{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Kondensator slukker efter 1 min {{forumTopicSubject}}

Hey BG

Jeg har fået smidt anlæg i min bil, men tror jeg har et problem. Når jeg spiller i 1 min, uden at spille særligt højt, går kondensatoren ud. Jeg har følgende ting i:

Audio System F2-300 (780 watt rms @2 ohm)
Blaupunkt GTA 460 (4 x 60 rms @ 4 ohm)
1 stk Pioneer 10" bas
2 stk JBL GTO 6,5" komponent sæt
50mm2 hovede kabel
25mm2 kabel (fra fordeler box til hver forstærker og til stel ved det hele)
3.0 Fahrad GTX kondensator

Nogen der eventuelt kunne fortælle om den skal gøre det, eller om der er en fejl et eller andet sted?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kondensator slukker efter 1 min
  • #1   23. jan 2010 Men den man godt gå i standby ? Troede jeg nemlig ikke, i det at den jo tændes fra remoten.

  • #2   23. jan 2010 Jo jo det er der godt nok, det kan jeg nemlig se på brugsforvirringen smiley ! Noget andet er at jeg kom til at se at selve den ledning der går fra batteri og til sted (ude ved batteriet) ikke er særlig tyk. Er det noget som der kan gå hen og have en indflydelse på anlæget?

  • #3   23. jan 2010 hmm hovedesikringen er på 150 A så det går nok


  • #4   23. jan 2010 rigtigt har forresten fået kondensatoren til at lyse nu, der skulle bare være lidt (den del) mere knald på så virkede den

  • #5   24. jan 2010 Kim S

    Sikke en lang forklaring mikkl kom med... når det er så simpelt som at displayet på en kondensator faktisk kun skal lyse når der er forandringer i spændingen... er der ikke det vil display på din kondensator gå ud... Og forblive slukket til der er en forandring igen... Sådan virker 95% af alle kondensatores displays...

    Så når du spiller ved en alm moderat volumen er der ikke de store udsving i strømmen = Display tænder ikke for der er ikke noget interessant at vise..


  • #6   24. jan 2010 Jeg har efter lidt arbejde fundet ud af jeg har gjort en stor fejl, har ikke opladet min kondensator inden jeg satte den i, så det vil jeg prøve i morgen. Udover det mangler jeg seriøst hjælp med at få det indstillet ordentligt.

  • #7   24. jan 2010 Hvis du har smidt strøm på din kondensator, så er den altså også opladt. Den får jo den strøm den skal ha nu.
    Grunden til man skal lade den op, er at når man ellers bare sætter den direkte på batteri med det samme, så kan den trække så mange amp, at i bedste fald så springer din sikring ude i motorrummet. I værste fald eksploderer kondensatoren.
    Så hvis du har den sluttet til, så har du bare været heldig at det ikke gik galt.


  • #8   24. jan 2010 Lars M

    Kondensatoren eksploderer??? Hmmm hvor mange tilfælde af det har jeg hørt om? lad mig se........ INGEN.... Myte...


  • Gil  i
    Gil i Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #9   24. jan 2010 Rent faktisk er der en grund til der er en lampe eller modstand ilagt købsindpakningen på kondensatoren ..da man faktisk kan ødelægge kondensatoren eller strømterminalerne´kan smelte og det ser ikke pænt ud på overfladen.. Gnist = med brændt overflade= ikke pænt..

  • #10   24. jan 2010 cody.. har du aldrig eksperimenteret i fysik/ elektyronik i skolen.. en kondensator kan nemt springe eks sæt plus til minus og omvendt det kan rent faktisk gi et ordentligt knald det lyder hamrende godt smiley men det kræver jo selvf at den får en større spænding en den kan holde til..

  • Gil  i
    Gil i Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #11   24. jan 2010 lyder skide godt... men ikke når man ligger med hovedet nede ved kondensatoren forat sætte ledninger på..... lige op i hovedet... bang... aaaaav.. sprøøøjt..



  • #12   24. jan 2010 Grunden til jeg ville prøve at lade den op er for at prøve at undgå den bump lyd der kommer når der bliver slukket for anlæget. Her går bassen nemlig fra det ene yderpunkt til det andet. Så nemlig at kondensatoren i min kammerat bil bare "løb tør" for strøm og så døde forstærken stille og roligt. Et andet stort problme jeg har er at jeg ikke kan få indstillet bas forstærker i forhold til den til mine komponent sæt. Bassen er alt for lav i forhold til komponentsættene selvom jeg har skruget helt op for gain knappen, som jo umuligt kan være sundt.

  • #13   24. jan 2010 du får ikke fjernet nogen bump lyd ved at prøve at lade en kondensator op den er ladt op i det øjeblik den sidder til smiley bump lyd kan være tegn på dårlig forbindelse plus minus etc.. ikke en kondensator den har samme volt som dit batteri hvis du piller den fra går der maks 1 min så er den flad for strøm og sætter du den til dit batteri igen uden at sætte en modstand imellem som du kalder at lade den op. gir deet et lille knald og en gnist så er den ladt op igen. grunden til du `lader` den op er kun for at jævne stømmen ud så den ikke trækker meget spænding på en gang.. da det ikke er sundt for det eletriske udstyr i bilen..
    ang for lidt bas har du ikke to forstærkere i ? hvis du har skruger du jo bare lidt ned for volumen på forstærkeren til komposæt.. og hvis du kan skruger du op for signalet i linheudgangene på din hu.. hvis det er et problem vil jeg godt kigge på det en dag hvis du bor i nordsjælland området..


