{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Højtaler i hattehylden
  • #1   19. feb 2010 6x9 mener jeg slet ikke kan følge med andet har prøvet lidt forskelligt og hælder kun til komponent

• #2   19. feb 2010 vil bare gerne ha lidt lyd bagfra da jeg ikke har sub i smiley
    så ville høre om det skulle være 6,5 tommer eller 6/9 højtalere.

• #3   19. feb 2010 Jeg syntes nu sådan en 4 Vejs 6 x 9 tomme pioneer højtaler spiller fremhavende smiley

• #4   19. feb 2010 har købt alt i jbl hehe

• #5   19. feb 2010 6x9 hvis du ik har sub

• #6   19. feb 2010 hvorfor ikk smide en lille sub i så???

• #7   19. feb 2010 jeg ville helt ærligt bar lade mit komponentsat foran dele meget dybt, og så droppet alt i hattehylden... Dæmp evt. dine døre, da du generelt får mere fylde ved at gøre dette... Du kan sagtens få en 6,5'' til at spille tildels dybt...

• #8   19. feb 2010 Er enig med Niclas her, meen man kan nu sagtens få lidt godt ud af at smide et ekstra komponentsæt bagi, for at give lidt mere fylde i lyden smiley

• #9   19. feb 2010 Enig med Nicklas A og PSA Project.
    Du får den bedste lyd ved at få lyden forfra. Og et par 6,5" kan fint hjælpe til at give lidt fylde i lyden bagfra.
    Der er kun meget få 6x9" som lyder godt og som kan gengive en ordentlig bas.
    Der er et par 6,5" langt bedre.

• #10   19. feb 2010 jeg har et sæt rainbow 6½" germanium foran, og vil igang med at bygge et 3-vejs 6x9 slng sæt fra rainbow i hattehylden...

• #11   19. feb 2010 skal du til at stoppe enheder i bagi igen, så er der andre sjove ting... Evt free air sub enheder...

• #12   20. feb 2010 har ikke råd til en ekstra forstærker og sub.
    så tænkte jeg kunne sætte et par 6,5 højtalere op i hattehylden for at få lidt lyd til dem på bagsædet smiley

• #13   20. feb 2010 Hvorfor er der så mange der smider 6x9'ere i hattehylden hvis de lyder så megert dårligere end 6.5"?

• #14   20. feb 2010 fordi en 6x9'er har et større membran areal... og den kan tage lidt mere effekt... Men lydmæssigt vil den aldrig blive den optimale højttaler... Men forstår så ikke du vil sætte 6,5" i hattehylden ?.... Hvorfor dog bruge penge på det, når du ingen penge har til en sub... Så hellere nøjes med frontsættet, og så tilføje en sub... evt brugt... Du kan få en sub og forstærker hvis du er heldig for cirka 500 kr herinde under brugtmarkedet...

• #15   20. feb 2010 komponent sæt er klart det beste da det kun spiller mellemtone og diskant smiley

• #16   20. feb 2010 et komponentsæt kan skam sagtens spille dybt ?... Det er et spørgsmål om indstilling...

• #17   20. feb 2010 Hmm. Mine komponentsæt spiller da fint ned til 55-60hz, og det lyder faktisk ganske fornuftigt uden sub. Man kan dog ikke spille så højt på dem jo...

• #18   20. feb 2010 Lars m - Så er det bar et spørgsmål om effekt og kontrol :D...

• #19   20. feb 2010 Nicklas - Ja ik meget andet, og så et ordentlig komponentsæt også.
    Man får selvfølgelig ikke samme fede dybde som når der er en sub i, men der lyder da ganske acceptabelt.

• #20   20. feb 2010 Har lige stegt et JBL GTI 5,25" i forsøg om at få det til at dele dybt og spille højt smiley Haha...

