{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp !?!?! :( {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har lige været ude og invistere i 2 x 10" Pioneer premier TS-W2502D2 ( DVC 2 ohm ) RMS 800w PEAK 3000w og til at trække dem har jeg en forstærker fra Power Acoustik BAMF4000/D1 RMS 1200-2200w PEAK 4000w.

Jeg har koblet dem sammen efter det her http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfield.com/ca/learningcenter/car/subwoofer_wiring/2DVC_2-ohm_mono.jpg

Nu har jeg haft det i, i godt 2 måneder uden problem, men den anden dag begyndte mine lygter at blive svage hver gang Subs slog, til sidst gik begge lys et øjeblik og anlægget slukkede.
Jeg kiggede til den 60amp sikring jeg har dertil og lortet var fuldstændig svitset.
Jeg kørte op og købte en ny, kørte 300 m og så stank der brændt i bilen og da jeg fik holdt ind til siden og åbnet til bagagerummet, så var der fandme røg deromme!

Er der nogen der ved hva der eventuelt kunne være galt ? For tør fandme ikk sætte en ny sikring i før jeg ved hvorfor den pludselig gør det.

Håber i vil hjæl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp !?!?! :(
  • #1   14. aug 2012 Ved ikke hvad der er galt smiley men du må købe mit bass system når du bliver for træt af det der smiley

  • #2   14. aug 2012 Smid en kondensator på.. Skulle meget gerne hjælpe smiley

  • #3   14. aug 2012 Det kan være dit +kabel der er blevet slidt hul på så det rører stel et sted i bagagerummet.. Du kan prøve at afmontere kablet i begge ender (batteri og forstærker) og sørge for at det ikke rører ved noget i enderne, og så måle med et multimeter om der er gennemgang fra +kablet til stel. Det må der ikke være jo, da det så er kortsluttet..

    Men som lasse skriver så skal du regne lidt på sikringsstørrelsen i forhold til forstærkerens max strømtræk.. Men vær obs på kabeltykkelsen inden du bare sætter større sikring i, for kablet kan jo også max trække et antal ampere afhænging af kabeltversnittet.. Så hvor stort er dit +kabel???


  • #4   14. aug 2012 Man montere netop en kondensator for at undgå at lys og lygter blinker/falder i lysstyrke når bassen spiller!!

  • #5   14. aug 2012 Det kan man ihvertfald gøre ;o) Og med 60A og 8mm2 kabel kan man sagtens få lyset til at blinke ;o)

    Men i det her tilfælde lyder det mere som om der er andet galt i bagagerummet da han skriver at der kom røg ud efter han havde skiftet sikringen og kørt 300m.. Så derfor ville jeg måle kablerne igennem, da han ellers kan ricikere at der går ild hvis man bare skifter sikringen gang på gang.. Der er jo en årsag til at den springer, og den er jo ikke altid pga. overlast..


  • #6   14. aug 2012 Jamen stellet sidder fint fast under bagsædet og jeg har et ganske normalt rødt 10mm2 kabel til strøm, men nu hvor det bliver nævnt så kan jeg da egentlig godt se at en 60amp agu sikring måske ikk lige er det optimale, men kan den virkelig være skyld i at forstærkeren begynder at ryge?

    Mange tak for alle svar indtil videre, det er rart der stadig er mennesker der gider at tá sig tid til at hjælpe andre.


  • #7   14. aug 2012 10mm2 kabel er da alt for tyndt til det du nævner længere oppe.

  • #8   14. aug 2012 Ooooog ja, det bliver trukket af et ganske normalt bil batteri. Jeg havde faktisk overvejet en kondensator, men er ikk helt med på hvordan den monteres korrekt og har slet ingen anelse om hvor Stor den skal være? De går jo helt nede fra 0,5 Farad til 80 farad.

