{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12 eller 10 tommer bas
  • #2   25. jan 2010 Det er ren og skær fup og myter at en 12" ikke kan følge med.
    Det som afgører om den kan, er ganske enkelt om kabinettet er af rette størrelse, og om forstærkeren foran kan styre enheden. Hvis begge dele er som det skal være, kan du få en 18" til at spille techno uden problemer.
    En 12" kan ofte spille lidt dybere og kræver derfor mere forstærkerkraft for at få samme kontante lyd som en 10"

• #3   25. jan 2010 jo mindre bassen, er jo hurtigere kan den kicke" mange folk i udlandene bygger feks deres anlæg op af 8" basser . men ja tror ikke det er noget du skal gå efter medmindre du virkeligt vil lave et seriøst anlæg, 10 / 12 fungere udmærket en større bas har selvfølgelig noget mere dybde og en dybere lyd. hvor en mindre bas er mere kontant .

• #4   25. jan 2010 Min 12" Cerwin vega vmax er der sgu heller ikke nogle problemer med..
    Men det handler lige så meget om forstærkeren, det kræver at den kan spytte masser af watt ud.. Det fandt jeg ud af efter jeg skiftede min xzound ud med en STEG.. KÆMPE forskel

• #5   25. jan 2010 Det er en gammel skrøne..!! Den kan sagtens følge med.. Men køb da en enhed af ordenlig kvalitet og en god forstærker....
    Hvilken bil skal du lave anlæg i??

• #6   25. jan 2010 en Nissan Primera 1,6 LX tænker lidt på det her sæt http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=6568&pk=68&produkt=BIG_BULL_-_Komplet_Bull_Audio_Pakke

• #7   25. jan 2010 En 18" følger en 10" vis ordentlig kvali af alle komponenter indblandet...har set det her topic alt for mange gange og det er altid samme svar =)

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #8   25. jan 2010 Muligt men man vil stadig få en bedre bas med mange små end en stor bas. Fakta.

• #10   25. jan 2010 Hmm... Tja nok en udemærket pakke ;o) Men der er så meget andet at vælge imellem, så kig lige lidt omkring først og lyt til nogle forskellige højttalere.. Syntes selv at bull audio lyder lidt plastic, men trods alt bedre end noget fra thansen.....
    Og et basreflex kabinet er ikke det bedste til en sedan bil.. der vil ikke komme ret meget bas ind i kabinen..!!

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #11   25. jan 2010 Ketil- hvor du deler hva har det med noget at gøre

• #12   25. jan 2010 Hvorfor er en portet ik godt til en sedan?...har prøvet lukket og portet med samme enheder i min bil og fik betydlig mer bas ind i kabinen med portet =)

• #13   25. jan 2010 heller 2*10 end 1 12"

• #14   25. jan 2010 Emil G
    Det er ren og skær myte du kommer med der.
    Tag alle store koncerter. Sub ligger der nogle enkelt gange 15" i, oftest 18" og enda nogle få kører med 21" enheder i.
    F.eks tieste i parken der kører de med 18" i sub, og 15" i toppene.
    Kom ikke og påstå han vil ha det hele skal laves med 8".
    Metallica kører med 18" sub, næsten samtlige festivaller herhjemme kører med 18" sub. Det er bare et sprøgsmål om at ha kræfterne foran iorden.

• #15   25. jan 2010 Rasmus P - ja du siger heller 2x10, men grunden til det er at du får mere output ud af 2x10", da du hiver 6db ekstra ved at sætte en enhed mere på mage til.
    Men det er ikke ensbetydende med at man får mere præcis bas til techno ved det.

