7.915 visninger
|
Oprettet:
resonansplader. hvilke er bedst? {{forumTopicSubject}}
hvilken er de her plader er bedst til og fjerne resonans i ens bil der kommer fra bas?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4626856182&n=496932192&pn=553619620 dem her?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4626856182&n=1199145607&pn=1589007790 eller dem her?
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Man får mere ud af at købe noget i en ordentlig kvalitet fra starten af... så bliver man også knap så hidsig over hvordan det er at arbejde med...
jan 2005
Følger: 65 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 1.659
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Godt eksempel på at man ikke skal tro... man skal vide... disse: http://knot.dk/shop/item.asp?id=8866&info=STP-Vibroplast-M-1-Shop-package-8-ark&InfoCat=Tilbehor-Dempnings-materiale
Eller disse: http://knot.dk/shop/item.asp?id=8868&info=STP-Bimast-STANDART-Shop-package-6-ark&InfoCat=Tilbehor-Dempnings-materiale
Er langt bedre produkter... og de er ikke lige så tykke... De klæber bedre, en varmepistol er ikke nødvendig... og de dæmper meget bedre... de er butyl baserede...
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 2.690
Men som Cody skriver så vær sikker på de klæber godt. Ikke så få biler man har hørt om at det ligger og rasler i bunden af døre og hul rum.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 15
nov 2004
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 233 Svar: 726
okt 2009
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 126
hvad er forskelle på det bobblede og det flade fra STP? over vejer det til sidedørerne på min bil og så noget af det her til at tage det sidste
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=1681&pk=43&produkt=D%E6mpemateriale_Bass_Fit_100x100cm
hvordan sætter man det fast ? spraylim ?
dec 2005
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 273
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.587
http://shop.lfaudio.dk/shop/noise-less-pro-692p.html
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Forskellen kan jeg ikke forklare dig... den er ret teknisk og tror knot.dk eller Au2tek.dk vil kunne forklare det langt bedre... Ved dog at det "boblede" er nemmere at bukke og få til at passe perfekt på buede flader...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Det er fucking løgn... Hvis du har arbejdet med det professionelt hvilket jeg tvivler meget på du har... så vil du vide ved at bitumen produkter, skal varmes op fopr at klæbe ordentligt og for at kunne formes... deres resonansdæmpende egenskaber er heller ikke på højde med Butyl baserede produkter... butyl baserede produkter kræver ikke opvarmning for at klæbe eller bøjes... samtidig er der ingen lim på bagsiden af butyl produkter... det er simpelthen klæbrigt af sig selv...
Samtidig er pladerne fra Thansen og harald nyborg utroligt irriterende at arbejde med... netop fordi de skal varmes op til en temperatur der er så høj at du brænder fingrene, og de er så besværlige at bukke efter bilens former... Mens de dyrere butyl baserede produkter som noiseless, dynamat, STP og B2 er nemme at arbejde med... kræver ikke opvarmning og er en ren leg at bukke efter bilens former... samtidig dæmper butyl produkter langt bedre, hvilket betyder mindre vægt, samme dæmpning...
Lad være med at udtale dig hvis du ikke kender produkterne... Og lad være med at lyve omkring at du har arbejdet professionelt med det... for det kan du umuligt have med det mundlort du lige lukkede ud...
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Dog vil jeg sige at når snakken kommer til resonans-dæmpning, så er der MANGE flere faktorer der spiller ind, end om det er det ene eller andet materiale.
Den helt store forskel på bitumen og butyl, er at butyl er en decideret syntetisk gummi, altså et industrielt fremstillet materiale, hvorimod Bitumen er et såkaldt "affaldsprodukt" der fremkommer ved bearbejdning af råolie.
Det er samme type olie der raffineres ved eks asfalt-støbning, hvilket er grunden til at mange kalder bitumen for et "asfalt-gummi", hvilket dog ikke i sig selv er korrekt.
Bitumen og butyl har forskellig temperatur-bestandighed, ligesom konsistensen, lugten mm heller ikke er den samme. Af samme grund benytter man ikke Bitumen i råform, da det ikke ville give nogen effekt. Derimod benyttes der "tilpasset Bitumen" hvilket vil sige at materialet er baseret på Bitumen, men tilsat flere andre stoffer, for at opnå den ønskede konsistens, og egenskab.
Det er det samme der er tilfældet med "Butyl", og selvom nogle producenter kalder deres dæmpning for butyl-plader, er det ikke korrekt, da det kun er "Bytyl-baseret" og dermed tilsat MEGET andet, for overhovedet at få den ønskede konsistens, klæbeevne, og temp. bestandighed.
Man kan derfor ikke sige hvorvidt "butyl eller Bitumen" er bedst, for der er mange andre stoffer og materialer tilsat, for overhovedet at gøre det muligt at benytte til formålet.
Jeg har eks haft dårligere erfaring med én type "butyl-plader" til dæmpning af et tyndt metal-loft, end med "bitumen-plader"...Simpelthen fordi de pågældende typers tilsætninger gjorde den store forskel når varmen stod direkte på.
Har ikke lavet en decideret sammenlignings-test, men jeg har i forbindelse med et projekt fået en masse forskellige "kemiske udformninger" af de to materialer, og der er GIGA forskel.
Jeg ved ikke om der overhovevet er lavet en reel akustisk test af de forskellige typers egenskaber, men det kunne faktisk være ret spændende...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jamen fair nok du har brugt det til en helt anden applikation end til at resonansdæmpe for at forbedre en bils lydmæssige egenskaber... der er stor forskel på om du dæmper for at undgå at noget går i stykker eller om du skal dæmpe en bil så den acoustisk bliver mere harmonisk... lad være med at blande tingene sammen... Dine ingeniører har ikke tænkt på ændringer i lyd... men kun i strukturel styrke... DER ER STOR FORSKEL... hold dig til et felt du ved noget om... Boreplatforme... Ikke biler...
resonansplader. hvilke er bedst?