3.648 visninger
|
Oprettet:
krav til batteri...??? {{forumTopicSubject}}
Hej,
har ikke forstand på montering af anlæg, men har besluttet mig for at det nye legetøj til min lille VW Polo skal være flg:
Alpine monoforstærker PDX 1.600 (1 x 600 RMS)
Apine 4 kanals forstærker PDX 4.150 ( 4 x 150 RMS)
bliver der problemer med at forsyningen af strøm fra batteriet bliver for lidt til forstærkerne kan levere,
eller betyder det bare at batteriet skal udskiftes noget oftere..??
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 519
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 165
De fleste batterier kan leverer op til 400-500A i korte perioder.
Per: Det samlede strømforbrug, der burde ikke give anledning til bekymringer. Selvfølgelig ville en udskiftet fra almindeligt bly-starter batteri til et GEL/AGM være en fordel.
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 14
nu kender jeg ikke lige ohms lov,
når du siger jeg skal have et 100 amp batteri, er det så fordi det eksisterende ER for lille til at levere, eller har det noget med holdbarhed at gøre
jul 2007
dec 2006
jul 2007
Levetiden er en helt anden snak og der kan et GEL batteri gøre underværker, men det at kunne levere nok strøm til hans opsætning, vil jeg nu godt kunne forlade mig på et almindeligt startbatteri. Dette er self. under forudsætning at generator samt dimensionen af kablerne er i orden. (Husk opgradering af stel kabel fra batteri til karosse)
dec 2006
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.064
Sørg for alle dine forbindelser er iorden, plus fra batteri til kondensator og forstærker og 4 stk stel, generator - blok, blok - karosse, karosse - batteri og forstærker til karosse.
jul 2007
Så snakker du om forskellen imellem Cranking Amps og Ah / Amperetimer. Ja Ah er et mål for mængden af energi batteriet kan levere over tid, og er ikke interessant i denne sammenhæng. Derimod er Cranking Amps (CCA) interessante, men de er ikke kun tilstede i kort tid. De vil være tilstede så længe batteriet kan opretholde spændingsniveauet i samarbejde med generatoren.
Det vil sige at så længe batteriet er i stand til at levere 100A+ til anlægget så vil det ikke mangle strøm. Jeg gentager så, hvor mange almindelige start batterier har problemer med det?
dec 2006
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 713
1 ja forstærker kan yde 1200 rms watt men det siger ikke noget om deres forbrug ?? det er deres udgangs efekt ikke andet
2 en bil skulle meget gerne have mere end 12 volt da batteri elleres vil have midste en cell en batteri skal have en vilde spæning på min 12,5-8 volt så du skal bruge 12,8 volt
3 hvor er genratoren i din berening ? den lever 14,4 volt samt en lade amp ??
for at få omhs love til at virker skal vi alså kige på hvad der kommer ind i forstærkeren og der har vi kun sekring at kige på i forstærkere det sige hvad max amp vil være før de går = ca 2 % over max output på Rms siden
hvis hans forstærker her 2 x 20 amp sekring vil den bruge 40 amp lige før den springer vilket ikke sker så den vil nok max bruge 35 amp i fuld power og da han har 2 ja så vil det være 70 amp i fuld belastning en genrator samt et normal batteri på 55-75 amp vile findt kunne klar det god kan man opleve lyset blink hvis max er over en længer periode og ja batteri samt genrator bliver slidt mere end normalt men ikke noget de ikke kan hold til .
fuld belasning er kun i korte perioder da de kun sker hved bass slag så cca på batteri skal tages med men det er en helt anden ting..
så folkens bruge de rigtig tal når i vil renge på det
ås beklager stave fejl ..men håver i kan tyg jer igem
jul 2007
dec 2006
aug 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.866
Det du kommer med der er ren øregas.
Om batteriet er på 40 amp, 60amp, eller 500amp er er teorien totalt ligegyldigt, da det kun afgører hvor lang tid han kan holde hans anlæg kørende inden batteriet er dødt.
Hvis anlægget f.eks trækker 100amp (hvilket det jo ikke gør konstant, da f.eks forstærker til sub kun har et rigtig stort forbrug et kort øjeblik af gangen) og han har et 50amp batterie foran, ja så vil han i teori ku ha anlægget kørende i en halv time.
Der er så ikke taget højde for der skal være en god røvfuld strøm til at starte bilen med bagefter også, så teorien holder ikke i praksis.
Men han kan altså sagtens trække 100amp ud af et alm batteri i en polo.
En anden side af sagen er at der næppe er plads til at få et 100amp batteri ned i motorrummet på en lille polo.
Sagt på en anden måde så burde mit anlæg ikke kunne spille når jeg har et 60ah batteri i, og jeg bruger 1100wRMS til sub og 4x150w rms til front/bag = 142amp batteri jeg skal ha i?
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.064
Generatoren leverer en spænding på 14,4 volt.
Når spændingen på generatoren er højere end på batteriet, så vil den lade på batteriet. Når anlægget spiller vil det trække alt strøm fra generatoren. Dog er det muligt den ikke er hurtig nok til at skrue op og ned, så derfor kan man se lyset blinke ved små eller dårlige batterier. Men det er generatoren der leverer det hele. Derfor vil et stort batteri kun virke hvis det er fordi det skal spille uden at bilen er startet.
En kondensator bagpå burde kunne løse problemet med lyset der blinker, hvis det overhovedet kommer til at gøre det.
nov 2010
Følger: 53 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 245
så har jeg selv en polo hvor den har std størelse batteri 12 45amp har to sub monteret med 2000 watts forstærker mellem forstærker og batteri er der monteret 20 farad kordensator.
mit lys på poloen slukker næsten når basserne slår.
krav til batteri...???