{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.230 visninger | Oprettet:

lyd i ohm godt eller dårligt {{forumTopicSubject}}

jeg vil bare høre om det her

hvad spiller basser bedst (ren) lyd i 4-2-1-0.5 Ohm

jeg kan ikke helt blive sikker på mig selv smiley for jeg har altid haft mit setup kørt i 2 ohm men nu hvor jeg har kørt det i 1 ohm syntes jeg faktisk det lyder renere end normalt og istedet for det faktisk er brav spiller det mere rent end i 2 ohm når jeg fyrre op for det

og jeg har altid fået afvide det er jo længere ned i ohm jo mere brav for man og jo længere op i ohm fx 4 ohm jo renere lyd for man

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lyd i ohm godt eller dårligt
  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #1   10. dec 2010 OHM er modstand og har intet med lyden at gøre?!

• #2   10. dec 2010 Jo lavere ohm jo hårdere skal forstærkeren arbejde, så hvis du f eks belaster forstærkeren med 2 ohm i stedet for 1 burde lyden blive renere - teoretisk.

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #3   10. dec 2010 Det burde være således, at få OHM gør det let at få anlægget til at spille højt. Mange OHM kræver en større forstærker for at få anlægget til at spille højt.

• #4   10. dec 2010 Ja teoretisk, vil din forstærker ha nemmere ved at styre eftersvingningerne i bassen, ved højere ohm...

Men det kan jo være bassenheden er for tung at slæbe watt-mæssigt ved de 2 ohm, så derfor får du mere kontrol ved 1ohm smiley

• #5   10. dec 2010 jo lavere modstanden er jo mere skal forstærkeren arbejde.

det er Ohms lov: Volt = Ohm x Ampere. Spændingen er konstant, så bliver der færre Ohm, så skal der flere Ampere til for at ligningen går op.

• #6   10. dec 2010 Mikkel P - TAK! det var ordet dæmpningsfaktor jeg ikke kunne huske og ville derfor ikke lige kaste mig ud i at skrive en forklaring på det problem smiley

• #7   10. dec 2010 Lars K... Og Mikkel P...

I har Næsten ret... Og dog... Har du en enhed der tåler 2000 watt med en lav følsomhed, men en forstærker der klun lægger 500 watt rms ud i 4 ohm, men 1000 watt rms i 2 ohm,... vil du ofte opleve en forbedring i lydkvalitet ved at lade det køre i 2 ohm,... (Her taler vi teori da ingen enhed kan sættes til i både 4 og 2 ohm)
    Dette skyldes at du netop får mere effekt... Hvilket kan udligne prblemet med den halverede dæmpningsfaktor... så den der tommelfingerregel med at 4 ohm giver bedre lyd end 2 ohm, er altså kun rent teoretisk og den holder ofte kun hvis du har samme effekt i 2 og 4 ohm...

• #8   11. dec 2010 jeg har kørt mine 2 stks 2x4 ohms 12 "basser ned i 1 ohm på min forstærker men der står ikke noget med at den kan klare 1 ohm men den klare det sku helt fint hvis det er 1 ohm som jeg er næsten sikker på det er og der syntes jeg det lyder bedre end hvis jeg køre 2 ohm altså det er mere ren lyd iforhold til brav selfølgelig er der også meget brav men bassen slår på en helt anden måde i forhold til i 2 ohm

• #9   11. dec 2010 Hvis jeg skal komme med mit input til emnet, så ville jeg til hver en tid vælge at koble minde enheder i så høj impedans som mulig.
    Uanset hvilken forstærker der er tale om, gør fysiske love, at der vil opstå en spændings-deling mellem udgangstrinnet og den tilkoblede enhed.
    Af samme grund er en "idéel" udgangs-impedans så tæt på 0 Ohm som mulig (hvilket giver den højeste dæmpningsfaktor). Men da ingen udgangstrin ER 0 ohm, vil der være en given spændings-deling, afhængig af den tilkoblede enhed.
    Jo tættere på 0 Ohm enheden er, des tættere på udgangs-impedansen vil den være, og jo større spændingsfald vil der være over udgangs-trinnet. Større spændingsfald betyder større modstand, og dertil en lavere dæmpnings-faktor.
    Ved at koble en enhed med højere impedans til, vil forholdet mellem udgangs-trinnets impedans og enheden gøre, at der vil være et lavere spændingsfald over udgangen, og dermed en bedre dæmpnings-faktor og bedre mulighed for kontrol af enheden.
    Samtidig vil en større impedans på enheden gøre, at der der skal en højere amplitude (spænding) til at afsætte en given effekt, end hvis enheden havde haft en lavere impedans. Derfor vil der også være bedre mulighed for styring fra forstærkerens side, da der er "større spændings spektra" at gøre godt med.

Lars: Du har misforstået lidt...Spændingen er IKKE konstant. Hvis du tilfører en enhed en konstant spænding, vil den blot stå "låst".
    Det eneste der sådan set er konstant, er enhedens impedans (som så heller ikke er konstant, men dynamisk).
    Det er korrekt at forholdet mellem strøm og spænding ændrer sig, når man går op/ned i impedans, og derfor vil der over en 4Ohms enhed være et større spændingsfald ved en given effekt, end ved en 2Ohms enhed, hvilket vil gøre at strømmen derimod vil være mindre ved 4Ohm...

• #10   13. dec 2010 Mikkel P

jeg skriver at jeg har haft den i 2 ohm hele tiden og jeg har "prøvet" at køre den i 1 ohm og jeg syntes det lyder bedre i 1 ohm end 2 ohm så derfor lod jeg det blive i 1 ohm og ikke 2 ohm

min forstærker ifølge bogen af den står der den kan køre i 2 og 4 ohm og ikke højre jeg køre ikke i både 1 og 2 ohm som du skriver jeg køre kun i 1 af disse slags ohm
    Men der står intet om den ikke kan klare at køre 1 ohm selv om det er en 2 ohms forstærker så derfor har jeg kørt det i 1 ohm

• #11   16. dec 2010 mikkel P jeg har kort det helt normalt i kassen med begga + på svingspolen til + ¨på kassen og begge - på svingspole til - på kassen

det samme med begge basser

og så har jeg først kørt det normalt fra kassens + og - til forstærkerens + og -

her køre jeg vel så de 2 ohm

og så 2 gang i 1 ohm har jeg kørt det på samme måde med basserne og kassen bare hvor jeg har kørt det fra kassens - over til den anden - på kassen og videre til forstærkerens -
    og kassens + til den anden side af kassens + og videre til forstærkerens +

er det ikke 1 ohm jeg køre det der så ?

• #12   16. dec 2010 det var sådan det var vist på tegningen jeg fik tilsendt på det her link

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66978

det er magen til den med dual voice coil 2x4 ohm med 1 ohms tegningen

• #13   16. dec 2010 jo det kan jeg da godt smiley

Kommentér på:
lyd i ohm godt eller dårligt

Annonce