  • #9   14. aug 2012 omfg smiley 10mm2 kabler til 1600 rms watt smiley
    smæk da 25 eller 50 i smiley du skal ikke gå ned på udstyret ! smiley


  • #10   14. aug 2012 Jamen jeg har ikk den store forstand på alt det bil stereo her, umiddelbart mener jeg det er 10mm2 men er på arbejde lige nu, så det er mere eller mindre gætværk, men vil tro det er lige deromkring.
    Hvor stor et kabel vil du tro jeg skal op i så?


  • #11   14. aug 2012 i hvert fald 25! smiley
    gerne mere hvis du skal være sikker på det kører optimalt, og så smæk større sikring samt kondensator i smiley alt over 1000 rms watt skal efter min mening have kondensator smiley


  • #12   14. aug 2012 Jamen jeg vil prøve at se om jeg kan finde noget ordentlig kabel et sted så smiley . Skal jeg skifte de kabler der forbinder subwooferne med hinanden og forstærkeren også så? Det er bare højtaler ledning?! Hvor mange Farad vil du tro at jeg skal bruge for at det køre optimalt?

    Mange tak for hjælpen smiley


  • #13   14. aug 2012 skift ALLE dine kabler ud og smid nogle store tykke kabler i og så smid en kordensator på smiley

  • #14   14. aug 2012 Man siger normalt 1F pr. 1000w rms..
    Og tværsnittet på højtalerkablet er også en vigtig detalje, da det jo også skal kunne bære de mange watt der skal igennem.. Ville nok bruge en 6mm2 dertil.. Og så trække 35 eller 50mm2 strøm kabel afhængig af om du har 1 eller flere forstærkere..


  • #15   14. aug 2012 60 AMPERE!!!!!!????? Nej nej nej nej nej...

  • #16   14. aug 2012 Du skal HELT sikkert have en større sikring i! Og så skal din stel som minimum være samme tykkelse som strømlablet. Og vil sige, at 10mm2 er AAAAAAALT for tyndt.

  • #17   14. aug 2012 Man siger ca. 1F til hver 1000 W. Så hvis du skulle have en ville en 1,5F være nok!

  • #18   14. aug 2012 Kondensatoren hjælper jo for helvede ikke! Læs nu hans problemstilling! Kabler og sikringer der smelter, er jo nok fordi de overbelastes, så glem nu den kondensator!

  • #19   14. aug 2012 Du risikerer i øvrigt også at brænde strømforsygningen af i Forstærkeren, hvis den ikke får strøm nok

  • #20   14. aug 2012 Han skriver jo han overvejet at sætte en kondensator i for helvede!! så får han bare lidt info!! FAT DET DOG!!!
    og øvrigt kan en hver spasser regne ud at det ikke er kondensatoren når han ikke har nogen din skovl!!
    Velkommen til blå stue!!


  • #21   14. aug 2012 Har ikke sagt dwt er kondensatoren, klaphat!Men du siger han skal anskaffe sig en, hvortil jeg svarer, at den ikke hjælper en skid. Forstå dog pointen! Men hvad med at rådgive istedet for! En kondensator er TOTALT UNØDVENDIG! Har INGEN problemer med mit lys, og trækker trodsalt en 4000 watt RMS forstærker og 6500 Watt sub. Så prop din kondensator op i røven og lav forarbejdet ordentligt istedet for! SPASSER!

  • #22   14. aug 2012 Du skriver længere oppe, at en kondensator afhjælper problemet, NEJ DET GØR IKKE! Hans kabler brænder jo lissom over! Ka' du ikke fatte det eller hvad!!

  • #23   14. aug 2012 Det ændre jo ik på han får info om kondensator!! smiley
    Men du er sørme sej du kan køre uden kondensator.. Vil du have en medalje eller hvad??
    Jeg kan proppe en kondensator op i din røv!!!


  • #24   14. aug 2012 Fucktard, en kondensator skal som udgangspunkt afhjælpe problemet med de blinkende lygter!

