{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.876 visninger | Oprettet:

2 basser i samme kasse? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 12" basser der bare sidder i en plade nu, jeg havde lige en kammerats 12" i kasse i bagagerummet idag bare for at prøve, og det spillede dobbelt så meget som mine 2, selvom mine er kører flere watt osv.
Så er spørgsmålet, om man kunne lave en kasse og smide begge basser i, altså en firkant, med en i hver ende. Kan det lade sig gøre, eller er man nødsaget til at lave 2 kasser hver for sig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 basser i samme kasse?
  • #1   9. maj 2010 Ved selvfølgelig det nemt kan lade sig gøre, det er mere med hvordan det vil spille smiley

• #2   9. maj 2010 Nikolai R: så bliver 1 kasse vel også til 2 kasser.. hvis man deler den op smiley

• #3   9. maj 2010 Se i min profil smiley har bare skåret en plade ud, så det er teknisk set ingen kasse. De sidder bare i en lodret plade. Men skal jeg bare dele kassen op?

• #4   9. maj 2010 Altså skidt med at der skal være en plade indeni, Mere med om det hele må sidde samlet i en enhed.

• #5   10. maj 2010 Nikolai: Og hvorfor må flere enheder ikke dele kabinet?

• #6   10. maj 2010 Hvis men eksempelvis kigger på hvad mds foreskriver til deres apx enheder, så skal de dele kabinet. Selvfølgelig dobbelt så stort som hvis der kun skal sidde en enhed.
    Men jeg kan ikke se der skulle være noget imod at lave et kabinet med flere enheder. Det ser man da rigtig tit.

• #8   10. maj 2010 Du kan sætte 2 basser til at at spille ind mod hinanden, den ene i modfase, så spiller det som om kabinettet var dobbelt så stort, ulempen er så den dobbelte driftseffekt. (Push/Pull)
    Det er nok ikke særlig brugt i biler da de ikke altid har effekt nok, eller hva?
    Fordelen er en boks, et hul hvor begge enheder sidder, der er altid kontrol over enhederne pga de er spændt op mod hinanden uden fysiks at være i kontakt med hinanden. Sådan her: først en enhed uden for kabinettet, så en enhed inde i kabinettet på normal vis ( < I > )

• #9   10. maj 2010 Du kan SAGTENS smide 2 basser i en kasse.. Uden problemer.. (så længe det er samme basser)

Tror folk i denne tråd blander en del ting sammen hehe smiley

Så længe basserne er ens er det ikke noget problem overhoved.
    Find ud af hvor mange liter en bass skal bruge x det med 2. så har du hvor mange liter 2 basser skal spille i.

Der skal ikke bygges en skillevæg eller lign som folk siger. smiley

Husk dog om det skal være et portet kabinet eller lukket mht til literne i kassen.. Det har lidt at sige.

Og en sur bemærkning til folk der igen giver råd til folk heirnde..
    Hvorfor skriver folk altid sådan noget sludder herinde ? "de må ikke være i en stor kasse m.m" Hvem har lært jer det ????? 99" % af alle pre fabrikeret bass kasser med 2 enheder er en stor kasse. Hvis de ikke kunne spille sammen hvorfor laver fabrikkerne det så ??

Jeg har bygget bilstereo i 8 år. Har bygget flere kasser end jeg snart har tøret mig selv bag i røven. Og det har aldrig været noget problem med 2 basser i en kasse. Så vil da gerne ha på skrift hvem der kan komme med en holdbar påstand om hvorfor der ikke må sidde 2 ens basser i et kabinet..

Folk og deres råd nu til dags SUK..!!!

• #10   10. maj 2010 Hvis du bygger i en bil er begrænsningerne for en bas at du ikke kan komme op i den størrelse, som er den den mest effektive fordi du er begrænset af den plads der er til rådighed i en bil!
    Hjemme kan man jo lave den i den af fabrikanten anbefalede str kasse, f.eks. 850 L, men i bilen kan man måske kun komme til at lave en på måske 85 L og så doble op ved at lave tricket med 2 enheder der spiller sammen, så spiller systemet som et på 170 L, men har kun brugt 85 L!
    Skal det være mest Hi-Fi rigtigt skal det være i trykkammer, men det vil et bilsystem måske ikke "nøjes" med, der skal vel et rør på så lyden kan komme ind i kabinen!

• #11   11. maj 2010 Allan R

Sikke da en gang mundlort at lukke ud... De fleste subs til biler er netop lavet til miljøet i en bil og er derfor netop lavet til kasser i størrelsen 10 liter til 100 liter... Stue subs kræver som oftest også kun små 50 - 60 liter for at være effektive... Lad være med at skrive om ting du ikke fatter et klap af...

