{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker, kabel størrelse
  • #1   19. okt 2012 har et diagram jeg kan lægge i fotoalbum

  • #3   19. okt 2012 Den er sikret med 2x20A så en 60A hovedsikring burde være rigeligt.

    Men når man regner på det, er det altid RMS.


  • #4   19. okt 2012 Og hans kabel bestemmes jo så ud fra netop hvad forstærkeren trækker af amperer.
    Bemærk, han spørg hvilket kabel han skal bruge.
    Et 16mm2 med en 60A sikring burde være fint til den forstærker.


  • #5   19. okt 2012 Nu spørg han hvilket kabel han skal have til den forstærker han linker til, ikke hvilket han skal bruge til alle hans forstærkere.

    Og JO, man vælger kablet efter hvad forstærkeren trækker af ampere !
    - Selvfølgelig kan man med fordel vælge et større, men det er ikke nødvendigt.

    Og du mener kablet bestemmes efter hvad du selv ligger i bilen?
    - Jamen hvordan finder du så ud af hvilket du selv vil ligge i? smiley


  • #6   19. okt 2012 Jeg svarede bare på mandens spørgsmål. smiley
    - Det er mere end hvad du kan påstå.


  • #7   19. okt 2012 Det giver jeg ikke svar på af én simpel grund.
    - Det var ikke det der blev spurgt om. (Han spurgte heller ikke om hvornår sneen falder, så det vil jeg heller ikke svare på).

    Noget andet er, at hvis han HAR et 25mm2 liggende til en eventuelt 4 kanals til de andre højtalere, vil det være idioti at gå ud og købe et nyt og dyrt 50mm2, og smide det gamle 25mm2 ud.
    - Så vil det være langt billigere at kbe et 16mm2. Som desuden også vil være langt nemmere at trække.

    HVIS han stod uden kabler, og skulle installere både en 4 kanals, og denne mono, ville han nok spørge anderledes ikke? smiley

    Du har ikke skrevet noget i tråden her, som manden kan bruge til noget, så undre mig lidt over hvorfor du skriver?


  • #8   19. okt 2012 Hvorfor skulle jeg finde et 16mm2 kabel til dig? smiley
    - Du kan vel godt finde ud af at bruge noget så simpelt som google?

    Du er ikke den skarpeste hva? smiley
    - Syntes du selv det gav mening det du lige skrev?


  • #10   19. okt 2012 hahaha.....fjols...


  • #11   19. okt 2012 Rune K
    -> Skal jeg virkelig til at skære det ud i pap før du forstår det?
    (Tvivler dog på at hvis jeg gør det, om du så stadig fatter det).

    Kan gøre det kort.. 2 (TO!) kabler !
    - Et på de 25mm2, og et nyt på 16mm2.
    Eller skal jeg forklare dybere?

    Du skal ikke græde bare fordi du blev flov, det sker engang imellem for alle folk mester smiley

    Og et forsøg på at rede din bommert, ved at linke til billigere kabler på udenlandske, sider er jo direkte endnu mere pinligt smiley
    Jeg kan da godt finde det 16mm2 kabel billigere end de 35,- på udenlandske sider, men så husk lige portoen smiley

    Desuden er dit selvfundende 20mm2 kabel IKKE billigere end det 16mm2 jeg linker til? En Euro er cirkus 7,5 DKK smiley (Igen pinligt?).

    Og som du selv påstod kunne man IKKE få 16mm2 kabel. KUN 10mm2 eller 20mm2..
    - Skal du høre noget sjovt? De har 16mm2 på den side du selv linker til, man skal bare bruge øjnene (eller hovedet?).

    Jeg tror bare vi skal stoppe den her, og lade den ligge.
    - Manden får INTET ud af det du skriver, og efterhånden heller ikke noget ud af det jeg skriver til sidst.


  • #12   19. okt 2012 der var engang en bruger der kaldte sig Lasse Rs.... han var lige så tung og danse med...=D

  • #13   19. okt 2012 Rune K -> ENDELIG er du bare LIDT med på hvad jeg skriver smiley
    Men igen, og dog.. Jeg ville ALDRIG sikre et 25mm2 med mere end 80A.

    Og hvem siger hans forstærkere ikke trækker mere end 120A?

    Doktor Allan -> Hvem skriver du til? smiley


  • #14   19. okt 2012 Rune K -> Du skriver:
    "Ralf L ja jeg ved sku godt sinus live laver 15mm2 men når du ikke engang kan rådgive manden ordenligt så var det jo ikke sikkert du vidste om det fandtes 15mm :P"

    Er det det 16mm2 du snakker om nu?

