{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  B2 hs 15 Kabinet...(enhedens liter)
  • #1   24. feb 2011 De 74L er jeg sikker på er portet og de 74L så vidt jeg kan forstå er den størrelse din kasse skal have ved køb..

• #2   24. feb 2011 Ja tak, det jeg godt klar over, at de 74L det er portet kabinet.

Men for, at få de 74 præcis, skal jeg ligesom vide hvor mange L, min enhed fylder...

• #3   24. feb 2011 Så har jeg læst forkert for sådan som jeg forstår det så er der taget højde for hvor meget din højtalere fylder i de 74 L..

• #4   24. feb 2011 Hvorfor tror du, at der er taget højde for det?

er der så også taget højde for, hvor meget portene fylder?

• #5   24. feb 2011 75 Liter

en jetport på 5" og en længde på 40,1cm

det giver et liniært kabinet ned til 34,3hz-3db dernæst kommer dit kabine gain og trækker det op nedenfra

de foresleg der er med der, det er alså ikke ret godt

• #6   24. feb 2011 Det jo nok netop, derfor man selv skal tage højde for, enhed, porte og afstivning.

Og mit spørgsmål, er derfor: HVORMEGET FYLDER MIN ENHED I LITER

• #7   24. feb 2011 Der står boks forslag til den højtaler er:

Forsegled fra 49-96L

Ventilere forslår de en boks på 74 L.

Så jeg læser det sådan at køber du en ventilered kasse på 74L så kan du sætte din højtalere i uden problemer...

• #8   24. feb 2011 Tommy p,

Det skal du ikke regne med, for jeg tror ikke de har taget højde for det, så havde den skulle være flere liter end 74

• #9   24. feb 2011 Sorry jeg blaned mig så.. Jeg forstod det bare som at de forslag passe til den enhed..

Kan se din bass køre med 31. Hz

• #10   24. feb 2011 Tommy,

Hvor ser du det henne?

• #11   24. feb 2011 Ja der står faktisk noget med at din bass kræver 98.4L ved så ikke om det er med din enheds litter ind målt..

• #12   24. feb 2011 en 15" ligger imellem 3-4L i displacement

dernæst skal du huske at regne med portens volumen også, den er regnet ud til at være 1,5L

så lav et kabinet på 80L så passer det rimelig godt

et par liters foreskel, det gør altså ikke helt så meget lige med den enhed, ingen vil ikke kunne høre foreskellen, foreskellen er 0,7hz i foreskel og undr 1 db i forskel

• #13   24. feb 2011 Kan se det under info omkring din højtaler.

Der står:

sensitive 93 db
    Powerhandling 1500wrms
    X.Max 33 mm
    Vas: 98.4L
    FS: 31.3Hz

• #14   24. feb 2011 mine porte kommer ca. til og fylde 5L i alt.

10 diameter og 36 cm x 2.

Men er du sikker på 3-4L?

Det jo en ret stor og voldsom enhed-

• #15   24. feb 2011 TOMMY

ENDNU en gang har du bevist at du ikke anner en skid om hvad du udtaler dig om

VAS er ikke en betegnelse for hvor mange liter kabinettet skal være på

"Equivalent volume of compliance", this is a volume of air whose compliance is the same as a driver's acoustical compliance Cms (q.v.), in cubic meters. "Vas represents the volume of air that when compressed to one cubic meter exerts the same force as the compliance (Cms) of the suspension in a particular speaker. Vas is one of the trickiest parameters to measure because air pressure changes relative to humidity and temperature — a precisely controlled lab environment is essential. Cms is measured in meters per Newton. Cms is the force exerted by the mechanical suspension of the speaker. It is simply a measurement of its stiffness. Considering stiffness (Cms), in conjunction with the Q parameters gives rise to the kind of subjective decisions made by car manufacturers when tuning cars between comfort to carry the president and precision to go racing. Think of the peaks and valleys of audio signals like a road surface then consider that the ideal speaker suspension is like car suspension that can traverse the rockiest terrain with race-car precision and sensitivity at the speed of a fighter plane. It’s quite a challenge because focusing on any one discipline tends to have a detrimental effect on the others. "

læs her inden du udtaler dig kloge åge

• #16   24. feb 2011 Tommy, det har ikke noget med det og gøre.

• #17   24. feb 2011 Sorry..

• #18   24. feb 2011 Louise.

tror du selv min enhed, kun fylder 3-4 L?

• #19   24. feb 2011 frederik

lav den udregning jeg har lavet til dig den er bedre end den de har skrevet i bladet der, min erfaring er at den er træls at høre på, den har et 5db gain (altså en bule OPAD) ved 57hz

den vil komme til at spille RIGTIG træls

jeg kan lige lave et screendump til dig

• #20   24. feb 2011 ja det er jeg ret sikker på, der er jo reelt set magneten der fylder det meste

ellers er det jo bare at fyre en mail afsted til producenten

• #21   24. feb 2011 Tror jeg så ikke lige du skal regne med..

Kim, som blev nr. 2 i emma 2010

Siger jeg sagtens kan bruge, den tegning b2 har lavet.

• #22   24. feb 2011 i sq vel og mærke

• #23   24. feb 2011 jeg har lavet foreskellen her

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=75445

den med den store bule er den fabrikanten anbefaler (2)

de andre 2 er dem jeg har beregnet

foreskellen på de to er, hvis du tager porten fra box 1, og sætter over i box 3, men som er 10 liter større

• #24   24. feb 2011 har ikke sagt noget om kim, det er jo ønskeligt at have så liniært kabinet som muligt, det får du altså den bedste lyd ved

hvis man ønsker lidt mere hug i bassen, så bruger du din bass boost på forstærkeren, den virker i området lige omkring 50hz

• #25   24. feb 2011 Hvad er det du ikke forstå.

