{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
980 visninger | Oprettet:

Opstilling - hattehylde {{forumTopicSubject}}

Hey

Har med meget hjælp fået lavet en ny hattehylde til min mazda (billeder kommer) og har lige gurtigt lavet en tegning (der må gerne grines :)) over hvordan jeg har tænkt mig at montere anlægget.....der kommer til at stå en bas i bagagerummet og sidde 1 højtaler i hver fordør samt den opstilling som i kan se på tegningen af hattehylden...med to 6*9 højtalere, forstærker samt kondensator monteret ovenpå hylden - hvad synes i?
er der noget i vejen for at montere det sådan?
vil lige indskyde at jeg får tonet ruderne...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstilling - hattehylde
  • #2   20. apr 2011 ville jeg også gerne men det bliver noget rigtig mød med kablerne...svært at forklare smiley men tænkte mere på om der skulle være noget teknisk i vejen for det...?

• #3   20. apr 2011 Jeg er VILD med forstærkere i hattehylden. Synes at det bliver brugt alt for lidt. Såfrem at du laver alle tilkoblinger efter bogen, er det ikke noget til hindring for placeringen.
    Dog er det en decideret dårlig idé med højttalere i hattehylden, samtidig med en sub.
    Det helt store problem er at du har 2 vidt forskellige enheder der deler samme kammer. Din sub vil påvirke dine hattehylde-højttalere, og hver især vil de lydmæsigt modarbejde hinanden.
    Jeg synes personligt at 6x9'ere er en ganske fin løsning, som kompensation for en manglende sub. Har man en sub, skal der IKKE højttalere i hattehylden....

• #4   20. apr 2011 Jeg har hørt alpines type g højtalere med og uden sub og deres type r højtalere med og uden sub smiley der er ingen tvivl for mit øre om at type r som jeg har købt og som er deres bedste serie skal have subben som suplement smiley hvorimod type g ikke skal have subben med. Men glæder mig til at høre hvordan det lyder i min bil og så er det ikke værre end at jeg kan pille subben ud igen så let som ingenting smiley

• #5   20. apr 2011 Der ingen tvivl om at du SKAL have sub på, men dermed overflødiggøres behovet for højttalere i hattehylden...
    Når din sub har et anslag danner den et "tryk-kammer" i dit bagagerum. Når der så sidder 2 "tilfældige" højttalere i din hattehylde, vil disse blive påvirket af subbens anslag, og sådan set modarbejde den.
    Hvis du virkelig vil have lyd ud af dit setup, fjerner du dine hattehylde højttalere, og sætter istedet et par tilpassede porte i, så subben kan flytte luften "ud" fra bagagerummet, og ikke bare "spille dine 6x9'ere ud"....

• #6   20. apr 2011 han kan vel godt sætte dem i hatte hylde hvis han lukker af under bunden på dem så trykket fra sub´en ikk hammer op i. det har vi da gjort masser af gange uden problem

• #7   20. apr 2011 Essal AKA Aze .

Så du mener at jeg istedet for at have højtalerne i hylden skulle bruge hullerne til porte....tror jeg skal have det ind med ske smiley

Alex R

Men ellers sørge for at bunden af højtalerne er afskærmet? og hvordan?

• #8   20. apr 2011 Alex: Jeg er ikke i tvivl om at der er masser der har gjort det. Det gør det ikke mere korrekt. Ved at lukke bunden af giver man enhederne er kabinet på under 1 liter, og så ryger idéen i den større membran overflade, en 6x9 har. Hvis det endelig er for at få noget fylde bagfra, ville jeg personligt langt hellere montere nogle små enheder, i et afstemt rum.

Glenn: Ja, det er min anbefaling...

• #9   20. apr 2011 Essal AKA Aze .

NEJ... Du laver ikke port i hattehylden... medmindre du har lyst til at dit bagagerum nu skal fungere som et utæt båndpasskabinet... At sætte portender i er fint nok, til lige at give en pænere finish... men ikke porte da de vil begynde at spille med, ved en given frekvens... Altså du tuner portene til en frekvens og de vil spille med selv om de sidder i din hattehylde... Porte er til basskasser, ikke til hattehylder...

• #10   20. apr 2011 Cody: Det var ment som "åbning/huller"...ikke port som i "rør"...

• #11   20. apr 2011 Er ikke helt med på hvad i mener med porte?

• #12   20. apr 2011 Essal AKA Aze .

Ok... men det er nemt at forstå som rør...

• #13   20. apr 2011 Cody: Det er fordi du er DB-mand:- For mig er en port en
    "port", som i bogstaveligste forstand..Altså en åbning...

Glenn: Det bare et navn for en åbning...

• #14   20. apr 2011 Essal AKA Aze .

Tja jeg forstår en port for det som det er... teknisk set er en port i en basskasse en passiv membran der spiller med ved en frekvens du hat tunet den til... Det er en port... Det har ikke andre betydninger...

• #15   20. apr 2011 Cody: Så den port vi har som indgang til gården er ikke en port? Og porten til mit værksted er heller ikke en port? Portene i min accespoint, er heller ikke porte?? Arh, så har bilstereo vist heller ikke mere patent på navnet!! "Port" er en betegnelse for en åbning, ikke andet....

• #16   20. apr 2011 Inden for bilstereo er en port en passiv "membran" tunet til en bestemt frekvens...
    Inden for byggeri er en port noget man går eller kører ind ad...
    Inden for IT er en port, det man stikker sit netkabel i på ens router eller Switch... (Eller en betegnelse for et I/O interface internt i routeren.)

lad nu være med at blande tingene sammen... samme ord men bestemt betydning inden for hver sin kategori...
    Inden for byggeri er en port jo ikke bare et hul i en væk... der kaldes enten vinduesåbning eller en døråbning...
    Inden for IT kan du heller ikke kalde alle stik bag på computeren for porte... Eller du kalder måske også bagklappen på din bil for en port? Lad nu være med at blande betegnelserne sammen...

• #17   21. apr 2011 Fint, så kan du jo tilsyneladende godt se ud over bilstereo-betegnelsen... Jeg blander ikke tingene sammen, men det er jo mere eller mindre umuligt at komme igennem til dig, uden at skulle skære det ud i pap.
    Hvis du interesserede dig lidt mere for glasfiber og cstm work, ville du også vide at ordet "port" er en betegnelse der benyttes for enhver form for "lydmæssig åbning". Steven Sailor, CAE m.fl benytter eks betegnelsen "port", når der laves en "åbning" gennem armlæn/skilem, ligesom det benyttes om en åbning i hattehylden.
    Jeg benytter ordet port, fordi det beskriver hvad jeg mener, og får nu at skære det ud igen, mener jeg en "åbning"....

• #18   21. apr 2011 Essal AKA Aze .

Ja og 99% af alle folk der ikke lige arbejder med bilstereo og derfor ikke lige kender forskellene på hvad du mener og hvad en port rent faktisk er... Så vil de tro det er det samme som det rør man kalder en port i en subkasse... Som er det en port er inden for bilstereo...

• #19   22. apr 2011 så hvordan skulle en port laves i mit setup?

Kommentér på:
Opstilling - hattehylde

Annonce