    Og er den påstand om jeg ikke kan rådgive ikke lidt langt ude, eftersom du intet har hjulpet ham med, og har taget fejl i ALT hvad du har påstået, og endda med beviser smiley

    "Så var det jo ikke sikkert jeg vidste der fandtes et 15/16mm2 kabel"?
    - DAGENS GRINER !
    Det var mig der anbefalede det, hvor du efterfølgende påstod der KUN fandtes 10+20mm2, og ville have jeg fandt et 16mm2 til dig.
    Da jeg skrev jeg ikke gad til at finde det skriver du:
    "fordi du ikke kan finde et på 16mm2 men et på 10 eller 20mm2
    så det er nu dig der ikke er den skarpeste kniv i skuffen".
    - Jeg finder så en masse eksempler, og du skriver så du bare lige ville se om jeg vidste de fandtes..

    smiley :D smiley :D smiley

    Jeg tror bare du skal droppe det der med forum's, det er ikke din stærkeste side, og det går lidt den forkerte vej, jo mere du fyrer af, syntes du ikke? smiley


  • #15   19. okt 2012 rune k

    hvor står det at han har et kabel på 25mm2?
    jeg kan ikke se det står nogen steder?


  • #16   19. okt 2012 Rune K -> WRONG igen !
    Hvis hans forstærkere trækker 120A så kan han ikke nøjes med en 80A sikring nej.
    - Men han kan heller ikke nøjes med et 25mm2 kabel. smiley

    Men svar mig lige på hvorfor du mener man skal montere en sikring i motorrummet?
    - Glæder mig lidt til at høre svaret smiley


  • #17   19. okt 2012 så vidt som jeg ved skriver ralf at HVIS han har et 25mm2 ;D

  • #18   19. okt 2012 nikolaj det er nu os sådan jeg ser det smiley

  • #19   19. okt 2012 Vidste det blev et grineren svar smiley !

    NEJ !
    Sikringen i motorrummet er udelukkende til for at beskytte dig mod en afbrændt bil!
    - Hvis der går hul på pluskablet et sted mod karossen af bilen, vil dit kabel blive glødende og begynde at brænde din bil af, hvis ikke sikringen har den rigtige størrelse.

    Derfor vil det være UTROLIGT dumt at beskyttet et 5 meter langt 25mm2 kabel med en 120A sikring, eftersom kablet vil smelte før sikringen springer.

    Og hvem fanden kører med et 2 meter kabel?
    (Hvis sikringen sidder i motorrummet, går jeg også ud fra batteriet sidder der).

    Men jeg takker for et godt grin igen smiley

    Her er lidt du kan gå efter:
    http://www.autobixen.dk/shop/external/servicecenter/servicecenter-bilstereoguide-stroem.asp
    Kilde : Autobixen.dk


  • #20   19. okt 2012 hahaha ralf ;D

  • #21   19. okt 2012 Bliver nød til at kommentere dine citater enkeltvis, for tager vi for meget af gangen kan du ikke få det ind i hovedet smiley

    "Ralf L nu er du sku dum at høre på 2 meter fra batteriet og om til forstærkeren nu leger du sku bare pause klovn." -> Det var DIG der skrev 2 meter kabel, og MIG der skrev hvem fanden der kører med så korte kabler?

    Disse kabler skal sikres med en sikring så tæt på batteriet som muligt. En "tommelfingerregel der er meget brugt er, at man bruger en sikring der kan tåle det maximale samlede antal ampere forstærkerne trækker, indikeret på forstærkerens indbyggede sikringer. Denne regel er ikke helt nøjagtig da det ikke er forstærkerne du skal sikre men kablet. Denne tabel viser sikringsstørrelser til kabler" -> Så tæt på batteriet som muligt, så der ikke gnaves hul mellem batteri, og sikring ja. Og JA, det er kablet og ikke forstærkerne der skal sikres af hovedsikringen. NETOP FOR IKKE AT SMELTE KABLET OG BRÆNDE DIN BIL AF. Hvis autobixen skrev det var for at sikre der ikke gik ild i din bil, ville folk som dig jo ikke kunne fatte hvad de mener.
    Nu skriver de det som de har gjort, men ALLIGEVEL har du ikke fattet det.
    Præcis som du ikke fatter en skid af det jeg skriver til dig smiley

    "for den er til hvis jeg nu knalder en forstærker til på 5000 watt til et 25mm2 skal den sikring springe før kablen bliver overbelastet med ampere" -> WRONG !
    Det er IKKE wattene du bestemmer kabeltykkelsen efter, men hvad forstærkeren trækker af ampere. Der er forskel på om wattene kommer fra thansen, eller om de kommer fra audison. Derfor ser man på hvad den trækker af ampere.!

