{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.769 visninger | Oprettet:

Hvor vigtig er kondensator? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ny i Hifi-faget, så i må bære over med min uvidenhed.
Jeg har købt en digitalforstærker af mærket Infinity, 2*12" MTX subber, to 6x9'ere af mærket pioneer og to 5" jbl højtalere. Er det nødvendigt med en kondensator? og hvorfor skal man overhovedet have en kondensator?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor vigtig er kondensator?
  • #1   4. jan 2011 hvis du ønsker at bassen skal være kraftigere så trækker den strømmen over kondensatoren istedet for dit batteri ( hvis den gør det så kan lyset blinke)

    er også nogenlunde ny, så ret mig hvis det er forkert


  • #2   4. jan 2011 Kondensatoren søger for at der hele tiden er nok strøm til basen. Ellers kan man som Danni skriver opleve at lyset blinker fordi forstærkeren trækker alt strømmen.

    Hvis du skal have det hele til at kører over forstærkeren havde jeg købt en mere, så den ene trækker basserne og den højtalerene, hvis der vel og mærket er effekt nok i forstærkeren.


  • #3   4. jan 2011 Ok, men altså kondensatoren er ikke nødvendig? jeg er blevet bildt ind at kondensatoren sørger for at forstærkeren ikke går i stykker? er det korrekt?

  • #4   4. jan 2011 Kondensatoren er sådan set et enhed der holder et vedvarende ohm tal , så man ikke mister effekten i bassen ved høj effekt.

    Dårligt forklaret mem håber den forståes


  • #5   4. jan 2011
    Jamen kondensatoren fungerer som en slags buffer for batteriet..
    Den kan afgive strømmen meget hurtigt og man undgår også at opleve de samme spændingsfald der kan gøre at lyset "blinker" når man spiller højt. Og så har man også hele tiden en konstant spænding til forstærkeren.

    Så hut jeg lige visker ihvertfald.. smiley



  • #6   4. jan 2011 rigtigt jesper p

  • #7   4. jan 2011 Jamen kan der være risiko ved ikke at have en kondensator? i forhold til forstærkeren?

  • #8   4. jan 2011
    Ikke umiddelbart.. ved dog ikke om de digitale vil skabe sig.. Har aller brugt sådan nogen nymodens nogen.. smiley


  • #9   4. jan 2011 Lasse A

    Altså ingen ting kan tåle at køre på for lidt strøm, men om det går i stykker ved jeg ikke, men ville kunne forstiille mig at alt inde i forstækeren som at køle den ned ikke får mulighed for at køle ordenkligt ned i det du tager en stor del at strømmen når bassen slår så på den måde kunne jeg godt forstille mig den kan gå i stykker med tiden...

    Men 1.0 farad burde være nok da den dækker 1000 watt.

    Altså vil du spille højt så er det et must at have sådan en, med mindre du køber et tør batteri fra Auto Hifi med 900 amp. sådan mener jeg at HIFI sagde til mig i Køge..

    Men den gang kosted et sådan batteri måske 2000kr


  • #10   4. jan 2011 Nej du kan sagtens køre uden

  • #11   4. jan 2011 Anders E. St®iben-Esbje®g C®eW .

    Som Anders siger så kan du godt køre uden smiley

    Men spiller du højt ville det være dumt ikke at have et uanset om det er 0.5 eller der op af du har brugfor..

    Men i længden hvis du spiller højt tit så tror jeg din forstærker vil gå i stykker, men bare en teori jeg har..


  • #12   4. jan 2011 Tommy P

    LOL.-... HA HA HA HA HA....

    Sikke noget bavl... "Altså vil du spille højt så er det et must at have sådan en, med mindre du køber et tør batteri fra Auto Hifi med 900 amp. sådan mener jeg at HIFI sagde til mig i Køge.."

    Langt de fleste db-drag biler (Også den uden specielt batteri) kører uden kondensator... fordi at en kondensator kun teoretisk set ikke bruger noget strøm... men det gør den dog i praksis... og det kan give en forskel på op til 0,5 db at have kondensator eller fjerne den... men om den er en fordel, kommer helt an på resten af dit setup... har personligt aldrig haft fordel af en kondensator i db-drag...


  • #13   4. jan 2011 Tommy P

    Og din teori er forkert... lad nu være med at komme med mere sludder og lær lidt inden du skriver...


  • #14   4. jan 2011 Lasse A

    måske du skulle lytte til folk der rent faktisk har lidt viden og erfaring med tingene og ikke lytte så meget til folk som tommy der mest af alt bare skriver for at skrive...

    en kondensator er aldrig en nødvendighed... Den skader dog heller ikke... og dit grej tager ikke skade af at du kører uden...

    En kondensator kan lades op meget hurtigt... og kan afgive strømmen meget hurtigt... hurtigere end et batteri... Hvilket kan være en super hjælp hvis du lider af "sløv bass"... Dog er en kondensator egentlig kun rigtigt effektiv hvis resten af dit strømsystem er i tip top... dvs. et godt batteri...korrekt dimensionerede kabler, og sikringer osv... og korrekt dimensioneret stel både ved forstærkeren, men også ved batteri... De fleste glemmer at opgradere stel ved batteriet og kan ikke forstå at deres lys blinker... men hvis du har tykt stel ved forstærkeren, så skal der også tyk stel ved batteriet... ellers bliver der jo en flaskehals der...