  • #25   14. aug 2012 HANS PROBLEM ER JO IKKE BLINKENDE LYGTER, TARD! Forstå det for helvede nu!!!!!

  • #26   14. aug 2012 Citat: "Nu har jeg haft det i, i godt 2 måneder uden problem, men den anden dag begyndte mine lygter at blive svage hver gang Subs slog, til sidst gik begge lys et øjeblik og anlægget slukkede."

    Svar nok idiot!!


  • #27   14. aug 2012 Ja din analfabetiske bums , HVORFOR MON!!?? Den tekst er en DEL af en sammenhængende tekst, mongolabe mand! De begyndte jo nok at blinke, efterhånden som sikring og ledninger smelter, hvad FUCK vil du så med en kondensator!!!??? Der fungerer jo ikke i to måneder, og PLUDSELIG er ser brug for kondensator. Vågn dog op mand! Læs resten af teksten!!

  • #28   14. aug 2012 Nej men hans lys bliver svagt når bassen slår og så er det er brug for en kondensator , jeg har aldrig sagt en kondensator forhindre i at sikringer og kabler smelter!! Så må du jo lige finde det der hvor jeg har sagt en kondensator afhjælper det problem din FEDE FUCK TARD!!

  • #29   14. aug 2012 Du fatter jo intet mand. Hvis din løsning på ting, er sådan en omgang klamphuggeri, er du eddermame ikke normal.

  • #30   14. aug 2012 Læs din allerførste kommentar, din fæle halvhjerne. Mandens kabler og sikringer smelter og det ryger. DIN kommentar;

    'Smid en kondensator på'.


  • #31   14. aug 2012 Bagefter skriver Lasse, at en kondensator jo lissom ikke hjælper, når han ikke kan trække mere end 60 AMP. Og igen kommer du med en kommentar om, at det vil dem, når lyset blinker. FLOT. Men hvad du ikke kan få ind på lystavlen er, at hans problem her IKKE er blinkene lygter! Det er bare en bivirkning, der opstod pga det REELLE problem! Og du mumler bare videre om kondensatorer og pis og papir.

  • #32   15. aug 2012 Glem det Lasse. Han vil ikke forstå problematikken. Å

  • #33   15. aug 2012 Og sjovt du har slettet den besked, hvor du bad mig finde den besked, hvor du havde skrevet at en kondensator hjælper.

  • #34   15. aug 2012 Det virker som det her sted er fuldt med inkompetente mennesker!! Og NEJ har ikke slette den besked du skal bare vågne op...
    Men alt jeg har snakket om er de Fucking lygter FAT DET FEDE AMØBER, det kan godt være i ikke fatter det, men det er der vel forhåbelig andre der går smiley

    OG EN KONDENSATOR HJÆLPER STADIG PÅ LYS DER DÆMPER VED HVERT BASSLAG!!
    GIDER IKKE SPILDE MIN TID PÅ JER SMÅBØRN MERE SÅ HAV ET GODT LIV!!


  • #35   15. aug 2012 Du kan sgu da ikke trække 4000 wrms, uden kondensator, med mindre du har en wonderwoman bil smiley
    Så fyrer du da ikke op for det i hvert fald smiley


  • #36   15. aug 2012 det var nu til ham der "arrogant nar" smiley
    Men hvis man har et batteri der trækker 4000 rms watt uden problemer, er det da også et voldsomt svin smiley


  • #37   15. aug 2012 Nu har jeg nok to to tørbatterier skal du se, hjernedøde klaphat. Så lad bære at fortælle mig hvad jeg kan og ikke kan, når du ikke aner en skid om det. Kom dog ind i kampen mand!

  • #38   15. aug 2012 Lasse

    Cyclops er på 4000 RMS. (: ikke 2200.


  • #39   15. aug 2012 Nårh. Ja, det er nogle kraftfulde sataner.

