{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.394 visninger | Oprettet:

mangel på strøm? {{forumTopicSubject}}

hej bg...
jeh har lige sat en ny sub forstærker i bilen som trækker 75A men når jeg giver den noget gas på vol så "Blinker" alt lys i instrumentbordet hvad kan der være galt?jeg har sat et 20mm² strømkabel om til min 1,5 farad kontensator og et 35mm² stel på 1 meter... men sub forstærkeren trækker god nok stel op min kontensator med et 30cm 20mm² hvad kan der være galt?

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mangel på strøm?
  • #1   16. jan 2010 det er altså meget normalt, en almindelig forstærker hjemme i stuen kan også få lyset til at pulsere

bare sørg for at skrue ned når du ikke har bilen tændt, ellers løber du sgu tør for juice

• #2   16. jan 2010 hvis dit hjemme hifi får lyset til at blinke i takt til bassen så må du have en MEGET kraftig forstærker ellers skal du nok have fat i en el abe for så er der sku noget galt med din strøm smiley
    men har lige haft en anden forstærker i som trækker 60A og der er det ikke så galt med det blinke sjov!!

• #3   16. jan 2010 Dit batteri sal ud og oplades eller også er det fordi det er frost.
    I frost vejr har batterier kun den halve vægtfylde/startstrøm. pga. temperaturen nedsætter effektivitetten.

Så blinker dit lys er det udelukkende fordi din batteri ikke kan følge med.
    Dit batteri skulle meget gerne have en start strøm på mindst 400A

Men hvis det er halvdødt eller gammel osv. så prøv at lade det op med en rigtig autolader, det giver også nyt liv til batteriet og så skulle du være ud over det problem.
    Ellers køb nyt batteri.
    Din kondensator skulle jo netop tage de store tryk, men hvis ikke føde kilden den har pondus nok, så kan det være svært for din kondensator at gøre sit job 100%, så derfor konkludere jeg som jeg gør da dine kabler er mere end rigelige store.

• #4   16. jan 2010 jeg ER trikker, så der er ikke noget galt der smiley

og ja, det er ikke ligefrem bilkahifi jeg har

men det er jo altså forskelligt hvorfor forkellige forstærkere optager strømmen til effektrinnet, det kommer jo an på hvordan den er opbygget, hvis du er i tvivl om der er en fejl på produktet, så må du jo lige have fat i dem du har købt forstærkeren af

• #5   16. jan 2010 att ronnie r..... okay:-) jeg køre selv med rotels det helt store effekttrin til hjemme bioén og mit lys blinker lige når jeg tænder den og så hvis den kommer på arb så kan der også være lidt med lyset... men har har haft fat i en "trikker" og han sagde at lyset IKKE skulle blinke i takt til bassen så var der noget galt .....

jeg har lige haft en auto lader på mit batteri og den stod et par timer og så viste den fuld... så tror ikke det er det. min kontensator har display som viser ca 14volt når anlæget får gas så den lader vel godt nok?

• #6   16. jan 2010 brian, så har han ikke så meget forstand på hifi, for det er altså meget normalt

• #7   16. jan 2010 Det kommer an på hvor hurtigt dit display er på din kondensator, og der hvor du skal måle din spænding er ikke ved din komdensator men på dine batteri poler og har du stadig 14 Volt uden dyk, så har du stel problemmer

• #8   16. jan 2010 ronnie det kan da meget vel være men jeg har fået sat ny gruppe tavle op og nogle flere grupper på den og problemet er nu løst det blinker ikke mere.... men så ville jeg da lige prøve at måle på mit batteri..... mange tak for hjælpe indtil videre smiley

• #9   16. jan 2010 alle strøm og stel kabler skal være samme tykkelser.

har du husket og lave en ekstra stel forbindelse? fra minus polen på batteriet til stel ?

