{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.277 visninger | Oprettet:

Hjemmelavet delefilter {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle 4 ohms enheder som jeg godt ville dele ved 100hz.. Altså de nederste toner skal skæres fra..

Jeg har læst mig lidt frem til at jeg så kan lave et slags delefilter. Altså hvor jeg så skal lodde en kondensator i serie med enheden.. Men når jeg laver den beregning, kommer jeg frem til at jeg skal have en 400uF kondensator på, hvilket jeg ikke lige har i garagen.. Kan man lodde flere kondensatore i serie og dermed øge dens værdi? Eller er der andre løsninger?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjemmelavet delefilter
  • #1   10. dec 2012 Drop besværet og køb nogle færdige, brug tiden på at arbejde i stedet for smiley
    Hvis det er har jeg 2 meget fine pioneer delefiltre smiley

• #2   10. dec 2012 Hmm... det var ikke et svar

Det er low budget så det skal ikke koste noget smiley

• #3   10. dec 2012 Til high pass skal de sidde i serie

• #4   10. dec 2012 Hvor meget bas kan de enheder klarer? 100hz med en 400uF kondensator sender en del bas til enhederne stadig.. det er jo kun 6db/oktav deling..

• #5   10. dec 2012 Jacob R
    Jeg tror sq jeg misforstod dig.. hvis du mener at de skal parallel kobles for at øge kapaciteten, så har du selvfølgelig helt ret..

• #6   10. dec 2012 De skal ikke i serie, men parallel når du bevæger dig i det område. Ellers toaster du hele lortet. Du skal også finde data på de kondensatorer for mange af dem laver støj når de smides i parallelforbindelse grundet den øgede kapacitet. Jeg har faktisk ikke erfaring med at bygge delfiltre selv men har kigget en del på det for at kunne justere sine enheder ind for at lave en rigtig fin opsætning på noget der måske ikke har kostet så meget at bygge smiley

p.s størrelsen på kondensatoren lyder meget rigtig, men som sagt regn med parallel i stedet og så passer din udregning ikke længere smiley

• #7   10. dec 2012 Ka du ikk ordne det på din radio ? smiley

• #8   10. dec 2012 Når de er i parallel så er

Ceq = C1 + C2 + C3 .... + Cn..

Så ja du smækker bare flere i parallel så kan du "opbygge" en stor kondensator..

• #9   10. dec 2012 Jubidition, enten forstår jeg dig ikke korrekt, eller også fabler du smiley

For at øge kapaciteten skal de i parallel
    Når du vil lave et higpass filter, skal de i serie med højtaler enheden (du kan så sætte 2 i parallel for at forøge kapacitet og så sætte de 2 parallelle i serie med højtaleren)

Men ja, en anden ting er at det er uhæsigtsmæssigt at lave en så lav highpass deling passivt, det ville være meget bedre aktivt.

• #10   10. dec 2012 det er også smartest at bruge flere små kondensatore, da de er hurtigere til at op- og aflade, så mindsker du også støjen smiley
    men et rigtigt filter bør i følge min mening laves med en kondensator og en spole smiley
    jeg kan godt finde nogle formler frem hvis du vil prøve at regne på det selv smiley

• #11   10. dec 2012 Ja det er i hvert fald bedre med med et 12db/okt, så lav et 12 db Linkwitz-Riley og en skærefrekvens på 150hz:

C1 = 133uF
    L1 = 8,5mH

http://www.teamrocs.com/images/technical/12db.gif

• #12   10. dec 2012 ellers kan du også prøve at kigge på denne side under passive crossover i menuen i højre side smiley

http://www.bcae1.com/

• #13   10. dec 2012 Jesper, jeg vrøvler lidt kan jeg se... mande influenzaen hærger min hjerne smiley du har helt ret. Øget kapacitet, men i serie på højttaleren vil give det ønskede. Jeg ville aldrig gøre det passivt for skal man ud i nogle halvpebrede kondensatorer for at holde det nogenlunde. Men igen det kommer også an på højttalerne om de overhovedet kan spille fornuftigt i det område. En aktiv deling vil være langt mere fleksibel.

• #14   10. dec 2012 Jeg er helt enig, at dele noget passivt highpass ved 100hz er dumt, det stiller utrolig store krrav til komponentkvalitet.

• #15   10. dec 2012 Kristian S:
    Det med flere små passer nødvendigvis ikke... Kommer an på hvad ESR er på kondensatoren..
    Den skal være så lav så muligt..

• #16   10. dec 2012 JesperS

Og det siger du grundet af værdien ska være så høj eller hvordan?

• #17   10. dec 2012 JesperS .:
    Ja vil også gerne vide hvad du mener?
    Har da fint lavet et delefinter til deromkring selv.. havde en kæmpe spole + et par kondensatore som kan holde til 50-100v.. til det og synes da det virkede fint nok.. Kostede mig ikk alverden, tror jeg gav 100kr for det ialt og det var sikkert ret overkill, men ville være på den sikre side smiley

• #18   10. dec 2012 Jamen det virker, men hvis du er HIFI nørd kan du sagtens høre at det desværre langt fra er en optimal løsning, det høres især på lidt tilbagetrukken mellemtone ved moderat lydstyrke.

• #19   10. dec 2012 Og det er på grund af at værdien er højere end normal eller hvad?

• #20   10. dec 2012 En 400uF kondensator i et 6db/oktav 100hz highpass deling stiller store krav til komponentkvaliteten, hvis ikke lyden skal blive farvet og at sætte dem i parallel stiller endnu højere krav.

Man kan ikke sige at værdien er højere end "normal", normalt deler man ikke 100hz passivt med 6db/oktav, hvis lyden skal være god, men det kommer jo også an på hvilke højtalere man bruger og hvordan resten af anlægget er skruet sammen.
    Personligt ville jeg vælge en flerkanals forstærker med indbygget delefilter, hvis det skal give en fornuftig lyd for fornuftige penge

• #21   10. dec 2012 Jeg er helt enig med Jespers forklaring. Ikke dermed sagt tingene ikke kan lade sig gøre. Men du vil opleve at hvis du bruger komponenter af billig kvalitet vil tolerancerne være større og derfor vil du ret sikkert ikke opleve et ensart delfilter de vil måske dele ved henholdsvis 110 Hz og 90 Hz hvis man er lidt uheldig og 20 Hz er altså hørbart ;). Og skal du i tolerancer hvis vi snakker minimal forskel så begynder det at koste.

p.s det er et opstyltet eksempel

Kommentér på:
Hjemmelavet delefilter

Annonce