  • #40   15. aug 2012 Min er dog på 400 AMP. Og så fatter folk ikke, at deres lille glassikring på 60 AMP smelter. ^^

  • #41   15. aug 2012 Men stadig med 4x 50mm2 kabler i røven. Sick motherfuckers.

  • #42   16. aug 2012 Fortæller dig ikke du ikke kan ?
    Siger bare du har et langt bedre batteri end mig..
    Men nu du selv siger 2 batterier, har det ene jo nok samme formål som en kondensator...
    Det er måske alligevel vigtig info inden du bare siger at dine kan trække uden kondensator din smartass..
    Selvfølgeligt kan man bruge batterier istedet for kondensatorer, men pil det ene batteri fra, og se hvor fantastisk det kører...


  • #43   16. aug 2012 Ja, men at bruge batteri istedet for kondensator er i mine øjne lidt en tåbelig idé, kondensatore kan jo afgive strømmen hurtige end end ekstra batteri, jeg ved godt den ik kan opbevare strømmen på samme måde, meen...

    Men at kondensator er til for at afhjælpe blinkende lygter er sgu bullsh**, en kondensator vil hive strømmen ud af dit batteri nøjagtigt ligeså hurtigt, som bilanlæget, så derfor vil den i langt de fleste tilfælde ikke afhjælpe bilnkende lygter, det vil bedre stel til batteri og bedre strømkabler og stel til forstærker til gengæld.

    mht. problemstillingen her, så er kablet alt for tndt, og sikringen alt for lille (dog er sikringen for stor til det tynde kabel, så derfor bliver kablet så varmt, at det begynder at ryge)
    Ud og køb en 35 kv. eller større og minimum en 100A sikring, men også gerne større...


  • #44   16. aug 2012 Det lyder som om at der er stor enighed i at det er kablerne og sikringens skyld, sådan i store træk ihvertfald. smiley

    Jeg vil prøve at få lortet skiftet ud og så håber jeg på at det var det eneste.

    Tusind tak for hjælpen og ikk mindst underholdningen smiley


  • #45   16. aug 2012 Hehe ja der blev da bidraget med noget god drama i den her tråd smiley

  • #46   16. aug 2012 Hehe ja det tror jeg på, som sagt go underholdning, jeg fik hjælp og der er nu aldrig nogen der er døde af en lille smule drama smiley

  • #47   16. aug 2012 - Præcis. Men hvis folk bare lærte at hjælpe rigtigt.
    - Smid nogle 50mm2 kabler i, så er du fremtidssikret. Og så få fat i en ORDENTLIG sikring. Ikke de der glassikringer, men en ANL sikring.

    http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=6464

    Der er noget bedre forbindelse i.


    Derudover, så sørg for at upgrade stel fra batteriet til karossen. Og evt. også kablerne fra generatoren. (:


  • #48   16. aug 2012 håber du for fikset dit anlæg og hold nu kæft et grin det gav og læse den her tråd smiley
    er helt færdig nu smiley HAHAHAHAHAHA


  • #49   16. aug 2012 Ja lige præcis, men så længe men selv kan sortere fra hva man kan bruge og ikk kan bruge, så det nu fint nok alt sammen.

    Jamen det tror jeg fandme at jeg vil prøve, men jeg har lige bestilt en ny forstærker til min højtalere og den er på 600-720w RMS og 1600w PEAK, er det nok med 1 50mm2 til dem begge eller hvordan gør jeg lige det?