• #10   16. jan 2010 ellers må du prøve at opgradere dit batteri til et med mere knald på.. evt et der er beregnet til bilstereo.. de kan fås hos www.autohifi.dk til 1699 kr (det er Maxxima 900deep cycle
    Batteriet med maksimale dybdeudladningsegenskaber, Kapacitet: 95 Ah, Kortslutnings niveau 900A, Kuldestartstrøm: 900 EN, 12 Volt. Dimensioner 258 x 173 x 205 mm Fås i flere modeller

• #11   16. jan 2010 Martin J

Det er slet ikke nødvendigt på så lille et anlæg.
    Det eneste der er værd at tjekke er om de er i orden og ikke er irret osv.
    Men standart skal den jo kunne trække startteren rundt som trækker op i mod 400A. så det med at stel kabel fra batteri til karossen skal gøres bedre det er først nødvendigt med anlæg i Drag DB klassen.

Jeg har et anlæg der trækker næsten 500A og her har jeg ingen problemmer med mit stel kabel på 35 Kv. som jo kun er ca. 20 Cm. langt og derfor netop kan holde til uanede mængder strøm.

Tykkelse og længde er lige vigtige og stel kablet fra batteriet er sjællendt over 20Cm. langt eller under 35Kv. og så kan man altså trække op i mod 1000A. igennem det.

• #12   16. jan 2010 okay ?

køre selv med 35kv strøm kabel i mit system,

har bare erfaret at det er en god ide at gøre det , men er jeg helt gal på den ?

• #13   16. jan 2010 Brabus>> du lyder til at ha rigtigt godt styr på det med strømmen.. det var dig der loddede mig forstærker. Remember? jeg skal ha sådan to stk i bilen og en af samme mærke til at trække mine alm højtalere... det bliver over 3000 watt RMS... SKAL jegh op i et 50 mm2 (Kv) kabel? jeg har 20 mm2 nu og ved godt det skal opgraderes.. men kan jeg nøjes med 35 mm2 eller er det nødvendigt med 50 mm2??

• #14   16. jan 2010 Brabus: Der tager du nu fejl! Uanset hvor lille et system man har, er det ALTID en god idé at opgradere stellen mellem batteri-karosse!
    Starteren kan sagtens køre rundt, selv med et spændingsfald over kablet. Forstærkeren derimod vil have en langt mindre stabil strømtilførsel, og forstærkningen der er bestemt af hvor vidt spændingen kan opretholdes, eller ej, vil derfor sving.
    Det lydmæssige 0-punkt vil heller ikke være ordentligt fastlagt, sålænge der ved effekt-afsættelser opstår spændingsfald mellem batteri-karosse.

Uanset om man så har en enkelt lille HU siddende, er STEL, STEL, STEL alfa omega for det lydmæssige i et setup, ikke kun det effektmæssige...

• #15   16. jan 2010 Essal AKA Aze .

Nu er naturloven og den fysiske lov jo ikke en variable der kan bøjes fordi vi snakker bil stereo.

Så derfor, nej din stel er ikke vigtigere end din plus, de er "Lige vigtige"

Og som jeg skrev så ja det kan være en god idé, men gode idér skal holdes til det formål hvor de finder sig til rette brug.

Og du skal ikke bilde mig ind at et setop med 75A kræver du opgradere dit stel kabel, det er noget være sluder og en gang HiFi sælger snak.

Vi kan godt blive enig om at jo større jo flere A, men din starter kræver altså det samme som din forstærker for at virke optimalt.

Vi kan godt blive enig om at en forstørker virker bedst og forstærker mest ved spædningen på 14 V. og at den ikke er gald for at konne under 12 Volt.

Det samme gør sig gældene for en starter, den bliver svag hvis ikke den kan opretholde spændingen, fordi med spændingstab kommer et øget behov for at opretholde den samme effekt = watt. det er ohm lov og den er altså helelr ikke bøjelig alt efter om det er en starter eller en forstærker der skal bruge effekten.

Så derfor konstrueret et stel kabel jo klart efter at startteren kan trække den strøm den skal kunne bruge og du ser så godt som ingen biler der er lavet med stel kabler som er mindre end at du kan trække minimun 400A igennem dem og så er det altså noget vrøvl at snakke flaskehals der når vi kender mandens forbrug på 75A.