• #16   25. jan 2010 Fordi der som regl er lukket af med metal oppe under hattehylden og på nogen biler også ind imod bagsædet... Men evt. kan det bygges sådan her, sådan byggede vi det i min kammerats E30 og der kom virkelig meget bas ind i kabinen frem for da kabinettet var i bagagerummet
    http://img337.imageshack.us/i/esotar1200.jpg/

• #17   25. jan 2010 øhh på det billed står kassen da stadig i bagagerum? den er da bare vendt om...selv om mit sæde og armlæn osv er slået op og hattehylden lukket trykker det stadig for hårdt i kabinen....meget mer en de lukket kasser jeg havde der endda var lavet i rigtig størrelser

Som ketil siger kick og bas er ik det samme det er noget med hz at gøre =)

• #18   25. jan 2010 Ja men når fronten af kabinettet sidder tæt ind imod bagsædet, evt. bygget skråt.. Altså i hullet til armlænet som på billedet, så kommer der mere... Men folk har jo alle deres egen idé om hvordan det skal bygges, om det så virker eller ej...!!

• #19   25. jan 2010 kunne man evt pile en af jern pladerne af også få mere lyd i bilen på den måde?

• #20   25. jan 2010 Hmm.. det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre da de sikkert er bærende.. Men er den også lukket af ind imod bagsædet??

• #21   25. jan 2010 Det jeg nok ville gøre er at gøre hattehylden kortere..så der blev et lille mellem rum mellem sæde og hylde...dog ik alle biler man kan få effekt ud af dette pga jernplader....men husk at man "ik" må skære i hattehylde pladen...da bilen kan bliver kaseret til syn....
    tror nu aldrig det er sket at nogle synsmænd har opdaget det endnu smiley

• #22   25. jan 2010 og nu vi lige snakker om bas, er der så fosrkæl på dem und over tommer slf.

• #23   25. jan 2010 Byggede anlæg for en kammerat for 8år siden i hans bmw E30, han havde købt 2stk 12" mds et eller andet og et røvhul af en 2ch forstærker.. De fik et stort portet kabinet og vupti så kunne man høre bassen i 5km radius men næsten ingen bas i kabinen.. For 1år siden byggede jeg sammen med min anden kammerat 1stk. 10" dali sub i 18liters lukket kabinet på samme måde som billede jeg linkede til længere oppe, og så var lydtrykket i kabinen meget højere end på den anden måde...
    Det gælder ikke altid om at det bare skal være stort og vildt for at virke..!!!

• #24   25. jan 2010 watt smiley et godt råd til dig ville at køre til din lokale stereo pusher og lytte til produkterne vis de har lytterum!

• #25   25. jan 2010 Anders L

Stadig ikke den mest effektive måde at få sub ind i kabinen på i en sedan... Ikke den store erfaring du har?

Båndpass kan i mange tilfælde være din redning... det du har lavet er bare det at man vender subwooferen om... det er jo alm logik at når din sub spiller direkte ind i kabinen får du mere lyd... Dette er dog kun gældende for en sedan... Jeg ville dog altid vælge at bruge båndpass kabinet i en sedan, og lade porten spille ind i kabinen...

• #26   25. jan 2010 mathias K

Det er en dum myte at en 10" skulle være bedre til techno end en 12"... det er en myte der er opstået fordi folk har købt billige komponenter i dårlig kvalitet eller ikke har haft forstanden til at lave tingene korrekt... En 10" er dog NEMMERE at få til at spille pænt... specielt hvis du så bruger et lukket kabinet... en 12" i portet kabinet kræver lidt mere for at spille pænt. men ved man hvad man laver er dette ikke så svært igen... Derfor er det en dum dum myte det med at 10" er bedre end 12" til techno...

Find hellere ud af hvad du har plads til i bilen og hvor meget plads du vil bruge og om du har lysten og evnen til at sætte dig ordentligt ind i tingene og lave det korrekt fra starten... ellers kender jeg flere der har forstanden til det hvis det er...

• #27   25. jan 2010 Når jeg er ude og spille med mit disko, så synes jeg da det går fint med 4*18" basser (: Så bare rolig..