  • #15   4. jan 2011 Cody .

    Ja til Db drag bliver de ikke brugt, men under normale forhold som i hans bil ville man bruge Kondensator for at give strøm nok til hans forstærker under belastning..

    Du ved godt vi snakker om 2 forskellige ting ik??

    Højt musik i en bil og db drag er 2 vidt forskillige ting..

    I Db-drag handler et jo kun om at få så mange DB som muligt uanset om det forvringer..

    som sagt var det en teori jeg havde og derfor ikke fakta om lige netop dette spørgsmål.


  • #16   4. jan 2011 Tommy P
    I db-drag må du da helst ikke forvrænge... da du mister db hvis det forvrænger... (Igen ikke tale om ting du ikke ved noget om)

    Nu bruger jeg tilfældigvis min bil både til hverdag og til konkurrencer... dvs. jeg skal også kunne spille musik der lyder godt... og jeg kører ikke med kondensator... og jeg lider ikke af blinkende lygter og sløv bass... (Handler bare om at kable rigtigt, og lave sit strømsystem efter hvor meget anlæg man skal have i bilen... det nytter simpelthen ikke at man vil have forstærkere der yder 6000 watt rms... Men kun vil have sit gamle syrebatteri i bilen... det hænger ikke sammen... en kondensator bør kun bruges til lige at rette det sidste ind med... og først når resten er lavet korrekt...

    Så nej vi taler ikke om 2 forskellige ting... Jeg har også deltaget i EMMA... ikke kun i db-drag... Som jeg skrev før lær noget inden du skriver... Folks personlige teorier bør de holde for sig selv... for de er næsten altid forkerte...


  • #17   4. jan 2011 En kondensator uanset størrelse, vil sikre at der er "næsten" konstant spændning(volt) hvor et system hvor den ikke er vil forstærkeren trække mere strøm(amperer) når bassen arbejder kraftigt, fordi forstærkeren vil have den samme effekt(eller forsøge på det). Dette er teoretisk.

    I praksis ved jeg ikke hvordan man gør til konkurrencer(det har ikke min interesse), men jeg ved at vis du undlader en kondensator i en bil er der en risiko for at dine pære vil sprænge hurtigere end normalt, grundet deres spænding bliver for lav og strømmen for høj(igen teoretisk).

    Og cody jeg mener intet ondt om db-drag, det er bare ikke lige mig smiley


  • #18   4. jan 2011 Brug af kondensator er da udelukkende kun som en nødløsning for underdiminsioneret kabler.
    Folk for problemer med lys blinker, og første løsning folk kommer op med er en kondensator.
    Sidste løsning på alt er at bruge en kondensator.
    Har den også selv i min, da jeg ik kunne få hævet lige det sidste ud af sub-forstærker når den fik fuld klø, efter der er trukket 50mm2 kabel hele vejen igenne.


  • #19   4. jan 2011 Der skal bare en ordentlig generator og batteri istedet! jeg ville ihvertfald ikke montere kondensator!

  • #20   4. jan 2011 Tak for svarene, jeg går nu altså ikke udfra at jeg skal have købt en kondensator.. smiley Er der nogen af jer der har erfaringer med Infinity Kappa forstærkere?

  • #21   4. jan 2011 Morten A

    Der er en der har snakket med en sælger hva?

    For det du skriver er da det rene bullshit... og har kun merit i det tilfælde at man ikke har dimensioneret sit strømsystem ordentligt...

    "men jeg ved at vis du undlader en kondensator i en bil er der en risiko for at dine pære vil sprænge hurtigere end normalt, grundet deres spænding bliver for lav og strømmen for høj(igen teoretisk)."
    Hold venligst din lommeteori for dig selv... For det du skriver der sker kun hvis man underdimensionerer sin strømbank.. hvilket vi vel kan blive enige om er dumt...

    "En kondensator uanset størrelse, vil sikre at der er "næsten" konstant spændning(volt) hvor et system hvor den ikke er vil forstærkeren trække mere strøm(amperer) når bassen arbejder kraftigt, fordi forstærkeren vil have den samme effekt(eller forsøge på det). Dette er teoretisk."
    Igen er den "teori" kun gangbar i det tilfælde at strømbanken er for lille... enten må man dimensionere sin strømbank efter at man vil have et meget kraftigt anlæg i bilen... eller også må man dimensionere anlægget efter at man har en lille strømbank... At bruge en kondensator på den måde du åbenbart mener den bruges er idiotisk, og er kun en nødløsning for folk der ikke gider lave tingene korrekt... En kondensator er den sidste del man tilføjer sit anlæg... og det er ikke for at opretholde et strømniveau man skal bruge en kondensator... man bør bruge den til at "rette" bassen ind kan man sige... altså til lige at give den sidste præcision i lyden... og den bør slet ikke bruges som alt for mange gør... som et batteri... for det er den ikke beregnet til og det giver aldrig et godt resultat... og man ender alligevel med for lidt strøm...


  • #22   4. jan 2011 Hvordan øger man sin såkaldte "strømbank"? er det bare det strøm bilen kan generere eller hvad?

