{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

high og low pass {{forumTopicSubject}}

er ved og indstille noget anlæg, og på forstærkeren, står der high og low pass,

så vil jeg høre hvad skal det stå på som grund.?

som jeg har forstået skal en bass være low pass, pga dybere toner

skal combo sæt fx. stå på high pass pga høje toner, og så stiller man den hvor den spiller renest eller hvad man kan sige.?

på forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  high og low pass
  • #1   2. nov 2009 Du kan godt sætte high pass på komponent sæt. Jeg ville bare sætte passet rimelig lavt. omkring 60-90 hz

• #2   2. nov 2009 ja du skal da helt klart sætte komposættet til highpass!

hvis du f.eks. indstiller bass til at spille 80hz og ned (low pass) burde du sætte komposæt til at spille 80hz og op (ihgh pass) smiley

• #3   2. nov 2009 lars, du er dagens mand ! var lige det jeg manglede smiley

for nu fatter jeg det !

• #4   2. nov 2009 anytime smiley

hvis vi skal grave lidt dybere i det tekniske dog så alle kan være med er det for at en bestemt frekvens ikke bliver spillet af flere enheder. Det kan give 2 problemer.
    1: hvis enhederne ikke er lige langt fra dit øre vil du kunne høre den samme lyd flere gange selvom den kun skulle være spillet 1 gang selvfølgelig (lidt ala ekko bare ikke nær så voldsomt :))
    2: den frekvens vil blive spillet ekstra højt i forhold til de andre toner og vil ødelægge lydbilledet.

• Jakup Andrias K
    Jakup Andrias K Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #5   2. nov 2009 Det kommer også meget an på hvor skarpt den skærer. Hvis den kun skærer 6dB pr. oktav er det en god idé at "forskyde" high -/lowpass en anelse i forhold til hinanden. f.eks.: Lowpass: 80 Hz
    Highpass: 100 Hz
    Hvis den kun skærer med 6dB / oktav vil de to skæringspunkter mødes ved 90 Hz / -2dB (i runde tal). Og dermed vil der fremkomme en hævning på ca. 3dB (Igen i runde tal). Har man så en brugerdefineret EQ kan man ved fordel sænke 90 Hz 1dB. (Hvis man altså ønsker dette)

Skæringen kan også være 12dB / oktav, 18dB / oktav eller 24dB / oktav. I dette tilfælde vil beregningen se lidt anderledes ud.

Hvis man skulle være så heldig at have mulighed for at forsinke de enkelte højtalere, kan man med fordel gøre dette, da man i mange tilfælde vil kunne få op til 6dB's ekstra output. Det kan man fordi at en subwoofer skal bruge væsentlig mere energi på flytte membranen frem og tilbage og dermed kan man risikere at signalet er forsinket 2-3 millisekunder i forhold til mellemtonen (det kan også være omvendt alt efter lytteposition). Det lyder ikke af meget, men det gør en verden til forskel hvis det er timet ind.
    Det hjælper meget ved den samlede lytte oplevelse, da man får et mere klart lydbillede, mere kontant bas, afrundet (lækker) mellemtone samt en crispy diskant.
    Det er dog anbefalelsesværdigt at lade proff'er time det, da det skal være uhyggeligt præcist før det har den rette virkning. Hvis det gøres forkert ender man med at bas/mellemtone og mellemtone/diskant mere eller mindre udfaser hinanden.

Nå... det var egentlig ikke meningen jeg ville skrive så meget....

ses.

Kommentér på:
high og low pass

Annonce