  • #14   24. jan 2010 nå kan se du bor i modsatte ende af dk.. smiley


  • #15   24. jan 2010 En kondensator skal lades op grundet den mister en smule af sin capasative evne hver eneste gang den belastes med noget nær kortslutningsstrøm ved montage....

  • #16   24. jan 2010 okay, nu har vi konstateret at min kondensator er i live og ikke kommer til at fungere bedre end den gør. Nu er det næste spørgsmål om der er en venlig sjæl i Nordjyllands området der gad give en hånd med i indstillingen af anlægget, og måske lige kigge om det hele er sat sammen ordentligt smiley

  • #17   24. jan 2010 Cody - Har hørt om flere hvor den springer sikringen, men det med den kan eksplodere der henviser jeg til hvad der står de fleste brugsanvisninger til dem. Har dog ikke selv oplevet eller hørt om nogen hvor det er sket endnu. Der plejer sikringen at smutte en tur inden.

  • #18   24. jan 2010 Kim S

    Nogle få ting skal vi lige have på det rene... din kondensator behøver du ikke lade op nu, da det ikke vil give nogen forskel... En kondensator eksploderer ikke fordi den ikke bliver ladet op... det er dog rigtigt at det meget hurtige strømtræk der kommer når du sætter den til uden at have ladet den op kan sprænge sikringen... Dette har dog ingen betydning nu hvor den allerede er sat til...

    Som brian siger kan den dog eksplodere hvis du sætter plus til minus polen og omvendt... dog er det meget sjældent det sker da de fleste ordentlige kondensatorer er sikret imod dette...

    Det bump du hører når du tænder og slukker dit anlæg er tegn på du enten har en overgang et sted, Uden at det hindere dit anlæg i at spille eller også har du dårlig stel... Jeg tror mest på det sidste...


  • #19   24. jan 2010 Har haft en anden forstærker i og har fundet problemet, det er forstærkeren der forsager det bump og udover dette så er den forstærker ikke kraftig nok til at drive min bas har prøvet med en DLS CA 21 og den er giver mere kraft end den Audio System gør, hvilket jeg ikke forstår.

  • # Kenneth #
    # Kenneth # Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 84 Svar: 174
    #20   24. jan 2010 Kim S .
    Nu kender jeg ikke lige de 2 forstærkere .
    Men din stel er evt. ikke så god at den kan trække den store forstærker . derfor lyder den ikke godt . men den kan trække den lille forstærker optimalt da den ikke kræver det samme ? evt .


  • #21   24. jan 2010 Jeg har ingen anelse om du eventuelt kunne have ret der, men det er da helt klart en mulighed. Dog burde det vel ikke have nogen indflydelse, i det man skruer helt ned for radioen og så slukker for bilen og det stadigt siger det bump. Så trækker forstærkeren vel ikke mere strøm end den lille ville gøre? Anyvays, tror lige jeg vil prøve at finde stel et andet sted i morgen for at være helt sikker på at kunne udelukke det, sådan jeg ikke går forhastet ud og køber ny forstærker. Jeg er godt nok lidt halv fortvivlet over hvilken forstærker jeg skal købe, som så kan trække den enhed (Pioneer ts-w2501d4). Der skulle jo gerne være lidt skub i den smiley

  • #22   25. jan 2010 Der findes masser af forstærkere som kan trække den enhed.
    Spørgsmålet er bare hvad prisleje den må ligge i...


  • #23   25. jan 2010 2000kr. plus minus 500 kr. hehe har kigget på en Power Acoustik BAMF2000/1D. Nogen bedre bud?

  • #24   25. jan 2010 En sinus Live SL 1500 f.eks. Kan fåes til cirka 1800kr. Ikke verdens bedste lyd men den kan levere noget effekt.
    Ellers har jeg en Boston GT 28 til salg som giver 1100w RMS ved 2 ohm, som din enhed også er, så den gir lige 300w mere end hvad enhed kan klare RMS. Det er perfekt, og lyder klasser bedre end SInus Live.
    Så hvis den kunne ha interesse så smid lige en PB, så finder vi en god pris.


  • #25   25. jan 2010 MikkL - Det er så rigtig nok, men jeg har bare hørt nogle stykker som har haft problemer med SL 3000. Derfor jeg ikke anbefaler den.

  • #26   25. jan 2010 Skal jeg så ikke kunne svare på smiley

  • #27   25. jan 2010 Lars: Det kan være jeg skriver til dig angående den forstærker, jeg har lige nogle til jeg skal have på plads inden

    MikkL [MW] : En SL-A giver 3000 watt rms i 2 ohm det er vel lige en del mere end hvad man burde spænde til sådan en enhed?

    Har forresten fundet en SL-A 1500 til 800 her inde.


Kommentér på:
Kondensator slukker efter 1 min

Annonce