2.407 visninger
|
Oprettet:
Subwoofer 2x4 Ohm eller 1x2Ohm {{forumTopicSubject}}
Hej..
Hvad er egentlig det bedste at koble ens subwoofer til hvis det er en med dobbelt svingspole.?
Min er ern dobbelt 4 Ohms, så tænkte på og det bedste var og koble den til en kanal (1x2Ohm) eller forbinde den så den for to kanaler fra forstærkeren (2x4Ohm)
Ved godt dan kan 8 ohm også men så er der sku ikke noget power i forstærkeren.
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 59 Svar: 1.789
husk det!!!...
jo højere ohm.. jo mere rent er lyden..
jo laver.. jo mere bas....
de fleste siger at jo lavere jo bedre... men mange forstærkere kan ikke køra stabilt så lavt...
og med en dobbelt svingpol skal du ALTID forbinde alle kanalerne.. husk det.....
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
aug 2005
jun 2005
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 109 Svar: 729
Bum, en til hver, 2 ohm .. Perfekt
jun 2005
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 109 Svar: 729
Så husk at have nok strøm til lortet .. 4 Ohm er anbefalet.
Er du sikker på at den ikk er dobbelt 2 ohm din sub ?
aug 2005
men ja hvis der er 2 kanaler på din mono så er det self en i hver...
men du skal huske du skal sætte ledningerne rigtig så den køre 2 ohm...
aug 2005
aug 2005
ved mindre de har brokoblet svingpolerne med hinanden... men hvis de bare lader dem være... så får du ingen effekt ud af subben i forhold til hvad den kan..
aug 2005
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 75
eks. mit gamle setup vare sådan her.
monoblik sinirius live digital forstærker 3000wrms i 2 ohm men kun 1800wrms i 4 ohm. så jeg ville have den ned og køre i 2 ohm.
havde 2 db sharks med 2x 2 ohm sving spole på hver.
så jeg havde 4 sving spoler i 2 ohm der skulle laves om til 1 spole der gav 2 ohm.. begge subs i en kasse. inde i kassen. inde i kassen blev de Parallel boblet så jeg på mine 2 terminaler uden på havde 2 subs der hver ville trække 1 ohm. ude på de terminaler blev så serial koblet til forstærkeren så den endelige belastning blev hvad forstærkeren troede var en sud på 2 ohm.. = fudl udnytelse af min forstærker
aug 2005
jun 2005
Følger: 11 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 932
mar 2005
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 5.156
Morten D du ved ikke helt hva du snakker om, grundet at din enhed slet ikke arbejder optimalt ved brug af en spole... Prøv evt at montere den ekstra spole, det vil bestemt gøre en betydelig forskel... Der er en grund til den er der somsagt...
Ser ingen grund i at købe bilstereo med dobbeltspole, hvis man ikke vil bruge det... Er jo det samme som at slukke for en cylinder på sin bil... Den kan sagtens køre, men det er bestemt ikke optimalt.. !
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 713
det er og bliver en gamle myte at man ikke må bruge 1 spole. man slider ikke spole så den bliver skæv og man kan tit vind en fordel hvis man ikke har en watt stærk forstærker uden suben .. her tar nogle from for skade. !
hvorfor køre kun på en spole ja.. hvis det er som giver den best kontrol med den forstærker man nu har købt eller have.. ja så er det hvad man bør og skal gør ! for at få en beder musik opleves en at pryel din sub på begge spoler med noget der ikke kan klar dem !
det eks med en bil og cylnder holder ikke da man ikke kan samline de 2 ting på nogle måder..
"og lag mig lige slå det fast en gang til SUBEN tag ikke skade "
kan man bruge begge spoler med kontrol på sub BØR man altid gør det
hvorfor har man så 2 spoler. det har man fordi suben normalt kan klar ca dobblet watt og tit giver et meget mere kontrolert bass når den er presset ..så frem man har en forstærker der kan klar den opgave plus nogle ander meget mere teknisk ting jeg ikke lige vil ind på her
håber det her fik afklart nogle af alle de myter der er omkring det her med 2 spoler
mar 2005
Bilen tager nu heller ikke skade af at køre på 3 cylinder ?... Den yder bar ikke optimalt... Så i sammenlignings halløj kan man vel godt...
