{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

Forstærker for stor? {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter.

Jeg har købt mig en forstærker som kan levere:

4 Ohm RMS Power 160W ved 4 kanaler

2 Ohm RMS Power 190W ved 4 kanaler

Har så nogle JBL 6x9'ere (100w Rms - 300w Peak) Samt et JBL komponent sæt (70w Rms - 210w Peak)

Ville den forstærker være for stor når den kan lave 160w rms ved 4 kanaler og det jo mere end højtalerne kan? :s

Søger folk med kendskab til audio


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker for stor?
  • #1   29. sep 2011 Næ, en forstærker kan aldrig blive for stor.. Du skruer bare ned så højttalerne ikke forvrænger.

  • #2   29. sep 2011 Altså når man indstiller forstærkeren?

  • #3   29. sep 2011 en ice expert fortaltte mig i sidste måned at det med at have støre forstærker en højtaler (i rms watt) ikke var godt fordi man langsomt smelter/brænder spolerne af ! man skal altid have lige lidt støre højtaler end forstærkeren kan levere sagde han ! om det er rigtigt ved jeg ikke noget om jeg er smed smiley men det lyder fornuftigt nok !

  • #4   29. sep 2011 Ja og jeg er tømrer så aner heller ikke så meget om det haha

    Undre mig også over f.eks på 6x9'erne står der 100w rms, er det per stk eller for begge 2? smiley


  • #5   29. sep 2011 som real per stk !

  • #6   29. sep 2011 og når det nu er JBL er det per stk

  • #8   29. sep 2011 altså en forstærker kan ikke blive for stor.. du skal bare sørge for at dine højtaler ikke for mere volume end de kan holde til. og alt det med watt på alle de forstærker der findes kan du ikke regne med. det bliver målt forskelligt fra firma til firma smiley og som regel kan du jo godt høre hvornår dine bass og højtaler begynder at tage skade smiley

  • #9   29. sep 2011 hehe så har man sgu hørt det med, en forstærker kan ikke blive for stor.
    den kan blive for lille og det er tit og ofte det der tager livet af højtalerne.
    det eneste der sker ved en større forstærker er at man slipper for at skrue forbandet højt op på gain knappen.

    i min opsætning er gain knappen eksempelvis knap rørt ved, det giver mindre støj og bedre lyd og det er ligeledes rart at vide at forstærkeren har overskud. det bliver i øvrigt knap varm, til trods for det er en gammel analog phoenix gold.

    jef find dig en ny ice ekspert, den du bruger nu er tilsyneladende gået helt i stykker.



  • #10   29. sep 2011
    Jef H

    Hvilken "Expert" var det for ham vil jeg da gerne møde og gøre totalt til grin... Han ved jo ikke en skid om emnet..

    En forstærker der yder flere watt end dine højttalere tåler er en god idé... Den vil have bedre kontrol... Den vil ikke smelte dine spoler... Dine spoler bliver varme og smelter hvis du har for lidt effekt... For lidt effekt giver forvrængning, som ender i varme der smelter spolen... (Kan du se logikken?)
    Mega klaphat du har snakket med...


  • #11   29. sep 2011 Mikkel P tja har nu en ide om at knapperne generalt på sådan en forstærker ikke bare skal jordes i bund, det kan give en fæl lyd, specielt når ens forstærker sender lyden næsten ufiltreret igennem. men ja selvfølgelig, hvis man har en billig radio med et svagt udgangsignal, så skal gain knappen nok voldtages lidt, men syntes nu ikke jeg har det problem med min alpine.

  • #12   29. sep 2011 Mikkel P og johnny...

    Som jeg skrev var det noget manden sagde ikke noget jeg ved noget om okay ? mandens firma hedder Bergs.dk og er en af de reklame link der kører her på BG skæld ham ud i steden for !


  • #13   29. sep 2011 Jef H

    He he Ja ok... han ved sgu ikke hvad han taler om... Lad det her være en advarsel... Bare fordi man er forhandler betyder det ikke man har nogen forstand på det man sælger... Bergs Har tydeligvis ikke...


  • #14   29. sep 2011 Mikkel P

    Jeg ved hvem det er... og han har mere forstand på tingene end du nogensinde får...


  • #15   29. sep 2011 hehe..