  • #23   4. jan 2011 Det er den strøm som du har tilrådighed.
    Større batteri = større strømbank ;o)


  • #24   4. jan 2011 lasse a
    en batteri er jo ens strøm bank


  • #25   4. jan 2011 Bilens strømbank, er i sådan en situation her, hvor tykke kabler der er trukket rundt, så man kan holde spændingen oppe konstant ved forstærkerne, at man har et batteri som er egnet til der kommer et meget ujævnt forbrug, samt ens generator også kan levere nok effekt.

  • #26   4. jan 2011 Cody nej jeg har ikke snakket med en sælger, men jeg ved tilfældigvis at strømmen altid vil løbe den nemmeste vej, og det er der hvor der er størst forbrug, dvs mindre mere resistente ledninger leder ikke nær så meget, og hvis det er i en ældre bil hvor ledningerne er gamle og med forringet ledningsevne og du så sætter fine nye store ledninger til anlæg, så vil strømmen hellere rende der end i de tynde slidte ledninger til resten at systemet.

    Og jeg snakkede generelt om en kondensator eller en kapacitet, da den giver den sidste kapacitet der hvor man skal bruge den, og jeg nægtet at tro at du har skiftet alt ledningsnet ud i din bil, for hvis du skal sikre at ALT får den mængde strøm og spænding som det skal have, skal den indre modstand i ledningerne være ens ellers vil strømmen rende den nemme vej og ikke ud til alt.


  • #27   4. jan 2011 Og cody

    Kondensatorer bliver brugt til at udglatte en kurve, ved f.eks. en transformering at spænding fra AC til DC, der bliver den brugt til at holde spændingen oppe i den tid der er mellem to toppe på en sinuskurve.

    Og mine "lommeteorier" er lige så velkomne her som dine ideer, da vi har ytringsfrihed


  • #28   4. jan 2011 Cody:

    Jamen snakker her om at en normal bil der bliver spillet højt i og DB-drag er lige lovlig en opsætning for en normal person som vil have noget ud af sit anlæg uden at overdrive.

    Forstår godt hvor du vil hen med det du siger, men til DHB 2009 snakked jeg med et af de mange bilsterio og der talte han om at db-drag går ud på at larme så højt som muligt det handler ikke om have rene tone ved så høj en volume da det man går efter er db kun og der er klart når det forvringer mister man sin slag kraft, så det var en dum fejl jeg fik lavet det siger sig selv, men du vil bruge din opsætning til DB-drag og EMMA?? Du ville ikke ændre på noget??

    Jeg ved godt hvad jeg snakker om, men at få det formuleret rigtigt er så den svær del, til tider..

    Jeg ved godt man ikke behøver Kondensator, men oftest er det jo din bass som kræver den er der og ikke din diskant. Desudden ser det godt ud i ens opsætning hi hi.. Men det er klart at nogle ville montere et større batteri sim er et tør batteri da det kan holde til at yde så meget og i en længere periode. 900 AMP. er jo en del at yde så har man en ordenlig opsætning så får man ikke LAK i strømmen, men det jeg hentyder til her er en alm. opsætning i en bil med en forstærker og en bass eller 2 og der ville en kondensator kunne gå ind og opfylde hans behov til hans forstærker så hans bass kan lyde ordenligt, om resten af hans opsætning er forkert ved jeg ikke da jeg ikke har set den..

    Man kan sætte mange kondensatortil hvis man vil, men man vil ingen ydelse få ud af det, hvis der ikke bliver brugt noget af det næsten og så et jo plat..

    Efter min mening syntes jeg det er oki med en kondensator, for når først musik spiller og det lyder godt, men lyset blinker på bilen når bassen slår så er det en god måde at komme det til livs på og man får en mere klar bass. Desuden må man jo ikke tro man må kun vide når man snakker med dig, men tror ikke en batteri har godt af at man på den måde køre i for lavt strømbank som man gør når lyset blinker når man spiller musik..

    Tror ikke på nogen måde man vil erstatte et batteri med en kondensator, for de 2 ting hænger jo godt sammen som et par hvis man ellers får mår at sætte det rigtigt sammen.

    Skal ikke udtale mig om de nye kondensator de udvilker til EL biler hvordan de fungere, men det må tiden vise..


  • #29   5. jan 2011 Morten A

    Ja du vrøvler stadig... bliv i din verden så bliver jeg i virkeligheden...

    Tommy P

    Hvis lyset blinker pga bassen er det ikke fordi der mangler en kondensator... (Seriøst hvor dumme er folk siden de tror det?) Det er fordi ens strømbank ikke er god nok, og man har ikke kablet det ordentligt...

    Jeg deltog ved DM i EMMA 2006 og fik en 4 plads... (8 point fra 1. pladsen... havde jeg pillet baghøjtalerne ud havde den været hjemme) Med samme setup uden at ændre på noget som helst deltog jeg ved EM i db-drag og bassrace, og fik en 3 plads i min klasse... (Pga. en fejl fra min side og ikke mit anlæg måtte jeg nøjes med en 3. plads) Så ja man kan godt lave en vellydende db-drag bil... ps: det var kun mit 2. år med konkurrencer.

    Og din bass kræver aldrig at der er en kondensator... en kondensator skal som jeg skrev før kun lige rette de sidste lydmæssige detaljer ind... den er dog ALDRIG en nødvendighed... ved godt at lettere retarderede tumper og sælgere tror dette...