Men du er selvfølgelig velkommen til at rette mig så tosset du lyster
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 73 Biler: 6 Emner: 87 Svar: 527
Det er denne forstærker det drejer sig om http://www.macrom.it/EN/amps/m2/m2a.500d_35.htm
mar 2007
og når du har en endhede der har 2 svingspoler så plejer den at kunne klar en dele watt så der skal noget power til den
nicklas
hvis en motor køre 3 cylender ud af 4 tag den bestemt skad af det efter længer tid .. har nemlige prøvet det smiller. men igen det var nu også over 6 månder. være dag.
dec 2005
Crossover frequency (Low-pass): 30 to 600Hz
Sub sonic filter: 20 to 50HZ at 24dB/octave
Bass Boost: 0 to 12dB @ 40Hz
Og min sub står det noget med en Tuning @ 40hz.. Har en kammrat der har en JBL bas og den lyder satme godt på forskellige frekvenser, bliver ikke for meget på noget tidspunkt, men min runger af H til på nogle tidspunkter.. Fz med sangen Medina - Kun for dig.
Andre sange som Niarn _ Undskyld lyder den kanon godt.
mar 2007
dec 2005
Kassen er en 17 liters de anbefaler fra 14-28 liter men det optimale er 21, men bliver først lavet senere når jeg skal lave bagerummet rigtig.
Har overvejet at få dette kit monteret når jeg går igang med at bygge det rigtigt op, men hvor meget hjælper det overhoved?
mar 2007
1 for lille box som du selv er ind på den skal have 21.23 liter ud over endheden !!
2 den slutter ikke tæt nok ind mod kassen så den træker falsk luft med ind og ud
3 box / kassen er lav et i for tynd maritale så den giver denne runge som genlyde igem sub det bliver også kaldt kasse resonas frekz.
tilbage til :
Crossover frequency (Low-pass): 30 to 600Hz : " bør stå til ca 30-80 alt efter hvor den lyder best "
Sub sonic filter: 20 to 50HZ at 24dB/octave : "buster dben i mellem 20-50 hz giver som relg lidt mere power på bass over sat til dansk men tit kan mange små forstærker ikke styr den funktion og sender derfor endhed ud af kontrol "
Bass Boost: 0 to 12dB @ 40Hz : igen en bass boost den er dog over hele felt fra 40 hz og op af den plejer ikke at lave balde når den er slået til ..
håber det gave lidt beder forståles men husk beder kasse til den sub.
dec 2005
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Udover det har Niclas fuld ret i at det ikke er optimalt at bruge 1 svingspole....
apr 2004
mar 2007
jeg mener ikke jeg skev nogle steder det er optimal med 1 spole jeg skev netop at hvis man have forstærker kraft nok til begge bør man bruge den løsning. det jeg ret nickals og ander i var at enheden overhoved ikke tag nogle form for skade det er snart gemprøvet så mange gang til devs. DB drag konkurancer. LÆS dog hvad folk skive tak !"
men hvis man har en for lille forstæker er det langt beder for endheden og forstærker at man kun bruger 1 spole. "! det er jo ikke alle som har ½ mil til noget nyt udstyr ...
det er helt tydliget du heller vi forvir folk en at gør det nemmer for dem at forstå tingne....
jeg har nu rigtig mange gang oplevet at små forstærker som ikke er så støm stærk har svært hved at håndteger endhed i fuld kontrol med subsonic ¨på ..... og vi er helt enig at det normalt på en strømstærk forstæker funger det lige efter terioen som det burt. ! men igen læst du ikke hvad jeg skev om små forstærker. du har mere travl med at sløng din find ord ud "
jeg forsklart netop at subsonic tag sige af de små frekz ,.. områder
og det kan meget vel være en af de ting som er skyld i hans bass runger !
men essal aka det er så meget normalt for dig at vil forvir folk end rådgive dem på et nivue de også kan være med på og som du pejer læser du kun det du vil læse og muder et indlæg til igen igen
ja jeg er stave/ord blind men det er læst af flere som udmærkert kunne forstå og tyde hvad jeg har skevt .