• #28   25. jan 2010 BMW - F

Lige præcis... dog kan man ikke helt sammenligne PA udstyr med Bilstereo... da subwoofer i en bil ofte skal spille fra 80 hz og nedefter og gerne ned til 20 hz... Så spiller bundkasser i et diskotek ofte ikke under 60 hz...

• #29   25. jan 2010 Det er jo det, men kommer også lidt an på hvilke fest/event (: Til grønkoncert var Loc nede i omkring 20 hz et kort sekundt (:

• #30   25. jan 2010 BMW - F

Jo men til mange af de store koncerter, Såsom kunstnernes egne og roskilde og grøn osv.. der køres systemet også 4 vejs så du kører med top, mellem, bund, Og Sub... Men elelrs kan et normalt diskoteks setup der kun kører top og bund slet ikke reproducere sub området... En diskution jeg har haft et par gange med min kammerat der også kører med diskoteker... Han måtte dog give sig da jeg beviste det for ham...

• #31   26. jan 2010 Cody - Arrr... Den stemmer ikke helt hvad du siger der.
    Tar du f.eks roskilde der kører de 4-vejs på den JBL Vertec front som var oppe.
    Der sidder 2x18" i sub, 2x15" bas i toppene, 4x8" mellem og så horn. Der holdet det godt nok med dit system, Den holde rskam også i L-acoustics linearray systemer, så ja der er noget om det.
    Men at et "mindre" anlæg sjælden spiller under 60hz holder ikke helt.
    Stort set alle anlæg i bare nogenlunde kvalitet, spiller fint under 60hz, og har ofte en delefrekvens omkring 35-40hz når vi snakker 18".
    Kigger du f.eks her på JBL SRX 728 bund, så har du næsten fuld respons ved 40hz.
    http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?doctype=3&docid=826
    Så de spiller altså fint nede i det område også, hvor man har den bløde/fyldige bund. 60hz der ligger kick'et i en storetromme f.eks.

Så vil egentlig godt høre hvad du har testet på da du har konkluderet at en bund ikke spiller under 60 hz.

• #32   26. jan 2010 Lars M

He he, hvor mange diskoteker har du været med til at stille op og indstille??? For jeg har sat mange op...

Og jeg tager ikke fejl.. Det er ikke uden grund at et alm sæt bundkasser (Ikke deciderede subbunde som du linker til) Ikke er istand til at få min termlab måler til at reagere... det er simpelthen fordi termlab'en ikke måler noget over 83 hz...

her er turbosound der ikke går under 45 hz: http://www.turbosound.com/showroom/ta880l/index.html Og cutoff ligger så højt at de 45 hz altså er med -18 db i forhold til peak = det er stort set ikke hørbart...

http://www.turbosound.com/showroom/tsb118/index.html Disse kan gå ned til 40 hz... men det er stadig ved -18 db i forhold til peak... Dette er ikke subwoofere men teknisk set kickbasser hvis man skal sammenligne direkte med en bil...

http://www.turbosound.com/showroom/b18/index.html Dette er dog en Subbass der bruges som suplement til bundkasser... Og dermed også bruges i 4 vejs systemer... Det er subs af denne type du ser ved roskilde osv...

De 2 første jeg linkede til er ikke subbass kasser men alm diskoteksbundkasser Og alt under 60 hz på dem er som oftest skåret væk på filteret da det er nytteløst at spille de frekvenser på dem...

Jeg har både sat 2-3-og 4 vejs systemer op...

• #33   26. jan 2010 Skal ærlig indrømme at jeg bevæger mig ikke meget inde for disco-brancen, så hvis deres bunde ikke spiller under 60hz, jamen så skal det nok passe.
    Arbejder til dagligt med PA-udlejning, og som lydtekniker, og der kommer da jævnligt også nogle discogutter som skal bestiller nyt grej, deribland også bundkasser.
    Rigtig nok som du siger så er der de deciderede kick-basser som bare skal gi et skub.
    Men når du nu selv begynder at nævne roskilde, grøn koncert og lign, da er det altså ikke helt det samme.
    Der har du bundkasser for at kunne få dybden og kick'et (de ligger ofte og spiller fra 40hz og op omkring 80hz), hvor efter der så er 15" i toppene som tar over, tit med et lille overlap på bund og 15".
    15" er altså ikke med i en topkasse for at give et kick. Det skal bundene skam nok tage sig af i de systemer.

