1.929 visninger
|
Oprettet:
Forskel på åben og lukket sub kasse? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Står og er igang med at bygge noget anlæg til bilen, men får lidt problemer med at gøre plads til subwoofer kassen hvis den skal være åben, da den så skal være på 2 x 30 liter.
Men hvis jeg laver den lukket kan jeg nøjes med 2 x 26 liter.
Men hvad er forskellen i lyden? Jeg har aldrig hørt en lukket kasse spille.
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 90 Svar: 1.887
dec 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 3.537
En åben spiller ofte højere og med mere dynamik i lyden.....samt at de spiller dybere.
Dog kan en åben kasse have tendens til at give en mere mudret lyd....
MEN kommer igen helt an på hvilken enhed man har.
(ved en kvalitets enhed ville jeg fortrække et åbent.)
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.110
Jeg har en Blaupunkt V1400 til at trække dem.
dec 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 3.537
Har hørt sådan to 10" Vanadium´er lukket kabinet.......og de spillede pisse fedt.....super hurtige, og med en masse kick.
Dog syntes jeg ikke de egner sig til rap med en masse "negerbas" ved denne opsætning (min mening)
Din forstærker vil jeg ikke kommentere.......
apr 2008
Men fedt nok at de kan spille godt i lukket kabinet.
Hører ikke sådan noget neger rap, hører techno, dance og andet i den stil.
apr 2008
apr 2008
mar 2005
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 5.156
Har lånt denne her af Kim...
Ok så prøver vi på denne måde det kan jo være at vi kan blive enige..
Lad os prøve og se hvad der skal til for at give en god basgengivelse. Det gør sig gældene for både subwoffere og alm basmellemtoner, hvis dette skal kunne forstås kræver det at folk ved lidt om enheder og parametre.
Mange er begyndt at bruge computer programmer til at beregne kabinetter men da de nu fåsbilligt hvis ikke gratis, sam online. Mange af af disse programmer viser en frekvenskurve for hvordan en enhed vil rulle af nedadtil, hvilket er fint nok, men det siger intet om hvordan enheden rent faktisk vil spille det vil jeg så prøve at komme lidt ind på nu.
forestil dig en basenhed basenhed der får en lynhurtig impuls, den vil bevæge sig, og når signalet er stoppet skal den så også stoppe. Den skal altså følge signalet fra start til stop, det er desværrer ikke helt muligt da vi har at gøre med en såkaldt resonator, der vil være en ringen i membranen der stille og roligt falder på plads i dens nul ( efter svingninger), jo bedre den er til at stoppe efter en impuls, des bedre er den til at følge signalet generelt.
Mange folk taler om hurtige enheder, der er mange tommelfinger regler her på nettet omkring dette, mest på grund af folk aldrig har fået en målfast forklaring. Mange går med en forrestilling om at små enheder er hurtigere end store, det kan man desværre ikke sige uden vidre, da det ikke er størrelsen på membranen der afgør hvor hurtig en enhed skal reagere på en impuls.
En tommelfinger regel kunne dog være , at jo højere op i frekvens en enhed går, des hurtigere er den hvorfor forklarer jeg nu...
En enhed arbejder på den måde at et signal sendes ind i spolen, hvormed den danner et magnetfelt omkring sig der varierer med signalet, da spolen er placeret i et madnetgab vil den derfor bevæge sig når den får tilført et signal, jo hurtigere en spole får induktion, des hurtigere er den til at danne og omforme/ændre dens magnetfelt. Vi kan derfor konkludere at den bestemmende faktor for hvor hurtig en enhed reagere på, er dens seriespole virkning, og det gælder ikke kun dens selvinduktion.
Akustikere arbejder på et såkaldt ækvivavilent diagram, en elektrisk model for hvordan en højtalerenhed fungere. På dette diagram er Le (selvinduktion) aftegnet som en spole i serie, men også enhedens Mms (bevægelige masse), derfor er le og mms bestemmende for hvor hurtigt en enhed reagere på et signal.
Man må dog huske at en bas ikke er hurtig, den skal være præcis, hvilket også afhænger af hvordan kabinettet er dimemsioneret.
Mange sværger til lukkede kabinetter da der kun er tale om en resonator, nemlig enheden. Ved brug af basrefleks er der tale om to resonatorer, nemlig enheden og basrefleks porten, men basrefleks behøves ikke være ukorrekt (langsomt), hvis det er beregnet rigtigt. Mange ser for meget på frekvenskurver, istedet for f:eks stepresponse og groupdelay
På en stepresponsekurve kan man se hvor lang tid enheden er om at falde til ro efter en impuls, man kan altså se hvor meget ringen der vil være på konstruktionen. Groupdelay fortæller hvor meget hver frekvens er forsinket i forhold til hinanden. Hvis f.eks 40hz kommer 30 millisekunder forsinket i forhold til 80 hz vil det lyde meget trælt og mudret i forhold til mellemtonen. Mange gange er det derfor at basreflexkonstuktioner bliver dårlige og har givet konstuktionen dens lidt dårlige ry
Men holder man øje med Groupdelay,der gerne skulle være rolig uden skarpe eller høje udsving, så plejer basrefleks konstuktioner at lyde rigtig godt, hvis enheden er lavet til det. Det opnås somregel ved at bruge en kabinetstørrelse mindre alm maks flad beregning (QB3) også korrigere tuningfrekvensen.
Så en konklusion vil være at enheds selvinduktion, bevægelige masse og kabinetafstemning er de 3 største parametre på en bas bliver præcis (hurtig). Men man bør huske at enheder med lille Le og lav Mms somregel ikke går dybt, så det er i sidste ende et kompromi imellem dybbas og præcision....
mar 2005
Jan F - Har du hørt Peerless XXLS med slaveenhed på ?... Skulle os være fornuftigt...
mar 2005
Købte 2 vanadium basser for 2000 kr og brugte dem nærmest som db-basser... Skulle jo se hva de sataner kunne... Så de ligger pænt herhjemme, og fungere stadigt... Men magneterne er gået fra cromblank til cromblå
mar 2005
mar 2005
Forskel på åben og lukket sub kasse?