TT jeg gider ikke de her muder kastnings forum tråde men du skal være meget velkommen til at skive en PM så skal jeg gerne hjælp dig med dit praktis problem og ikke hvad der forgår i terori ..
apr 2004
Du retter på Niclas og skriver at det er en myte det han skriver, og det er det jeg reagerer på.
Hvis man ser på forskellen mellem at bruge 1 eller begge svingspoler, vil man ved brug af begge svingspoler have en større fysisk "flade" at afsætte effekten i. Membaranens vandring vil som bekendt nedkøle svingspolerne, og sørge for at de ikke bliver for varme. Men når man kun benytter 1 enkelt spole til at afsætte samme mængde effekt som 2 er tiltænkt, vil kølingen ikke være tilstrækkelig og den brugte svingspole vil blive mere belastet end den er tiltænkt/ifht til kølingen.
Udover det vil man faktisk også have en dårligere kontrol af af enheden, da den er dimensioneret ifht til det magnetfelt begge spoler vil danne.
Jeg ved godt at der er mange der kun bruger 1 svingspole, og det kan bestemt også lade sig gøre. Det er bare hverken optimalt for enhed eller forstærker.
Og ang subsonic filter, så skriver jeg bare hvad dets funktion er...og beklager hvis det virker som om jeg bare skriver for at lyde klog.
Jeg kan se at du ved en del om emnet, derfor skriver jeg lige ud af posen.
Hvis jeg skal skrive det på let forståeligt dansk, gør et subsonic filter at alle toner UNDER dette område vil bliver skåret fra/dæmpet. Så istedet for at man eks har et frekvens område fra 0-80 hz, vil man kunne indstille det til 30-80hz. Dermed skal hverken forstærker eller enhed bruge energi på det halt lave frekvensområde.
Men helt ærlig John...Det er sgu noget PIS at sige at jeg skriver for at forvirre folk...Jeg skriver på det niveau der lægges op til, og når du selv begynder at bruge forskellige termer, er min måde at skrive på dannet ud fra det.
Og jeg har sgu ALDRIG ønsket at skrive noget bare for at få det til at lyde smart. Jeg skriver fordi jeg til tider rent faktisk ved noget om de emner der bliver debatteret, og eftersom folk ofte bliver glade for et uddybet svar, er det min måde at skrive på...
Jeg håber at mine indlæg kan bidrage til at folk for lidt mere grundlæggende viden om de problemstillinger der lægges op til, og det er IKKE min intention at skrive en masse teknisk bare for at gøre det....
mar 2007
igen få du nogle ord af noget jeg ikke har skevt.. du hænger dig i at man smider den rigtig efekt til endheden som den er op givet til ..
der svar jeg igen igen at har man watten skal man bruge begge spoler. !!!
har man kun ½ watt fra en forstærker vil DET være best både for endhed og forstærker. kun at bruge den en spole. og det er enste gund for at gør det !
den myte jeg vil have afbekraft var at endheden ikke lider nogle form forskade hved at bruge en spole men den kan bare ikke tål den sammen power ....... " mange bruger augmenter som at man slider spolen skæv det er noget forkvaklet plader. "
jeg beklager hvis jeg opfatter din indlæg som forvirne. for folk men syens jeg har set en jæven strøm af denne type indlæg fra din side. når din hensigt ikke er det jeg tro det er og det skal du selvfølige ikke klanters for ..
vi er helt eing omkring subsonic filter jeg kan godt se nu hvor øjen er frisker at jeg fik brugt ord som bass boost på det vilket er en fejl ! for filter dæmper med de 24 db.
dec 2005
Vil det fx sige at mit Sub Sonic filter skal stå på 40 hz (Subbens tuning fz) og crossover på fz 80 hz? hvis det lyder godt der?
mar 2005
Subwoofer 2x4 Ohm eller 1x2Ohm