{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
552 visninger | Oprettet:

Søren K
Søren K
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 16

Ang. Amp + sub sammensætning? {{forumTopicSubject}}

Hey BG,

Skal bruge lidt hjælp mht. sammensætningen af Subwoofer og Forstærker.

Hvad er tommelfingerreglen for om en forstærker kan trække en sub? Altså hvis man udelukkende kigger på Watt (RMS - ved det). Ved godt det med Ohm osv. Men er i tvivl om hvorvidt forstærkeren og subben skal have lige mange Watt, eller om man helst skal have lidt mere watt i forstærkeren, eller omvendt? Altså ville det f.eks. spille bedst med en amp på 1500W og en sub på 1000W? Eller en amp på 1500W og en sub på 1500W?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang. Amp + sub sammensætning?
  • ~ Nyholm ~
    ~ Nyholm ~ Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 101
    #1   23. okt 2008 Ohm er modstanden i højtaleren, så det er højtaleren der bestemmer hvad amp'en spiller med. Amp'en kan være opgivet til 100W 8 Ohm og 150W 4 Ohm og så er det bare med hvad højtaleren er opgivet til. Jeg ville gå efter 4 Ohm.

Når man så snakker watt på amp og sub, så vil jeg mene at det vil spille bedst med en amp der er større end sub, men heller ikke alt for stor.

Så 1500 W amp og 1000 W sub er ikke dårligt, men gå helst efter at de to enheder er ens

• #2   23. okt 2008 hvilken sub skal den trække ?

• Søren K
    Søren K Tilmeldt:
    okt 2008

#3   23. okt 2008 Fiilip -- Yes yes, det med Ohm har jeg styr på. Det var mest det med watt sammenligningen mellem sub og amp. Men okay - man skal altså gå efter en amp der yder lidt mere end subben er målt til.

Lars k -- Har ikke kig på noget specifikt endnu. Det er bare generelt for at jeg ved nogenlunde hvordan jeg kan sætte tingene sammen når jeg kigger rundt.

• #4   23. okt 2008 jeg går normalt ikke sååå meget op i watt angivelser... det giver dog lidt en indikation af hvad det er man har med at gøre men ellers ikke mere end det.

nu er jeg steg fanatiker så jeg ville vælge den steg forstærker som mit budget tillader mig.

• Søren K
    Søren K Tilmeldt:
    okt 2008

#5   23. okt 2008 Lars -- Okay. Men hvis man kigger på Watt angivelserne, er du så enig med filip i at forstærkeren skal være større end subben? Ved godt Watt svinger meget fra mærke til mærke. Men hvis man f.eks. holder sig inden for samme mærke, må man vel kunne sammenligne tallene nogenlunde...

• #6   23. okt 2008 for at kunne udnytte din sub ordentligt, så skal forstærkeren gerne være i det område der hedder Programeffekten for enheden, og det er normalt det dobbelte af RMS værdien. dvs, har du en sub der kan holde til 500W RMS så vil en forstærker på 7-1000W RMS være optimalt, da der derved er overskud i forstærkeren til peaks i lyden, som så gør at forstærkeren ikke forvrænger. for forvrænger forstærkeren, står bassen af.

• Søren K
    Søren K Tilmeldt:
    okt 2008

#7   23. okt 2008 Okat - Mange tak for svaret Nick..

• #8   23. okt 2008 for at have en optimal opsætning mht watt så skal din forstærker have det antal wrms som din højttaler kan klare af peak watt, på den måde er du sikker på at holde kontrollen over enheden også ved max belastning...

- men som andre også har sagt er kvaliteten af forstærkere noget der svinger meget og watt er langt fra det eneste (eller vigtigste) man skal kigge på smiley

• #10   23. okt 2008 Jan F: læs lige mit indlæg endnu en gang... og styr dine lamme kommentarer tak.. smiley

den aller første linie skriver jeg, "for at have en optimal opsætning mht watt" ved ikke om det er svært at forstå? eller om du ikke kender forkortelsen "mht" det betyder "med hensyn til" - ved ikke om det kastede lidt lys over min post?

utroligt så negativ du er at høre på smiley

• #13   24. okt 2008 hvis man stirre sig blind i watt opgivelserne og kigger på enheder fra samme mærke så skal forstærkeren kunne trække mere end du kan udsætte den for med din sub sådan kort fortalt smiley

Kommentér på:
Ang. Amp + sub sammensætning?

Annonce