• #21   20. feb 2010 TJaaa. Jeg har et par Boston Pro 6,5" både i for og bagdørene. Deler det ved 80hz nu hvor der er sub i, men prøvede lige at køre fullrange på det igår, og man kan faktisk spille okay højt inden de brokker sig. Men stadig har forstærker nok styr på det så man kan høre når de ikke skal ha mere effekt smidt i, men de står ikke af ved det.
    Men ved en 80hz deling da er det nu mine ører som siger stop før enhederne smiley

• #22   20. feb 2010 Personligt prøver jeg at dele ved cirka 60-65 hz... synes jeg lyder bedst, men igen så er det en hårdere belastning for kickerne... Det er intet andet end legetøj :D...

• #23   20. feb 2010 Det er igen hver sin mening om hvordan man bør dele.
    Jeg deler mit 80hz Linkwitz med 24db/okt, Jeg sys nemlig at 60-80hz området lyder langt mere definerbart når det kommer fra en god kontant sub i en trækasse, end fra de små 6,5" rundt i dørene, hvor der også sidder en masse plastik foran som kan rasle med.
    Og få en 6,5" til at spille ordentligt ved 45hz har jeg endnu ikke set mange som kan. De fleste mister ret hurtigt pusten når de kommer ned under 60hz.

• #24   20. feb 2010 Jo jo de spiller skam også under 60 hz ved mig uden nogen problemer, men med alt det elektronik, rudehejs og andet skrammel som sidder i dørene ved mig så er der simpelthen ikke plads. Enheden kan kun lige være der for glasset. Tror der er omkring 5mm luft ind til glasset, så der er simpelthen ikke muligt at bygge et kabinet op i døren.
    Bla. også derfor jeg kører med en deling på de 80hz, plus det i mine ører bare lyder godt. Dermed ikke sagt at en deling ved 45hz er forkert. Hver sin smag.
    Jeg kan så heller ikke se hvorfor en lille 6,5" enhed skal arbejde helt nede fra 45-50hz og op af. Sys man får meget mere defineret mellemtone område når enheden ikke skal arbejde helt nede i 45-80hz området, samt sådan en 6,5" ikke tåler meget mere end 70-100w, så er det dumt at bruge al den effekt de kan tåle i et så dybt område.

• #25   21. feb 2010 Lars M

jeg er 100% enig med jesper J her... Et komponentsæt foran skal deles så lavt som muligt... gerne under 60 hz... Selv deler jeg mine ved 50 hz og de æder da gladeligt 250 watt RMS pr dørside, og siger tak for mad og beder om større portioner...

Grunden til at man bør dele så dybt som muligt er at det Som oftest (Jeg siger ikke altid men som oftest) betyder at dit frontsæt kobler bedre sammen med din subwoofer... Og hvad mener jeg med kobler sammen med? Jo at det giver et mere flydende lydbillede så du ikke kan høre at din subwoofer faktisk er bag dig... Fordi hvis du kan dele ditfrontsæt så lavt som muligt kan du også dele din sub så lavt som muligt = jo lavere frekvens fra din sub jo mindre kan den retningsbestemmes... Altså jo sværere bliver det at høre præcist hvor i bilen din sub er placeret... dele man højt ved 80 hz.. Ja så kan du nemt høre hvor subben er placeret... Husk at jo lavere frekvens jo mere omnidirektional bliver den..

Så faktisk er det utroligt dumt IKKE at dele lavt...

Men heldigvis er der en faktor der spiller ind, der betyder at alle disse indiskutable facts egentlig ikke bestemmer hvordan dit anlæg skal lyde... Nemlig din personlige smag... Det hjælper ikke noget at man laver et anlæg helt efter bogen og præcist som alle de kloge folk påstår det skal laves hvis det ikke fungerer sammen med det sæt ører der skal lytte på det... Dette er grunden til at jeg selv, på trods af at jeg udmærket godt ved at det ikke vil lyde helt korrekt, har højtalere bag i bilen... dog spiller de dog ikke så højt så min fokus stadig kommer forfra...