    "og tager vi ud fra dit link 38 til 50 Apere på 4,8 m skal du have 25mm2 ups det beviser så alt det dun lige har skrevet ikke passer dagen griner he he". -> Der står for det første 35-50 A (Kan du nu heller ikke se/læse?). Tabellen der er vejledende, altså hvad de ANBEFALER.

    Du gik fra et VIRKELIG godt grin (faktisk mange af slagsen), til at blive så tungnem, at du ikke engang er sjov mere..

    Ikke engang din alder i din profil har du kunne skrive rigtigt..
    - Eller er du bare ikke gammel nok til at eje en bil? (Men ved ALT om bilstereo?).


  • #22   19. okt 2012 Edit..

  • #23   19. okt 2012 Alle laver fejl Doktor T smiley
    (Selvom en Doktor burde være fejlfri) ;D
    Indlæg redigeret.


  • #24   19. okt 2012 Det syntes jeg også i starten, men det begyndte at blive lidt belastende må jeg indrømme.. smiley

  • #25   19. okt 2012 Rune K -> Fordi den ikke behøves.
    - Men undlad du nu bare hovedsikringen, eller smid en på som du mener er "vild" nok til kabel og forstærker. Så kan det da være vi slipper for at høre på dig, hvis der gnaves hul på dit kabel en dag..

    Og jeg kan kun grine af dit lille regnestykke.
    - Er færdig med at kommentere dine indskydelser, jeg er en knækket mand. ;D


  • #26   19. okt 2012 "læg dig da til at (død) eller kør ud og (lad) lidt ræs hvor du selv køre (glat) din narrøv man."
    Stave kan du da slet ikke.. Men snak pænt, ellers bliver du frosset mester.

    Kunne ikke dy mig smiley


  • #27   19. okt 2012 Drama! smiley

    Sqda bedre en biografen det her smiley


  • #28   19. okt 2012 =D

  • #29   21. okt 2012 Ok Rune K og Ralf L... hvis i to gider stoppe med at svine hinanden til Så kan i da læse Autobixen's bilstereoguide igen... Og skulle i være i tvivl om noget Så kan i spørge mig... For ja det er mig der har skrevet hvert et ord i den "Guide"... Den er dog ikke skrevet som en teknisk guide men som en "Stop og tænk før du køber" guide...

    Men lad os for god ordens skyld tage den nemme letforståelige forklaring, så i to ikke Fortsætter med at skælde hinanden ud over de fejl i begge laver...

    Punkt 1: Hvorfor sikring på strømkablet? For at beskytte din bil. Såre simpelt, det er ikke for at beskytte forstærkeren da denne er sikret med sine egne sikringer, Ej heller for at sikre batteriet... Men kun for at sikre dit kabel og dermed Bilen. Sikringen regnes ud fra hvor meget strøm KABLET kan trække og IKKE ud fra sikringerne på forstærkeren... En forstærker der kun er sikret med 2x 20 Ampere kan man sagtens føre et 50 mm2 kabel til hvis man synes... Og der kan også sidde en 200 amperes sikring på kablet fordi det er hvad kablet kan tåle... Forstår i? Altså sikringen vælges ud fra kablet... ikke ud fra forstærkeren...

    Punkt 2: Kablet vælges ud fra Mange flere faktorer end "hvor stor er sikring på forstærker" Glem nu den fucking sikring på den forstærker... Faktisk så glemmer vi helt den forstærker indtil vi har tænkt over:
    "Vil jeg på et tidspunkt have en større i?"
    "Hvad med subwoofer? kræver den en forstærker for sig selv?"
    "Kan det holde hvis jeg kører med flere forstærkere?"
    Har vi så først besluttet os for at vi kun skal have 1 forstærker... f.eks. en 4 kanals... SÅ kan vi kigge på: "Hvor meget strøm trækker den?" Trækker den 40 ampere, så vælger vi selvfølgelig ikke et kabel der kun kan trækkes 40 ampere igennem... altid lige et nummer større så vi er sikre... Fordi selv en forstærkeren er sikret med 40 ampere så kan den trække op mindst 50% mere i spidsbelastninger i få millisekunder (Har selv haft 150 amperes sikringer der blev så varme at de blev blå med tiden) Altså vil vi skulle regne med at kablet helst skal tåle lidt mere end forstærkeren trækker og dermed også sikre kablet ud fra hvad det kan tåle og så er vi oppe ved punkt nr 1... smiley