  • #30   5. jan 2011 Cody .

    Ved godt at det er en strømbank som er for lille, men i min sidste bil blinked mine lys under bass og gad ikke at lave det hele om , så købte en 1.5 F kondensator og så stopped mit lys med at blinke til bassen, så uanset hvad du siger så hjælper det, selv om det ikke er den rette løsning, så kan den godt bruges til at hjælpe en af med blinkende lygter når bassen pumper..

    ---------------

    Nu vi er ved det, så skal jeg ikke rode mig ud i noget jeg ikke kan snakke om, men hvis ens bil lygter blinker under hård bass hvad ville du så gøre for at stoppe det? starte med det første du ville gøre og så hvad din sidste mulighed ville være..

    ----------------

    Jeg er ikke for gammel til at lære og ved ikke alt, men ved en del om strøm og den virke. Kan også montere anlæg og alt i en bil med kanon resultat, men suger da stadig viden til mig af mere erfarend folk..


  • #31   6. jan 2011 Selv ville jeg kigge på om alle kabler var korrekt dimensioneret... en meget typisk fejl er at man ikke opgraderer stel ved batteri, men bare lader det være standard,,, (Typisk fejl) Folk glemmer ofte at stel altså føres til Minus på batteriet. så det er ikke nok med et tykt kabel ved forstærkeren...

    Så ville jeg kigge på om min strømbank var stor nok... det nytter intet at have 2 stk 2000 watt monoblokke i sin bil hvis man stasig kun kører rundt med sit standard syrebatteri... der er nye og meget lkraftige batterier et must... og gerne mere end 1... Derfor kører jeg med 2 ekstra batterier i bagagerummet, 2 af de største Optima Bluetops...

    Der var en der enten var fuld eller bare uvidende, som skrev at strømmen ville følge de tykkeste ledninger altså der hvor modstanden var mindst... er ens strømbank dimensioneret korrekt vil dette være ganske irrelevant, da der så vil være strøm nok til alle komponenter i bilen...

    lader generatoren godt nok eller er den slidt op... motoren er jo oftest tændt når man har lygterne tændt, så derfor er det vigtigt at generatoren ikke er helt udslit og kun kan lade med 12 ampere... Selv kører jeg med en 100 amperes generator i min bil nu, hvilket er noget større end standard til min bil... (Jeg har ingen problemer med blinkende lygter...)

    Alle disse ting bør være i orden inden man overhovedet overvejer en kondensator... og er de ting i orden, jamen så vælger man ikke kondensatoren fordi lygterne blinker (For det vil de ikke gøre) men fordi man lider af lidt "sløv bass"... dvs. man bruger kun kondensatoren til lige at kompensere for batteriernes manglende evne til at levere strømmen helt hurtigt nok...

    Som skrevet før betyder en kondensator jo ikke at du får mere strøm til rådighed... det betyder heller ikke at de kan holde spændingen oppe... En kondensator kan nemlig ikke oplades med større spænding end der er til rådighed i batteriet... = er der kun 10 volt på batteriet, så er der kun 10 volt på kondensatoren...


  • #32   6. jan 2011 Cody .

    Citat "Som skrevet før betyder en kondensator jo ikke at du får mere strøm til rådighed... det betyder heller ikke at de kan holde spændingen oppe... En kondensator kan nemlig ikke oplades med større spænding end der er til rådighed i batteriet... = er der kun 10 volt på batteriet, så er der kun 10 volt på kondensatoren... Citat slut.

    Mener du her med at den samme mængde strøm som den tager fra kondensator bliver taget fra dit batteri??

    Den ville ikke tage mest strøm fra din kondensator inden den tager af dit batteri??

    Er vi enig om en kondensator uanset om du vil kan hjælpe en af med blinkende lygter hvis din kondensator er stor nok til dit anlæg??
    (snakker ikke om hvad man burde gøre, men dens virke)

    Ang: Dit stel kabel til batteriet.. Altså mit stel kabel fra forstærkeren går ikke ud til batteriet, men til en ordenlig stel på karossen.

    Mener du at stel kablet fra batteriet til motoren (stelforbindelsen) skal være tykker?? Hele vejen igennem til genratoren??

    vi er enig om den rette opsætning har di lige beskrevet, men hvis nu man ikke VIL have flere batterier i sin bil og kun vil have et syre batteri som std. biler har. kan man godt bruge en kondensator som en slags løsning?? Jeg har brugt det før på mine tidl. biler og der stopped det med at blinke da montered en kondensator..


  • #33   6. jan 2011 Tommy P
    Citat "Mener du her med at den samme mængde strøm som den tager fra kondensator bliver taget fra dit batteri??".
    Ja. Den mængde som blir tappet af kondensator skal jo komme et sted fra, og det bliver tappet fra dit batteri.

    Citat "Er vi enig om en kondensator uanset om du vil kan hjælpe en af med blinkende lygter hvis din kondensator er stor nok til dit anlæg??"
    Nej, en kondensator vil ikke hjælpe af med blinkende lygter, hvis den stadig ikke kan få lov til at trække den nødvendige strøm fra dit plus og stelkabel.


    Citat "Dit stel kabel til batteriet.. Altså mit stel kabel fra forstærkeren går ikke ud til batteriet, men til en ordenlig stel på karossen.
    Mener du at stel kablet fra batteriet til motoren (stelforbindelsen) skal være tykker?? Hele vejen igennem til genratoren??

