{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
989 visninger | Oprettet:

Carsten L
Carsten L
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 9

Spiller Jeres komp-sæt dyb bas?? {{forumTopicSubject}}

Når I benytter et eller 2 componentsæt sammen med en subwoofer, kører i så HighPass-filter på komp-sættene og lader subwooferen klare al den dybeste bas, eller lader i også komponentsættene spille dyb bas??

..og nu jeg er ved det, hvad er Jeres mening om komponentsæt bag i bilen? ER det den rigtige løsning eller er det bedre med en fuldtone bagi - synes jeg hører lidt forskellig holdninger til dette.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spiller Jeres komp-sæt dyb bas??
  • #1   12. jan 2009 jeg kørte high pass, synes det giver meget bedre lyd.. så klare subberne det de skal, og komp sættene klare hvad de skal

• #2   12. jan 2009 High pass kan jo justeres som man vil...... smiley

Og de skal da spille bas samt mellemtone......bare ikke alt for dybt....(kommer også an på hvilket sæt man har)

• #3   12. jan 2009 Jeg kører bas over wooferne foran også. Så har jeg kombineret det med en coax sæt bagi.

• #4   12. jan 2009 Personligt vil jeg ikke definere mellemtones frekvensområde som værende "dybbas".
    Så selvom man kører full, vil det stadig ikke være dybbas. Det kræver et større membran areal.
    En mellemtone skal helt klart skæres i de dybeste frekvenser. Så high pass er et must. Så kan man jo skære hvor man vil.
    Men ingen grund til at "tvinge" enheden ned i et område hvor den alligevel ikke er i stand til at afsætte hørbar lyd.

Jeg deler selv ved 70hz på min nuværende opsætning.

Om man vælger komponentsæt eller coax bag i bilen er sgu stort set det samme.
    Diskant vendrer ikke så langt, så uanset om det kommer fra et kompo, eller coax sæt, vil det alligevel ikke have nogen positiv indflydelse på lyden oppe foran. Og for dem der sidder bag i, vil de 20-30 cm diskanten kan rykkes i hattehylden, ikke være det der gør udfaldet.
    Hvis man ser på opbygningen indeholder en coax enhed et "indbygget delefilter" (der findes også enkelte med eksternt) hvilket gør at dets opdeling af de forskellige frekvenser ikke er så "præcist".
    Ser man på et komposæt har dette et eksternt delefilter, som -modsat- består af lidt mere end en blot kondensator og en spole. Dette gør at opdelingen af diskant/mellemtone/bas simpelthen er meget mere veldefineret, og at enhederne dermed har et mere korrekt indbyrdes afsæt, lydmæssigt
    En "lukket" woofer er også at foretrække lydmæssigt, fremfor en coax enhed med "hul i midten".
    Så summa summarum: Lyden er bedre i et composæt, men som baghøjttalere vil du som fører ikke opleve en forbedring, kompo frem for coax...

• #5   12. jan 2009 hvis du kører high pass på dit kompo sæt og low pass på din sub får du da ren diskoteks lyd hvilket vil sige masser af diskant og bass men med et stoooort hul imellem de 2 :S

• #6   12. jan 2009 Essal, tror du misforstår mig. Tit og ofte mangler man lidt punch fra lad os sig omkring 120 Hz (der deler mine på den opsætning jeg har). Så skærer du alt den "dårlige" lyd fra som kun vil blive rallen på 6-8" woofer enheder af en lidt billigere kaliber. Jeg gør det mere af sikkerhedsmæssig årsager da jeg ikke ønsker at smadre et komposæt til 2500 kr på at spille bas. Mine Coas sidder i mine bagdøre og sidder der kun for at give en decideret mellemtone. De cut'er ved 450 Hz og spiller op til 18000 Hz imod mine diskanter der går til 22000 Hz.

De fleste composæt er dyrere end coax, men jeg kører samme serie coax som compo i min bil og derfor supllerer de hinanden rigtig godt.

• #7   13. jan 2009 VW: Mit indlæg var skam ikke henvendt til dig! Blot til opretterens spørgsmål om "dybbas i komposæt" og "kompo eller coax bagi"...

• #8   13. jan 2009 Okay som jeg læste det var det med henblik på det jeg havde skrevet smiley Men pyt nu med det smiley Hvis man vil have bas foran i dørene er det vigtigt at lave et lukket kammer samt finde nogle woofere frem for mellemtone-woofere. Der er en verden til forskel på compo sæt. Og vælger man 6½" er der mange muligheder. Hofinics som jeg kører med laver en speciel woofer serie i 6-8" som kan monteres i dørene. Og de giver faktisk rigtig god og dyb bas!

• #9   13. jan 2009 Alt afhængig af hvad jeg skal spille. Men til normalt brug har jeg et highpass filter på ved omkring 60 hz. Men skal der spilles lidt lavere og pænere bliver delefrekvensen sænket en del. Men kræver jo en del af komposættet. For det er aldrig godt at prøve at spille under enhedens egenfrekvens.