• #34   27. jan 2010 Lars M

Ja men du har nok misforstået mig... for jeg skriver netop at det egentlig kun er ved roskilde og grøn koncert osv. du finder de store 4 vejs systemer der rent faktiskkan give subbass... Eller så spiller et normalt halbal diskotek, eller et normalt udlejningsdiskotek IKKE subbass men kommer faktisk aldrig rigtig ned under 60 hz... Fordi cutoff ligger ret højt på filteret, Da de fleste diskoteker skal "nøjes" med et sæt topkasser og et sæt bundkasser... Og stadig skal kunne spille ret så højt... Og så for ikke at skulle belaste deres udstyr for meget ja så bliver sub området simpelthen skåret væk... Gør det sjovt nok også når der bliver kørt med dobbelt eller trippelfront og det kun er et 2-3 vejs system...

• #35   27. jan 2010 Cody
    Okay... Spændende... For alle fronte vi har i firmaet (både mindre og større) hvoraf der tit kommer disco folk og lejer af, spiller i hvert fald under 60hz. Også selvom det kun er 3-vejs, men det er nok påstand mod påstand smiley

• #36   27. jan 2010 Lars M

Ja de KAN... Hvor skærer filteret på et alm system med kun top og bund?

• #37   28. jan 2010 Kommer lidt an på hvad det er for et af systemerne.
    Vores JBL kører ned til 38hz, hvor det er et alm 3-vejs altså med 18" i bund, 15" og horn i toppene. Også oftest det som disco folk lejer.
    Vores Meyersound front skærer filter ved 35hz på bund, og det er også alm 3-vejs hvor det ene system er med 15" bund, 12" og horn i top, og det andet er med samme bunde, og 2x8" plus horn (linearray system)
    JBL har vi 2 filtre til, hvor det ene er original filter bygget til systemet, og der kan ikke ændres det mindste i indstillingerne. Det andet er et XTA som vi selv har lavet programmet på.
    Meyersound er totalt låst. Der kan vi intet ændre i delefrekvenser. Så det er ud fra fabrikkens anvisninger.

• #38   28. jan 2010 Alligevel dybt de filtre skærer... Ret nice faktisk...

Men vil nu alligevel tro at bundenes naturlige cutoff ligger så højt at de 38 hz er ret ligegyldige,..

• #39   28. jan 2010 Det er nemlig rigtig fedt at de spiller så dybt.
    En anden ting er som du siger deres naturlige cutoff ligger lidt højere på jbl. Hvis man f.eks tar fat på en grafisk eq ved 40hz, så sker der ikke så meget på de kasser, som ved f.eks 50hz båndet. Men på meyer kasserne, da er der altså rigtig meget respons når man tar fat i 40hz. Så de spiller i hvert fald meget tæt på fuld nede ved 40hz også.
    Men når man kigger lidt på f.eks båndpass og horn bunde, så giver de faktisk ikke meget andet en 60-65hz, hvilket bliver brugt meget til disko dasko, da de jo bare skal ha noget skub i anlægget.

• #40   28. jan 2010 Lars M

Jamen så er vi jo faktisk enige jo...

• #41   29. jan 2010 Det tror jeg faktisk også vi i sidste ende er smiley
    Selvom vi i starten har 2 forskellige måder at sige det på smiley

• #42   31. jan 2010 Lars M

Det er ofte det der starter en grim diskution... nemlig at man siger det samme på hver sin måde men det forstås ikke ens..

Kommentér på:
12 eller 10 tommer bas

Annonce