    Der er en stelforbindelse ude i motorrummet som går fra batteri minus og ned på karossen.
    Hvis det kun er en 1mm2 (overdrivelse fremmer forståelse) så kan du ha et nok så tykt kabel omme ved stel fra forstærkere. Der kan ikke komme mere strøm til batteriets minus alligevel pga det tynde kabel i motorrummet.


  • #34   6. jan 2011 Det er et tykt kabel som sider skruet fast på min motor og som går videre til Generator.. Men jeg kan jo bare lave ekstra stel til min karos..

    Det med blinkende lygter:

    Det forstår jeg ikke for det har hjulpet mig ?? Laver ikke sjov...

    Men ja...


  • #35   6. jan 2011
    Tommy P

    Forstærkeren får først strøm fra din kondensator i det øjeblik spændingen på batteriet bliver laverer end den spænding kondensatoren er ladet op til... men når kondensatoren så igen skal lade op kan den ikke lades højere end batterispændingen... altså... din forstærker trækker så meget strøm fra dit batteri at der kommer nogle dyk i spændingen, Ved hvert af disse dyk, vil den resterende spænding din forstærker skal bruge blive trukket fra kondensatoren... men holder du med slukket motor vil dit batteri til sidste blive så tappet for energi at spændingen ikke længere kan holdes på 12 volt... efter et stykke tid er du måske nede på 10 volt på dit batteri... i det tilfælde vil der også kun være 10 volt på kondensator da den ikke kan lades op til større spænding end batteriet...

    Ja du har tykt kabel ved forstærker der går til stel... men tror du så kredsløbet er slut der? for at kredsløbet slutter skal strømmen jo løbe tilbage til batteriets minus pol... dvs. fra stel til batteri... Og hvis du kun har det standard tynde kabel her, så får du en flaskehals her... og det giver blinkende lygter... så fra stel i motorrummet til batteriet skal kablet være mindst lige så tykt som det kabel du har fra forstærker til stel... Det er alm logik... Stel kablet fra motorblok til batteri behøves ikke at blive opgraderet... det er jo ikke her strømtrækket er...

    Og ja man kan nogle gange se en forbedring af de "blinkende lygter" ved at montere en kondensator... men dette er kun fordi den skjuler problemet... den løser det ikke... så problemet med at du trækker mere strøm end du lige har til rådighed, eller dit system kan levere, er der stadig... din kondensator bliver nu bare brugt langt hårdere end den burde... da den nu også leverer restspænding til dine lygter... detter er ikke ret sundt for hverken dit batteri eller din kondensator...


  • #36   6. jan 2011 Cody .

    Jamen dte jeg ville frem til var bare at den hjælper, men løser ikke problemmet..

    Jamen Jeg har kun 1 stel kabel som først bliver skruer fast til karossen og bagefter bliver den skruet fast til motor så der er ikke 2 stk stel fra mit minus fra batteri, men det jeg mener er at jeg kon montere et større og stærker minus kabel og sætte til karoosen et sted tæt på..

    Jeg ved godt det med tynde og stor ledninger osv. Ved også godt en kondensator ikke holder volten oppe, for man kanjo se ud viklingen på kondensatoren når man har spillet 1 time ca. så falder den lidt..

    -------------
    Citat"
    Stel kablet fra motorblok til batteri behøves ikke at blive opgraderet... det er jo ikke her strømtrækket er... "citat slut

    Så du tror ikke at minus pol på batteri køre på motoren også?? siden du sider der ikke er noget træk der??

    Nu ved jeg hvordan du sætter start kabler på et batteri, men det er jo sådan at du sætter rød start kabel altså + på + på dit batteri og den anden bil, dernæst tager du det sorte - kabel og sætter på din motor (der er sådan et øje man ofte bruger til at løfter motren op i ) og det gør du på begge biler. så minus på motoren er jo koblet til dit minus på batteriet og derved trækker den vel stel fra karossen og motoren eller hvad??


  • #37   6. jan 2011 Tommy P

    LOL... du er da helt tabt...

    Motoren trækker ikke stel fra karossen... den er jo direkte forbundet til batteriet... Jo minus pol på batteri er forbundet til motoren... men det er ikke vigtigt da din forstærker ikke trækker stel via din motor.,.. men via karosse og batteri... Du kan fjerne kablet mellem motor og batteri og anlægget vil stadig spille... (Du vil dog ikke kunne starte bilen,)

    Altså når du trækker kabler til dit anlæg ser strømvejen sådan her ud:
    plus fra batteri til forstærker... Stelkabel fra forstærker til karosse.... Stelkabel fra karosse til batteri... motoren er irrelevant... TOTALT...

    Og du har en underlig måde at sætte startkabler på... Startkabler sættes bare fra plus pol til plus pol.,.. og fra minus pol til minus pol... mere behøves ikke... Og nej jeg tager ikke fejl, Svigerfar er mekaniker, tror nu nok han ved hvad han snakker om...

    Stelkablet til karossen og stelkablet til motor er ikke det samme kabel...

    I stedet for det her forklaringshelvede så er det meget simpelt... TYKKERE KABEL MELLEM BATTERI OG KAROSSE.... kablet til motoren har ingen indflydelse på kredsløbet som dit anlæg er en del af...