  • #16   29. sep 2011 Dvs den forstærker jeg har sagtens kan bruges? bare lige så jeg kan komme videre hehe smiley

  • #17   29. sep 2011 hehe kasper d good one smiley

  • #18   29. sep 2011
    Kasper D ja kan du sagtens.


  • #19   29. sep 2011 Great, så lader jeg bare være med at skrue den fuldstændig op. Ville jo bare helst ikke ødelægge noget som helst da alle tingene er nye hehe

  • #20   29. sep 2011 Du kan bare ikke tåle når du ikke får ret hva mikkel?

  • #21   29. sep 2011 Kasper D

    Du burde ikke komme til at ødelægge noget medmindre du bliver lige entusiastisk nok med gain og volumen knapperne... smiley


  • #22   29. sep 2011 kasper er den madness 4x160w rms forstærkeren du har ?

  • #23   29. sep 2011 "det"

  • #24   29. sep 2011 Ja det er sådan en madness forstærker, den kostede ikke alverden

  • #25   29. sep 2011 ja har selv sån en utroligt hvad man kan få for pengene jeg syntes den spille godt og rent !

  • #26   29. sep 2011 har også madness 1 kanals og madness 12" sub til den og der er sku godt med power mere end man kan holde ud og jeg kan godt lide højt musik !

  • #27   29. sep 2011 Jef H

    Og nu hvor thansen endelig har fundet noget der virker så stopper de med at tage mere hjem... Madness serien udgår...


  • #28   29. sep 2011 Mikkel P

    Og din begrundelse for at du har ret er? At du mangler utroligt megen erfaring eller hvad?


  • #29   29. sep 2011 hehe godt jeg nåede at købe et sæt så !

  • #30   29. sep 2011 udgår madness serien, hmm kunne da godt ske man skulle købe lidt ind så hehe. havde 2 4 kanals sound magus og til prisen kan jeg ikke andet end at rose dem.

  • #31   29. sep 2011 vi har faktisk lavet et forsøg med det der med at en forstærker ikke kan blive for stor, jeg plejer at bruge den grundregel der siger at forstærkeren skal kunne yde 1,5 gang det højttaleren vil have i rms så er der fint kraftoverskud

    men vores forsøg gik på at vi fik fat i en gammel b&o stuehøjttaler opgivet til 40 watt rms (ikke helt ulogisk for en 30 år gammel højttaler) den satte vi til en nad c216 thx effektforstærker2*125 watt rms i 8 ohm burde være rigeligt til den lille b&o, max volume, den spillede højt men rent, hmm ikke sjovt, vi brokobler250 rms watt, stadig spillede den fint, vi bi amper så 2 forstærkere, ca 500 watt stadig samme resultat, fint tænkte vi, vi har 4 forstærkere der normalt driver 2 cv dc 1515, vi tager sku dem alle 4 = ca 1000 rms watt i den lille 40 watt højttaler, dette døde den heller ikke af men da der så blev trykket på ekstra bas boost ville den dog ikke være med mere, den svejsede simpelthen spolen fast men forsøgte dog at spille


  • #32   29. sep 2011 Mike F

    i teorien kan man hælde så meget effekt man vil i en højttaler, så længe signalet er 100% rent... i praksis virker det også til en vis grænse...


  • #33   29. sep 2011 Cody: Hvad er det for en teori du bruger der?

  • #34   29. sep 2011 Ja ja Essal... Så meget man vil er måske lidt overdrevet... I teorien kan der hældes langt mere effekt i en højttaler end den er rated til... Dog kommer der så visse faktorer der spiller ind... Maximal mekanisk slaglængde f.eks. Men højtaleren vil ikke brænde af... Den vil slå sig selv i stykker... (Der er en forskel... ) Når en Højttaler brænder af betyder det reelt set at spolen brænder sig fast i svingspolegabet, pga forvrænging der har opvarmet spolen...

    Det der sker når man har for megen effekt er typisk at spolen bliver slået ud af svingspolegabet... (Det tåler højttaleren sjovt nok heller ikke... )

    Den teori jeg bruger er den samme som de fleste db-drag folk bruger når de hælder 30000 watt i en 2000 watts subwoofer... Og den overlever...


  • #35   29. sep 2011 OK. Så er jeg med...

Kommentér på:
Forstærker for stor?

Annonce