  • #30   21. okt 2012 skal da lige love for der kom en masse svar smiley nogle mere brugbare end andre:P

  • #31   21. okt 2012 Samtidig vil jeg selv mene at MIN Guide som autobixen har på deres side, er unøjagtig og ikke tidssvarende da det er 6-7 år siden jeg skrev den og derfor har akkumuleret mere erfaring og viden på området og derfor har mange rettelser og tilføjelser til en evt guide i fremtiden...

  • #32   21. okt 2012 Jonas G

    Du er velkommen til at skrive en Privat besked hvis du bliver forvirret over mudderkastningen her... smiley


  • #33   21. okt 2012 Cody -> Så du har lige givet mig 100% ret i ALT hvad jeg har skrevet, og skrevet det samme igen smiley

    Men bemærk lige det er 2 dage siden jeg sidst skrev herinde, og egentlig ville jeg ikke skrive igen, hvis ikke du lige "opdaterede" tråden her, da den egentlig var gået død..

    Men jeg er glad for vi er enige mester (Det er jo ikke første gang efterhånden).
    smiley


  • #34   21. okt 2012 Ralf L Nej giver dig nu ikke 100% ret... Du går ud fra manden KUN har den ene forstærker... Din vurdering af dens Amperetal er forkert... Amn skal altid overveje udvidelser på et setup... dvs. han SKAL overdimensionere en smule... Ikke 50 mm2 kabel men jeg ville tage et 25 mm2 kabel, så ham kan udvide med en forstærker til højttalere også hvis han får lyst til det... der er intet mere irriterende end at skifte kabler ud fordi man ikke tænkte sig om 1. gang... så din teori er rigtig... dine råd til manden er dog elendige...

  • #36   22. okt 2012 Cody -> Læs lige trådstarters spørgsmål igen, og mine svar.. smiley

  • #37   22. okt 2012 Det er kun en forstærker, da jeg ikk vil til at lave anlæg i bilen men gerne vil have noget mere bas! Og jeg er elektriker så dimensionering er ikk etproblem, jeg vidste bare ikk hvad jeg skulle dimensionere efter:-)

  • #38   22. okt 2012 Altså havde jeg jo så 100% ret smiley

  • #39   22. okt 2012 Ralf L

    1 lucky shot er ikke det samme som god rådgivning... Har læst dine svar og har læst trådstarters spørgsmål... Og du rådgiver stadig til at tage et 16 mm2 kabel som i mine øjne er for lille, da det på ingen måde efterlader plads til udvidelse...


  • #40   22. okt 2012 Cody -> One lucky shot? (Du bedes lige tælle igen så) smiley

    1. Trådstarter spørg hvilket kabel han skal bruge til den forstærker. (Ikke til andre).
    2. Lad os så sige han allerede har en 4 kanals, så har denne jo nok allerede et kabel.
    3. Som trådstarter selv skriver, er det KUN denne forstærker der skal monteres, og der skal ikke udvides med flere. I dette tilfælde er 16mm2. helt fint. (Trådstarter er elektriker, så det kan han vel regne ud og give mig ret i).

    Når det så er sagt, så giver jeg dig ret Cody, det skader ikke at bruge et større kvadrat, men det er IKKE nødvendigt.
    Og jeg vil også give dig ret i at et eventuelt 25mm2 ikke er meget dyrere, og tillader en eventuelt mindre 4 kanals til senere montering. (Som sagtens kunne tænkes, eftersom højtalerne vil mangle effekt, i forhold til den kraftigt forstærkede bass).


  • #41   22. okt 2012 Well kan være det bare er mig... men erfaring viser desværre at folk spørger ofte om mindre end de søger svar på... Og intet sted blev der spurgt hvad minimumskravet var... derfor går jeg ud fra hvad der er bedst og ikke ud fra minimumskravet...

  • #42   22. okt 2012 16mm2 er skam ikke minimumskravet Cody smiley

  • #43   22. okt 2012 16 mm2 er sgu så tæt på minimum du kan komme... Og derfor ET DÅRLIGT VALG... = Dårligt råd...