    PS: Det du er kommet frem til er ikke at den hjælper.... kun at den skjuler... du har kun skjult den synlige del af problemet... det virkelige problem har du reelt set bare gjort værre, for nu er du ikke længere opmærksom på at du faktisk mangler strøm... i sidste ende vil det kunne risikere at resultere i at din forstærker brænder af... Det svarer lidt til at have et stort rusthul i bilen og dække det til med et klistermærke... nu er problemet ikke længere synligt men det er der... Ved man bare den mindste lille bitte smule om strøm og eller bilstereo, så vil man aldrig bruge en kondensator på den måde...


  • #38   7. jan 2011 Cody .

    Ej come om...

    Jeg har selv taget det meste af udd. til mekaniker og der lære du men ikke må køre direktig fra batteri til batteri da der er fin følse elektriske dele som ikke kan tåle den form for tilslutning.

    Det kan resultere i at du ødelægger noget på den bil du tager strøm fra..

    Det lød på dig som om det ikke er stel på motoren derfor jeg skrev sådan.

    Det med kondensator er måske at overdrive, men ja..

    Kan huske i et tidl debat emne der nævner du at forstærkeren ikke tager skade af at mangle strømm..


  • #39   7. jan 2011 Med hensyn til startkabler har Tommy P ret :
    http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den-rigtige-starthjaelp

    Det er netop for at undgå at fintfølende elektronik ikke tager skade.


  • #40   7. jan 2011 Tommy P

    har aldrig sagt at en forstærker ikke tager skade af at mangle strøm... den slags løgne skal du sgu ikke komme med...

    En forstærker kan nemlig tage stor skade hvis der er for lav spænding... jo lavere spændingen bliver jo mere strøm vil den så forsøge at trække, for at holde dens output oppe...

    Spænding = volt og strøm = ampere... Hvis der var nogle der var i tvivl...

    har aldrig skrevet der ikke var stel på motoren... har kun skrevet at stel på motor var irrelevant i forhold til dit anlæg...

    Og nej det med kondensator er ikke at overdrive... (ihvertfald ikke det jeg har skrevet...)

    kan være jeg har misforstået svigerfar... på den anden side har jeg 3 batterier i bilen med en samlet startstrøm langt over 3000 ampere... Så starthjælp får jeg sgu nok ikke lige brug for... (kan f.eks. køre fra kolding til slagelse uden generator :D)


  • #41   7. jan 2011 He he med 3000ah burde det ikke være noget problem nej smiley

  • #42   7. jan 2011 Til Cody: Reminder.

    Lasse A
    Jeg er ny i Hifi-faget, så i må bære over med min uvidenhed.
    Jeg har købt en digitalforstærker af mærket Infinity, 2*12" MTX subber, to 6x9'ere af mærket pioneer og to 5" jbl højtalere. Er det nødvendigt med en kondensator? og hvorfor skal man overhovedet have en kondensator?

    Tommy p:

    Lasse A

    Altså ingen ting kan tåle at køre på for lidt strøm, men om det går i stykker ved jeg ikke, men ville kunne forstiille mig at alt inde i forstækeren som at køle den ned ikke får mulighed for at køle ordenkligt ned i det du tager en stor del at strømmen når bassen slår så på den måde kunne jeg godt forstille mig den kan gå i stykker med tiden...
    (her snakker jeg om for lidt strøm)

    Cody:

    Tommy P

    Og din teori er forkert... lad nu være med at komme med mere sludder og lær lidt inden du skriver...

    Cody:

    PS: Det du er kommet frem til er ikke at den hjælper.... kun at den skjuler... du har kun skjult den synlige del af problemet... det virkelige problem har du reelt set bare gjort værre, for nu er du ikke længere opmærksom på at du faktisk mangler strøm... i sidste ende vil det kunne risikere at resultere i at din forstærker brænder af... Det svarer lidt til at have et stort rusthul i bilen og dække det til med et klistermærke... nu er problemet ikke længere synligt men det er der... Ved man bare den mindste lille bitte smule om strøm og eller bilstereo, så vil man aldrig bruge en kondensator på den måde...

    ---------------------------------------

    Jeg ved ikke om det er mig som misforstår noget her, men længere op forklare jeg min teori er at hans forstærker ikke kan tåle for lidt strøm og du retter mig siger jeg skal holde min teori for mig selv og nu siger du for lidt strøm vil ødlægge ens forstærker...

    Er det bare mig eller hænger det ikke sammen det du siger??




  • #43   7. jan 2011 Tommy P

    Og her er så det jeg rent faktisk svarede på... "Men spiller du højt ville det være dumt ikke at have et uanset om det er 0.5 eller der op af du har brugfor..

    Men i længden hvis du spiller højt tit så tror jeg din forstærker vil gå i stykker, men bare en teori jeg har.."

    Inden du vrøvler igen så skal du nok lige tjekke hvad det er folk svarer på inden du lægger løgne ud...

    Og din teori er forkert da den er baseret på at man ikke laver anlægget korrekt... al teori bør baseres på at man laver anlægget korrekt... ellers er det ubrugeligt... Og laves anlægget korrekt kommer man ikke til at mangle strøm... en kondensator skal kun udglatte negative strømspikes... ikke fungere som et backup batteri... (Fordi det vil det aldrig kunne)


  • #44   7. jan 2011 Kim =SSJ= .