• #12   11. maj 2010 Nikolai R

Når du bygger en subkasse SKAL hver enhed ikke have et kammer for sig selv... Det er en myte opfundet af folk der ikke kan finde ud af at lave subkasser korrekt... Lydmæssigt er det en fordel med seperate rum eller kasser til hver sub... men dette er inetet krav... du er velkommen til at lytte til min subwoofer med 4 stk 12" i samme kasse.. UDEN skillerum...

• #13   11. maj 2010 Hvis du tager en given bas i de str som bilfolket nu engang vælger f.eks 12" så er min påstand at den spiller bedst i et kabinet der er væsentligt større end det der kan laves i ret mange bilers bagagerum, eller det er måske også forkert? (jeg kan jo tage fejl)

Jeg har set mange bruge basser hvor den anbefalede kabinet str var meget stor, men der blev brugt et meget mindre kabinet. (selvom VAS var væsentligt højere)

Her er en god side:

http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/loesdele-til-diy.aspx

Den type jeg hentydede til tidligere var et "isobarik" kabinet!

• #14   11. maj 2010 Allan R

Jeg er skam klar over hvad et isobarik kabinet er... og VAS er ikke kabinet størrelsen... men kun en enkelt parameter ud af flere du skal bruge til at regne kabinetstørrelsen ud... tror man at VAS er det anbefalede kabi9net størrelse er man da idiot...

Så ja du tager grumt fejl...

Nu har jeg været med i db-drag konkurrencer de sidste 5 år... Og er nu også selv dommer... og det sludder du skriver har jeg desværre hørt flere gange og det er noget vrøvl...

• #15   11. maj 2010 Tak for rosen, kender godt til thiele-Small parametre........

• #16   11. maj 2010 DB drag, går det ikke bare ud på at lave mest muligt larm og at billen så til sidst flækker eller går i stykker på anden måde..............?

• #17   11. maj 2010 Allan R

Folk der skriver korrekte ting får ros... Dem der skriver vrøvl, får bare det du lige fik...

Her er f.eks. typisk eksempler på kabinetter:
    Ground zero GZNW12: 40 liter portet
    Hertz HX300D: Anbefalet portet kabinet: 17,5 - 23,5 liter...
    B2 HD12: anbefalet kabinet: 45 liter portet..

Dette er typiske eksempler på kabinetstørrelser til diverse subwoofere.. TIL BILER... Hvis du ikke har plads til det i dit bagagerum så sælg den ellert og køb en rigtig bil... og lad være med at skrive sådan noget fordrukkent sludder en anden gang...

• #18   11. maj 2010 Allan R

Tja deltager primært i Bassrace og så også en smule i db-drag... og så har jeg også deltaget i EMMA.. (Har aldrig ligget under top 5)

• #19   11. maj 2010 VAS er den kabinetstørrelse hvor du kan opnå den nedre frekvens, men det er der så mange der åbenbart ser stort på, og bare tager hvad de kan få af hz idet kabinet de nu engang har valgt!

• #20   11. maj 2010 Allan R

Ja det passer så heller ikke... Har du mere ævl du vil ud med?

"Vas/Cms "Equivalent volume of compliance", this is a volume of air whose compliance is the same as a driver's acoustical compliance Cms (q.v.), in cubic meters. "Vas represents the volume of air that when compressed to one cubic meter exerts the same force as the compliance (Cms) of the suspension in a particular speaker. Vas is one of the trickiest parameters to measure because air pressure changes relative to humidity and temperature — a precisely controlled lab environment is essential. Cms is measured in meters per Newton. Cms is the force exerted by the mechanical suspension of the speaker. It is simply a measurement of its stiffness. Considering stiffness (Cms), in conjunction with the Q parameters gives rise to the kind of subjective decisions made by car manufacturers when tuning cars between comfort to carry the president and precision to go racing. Think of the peaks and valleys of audio signals like a road surface then consider that the ideal speaker suspension is like car suspension that can traverse the rockiest terrain with race-car precision and sensitivity at the speed of a fighter plane. It’s quite a challenge because focusing on any one discipline tends to have a detrimental effect on the others. ""

Håber du kan engelsk...

• #21   12. maj 2010 Puha, det er lidt for koncentreret fagsnak på meget lidt plads!

Dvs at når alle højttalerkonstruktører siger at VAS er den kabinetstørrelse hvor du kan opnå den nedre frekvens, så lyver de?
    Ja, så har jeg jo ikke en chance for at vide det når de heller ikke ved det, og udgiver sig for eksperter bare fordi de arbejder i en Hi-Fi butik eller på en fabrik der producerer højttalere!

Lige et link til nogen højttalere jeg importerede og distribuerede for en del år siden. (de blev for dyre her i DK, desværre)

http://www.audes.ee/news/dan_hifi.htm

• #22   12. maj 2010 Allan R

Ja ellers er der noget du ikke har forstået rigtigt... Den forklaring jeg har skrevet på engelsk der er nemlig den rigtige... (Ellere rettere jeg har kopieret)

Kommentér på:
2 basser i samme kasse?

Annonce