  • #50   16. aug 2012 Morten L: du skal ikke være for sikker på der ikke er nogen der er døde endnu.. jeg var da ved at hakke mine lunger op af grin flere gange.. smiley

  • #51   16. aug 2012 Dennis : Det håber jeg fandme os da smiley Det altid rart der er nogen der er villige til at hjælpe andre herinde. Haha jeg har bestemt os' hygget mig gevaldigt, så gik den arbejdsdag os' med et smil på læben smiley

  • #52   16. aug 2012 Hvis du vil nøjes med at trække 1 kabel igennem bilen, kan du bruge en fordeler blok og dele strømmen til dem der. smiley

  • #53   16. aug 2012 Frederik : Jamen jeg er fandme glad for at du stadig er i live så smiley . Men du er bestemt ikk den eneste, jeg har siddet og skraldet for mig selv et par gange i dag smiley
    Som sagt, rart med noget underholdning smiley


  • #54   16. aug 2012 Personligt ville jeg foretrække at trække to kabler, da det er nemmere at få plads til, men ja ellers så gør som Frederik siger, bare husk også at have sikringer på efter du deler strømmen ud i to små kabler, da der jo ligepludseligt er noget mindre gennemgang igennem kablerne smiley
    En fordelerblok med sikringer i er jo så en nemmere løsning smiley



  • #55   16. aug 2012 Frederik : Jamen jeg havde godt tænkt på det, men hvis jeg trækker et 50mm2 til begge og bruger en fordeler blok, er der så nok watt til at drive begge forstærker uden at jeg ender op med et mobilt røgeri igen? smiley

  • #56   16. aug 2012 et 50kv. burde være rigeligt smiley

  • #57   16. aug 2012 PSA : Så faktisk sætte 2 50mm2 på oppe på batteriet ( med sikringer selv. ) og så bare trække om i bage? Kan du godt på dem begge på batteriet?

  • #58   16. aug 2012 Jeg har aldrig oplevet problemer med fordelere. Men som PSA skriver, brug sikringer efter fordeleren.

  • #59   16. aug 2012 PSA : Nu handler jeg alt mit crap i USA fordi jeg har en adresse derovre, så det bliver lidt billigere, men de har jo bare nogen andre målforhold derovre, jeg fandt bare det største de havde, mener de kaldte det for 0 gauge. Men igen, kan det så os' få for meget strøm eller hva?

    Ville man kunne mærke/høre forskel på om du trækker 2 kabler eller om du bruger en fordeler?

    Endnu engang tak for hjælpen, det er guld værd for mig det Info her lige nu smiley


  • #60   16. aug 2012 Fredrik : Jeg var faktisk lige inde og kigge på nogen fordelere, kan det passe at det koster 600,- hvis den skulle kunne tá 50mm2 ? Det er jo faktisk næsten samme pris som kabler og det?!

  • #61   16. aug 2012 Ja, de ligger lidt deroppe ad, hvis du skal have noget der dutter. smiley

    Men ellers, så træk to kabler. Det kan man jo lige så godt, når nu man er i gang. smiley


  • #62   16. aug 2012 Lasse : Jamen så vil du mene at det er bedst at købe en fordeler blok eller hva?

  • #63   16. aug 2012 Lasse : Okay, fedt nok. Og så en sikring på begge efter fordeleren ikk? Men jeg ved faktisk ikk engang om der er plads til det i forstærkeren, men det finder jeg vel nok ud af når det kommer smiley

  • #64   16. aug 2012 Det er hul i hovedet at trække to kabler fra batteri. Du deler den i bagagerummet. Og ja, fordelere er dyre. Alt efter type og kvalitet. (:

  • #65   16. aug 2012 Det er da bestemt ikke hul i hovedet at trække to kabler, i mange biler kan det godt være bøvlet at finde plads til et 50 kv. kabel hvorimod 2 x 25 kv. kan være noget nemmere, samt at prisen på to kabler kan være billigere end et tykt kabel og en fordeler blok.

  • #66   17. aug 2012 Ja, men nu er der så visse Forstærkere, der kræver 50mm2. Både min og Lasses, skal tilsluttes 2x50mm2 plus og 2x50mm2 minus.

  • #67   17. aug 2012 Nu er det jo også de færreste forstærker der kræver så meget smiley

Kommentér på:
Lidt hjælp !?!?! :(

Annonce