    Nej nej ikke 3000 AH... 3000 CCA... der er lidt over 225 ah... og jeg overvejer at skaffe et batteri mere...


  • #45   7. jan 2011 ok så er jeg mere rolig smiley

  • #46   8. jan 2011 Cody:

    Så da jeg svared at en forstærker ikke kan tåle for lidt strøm svared jeg HELT forkert??

    Det er kunne dine Teorier som er rigtige eller hvad? Så som startkabler??

    Kan i min verden ikke se hvad forskellen skulle være for at tage stel fra motor eller karoosen når du kan starte en bil ved at sætte negativ på motor og på den måde starte bilen?? Altså stel må også være godt på motoren..

    Jeg skal ikke trække stel fre motoren, men er forbindelsen god nok er det vel underordned??

    Ja men hvor længe tror du man skal spille før ens forstærker brænder af hvis lyset blinker lidt når man spiller højt? Hvis man så kan klare det med en kondensator, Fordi det er for dyrt at lave størestrømbank større, så syntes jeg ikke det er noget galt i det, men hvis man oplyser at en kondensator ikke løse problemmet har du vel svaret på spørgsmålet let og i min Toyota Previa kørtejeg med alt for lav strøm bank i 2 år og den forstærker spiller endnu og det er snart en gammel svend, måske 6 år gammel, den spiller bare i en andens bil og spiller som den gjorte den gang oki i forhold til prisen..

    Cody vi kan nok blive ved med at skrive om hvad der er rigtigt og forkert for vi skal nok ramme hinanden med et eller andet..

    Jeg siger dig ikke imod, for det du siger er rigtig nok og jeg ved det godt, men når jeg giver svar så giver jeg det efter om jeg syntes det ser ud som om folk vil ændre hele deres opsætning eller om de bare lige vil have det til at spille og hvis min erfaring siger mig der ikke sker noget ved at spille med en kondensator som en ekstra strøm kilde og du der ved stopper blikkende lygter, og har kørt med det da jeg ikke havde råd til at bygge det ordenligt op i 2 år ca. og der ingen fejl var eller pære der sprang, faktisk kunne jeg ikke mærke forskel trods min strømbank for lille..

    Et er hvad der står på papir og noget andet er hvordan det fungere i den virkelig verden..

    Siger ikke du ikke ved hvordan det fungere og det er også fedt du holder dig til kun det bedste er godt nok, men jeg kan så se det fra 2 sidder og giver så det svar han leder efter uden at ændre hele sin strøm bank..


  • #47   8. jan 2011 Tommy P, så nu er vi faktisk tilbage til at en kondensator ville være en god ide i forhold til levetid på forstærkeren? s:

  • #48   8. jan 2011 Lasse A

    Nej det er vi ikke... En kondensator er pisseligegyldig i forhold til levetiden på en forstærker... Dyk i strømmen kommer meget ofte af at ens kabling ikke er god nok... derfor duer tommy lallende argument med at han ikke havde råd ikke... for hvad koster strømkabel? 50 kr pr meter af den billige slags... 150 kr pr meter af den dyre slags...


  • #49   8. jan 2011
    Tommy P

    Vi prøver igen... jeg går ud fra du bar er lidt langsom i det...
    Forstærkeren kan ikke tåle hvis der er for lidt spænding... at lyset blinker er en indikation for at der er kraftige dyk i spændingen... en kondensator kan i enkelte tilfælde, afhjælpe dette ved at skjule problemet, da den holder spændingsniveauet til forstærkeren oppe... Men der vil stadig være for lidt spænding til rådighed... kondensatoren sørger såmænd bare for at spændingen er jævn... den vil stadig falde for hurtigt og man vil stadig have en risiko for at brænde forstærkeren af... Den risiko bliver hverken større eller mindre af at man har kondensator eller ej...

    det typiske problem som mange amatører (Som burde holde deres fede fingre fra bilstereo) kommer ud for, er at deres kabling ikke er god nok... Ofte har de været så umuligt dumme at de ikke har opgraderet stel ved batteriet... (ikke til motoren da det kabel er irrelevant for anlægget) Man kan også uden de store problemet (Og uden det koster ret meget) lige opgradere kablerne fra generator til batteri... (Disse er meget ofte heller ikke meget værd) Og så er det i rigtigt mange tilfælde nok til at de blinkende lygter forsvinder... og så kan man bruge en kondensator til det den er beregnet til... til at udglatte spikes i spændingskurven, og ikke til at skjule problemet...

    PS: Man kan få ret kraftige batterier for 800 kr... ja det er syre batterier, men de vil være helt nye... og med tanke på hvor meget man i forvejen har lagt i anlægget af penge så¨vil et nyt friskt batteri aldrig være en dårlig investering... den der med at det SKAL være tørcellebatterier det er noget bullshit... de er bedre ja... men er penge ikke til det er et godt syrebatteri skam en fin idé... (Visse db-drag teams bruger da højkapacitets syrebatterier, og hvis der er noget der kræver strøm så er det sgu db-drag...)

    og nu håber jeg at et par myter og usandheder omkring kondensatorer er blevet aflivet...