Men klart er vi længere oppe af effekt stigen så klart da, så er det en ting man bestemt ikke skal overse.

Mit anlæg trækker op i mod 500A igennem mit 35Kv. 20Cm. stel kabel.
    Jeg havde også problemmer i starten med at lyset blev svagt ved bas tryk, dette løste jeg med et helt nyt Varta 100A batteri og start strøms kapacitet på 850A ved 0 grader celcius.

Jeg har ingen problemmer hvad lys i kabinen eller forlygterne angår mere, udelukkende fordi mit batteri kan stå distancen og jeg har "hold lige fast" INGEN kondensator på mit system og jeg opretholder stadig 14,4 Volt konstant selv ved maks lydtryk målt med scop der kan måle selv de mindste negative spikes der måtte være i spændingen.

Kong Gulerod .

Ja tak for sidst.
    For ikek at hi Jacke trådens egentlig formål så send mig lige en Privat besked. :o)

• #16   16. jan 2010 er det noget særligt at man ikke har kondensatore på...? Og stel er som Ezzal siger det 'alfa omega'... For sådan set altid der flaskehalsen opstår... Starteren dimensioneres jo ikke efter et konstant strømforbrug...

• #17   16. jan 2010 Niclas A

Man kan sige det særlige ved ikke at have en kondensaotr på er at jeg alligevel formår at opretholde en konstant spænding på 14.4 Volt eftersom batteriet jo kun levere ca. 12.4 Volt normalt, dvs. det er op til din generator at kunne holde live i de 14.4 Volt. men det er trods alt lidt overtro eftersom den kun levere ca. 100A i min bil. og så amngler der stadig de sidste 400A men her formår mit batteri faktisk at hjælpe alligevel da det kan opretholde de 14.4 Volt længe nok til det ikke dykker.

Tager man og måler på batteriet mens bilen står i tomgang skal man måle ca. de 14.4 Volt alt efter (laderelæ/spændings regulator) men i det øjeblik man slukker bilen vil spændingen langsomt falde til batteriets normale spænding på de ca. 12.2 til 12.4 Volt. Det er de færreste batterier som faktisk ligger på 12.0 Volt.

Men spændingen opretholdes i en længere periode på generator spændingen alt efter hvor godt og hvor kraftigt batteriet er og ikke mindst hvor nyt/dødt det er.
    Derfor er det faktisk lidt specielt at man kan opretholde sin spænding på ganerator spændningen med et 500A Spids effekt anlæg på en kun 100A generator.

Stel er stadig ikke "vigtigere" end plus og det er kun en flaskehals hvis ikek ens kabler er lige store og stel kablet er "længere" end plus kablet og det er det meget sjællent.
    Men det bliver som regel opfattet som en flaskehals fordi man selv skal skabe den forbindelse der er imellem karossen og stel kablet til forstærkeren og her ses rigtig mange dårlige løsninger hvor folk ikke får skrabet malingen af eller man ikke får klemt stel skoen prdentlig på elelr spænd den fast på en alt for lille bolt.

Disse problememr har man ikke med plus kablet fordi alle forbindelser er gode på forhånd og ikke skal forarbejdes først.

Så det bedste allround tip man kan give er at så længe dine stel kabler er lige så tykke som dine plus kalber og dit stel kabel har mindst lige så gode forbindelser, så har du ikke den fjerneste grund til at skulle gøre dem større eller bedre end dine plus kabler.
    Selvom dit plus kabel er større end dit stel kabel så kan du jo stadig trække langt større strøm i dit stel kabel netop fordi de er meget kortere

Det er stadig ogms lov der gælder uanset hvor mange gange vi får at vide af HiFi sælgeren, at du nok hellere må opgradere dit stel kabel selvom det er fuldstendig overfødigt til langt de fleste billige anlægs setup der ikke trækkere mere end eks. de 75A der er tale om i tråden her.
    I kan sgu sagtens trække helt op til 250A uden nogen former for spæningstab overhoved ved kontinuerlig drift, på standart stelkablet fra batteri til karosse.
    Så ja det er der flaskehalsen den opstår når vi "når" dertil, men det er jo ligesom lidt urelevandt for tråden emne her på de kun 75A.