Dette:"samt sådan en 6,5" ikke tåler meget mere end 70-100w" Er dete rene BULLSHIT... i 90% af alle tilfældene er det ikke selve enheden der ikke tåler mere end 70 - 100 watt... men delefilteret... De komponentsæt jeg selv kører med er f.eks. rated til 300 watt rms..

• #26   21. feb 2010 Cody - Du har ganske ret som altid. Og jeg påstår skam heller ikke at det jeg gør med deling er det rigtige. Det er bare det jeg nåede frem til efter at ha siddet en nogle timer og lyttet på de forskellige delefrekvenser at det lød bedst til mit setup.
    Bla. pga det der ikke er noget kabinet til mine komponentsæt da sys jeg de mister en del af pusten når de kommer ned omkring 60hz og derunder. Det ville selvfølgelig kunne løses som i er inde på med at få lavet et kabinet i døren, og få det hele dæmpet godt og grundigt, men det er ganske enkelt ikke muligt at få fuldført ordentligt i min. Der er bare ikke plads i døren.
    Og ja jeg har skam også brudt alle reglerne som de kloge siger med at man ikke bør have højtalere i bagdøren. De er dog dæmpet 5db i forhold til resten, så de giver det altså kun lige et løft ved bagsæderne.
    Sub er jeg skam også helt enig med dig i at det ikke kan retningsbestemmes. Netop også derfor man aldrig nogen sinde kører sub i stereo.

Så ja jeg ved godt jeg ikke overholder alle reglerne som eksperterne har fundet ud af er bedst, men lige i mit tilfælde sys jeg det lyder bedre at gøre det på den måde, i stedet for at gøre præcis som de kloge siger man skal.

• #27   21. feb 2010 Lars M

Dæmpning og tætning af din dør og dørside kan give rigtigt meget lydmæssigt... kan fortælle at jeg har skam ikke lavet kabinet i døren... Det er nemlig meget sjældent nødvendigt, da de fleste enheder er lavet til at spille i hele døren... Men til gengæld er døren så fyldt op med Både bitumen og B2 butyl dæmpning... Huller er lukket og selve dørsiden er bedre tætnet... (Mangler lidt endnu men det skal jo heller ikke være et kirkealter jo... )

Som jeg også nævnte så bør man også lave sit anlæg med hovedvægt på den vigtigste faktor... nemlig ens egne ører... Jeg synes f.eks. at de folk der laver anlæg efter EMMA's regelbog og ikke efter deres egne ører er lidt til grin... Men det er min mening... Nogle vil nok også mene jeg er lidt til grin, når jeg bygger min bil om for at få plads til mine subwoofere... men sådan er vi jo forskellige...

• #28   21. feb 2010 Lige en lille update herfra til dig Cody.
    Nu var jeg ude på en længere tur idag, og sad og legede lidt med delefrekvenserne undervejs. En ting er jo hvordan det spiller når man bare sætter sig ind og lytter, men det ændrer sig en del med sub lyden når man kommer ud og køre, og det hele jo vibrerer lidt af vej/hjul/motor støj.
    Jeg overgiver mig. Endte med en deling på 60hz. Da lød det faktisk bedre end ved de 80hz jeg havde før... Sååå... Man kan jo ændre mening smiley

• #29   21. feb 2010 Lars M

Jamen det er da bare fedt... Gælder også om at lege lidt med lyden engang imellem så man får afprøvet hvad der fungerer godt og hvad der ikke gør...

Det er nogle gange at teorien faktisk holder stik i virkeligheden jo... smiley

• #30   21. feb 2010 Jep lige præcis. Og for helved hvor er der mange muligheder for at trimme lyden i en adudison bit one... Det er i hvert fald ik et køb jeg har fortrudt nu smiley

Kommentér på:
Højtaler i hattehylden

Annonce