793 visninger
|
Oprettet:
BAGHØJTALER {{forumTopicSubject}}
Så bliver der sku afholdt afstemning !!
Baghøjtaler ja eller nej !
Den går på om jeg skal købe baghøjtaler eller om jeg skal skifte de orginale front ud til nogen rigtig gode højtaler. Jeg har allerede 12" pioneer sup og forstærker bagi , der er ikke standart lavet plads til højtaer ved bagsædet og hattehylen er simpelhen bare for "greve 18 år" så de skal bygges ind i siden.. Så er det folk spørg " hvorfor baghøjtaler ? "
ved det ikke.. ? Derfor her med sendt til afstemning !
jul 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 314
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
JA
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 149
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 1.104
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 59 Svar: 1.789
jeg syns helt klart man skal ha begge dele.. men front er vigtigst..
og ville ALDRIG anbefalde 6/9... et godt kompo sæt... 6/9 er et mærkeligt blanding af bas og lyd.. der ikk rigtig ved hvad den laver...
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 962
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 37
jeg er sku heller ikke helt vild med at operear dem ind i sidebeklædningen :s
men ja højtaler skal IKKE ses men høres og de ville aldig komme til at sidde i min hattehylde.
takker so fare
jul 2007
Ja det var jo også sådan jeg havde det , men er jo så blevet belært flere gange at det er noget jeg helt har misforstået..
og er nok kun sket 3 gange på 1 år atder har sidet nogen bag i , så det om de kan høre eller om det er for højt issue er der slet ikke
okt 2004
Følger: 47 Følgere: 161 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 1.178
mar 2005
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 5.156
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Ser man på det rent lydmæssigt, vil det give et mere korrekt lydbillede kun at have front-højtalere, da mennesket øre og hørelse kun kan fokusere på forfra kommende lyd.
Altså vil der fra et par baghøjtalere ikke kunne dannes et hørbart stereoperspektiv ifht anskureren (lytteren).
Akoustisk set vil det også være en fordrejning a lydbilledet, da et par baghøjtalere vil ramme anskueren senere end et par fronthøjtalere, og derfor forstyrre lydbilledet. Rent faktisk kan man i værste tilfælde være ude for at lyden fra baghøjtalerne kan opfanges som en form for "modfase", under bestemte steder i et givent musiknr.
Så set med lydnørdens øjne, vil et par baghøjtalere aldrig være optimalt. Ej heller med rum-korrektion.
Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg dog ikke problemet er så stort som mange gør det til, i et "normalt" setup.
Hvis jeg skulle have en vinter-bil kunne jeg eks godt finde på at sætte et par baghøjttalere i, for at give lidt fylde og bund.
Som jeg har det nu, kører jeg kun med front kompo-sæt, samt en sub.
Men der er målet også lidt mere "korrekt" lyd, og ikke bare fylde.
Jeg vil dog sige i dit tilfælde at du KLART skal købe et godt komponentsæt til front. Altid start med fronten. Det er den der danner hele lydbilledet.
Og det lyder først rigtig forkert hvis man har et par dårlige front-højttalere og et par gode bag-højttalere...For så er det alt for markant at lyden "kommer bagfra", og ikke bare fylder lidt.
Så med dit setup, hvor du ovenikøbet HAR en sub, så vælge et ordentligt sæt til din front...Og vent med bag...
jul 2007
TAK for svaret , lyder jo rigtig fornuftigt og som den lyd spasser jeg er så må det være bedst jeg satser på detgode front komponent sæt
Mange tak alle for svarne ! Baghøjtalerne tabte hehe
mar 2005
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 5.156
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 713
BAGHØJTALER