Starteren dimensioneres da i den grad efter kontinuerlig drift, elelr i hvertfald helt uden at lide under spændingstab ellers skal inginørene da godt nok have deres skole penge tilbage :o)
    Der er jo heller ikek noget som hedder kontinuerlig og peak drift på en starter vel :o)

• #18   17. jan 2010 siden du hedder brabus går jeg ud fra du er kørende i en mercedes... Den har nemlig os lidt fordele som batteri bag i, og stor generator... Men prøv evt at holde nøglen på starteren i 30-40 sekunder... Så vil jeg garantere for du oplever både spændingsfald og meget varme forbindelser... Så nej en starter er ikke dimensioneret til at køre i evigheder på en helt alm. Bil... Men ja plus og minus bør være af samme kvadrat... Dog skal man igen tage holde for det forbrug din bil nu engang har... dog er et større kvadrat som stel jo kun bedre... Men tror den her kunne forsætte for evigt... Hehe...

• #19   17. jan 2010 Tja, jeg har aldrig oplevet stelledningen blevet varm fordi man har kørt på starteren i evigheder.

Men hvis du vil have noget konkredt at holde det op i mod, så kan du jo blot tage størelsen på din stel ledning samt længden og regne dig frem til hvor mange Ampere du kan trække i den.

Og med SÅ kort en ledning kan du altså trække meget mere strøm end du lige regner med.

eks. 5 meter 35 Kv. kan du strække op til ca. 150A RMS watt. altså kontinuerlige watt.
    for hver gang du halvere din længde kan du trække op til den dobbelte mængde strøm

Så here we go:

5 meter = 150A
    2,5 Meter = 300A
    1,25 Meter = 600A
    0,625 Meter = 1200A
    0,3125 Meter = 2400A

Vil du stadig påstå at en bil med et stel kabel på maks 30 Cm. ikke er dimensioneret til at træke hverken din starter eller et anlæg på 75A ???

Nej vel, det er og bliver en være gang HiFi sælger vrøvl og plader uden lige.
    Men man er som forbruger jo villig til at hoppe med på selv de skøreste teorier hvis bare det "lyder" som om vi gør noget ekstra ordinært godt for vores køre lille barn af et anlæg.

Så nej denne diskution kan ikke vare ved i evigheder efter som ohms lov taler sine tydelig ord, det er jo ikke op til den enkeltes mening eller holdning om hvorvidt det nu er rigtig eller ej om vi skal opgradere vores stel kabel på batterierne.

Så hiv lommeregneren frem før man begynder at tage i mod gode og dyre råd der medførre mere forviring over ikke at løse ens problemmer end de de reælt gør nogen gavn.

Bedste råd er at sikre sig at den stel forbindelse man laver er 100% i orden med nedsleben maling til metal og en minimum ´8mm bolt hvis det kan findes.

At man inde på selv de mest anerkendte sider om bilstereo også anbefaler at man opgradere sin stel ledning er synd og skam og fortæller lidt om den manglende viden der hærsker blandt selv de bedste fagfolk i brancen desværre.
    Der findes alt for mange mystiske anbefalinger der når man tænker sig om ikke giver mening elelr som ikke er helt gennemtænkte.

• #20   17. jan 2010 i øvrigt sidder batterierne i alle mine mercedeser foran ude i motorrummet og det var kun et eksempel, men nej jeg selv har også 5 meter kabel om til mine forstærkere, så jeg har ingen fordele på de konto :o) men det er da godt at høre du erkender at længden på ledninger har en betydning :o)

• #21   17. jan 2010 Du kan bruge denne tabel den bruger de også ved Emma

http://www.cmimports.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-stroem.asp

• #22   17. jan 2010 Den her er også god og går lidt højere op.

http://www.altombilstereo.dk/modules/FAQ/index.php?op=viewcategory&cid=1#2

Kommentér på:
mangel på strøm?

Annonce