16.403 visninger
|
Oprettet:
Jævnstrøm eller vekselstrøm?? {{forumTopicSubject}}
Hej, køre en bil med jævnstrøm eller vekselstrøm-``??
Det er fordi jeg har købt en skærm der skal køre på jævnstrøm, og så ved jeg ikke om jeg bliver nød til at købe en omformer for at den ikke brænder af..
Har været inde og kigge på andre modeller, og der er en strømforsyning emd, så det regnede jeg også med jeg skal bruge..
jan 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 1.940
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 57 Svar: 625
dec 2002
Følger: 28 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 91 Svar: 5.892
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 274 Svar: 1.442
Er det noget i ved hvor jeg skal købe??
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.299
Mvh. Anders
sep 2005
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 66 Svar: 1.898
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 274 Svar: 1.442
dec 2002
Følger: 28 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 91 Svar: 5.892
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
Husk lige på at generatoren jo ikke leverer en fast 12V spænding. Den cykler jo op og ned mellem 11 og 14V så der SKAL en spændingsregulator ind for at forsyne hans skærm
jun 2004
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 87
sep 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 158
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 274 Svar: 1.442
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 274 Svar: 1.442
dec 2003
Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 699
En normal dansk bil køre med JÆVNstrøm.
Generatoren levere vekselstrøm som så bliver
lavet om til jævnstrøm.
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 274 Svar: 1.442
sep 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 158
en spændings regulator. er det du skal bruge
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 68 Svar: 1.827
Rasmus A
Skrevet: 06-01-2006 23:16:57
Hvad gik der galt i den anden tråd?
Hvad skal du bruge en omformer til? En bil kører på på 12V og de 1200mA er jo brae hvor meget en transformer kan levere/enheden trækker.
Rasmus A
Skrevet: 06-01-2006 23:24:03
What?? En bil har sgu ikke vekselstrøm/AC. Vekselstrøm ar hvad du har i dine stikkontakter i hjemmet, som består af Fase/nul. Jævnstrøm/DC består af +/-(gnd.). Hvis du har et link til noget info om skærmen, så skal jeg hurtigt se om du skal bruge omformer af nogen art.
Rasmus A
Skrevet: 06-01-2006 23:32:09
Er skærmen bygget til at sidde i en bil? Hvis den er det, så kan der ikke ske noget ved de spændings-svingninger der er i en bil.
Hvis den ikke er bygget til at sidde i en bil, så skal du have fat i et måleinstrumen, og så måle hvor meget spændingen kommer til at svinge ved at du sætter det på +/- på batteriet i tomgang, og så giver den lidt gas, så den kommer til at lade mere = større spænding. Så må du snakke med en (ordentlig) batteri-bøsse (elektronik mekaniker), som kan fortælle dig hvilket du skal bruge for at kunne sætte den til i bilen uden af brænde den af.
Rasmus A
Skrevet: 06-01-2006 23:33:12
En kondensator kunne være en mulighed, så er du lidt mere sikker på at få en mere ens spænding, på omkring 11-13V. Det skulle den meget gerne kunne klare.
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
sep 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 158
så er der altid 12 volt. om så han sættet 14 18 eller volt til.
en spændings regulatur kræver en lille køle plade skruer man den fast til noget af jernet i bilen så der er metal-metal forbindelse over hele falden i toppen af regulatoren (den over fører lidt varme) men når vi højest kommer op på 14,4 volt, som er det højeste din bil bør lade for at dit batteri ikke eksploderer, så er den varme ikke noget problem
skærmen skal nok have 12 volt da touchscreen funktionen kører over usb som skal bruge rimeligt stabile volt niveau.
jan 2006
Følger: 1 Svar: 4
Jeg må desværre bedrøve dig. Man skal faktisk temmelig langt tilbage i tiden, hvis man skal finde en bil med jævnstrømsgenerator, eller dynastart som nogle biler benyttede.
En jævnstrømsgenerator, lader meget dårligt ved lave omdrejninger. Der er vekselstrømsgeneratoren væsentlig bedre, hvoraf mange i dag endda er flerfasede. Det kan ses på antallet af dioder i ensretteren, der søger for, at bilen forsynes med DC, der i almindet sprogbrug omtales som jævnspænding eller jævnstrøm.
Det der kommer ud af ensretteren, er en pulserende jævnspænding, der ved hjælp af akkumolatoren, glattes ud så den er nydelig jævn. Spændingen i bilens kabine er dog ikke 12V men snarere ca 13-13,8V. Måler du derimod ude ved forlygterne, vil spændingen alt efter ledningsnættes dimentioner, være omkring de 12V, på grund af spændingsfald i ledningerne.
Jævnstrøm eller vekselstrøm??