen vilde bud kunne være at der er overgang i forstærkeren så den sender noget EMI støj tilbage via phonostikkene ind i radioen.

Kunne måske skyldes dårlig stel (analogt til dårlig jord i huse gør at det kan ses på fjernsynet når køleskabet tænder og slukker).

Der sendes simpelthen en masse støj tilbage gennem elnettet og ind i radioen. Jeg mener den tekniske term er at forstærkeren ikke er afkoblet ordentligt, men er ikke sikker.

V.h.

• #8   23. sep 2008 lol... nå men så havde jeg i det mindste ret. Kan se essal har skrevet det samme som mig, men postet mens jeg skrev smiley

• #9   23. sep 2008 Jeg har prøvet med anden stel til forstærkeren, monteret forskellige steder i bagagerummet.
    Men det hjalp heller ikke. Der er trukket 2 lineoutkabler i bilen, og har prøvet med begge, og problemet er der stadig. Der er går et lineout kabel til hver forstærker, og til 4ch forstærkeren er der dog smidt to Y kabler på. Men det har altid fungeret..

Men det er bare mystisk, for stelforbindelsen er fin nok vil jeg da synes. Den er lavet af kraftigt dimensioneret kabel og det hele. K

Kan det være noget i forstærkeren der er feset af?

• #10   23. sep 2008 Det lyder som om forstærkeren er noget skrammel og der ikke er afkoblet ordentlig så du får støj tilbage ind i radioen.

Al metal der rører kan videreføre EMI, spikes i strømmen o.l. såfremt produktet er konstrueret forkert.

• #11   23. sep 2008 Prøv lige at tænde forstærkeren manuelt, altså ved at ligge rem til +, og sørg for at der ingen ledninger er koblet til den, udover stel/+.
    Opstår problemet stadig?

Steffen: Hehe, ja var hurtigere på aftrækkeren...

• #12   23. sep 2008 Det lader vidst til at jeg bare kan kyle den forstærker ud smiley

• #13   23. sep 2008 Essal, det havde jeg ikke lige tænkt på. Altså, du mener af med phonokablerne, og så kun på med bat plus, stel og remote?

• #14   24. sep 2008 Dennis: Ja! Og sådan set også højttalerkablerne. Støj kan udskilles på mange måder, så der er kun at tage udelukkelses-metoden, og så starte derfra...

• #15   24. sep 2008 Ok, jeg kigger på det i morgen. Vender tilbage med hvad jeg finder ud af. I skal have tak for hjælpen indtil videre gutter!

• #16   24. sep 2008 Velbekommen, og god fornøjelse med fejlsøgningen...

• #17   24. sep 2008 @ essal
    Ja ja... ét-finger metoden er måske ikke den hurtigste smiley

(på den seriøse side burde man vænne sig til at update sine taps inden man svarer smiley ).

@ Dennis
    Np... vend gerne tilbage med hvad du finder ud af.

• #18   24. sep 2008 Så har jeg kigget på det igen. HT kabler afmonteret, phono afmonteret.. Så der KUN er Batt +, stel og remote... Men ak, stadig støj! Så, det må være den forstærker der ikke dur?

• #19   24. sep 2008 Nu tyder det kun endnu mere på en dårlig stel, enten ved batteri, generator eller motorstellen... TJEK DEM ALLE OG LAV DEM PERFEKT!!!

• #20   24. sep 2008 prøv at afmonter remote fra radioen men giv den strøm via alm. så den tænder.

• #21   24. sep 2008 Remote direkte er prøvet.. Hjælper heller ikke. Har prøvet med stel andre steder, det hjælper heller ikke..

• #22   25. sep 2008 hvis din radio ikke kan finde stationer selvom den ikke direkte er koblet til den tændte forstærker så smid forstærkeren ud. Den er ikke afkoblet ordentlig og sender interferens ud på elnettet (hvilket også påvirker resten af elektronikken såsom CDI o.l.) så ud med den.

• #23   25. sep 2008 Så ryger lortet ud! Xzound, folkens, køb det ikke! smiley

• #24   25. sep 2008 nope... det har vi lært af de mange xzound tråde efterhånden. Håber ikke den havde været for dyr for det er da træls at smide noget ud.

• #25   25. sep 2008 Ja, det er lidt træls. Men en gang imellem bliver man jo snydt.

Kommentér på:
Mystisk amp problem..

Annonce