Det er netop derfor jeg præcis skal vide hvor meget min enhed fylder i liter!

• #26   24. feb 2011 jamen jeg ved det sgu da ikke

men skriv da en besked til producenten som jeg skrev længere oppe

det varfor at vide hvor lidt en foreskel på 10 liter faktisk betød

• #27   24. feb 2011 Lidt info omkring det med lukker og ventilered bass kasser.. så kan du jo vudere omd en skal være åben eller lukket smiley

Basreflex

Et Basreflex kabinet er et 4. ordens kabinet.
    Basreflex kabinetter ser ud fuldstændig som Lukkede kabinetter, med den forskel at der er monteret en Basreflex port i. Denne kabinet type adskiller sig fra det lukkede kabinet ved at det falder med 24 dB / oktav nedad i frekvens altså 24/6 = 4. Orden.
    Denne type karakteriseres af den åbne port eller rør, som tillader luft at strømme ud af kabinettet. Ved lave frekvenser indebærer det at porten bidrager reelt til lydtrykket fra kabinettet. Dette kabinet hjælper også til at øge det akustiske tryk bagved membranen, således at membranudslaget mindskes.

Porte har lige mange fordele som ulemper. De bidrager p.g.a. lufthastigheden i porten med selv uvelkomne lyde. I forhold til det lukkede kabinet har den flere unikke egenskaber. bl.a. Mindre membranudslag ved resonansfrekvens, hvilket gør at den kan tåle højere effekt. Teoretisk set er virkningsgraden 3 dB højere i et ventileret kabinet end i et lukket kabinet på samme størrelse (hvilket ikke altid stemmer i praksis)

På ulempe siden skal nævnes at ventilerede kabinetter er betydelig mere modtagelige for fejlberegninger, hvilket gør dem sværere for den uøvede at beregne.

Kabinettets egenskaber.
    Præcis som når det gælder lukkede kabinetter styres egenskaberne ved lav frekvens af hvilken Q-værdi du anvender. Ventilerede kabinetter diskuteres imidlertid oftest med en speciel opsætning, som justerer alle parametre for mere eller mindre at afstedkomme en ret kurve (Qtc=1,0) med en speciel sat F-3
    Det indebærer at du ikke kan få en kurve med f.eks. Qtc=0,7. Forskellige højttalere har forskellige Qts, som gør at kurven buer lidt forskelligt, men det er ikke det samme som en ændring af Qtc.

Fordele: En teoretisk høj virkningsgrad på 3 dB end på lukkede kabinetter med samme volumen. Kan tåle større effekt.

Ulemper: Det er svært at bygge små Basreflex kabinetter fordi portens dimensioner ofte bliver klodsede.

Tåler mindre effekt under afstemningsfrekvensen.

--------------------------------

Lukket kabinet

Et lukket kabinet er som navnet antyder, et helt tæt lukket kabinet, som adskiller højttalerens forside og bagside. Til forskel fra Open Air kabinettet, får luften i et lukket kabinet mindre blødhed end højttalerens ophæng. Dette bevirker at luften i det korrekte størrelse kabinet, vil fungerer som en akustisk støddæmper. Et lukket kabinet har en god og naturtro bas.

Fordele: Denne type vil kunne tåle stor effekt, har gode transient egenskaber og er ret enkel at bygge.

Ulemperne er at denne type ofte bliver meget stor, og hvis man mindsker den, fjerner man ganske enkelt evnen til at spille dybt i bassen. Man får brug for mere effekt for at spille den samme bas. Men hvis du fylder kabinettet med akustisk uld, så får du en volumen forøgelse på omkring 15%.

Denne type synes at være den mest musikalske type, så hvis du vil høre god musik, så byg et lukket kabinet.

• #28   24. feb 2011 Ja okay, men tak for hjælpen.

Skal bare finde ud af hvor meget den enhed flyder, men ja tror lige jeg skriver en mail til b2 så.

• #29   24. feb 2011 flot googlet tommy...

men der står ikke noget om at der er enheder som bare IKKE fungerer i trykammer

har oplevet op til tlere forskellige, bla DLS peerless JBL og en del andre

• #30   24. feb 2011 men frederik, hvorfor bygger du ikke abre to kabinetter, og så lytter dig frem, det er den rigtige løsning

• #31   24. feb 2011 Lousie,

øh er du helt væk?

sådan en mdf plade jeg skal bruge koster 400-500 til et kabinet, og har fået en tømmer til og skære det ud for mig, og den skal fuges osv. '

Og købte aero-porte til 400 i går.

Man laver ikke bare lige 2 kabinetter.

Eller jeg gør i hvert fald ikke!

• #32   24. feb 2011 Når men hvad jeg lige kan se andre er kommet frem til og hvad jeg selv har leget lidt med så siger det at den ca liger på 5 liter..

Et sted jeg regned ud efter fik jeg det til 6.7 liter, men det virker lidt for meget så den udregning tror jeg ikke helt på..

Som sagt er det jo mest din magnet som tager plads der inde, men sådan som jeg læser mig frem til er det ikke så meget det som der bliver regnet efter men mere hvad dens effekt er på og ikke kun om watt, men Hz frikvens osv..

Men det tætteste på dit svar jeg kunne finde er ca. 5 liter..

• #33   24. feb 2011 louise H

Nej men når der står hans bass godt kan spille i trykkamer så burde der vel ikke være noget problem i at infomere ham om det?

• #34   24. feb 2011 det skriver dls også om deres, men det kan de ABSOLUT IKKE

Kommentér på:
B2 hs 15 Kabinet...(enhedens liter)

Annonce