5.311 visninger
|
Oprettet:
bil radio = watt? {{forumTopicSubject}}
Hey BG..
Hvor mange watt bruger en bil radio?
Jeg skal have monteret en bilradio på mit badeværelse, og der skal jeg jo bruge en transformer fra 230V til 12V, men hvor mange watt skal transformeren kunne klare?
Nogen der kan hjælpe mig med det?
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Hvis den er 10A så er det jo bare at sige 12 Volt gange 10A = 120 Watt.
osv. så er du på den sikre side
maj 2010
Følger: 1 Svar: 22
1. du skal bruge 12v
2. spørgsmålet må da være, hvor mange ampere den skal kunne levere!
Mulighed:
Tilslut radio til bil, sæt en ampere-klemmetang på (+) og aflæs på voltmeter hvor mange amp. den bruger.
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 153
mar 2007
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
jun 2004
Men regn ikke med de watt angivelser efter effekt watt, de holder tit ikke en meter.
Gå ud fra for sikringen.
Og køb evt. en 150 watt omformer, så er du faktisk dækket for de fleste radioers formåen.
De fleste køre nemlig med en 10A for sikring.
mar 2007
Så du mener en 5A (60W) transformer er nok til det?
jun 2004
Og nej en 60Watt er lige i underkanten.
Opstarts strømmen kan nemlig sagtens være langt højere end forbrugs strømmen, så hold dig nu til den forsikring og mindst 10A vilel jeg sige = 120 Watt.
mar 2007
Takker for hjælpen..
jun 2004
apr 2004
Folk gør altid noget kæmpe ud af ingenting, når det omhandler effekt.
Har lavet et par sommerhus-løsninger, med en alm HU og dertil hørende 12V/5A forsyning, og er har været mere end nok.
Der skal jo ikke holdes fest på et badeværelse, men vel blot være noget normal lyd...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Folk glemmer at deres anlæg kun trækker fuld strøm i peak perioder... og det kan en mindre strømforsyning godt tåle i kort tid...
jun 2004
selve forsynings delen af den.
Folk gør altid noget klam ud af noget væsentligt, når det omhandler effekt.
Få dog sat det op så det virker i alle tilfælde og ikke netop halter efter når man nu netop gerne vil køre med fuld effekt, hvor skal det kun virker optimalt når man spiller lavt? det er da en sjov holdnign at have til tingene.
Og et badeværelses setup kan da være mindst lige så potentiøst som en alm. installation, og hvorfor begrænse sig hvis man går hen og vil gøre lidt emre ud af det på et senere tidspunkt?
3A sikkert fint som test setup, hvor man ikke mener at det er nødvendigt at teste til fulde eller har et behov for dette.
apr 2004
Nævn mig bare én bilradio der benytter rent klasse A udgangs-trin, og dermed har den forbrugs-karakteristik du beskriver.
For din egen skyld, så prøv at lave en måling på en HVILKEN SOM HELST bilradio, og se hvad resultatet er. Det kræver ikke mange målinger af fastslå.
Forsynings-delen i en bilradio er ren SMPS, og har derfor ikke et konstant forbrug...Tværtimod. Hvis det havde været en en serie-reguleret strømforsyning så ja...Men det er ikke tilfældet i en bilradio. Så nej...Forsynings-delen er ikke en konstant.
Og nej, jeg gør bestemt ikke noget "klam ud af noget væsentligt".
Jeg svarer blot på det som spørgsmålet egentlig omhandler, i stedet for at skyde langt over.
Ved ikke hvad du mener med "potentiøst", men det giver jo næsten sig selv hvad en bilradio på et badeværelse skal bruges til, og det er nok ikke en jacuzzi-bassrace-fest...
"Holdningen til tingene" er dannet af, at jeg rent faktisk ved hvor meget lyd man kan få for "5A" når vi snakker et lukket og stille rum...og at jeg ikke ser behov for at anbefale en eller anden dyr 15A strømforsyning, når behovet ikke er til det.
Prøv for sjov at sætte en 5A for-sikring på forsyningen til en HU, og se hvor meget lyd du egentlig kan få ud af det...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Ved godt vi sjældent er på talefod men det der er fanme godt skrevet...
jun 2004
MEd henhold til forsynignen har du delvist ret ja.
Men jeg har ikek meget at lære jeg elelrede har erfaring med, det vi to kan lære af dette er at erfaringer er forskællige.
Jeg mener ikke det er at skyde "over målet" når man sikre sig til målstregen, jeg anbefaler jo ikke ligefrem 500 Watt.
Jeg går rent faktisk ud fra det mest rigtig du overhoved kan gå ud fra og det er da din forsikring som sidder på din radio.
I tilfældet af kortslutning (og nå ja vi er jo på et badeværelse trods alt) eks. så ville han med din halve løsning, ikke få tilført nok energi til at springe sikringen, han vil derimod få en radio som bare står og brænder mere eller mindre af, fordi forsynignen ikke er i stand til at knalde sikringen.
Nogle komponenter kan jo sagtens tåle at blive presset et godt stykke over deres formåen i et kort øjeblik som det tager at springe en sikring, men er noget kortsluttet som så ikek kan trække den fornødne peak strøm til at springe forsikringen, ja så giver radioen op i stedet og brænder af.