    Og tommy, at du har været fucking heldig ikke at brænde din forstærker af med for lidt strøm kan ikke bruges som argument... for det er ikke en konstant faktor, men kun at du har været heldig...

    og nu burde der egentlig ikke være flere spørgsmål til det her...

    Lasse A
    Hvis du gerne vil vide mere omkring det er du velkommen til at skrive... jeg er bare lidt træt at tommys flueknepperi han åbenbart begyndte på fordi han ikke fik ret...


  • #50   8. jan 2011 Cody :

    Ha ha elsker dine udtryk hi hi.. Flueknepperi..

    Har ikke sagt at det SKAL være et tør batteri,. men det er der bedste.

    Jamen så har jeg været heldig med min forstærker og det er da bare super..

    Jamen syntes bare ikke du har ret i alt det du skriver uanset om du gerne vil have det og kan se du gør et ihærdigt forsøg på at rede den og fint med mig, men om jeg skal kalde dig det ene eller det andet har jeg ikke tænkt over for det er ikke et ordvalg jeg bruger når jeg debater.

    Det med det kun koster 150 kr for at ligge ledninger om har jeg ikke undersøgt, men 1000 kr på et batteri og ledninger er ikke vildt og ja hvis man ikke har 1000kr ja så er det mange penge.

    Vi kan godt blive enig som jeg har sagt flere genge, men tror kun du læser det du vil..

    ----------------------

    Lasse A:

    Jeg skriver hvad min erfaring er, og har venner som ikke gik så meget op i det med ledninger og de har sku brugt kondensator i nogle år hvis lyset blinked og den gang efterlined jeg dem og ja mit holdte også i 2år imens jeg brugte den, men den spiller stadig trods den 6 år gammel i dag.

    Skal ikke love dig den holder, men hvis jeg tænker tilbage på den gang jeg selv brugte en kondensator sådan og mine venner den gang også gjorte sådan, så ville jeg ikke være nervøs for noget, men det er klart ikke det bedste.

    Cody´s mening er set fra en prof. side hvilket jo ikke gør det dårligere, men i det han går så meget op i det har han sikker ikke prøvet at køre med anlæg på denne måde, da han har forstand på det og laver det helt rigtigt. Men nu snakker jeg om erfaring ikke om teoretisk målninger.
    Går selv meget op i det , men den gang gjorte jeg ikke, så i dag køre jeg med et setup på min bil som ikke fejler noget på nogle måder, men husker da stadig min tid som bil ejer og første install. af anlæg osv. og det var på den måde jeg fik klaret mine problemmer den gang..

    Hvis målinger siger det ikke dur, er det fordi der er målet på det og de kan se den tager skade, men over hvor langtid ved jeg ikke..

    Kort og godt;

    Går som Cody siger så er det lavet rigtigt (som jeg selv vil råde dig til også og nej det er ikke fordi Cody siger det jeg siger det).

    Gør du som jeg siger du KAN gøre så kan jeg kun talle af erfaring ud fra mig selv og venner og inden for 2 år har jeg ikke oplevet noget problem:-)


    Cody: Tak for debaten, nu kan folk jo selv vælge hvad de vil efter vores indlæg er kommet frem.

    Jeg taler ikke efter dig når jeg siger jeg ville lave det på samme måde som dig, for kan selv sætte anlæg i, men jeg taler her om min erfaring med brug af kondensator og derfor blander jeg ikke det sammen med hvordan man sætter det rigtigt op, for det er ikke det jeg ville med dette indlæg smiley


  • #51   8. jan 2011 Et lille "bevis" på min påstand..

    http://www.audio-tech.dk/download.asp?id=44&pk=


  • #52   8. jan 2011 Lasse A

    Brugbar viden om Digital forstærker kan læsses her smiley

    http://www.hifigalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=17622


  • #53   9. jan 2011
    Tommy P

    Eneste du har bevist med dit link til carsound.dk (Audio-tech.dk er carsounds import afdeling) er at de elsker penge... og at de gladeligt fylder folk med myter og bræk for at tjene flere af dem... (Se bare hvordan de mener man skal købe en MDS kondensator... )

    PS: Elsker det her bræk du skriver: "Men nu snakker jeg om erfaring ikke om teoretisk målninger."
    Ked af at briste din illusion... men min viden kommer fra erfaring, og ikke målinger... Nærmere betegnet 10 års erfaring...

    Og jeg kunne aldrig finde på at gøre som du skriver man KAN gøre... netop pga af erfaring... lad være med at råde folk til at begå dumheder... men du kan da være stolt af dig selv hvis han gør det på "den lette" måde og så hans forstærker brænder af... Så kan du jo spørge dig selv om dine "Erfaringer" nu er så brugbare endda... At man har været svine heldig er ikke noget man bør bruge som argument som du gør...


  • #54   20. jan 2011 Jeg har ikke købt et headunit endnu, men kan man ikke sagtens bare sætte sin ipod til i de RCA, phono stick og så prøve sit anlæg? skulle der være noget i vejen for det?

  • #55   20. jan 2011 Det får du sgu ikke meget ud af... for du sender ikke nok volt ud gennem din Isnot i forhold til en rigtig HU...

  • #56   21. jan 2011 Tænkte nok det ville være noget i den stil smiley Men tak for svaret.

Kommentér på:
Hvor vigtig er kondensator?

Annonce