  • #44   22. okt 2012 Nu er det jo ikke nogen særlig kraftig forstærker, med 2x220W og 2 stk 20A sikringer.
    Så 16mm2 er helt fint til den forstærker smiley


  • #45   22. okt 2012 Æhm... Den har 2 stk 25 amperes sikringer... Det er jo altså 10 ampere mere i det hele... http://www.poweracoustik.com/pa2012/images/products/amps/BAMF-1250-2/1.jpg

    Og ja jeg ved godt at der står 20 ampere i manualen... det er en trykfejl...


  • #46   22. okt 2012 det eneste jeg ville vide var hvilken ampere jeg skulle regne ud fra, og det har jeg fået svar på:)
    SÅ STOP DET MUDDERKAST NU!


  • #47   22. okt 2012 Rolig Jonas Der er ikke noget mudderkast lige nu... Ralf og jeg har en ganske alm venlig diskution... smiley

  • #48   23. okt 2012 Med masser af smiley :) smiley ;) smiley :) og alt muligt smiley

    Tror mig og Cody er ret enige, der er bare ingen af os der vil indrømme det smiley


  • #49   23. okt 2012 Er helt rolig:-)

  • #50   23. okt 2012 Der er saa ogsaa meget stor forskel paa om kablet er 1 meter langt eller 5 meter.

  • #52   23. okt 2012 Tommy - Der tager du fejl, du skal ikke sikre kablet i forhold til hvad din forstærker kan trække af strøm, du skal sikre kablet i forhold til hvis kablet kortslutter, så din bil ikke brænder af...

    Skift til tykkere kabel ændre ikke på at lyset falder i styrke, det er typisk pga dårlig stel forbindelse fra generator / batteri til karossen.

    Du kan ikke sige at 16mm2 er nok, når du ikke ved hvor langt kablet er. Når du arbejder med 12V har du et helt andet spændingsfal end ved 220V hvor du snildt kan trække et 20 meters kabel uden problemer, det sker bare ikke ved 12V.


  • #53   23. okt 2012 Tommy A

    nu kan man ikke bruge erfaringer med Xzound til noget som helst... Da du ikke kan regne med hvad deres forbrug er da deres watt tal er omtrent lige så realistisk som mine chancer for at blive topmodel...


  • #54   23. okt 2012 PS: Elektrikere er nogle af de værste at snakke med omkring bilstereo da de faktisk tror de ved noget om det fordi de kan lidt med strøm... De glemmer bare ofte at man med bilstereo aldrig kan regne med konstant strømtræk... Og at kabling osv. ikke er det samme som i 230 V systemer...

  • #55   11. nov 2012 jeg har 2 monoblokke på 2000wrms og en 6 kanalet på 1400watt ( ved ikke om det er rms)

    og jeg har 35mm2 kabel og en for-sikring på 80amp smiley og det rykker stadig røv??


  • #56   11. nov 2012 Så yder dine forstærkere aldrig max... Eller også er du blevet taget i røven og forstærkerne yder ikke nær så meget du selv tror...

  • #57   12. nov 2012 4000+ WRMS @ 80A? smiley

    Du mener vel at det stadig rykker i røven, efter nogle har taget den på dig? ;D


  • #60   12. nov 2012 jeg ved godt at det langt fra er stort nok... men jeg ved hvad jeg har og ved hvad mine øre høre.... tro mig! det sparker røv.... og en 80amp sikring kan også sagtens holde til 150amp i spidsbelastning smiley

    og har kun skruet halvt op for mine forstærkere til hverdagssprog smiley


  • #61   12. nov 2012 jeg køre 1ohm på mine 2 monoer og 2 ohm på den 6 kanalet

  • #63   12. nov 2012 det er jo det jeg mener smiley

  • #64   12. nov 2012 Ja 80 ampere er rigeligt til stille hverdags musik... smiley

    Har også kun sikret mit anlæg med lidt over 400 ampere samlet... smiley


  • #65   12. nov 2012 mit trækker 450 amp (regnet ved rms watt)

    og 900 amp (regnet ved peak watt)


  • #66   12. nov 2012 Jonas aka Honda freak ! -> Jamen det gør det da.. smiley

  • #67   12. nov 2012 ralf, ret mig hvis det er forkert... men er effektformlen ikke P=U*I så vidt jeg ved er den det....

  • #68   12. nov 2012 Sorry jeg er nødt til at vide hvilke forstærkere du snakker om... For visse producenter lyver direkte omkring watt tallet....

    Og noget andet du skal vide... din forstærker yder kun 2000 watt ved 1 bestemt frekvens... resten af tiden yder den noget mindre...


Kommentér på:
Forstærker, kabel størrelse

Annonce