• #10   14. jan 2009 Lars K --> det kommer da an på hvor man skærer de forskellige frekvenser af ved. har man HP på 150 Hz og LP på 60 så er det rigtigt at man kommer til at mangle noget. men bruger man sin X-over ordentligt så er det et godt værktøj.

• #11   14. jan 2009 nick - korrekt men det er de færreste der får det til at spille ordentligt hvis man bruger HP og LP på deres forstærker

• #12   14. jan 2009 Lars K

Man kan sku da ik bare køre Full Pass på det hele smiley

• #13   14. jan 2009 på komp sættet ser jeg ingen problemer i det ?

• #14   14. jan 2009 Lars K

Det da ikke særlig smart at lade et kompo-sæt spille ned til 20Hz.....

• #15   14. jan 2009 nu kender jeg ikke alle delefiltre men dem jeg har skærer fra langt før de 20 hz

• #16   14. jan 2009 Jack B

Da ikke for din mellemtone.......

Det skærer da kun det dybe fra, for diskanten.......

• #17   14. jan 2009 Jack B

Hvilke delfiltre/kompo-sæt har du..??

• Carsten L
    Carsten L Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 9
    #18   14. jan 2009 Mangler som "forfatter" til dette emne også at skrive hvad jeg kører med:

Jeg kører med komponentsæt fra Rainbow
    Jeg har et sæt SLC265.25 foran (konverteres meget snart til et sæt CS265.25 Germanium)
    Bagi har jeg et sæt SLC265

• #19   14. jan 2009 Lars: Da er da lidt trist hvis du serisøt mener at de færreste gør brug af deling på forstærkeren?! Det er SÅ meget at hente ved at få setup indstillet indbyrdes korrekt. Selvom "full" da lyder fint nok, er det meget at hente ved at trimme lyden.
    Især hvis man bare vil kunne spille lidt højt, uden at overbelaste de mindre enheder unødvendigt.

Udover det, så er det de færreste delefiltre der skærer wooferen fra i nederste frekvensområde?!
    Delingen til wooferen forgår via en spole, og eftersom en spole leder DC, vil den IKKE skære bunden fra.

• #20   14. jan 2009 essal - jeg tror du misforstår lidt... hvis man tager et eksempel som mange kører rundt med: thansen komposæt på en thansen forstærker i highpass mode og en thansen sub på forstærkeren i low pass mode giver altså et "hul" i lyden.

• #21   14. jan 2009 Essal AKA Aze .

Hey....... og deles diskanten så via en modstand eller kondensator..??

• #22   14. jan 2009 Lars K

Både High og Low Pass, er jo justerbare......

Så om der er et "hul", kommer jo an på justeringen smiley

• #23   14. jan 2009 Lars: Ja, det er selvfølgelig rigtig nok. Men det er så også derefter.

Ronni: Sådan set begge dele, alt efter type. Men der SKAL indgå en kondensator, da denne udgør den dynamiske modstand = jo højere frekvens, jo mere gennemgang = highpass.

Den simpe form er en enkelt kondensator, men der indgår gerne flere komponenter.
    Ved både at benytte en spole (parallelt) og en kondensator (serie), samt en kondensator parallelt med forbruget (enheden) bliver resonans frekvensen sat i både top og bund. Altså spolen vil sørge for at alle de helt lave frekvenser bliver afkoblet og jo højere frekvens, jo mere vil passere (i stil med et subsonic filter). Samtidig vil kondensatoren lade højere frekvenser passere, og sammen med spolen danner den kredsløbets "resonansfrekvens".
    Ved at koble en kondensator ind parallelt med udgangen (til eks mid-range) vil der så være en grænse for hvor høj frekvensen kan blive, før den bliver afkoblet igen.
    Ved at ændre størrelsen på komponenterne indbyrdes kan man så ændre karakteristikken for deling og flankestejlheden mm.

Håber ikke det lyder for rodet...

• #24   14. jan 2009 Jack: Det var da noget af en udmelding. Der masser af komponentsæt der går lavere. 55hz er altså lige højt nok.
    Mit Rainbow profi line 365 er opgivet til et frekvensrespons fra 39hz...

• #25   14. jan 2009 Jack, hehe ja jeg tror ikke på at du ikke har kendskab til det. Ej, det lød bare lidt mærkeligt i mine øre, da selv mine mindre komponentsæt går lavere (ihvertfald til 50). Og så læste jeg det lidt som om at du havde prøvet en masse sæt, og at ingen af dem gik under. Men lad det nu ligge.

Og ja frekvensrespons vil sige at denne frekvens udgør den nedre resonansfrekvens. Dette betyder dog ikke at frekvenser derunder overhovedet ikke vil blive afsat, men der vil være en given dæmpning (eller stigning vil der være i dette tilfælde) op til resonansfrekvensen (flankestejlheden).

Kommentér på:
Spiller Jeres komp-sæt dyb bas??

Annonce