Så nej jeg er på ingen måde enig med dig, hvorfor skulle man overhoved forsyne sin radio med mindre end det "rigtige" når en en eks. en 150Watt omformer koster under 200 Kr. det er jo ikke ligefrem fordi du skal vride vrangen ud på pungen for en 150 watt forsyning, det er da det ringeste akument for ikke at skulle købe noget der ikke ligger lige på grænsen af hvad man har brug for.
Jeg tror ikke engang du kan få en som er billigere blot fordi den er 50 eller flere watt mindre.
Din idé om hvad et badeværelses HU skal kunne i forhold til en jakuzzi bass fest ved jeg ikke, men jeg ved at man ikke bør skyde under målet og det gør man uanset hvad din holdning til det er, når man vil smide en forsyning på som kan lavere "mindre" end det forsikringen på radioen den er monteret med også selvom den måske ikke bruger 10A. eller hvad den måtte være på.
I så fald kan man jo bare forsikre sig med en mindre sikring ja,,, og så er vi netop ude i det klam som jeg synes du er fortaler for.
Mit første svar var jo faktisk at man skulle forsyne sig med noget sammenlignet med sin forsikring og ikke mindre.
Jeg siger jo ikke man skal gå ud og forsyne sig med 2Kwatt omformer.
Det at skyde over målet er at gå efter emre end hvad man har brug for, men hvad er det man har brug for? man har i denne verden ikke brug for at ligge på grænsen af hvad der er muligt, men et stykke over for at sikre sig at man ikke lider under at man ryger ind i målet, så på en måde har du ret, man skal skyde over målet, lige nok til at man er på den sikre side af ikke at lave et selvmål
apr 2004
Brabus: Hvad du har af erfaringer omkring forsynings-delen i en HU er en gåde for mig, med det du antager. SMPS forsyning benyttes i alle HU's, uanset type. Andet kan ikke lade sig gøre, med den plads og de krav der er. Bare se på hvilken forsyning en op-amp kræver, så giver det dig selv at der en benyttet en switchmode.
Jeg kan nok ikke få dig overbevist, for du lyder rimelig opsat på det...Men prøv helt seriøst at lave en måling, eller 10. Så vil du finde ud af det.
Nu opstår kortslutninger ikke, bare fordi der en gang i mellem er lidt fugtigt, men lad os da bare antage at de 20-30 minutter badning skulle være et større problem for udstyret, end når det sidder i en bil, der mere eller mindre er konstant fugtig....Hvis vi endelig skal ud i det med en sikring, så ville jeg langt hellere have en underdimensioneret sikring, end en overdimensioneret.
Lad os antage at eks en af højttalerne af uforklarlige grunde kortslutter...Den pågældende udgangs-transistor (eller serie) vil trække en stor strøm, og brænde sammen. Strømmen vil ikke være stor nok til at brænde sikringen over, men i stedet blot ødelægge udgangstrinnet.
Havde forsikringen været mindre, kunne vi rent faktisk have været heldige at den var sprunget inden.
Du kan jo eks se hvor mange tråde herinde der omhandler folks udstyr, der "virker" men ikke vil afgive lyd...Netop et godt eksempel på at udgangstrinnet sagtens kan brænde sammen, uden sikringen overhovedet bemærker det.
I en strømforsyninger der er opgivet til eks 5A, vil der være en intern sikring. Denne vil på samme måde springe, hvis strømmen bliver for stor...Så sikringen af udstyret, den er har skam endnu. Forskellen er bare at vi her ikke "presser" det mere ud, end der er behov for, inden den springer.
Vi bliver nok ikke enige om dette emne, og det er for mig fint. Jeg siger hvad jeg erfarer, og hvad jeg personligt ville benytte som løsning, og så kan trådens opretter vælge hvad han finder mest passende for ham....
jun 2004
Ja som jeg skrev så kan vi jo blot erkende at erfringerne er forskællige og jeg har ligesom dig kan jeg se en elektronik baggrund, så tro ikke jeg ikke ved hvad jeg snakker om, men jeg siger heller ikke at din forklaring angående udgangs trinnet er forkert.
Jeg har bare en helt anden erfaring vhad angår forbruget, og detm ed badeværelses var ikek tænkt som at det skulle forsage kortslutning i sig selv med fugt, det er trods alt en relativ lav spænding der arbejdes med.
og vi vilel nok se andre problemmer langt før eks .med afspildnign af CDerer som måske ville dukek til på overfladen og dermed være u afspilelige.
men ja med 2 alm. 6X9ere på enheden, ville det måske være rigeligt, men derfor synes jeg stadig at den mest rigtige løsning/anbefaling er at sikre sig forsyning efter forsikring.
Og ja jeg tror ikke at tråd starter føler sig presset til at følge nogen bestemtes råd
Men jeg har da erfaringer med radioer som har brug for mere end 5A ved fuld belastning, og da trådstarter endnu ikke er nået til klarhed omkring sit valg og dermed ved hvad radioen vil kræve, følte jeg at man burde anbefale næring efter tæring...
bil radio = watt?