{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.403 visninger | Oprettet:

Jævnstrøm eller vekselstrøm?? {{forumTopicSubject}}

Hej, køre en bil med jævnstrøm eller vekselstrøm-``??

Det er fordi jeg har købt en skærm der skal køre på jævnstrøm, og så ved jeg ikke om jeg bliver nød til at købe en omformer for at den ikke brænder af..
Har været inde og kigge på andre modeller, og der er en strømforsyning emd, så det regnede jeg også med jeg skal bruge..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jævnstrøm eller vekselstrøm??
  • #1   7. jan 2006 Jævnstrøm !!

• #2   7. jan 2006 DOOOOH

• #3   7. jan 2006 Jævnstrøm. Ville nok også finde en omformer til den. Synes ikke det er nogen god ide, at begynde med noget fusk uden omformer.

• #4   7. jan 2006 Okey, men hved i så hvor man køber en omformer.?? den skal levere 12v og 1200mA..

Er det noget i ved hvor jeg skal købe??

• #5   7. jan 2006 Et bilbatteri er på 12V og du kan sagtens trække 1200mA fra det så du behøver ingen omformer

Mvh. Anders

• #6   7. jan 2006 du behøver ingen omformer...

• #7   7. jan 2006 Det er bare fordi jeg har hørt, et et bilbatteri kan sende fejlstrøm, og det vil brænde min skærm af, og det vil jeg jo meget gerne undgå..

• #8   7. jan 2006 Tror godt han vil tilslutte den uden omformer, HVIS I skriver under på, at der intet sker med hans skærm; og i såfald giver ham en ny.

• #9   7. jan 2006 Anders T
    Husk lige på at generatoren jo ikke leverer en fast 12V spænding. Den cykler jo op og ned mellem 11 og 14V så der SKAL en spændingsregulator ind for at forsyne hans skærm

• #10   7. jan 2006 ville nok holde fingerne væk hvis du ikke ved om en bil kører på AC eller DC

• #11   7. jan 2006 Du skal bruge en spændings regulator! den regulerer strømmen til de 12 volt du skal bruge. (med mindre der står i manualen til skærmen at indgangen må være mellem 12 og 14,4 volt)

• #12   7. jan 2006 Det kan da være lige meget om jeg ved hvordan bilstrøm reagere christian, jeg vil jo bare have det til at virke,, og hvis du ikke ved en skid om det, så smut fra min indlæg..

• #13   7. jan 2006 Det tjecker jeg lige Erik..

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 699
    #14   7. jan 2006 Hej
    En normal dansk bil køre med JÆVNstrøm.
    Generatoren levere vekselstrøm som så bliver
    lavet om til jævnstrøm.

• #15   7. jan 2006 Okey tak jan, men har stadig problemet med omformeren, for den skal jo gøre så der altid kommer den samme mænge strøm ud, så den ikke får fejlstrøm og står af..

• #16   7. jan 2006 en omformer kan ikke bruges til at regulere strømmen hvis indgangen i omformeren stiger så stiger udgangen også.

en spændings regulator. er det du skal bruge

• #17   7. jan 2006 Så prøver jeg at skrive det samme som igår:

Rasmus A
    Skrevet: 06-01-2006 23:16:57

Hvad gik der galt i den anden tråd?

Hvad skal du bruge en omformer til? En bil kører på på 12V og de 1200mA er jo brae hvor meget en transformer kan levere/enheden trækker.

Rasmus A
    Skrevet: 06-01-2006 23:24:03

What?? En bil har sgu ikke vekselstrøm/AC. Vekselstrøm ar hvad du har i dine stikkontakter i hjemmet, som består af Fase/nul. Jævnstrøm/DC består af +/-(gnd.). Hvis du har et link til noget info om skærmen, så skal jeg hurtigt se om du skal bruge omformer af nogen art.

Rasmus A
    Skrevet: 06-01-2006 23:32:09

Er skærmen bygget til at sidde i en bil? Hvis den er det, så kan der ikke ske noget ved de spændings-svingninger der er i en bil.

Hvis den ikke er bygget til at sidde i en bil, så skal du have fat i et måleinstrumen, og så måle hvor meget spændingen kommer til at svinge ved at du sætter det på +/- på batteriet i tomgang, og så giver den lidt gas, så den kommer til at lade mere = større spænding. Så må du snakke med en (ordentlig) batteri-bøsse (elektronik mekaniker), som kan fortælle dig hvilket du skal bruge for at kunne sætte den til i bilen uden af brænde den af.

Rasmus A
    Skrevet: 06-01-2006 23:33:12

En kondensator kunne være en mulighed, så er du lidt mere sikker på at få en mere ens spænding, på omkring 11-13V. Det skulle den meget gerne kunne klare.

• #18   7. jan 2006 Kondensator forslaget vil ikke virke. Kondensatoren lader jo sig selv op til den spænding der er i forvejen, så den vil ikke kunne sænke spændingen til det han skal bruge

• #19   7. jan 2006 http://eekit.dk/product.asp?product=1368&sub=0&page=1 så er den altså ikke længere.

så er der altid 12 volt. om så han sættet 14 18 eller volt til.

en spændings regulatur kræver en lille køle plade skruer man den fast til noget af jernet i bilen så der er metal-metal forbindelse over hele falden i toppen af regulatoren (den over fører lidt varme) men når vi højest kommer op på 14,4 volt, som er det højeste din bil bør lade for at dit batteri ikke eksploderer, så er den varme ikke noget problem

skærmen skal nok have 12 volt da touchscreen funktionen kører over usb som skal bruge rimeligt stabile volt niveau.

• Tommy A
    Tommy A Tilmeldt:
    jan 2006

Følger: 1 Svar: 4
    #20   8. jan 2006 Hej Rasmus A.

Jeg må desværre bedrøve dig. Man skal faktisk temmelig langt tilbage i tiden, hvis man skal finde en bil med jævnstrømsgenerator, eller dynastart som nogle biler benyttede.

En jævnstrømsgenerator, lader meget dårligt ved lave omdrejninger. Der er vekselstrømsgeneratoren væsentlig bedre, hvoraf mange i dag endda er flerfasede. Det kan ses på antallet af dioder i ensretteren, der søger for, at bilen forsynes med DC, der i almindet sprogbrug omtales som jævnspænding eller jævnstrøm.

Det der kommer ud af ensretteren, er en pulserende jævnspænding, der ved hjælp af akkumolatoren, glattes ud så den er nydelig jævn. Spændingen i bilens kabine er dog ikke 12V men snarere ca 13-13,8V. Måler du derimod ude ved forlygterne, vil spændingen alt efter ledningsnættes dimentioner, være omkring de 12V, på grund af spændingsfald i ledningerne.

Kommentér på:
Jævnstrøm eller vekselstrøm??

Annonce