771 visninger
|
Oprettet:
anlæg i e46 {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
jeg har købt sådan en her brugt af en kammerat http://www.au2style.dk/alpine-swd2030-aktiv-subwoofer-350w-p-1106.html og så en kondensator http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=9620&pk=43&produkt=Bull_Audio_Powerkondensator_1.0F_m._display
men Hvilken størrelse +/- kabler skal jeg køre med for at få bedst muligt lyd?
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Normalt ville man nok bruge 25mm2 kabel hvis man skulle trække det fra motorrummet (~4m kabel).
Så køb du 2 meter af det din pengepung siger dig
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 27
Men jeg skal der ud igen i morgen for at have lidt ekstra da jeg vil have højtaler og forstærker i... men vil være ret træt af at købe så store ledninger, hvis det slet ikke er nødvendigt.
Men men men. sælgeren der ude mente hårdnakket at jeg blev nødtil at trække minus, fra under føresædet, hvilket jeg ikke helt forstår.. jeg vil mene det er 100 X mere praktisk at trække dem fra bagtårnet?
aug 2005
Dit anlæg trækker worst case scenario omkring 30 ampere (hvis det kun er din sub, og du ikke har forstærker til højtalerne ud over radioen). Der kan man klare sig med 10mm2 helt op til 3m kabel. Som sagt kan man gå op i 25mm2 eller større nu du skal bruge så få meter, da det ikke rigtig koster mere.
Jeg vil dog sige 150kr/m for 35mm2 lyder vildt. Har ikke checket priser for nyligt, men mindes jeg fik mit 50mm2 til 75kr/m og ting som 20-25mm2 kan du få kastet i nakken i Harald Nyborg, Thansen osv i såkaldte "starterkits". Højtaler kabel er 2,5mm2 mere end rigeligt, så lad ham ikke sælge dig mere
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Kablet skal hvis du vil have forstærker og højttalere i også, Nok være 20 - 25 mm2... havde det kun været subwooferen havde 10 mm2 været nok...
og så køber man ikke kabler i bilextra... se her: http://www.hilmars-audio.dk/shop/35mm%b2-powerkabel-blaa-1777p.html
Billigere og samme kabel... Men du har kun brug for 25 mm2 se her hvor meget du kunne have sparet hvis du ikke havde stolet på en idiot fra bilxtra: http://www.hilmars-audio.dk/shop/20mm2-powerkabel-roed-1709p.html
Eller her: http://www.hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/555/Language/da-DK/CatID/138/MATTE_CLEAR_SUPERFLEX_4GA_100FT_.aspx
Let at arbejde med og stinger er mærke vare i god amerikansk kvalitet... og så køber du hos bilxtra? Bed om at få dine penge tilbage...
jun 2009
Nu ved jeg godt at visse retardoer ikke mener der er forskel i kvaliteten på strømkabler... men de tager fejl... og kablet fra Harald Skrald og thansen det er da tl at lukke op og skide i...
mar 2007
Lidt sjovt du siger det om bilekstra Cody... For et halvt år siden var jeg der ude hvor han virkelig prøvede at tage røven på mig (ejeren af Aalborg)
men så var jeg igen der ude den anden dag for lige at skulle have lidt kabler. jeg kommer til at snakke med en anden der, som virker rimelig troværdig, men ja åben bart ikke. tror sku lige jeg ligge jeg slår et lille smut forbi derude i morgen...
Men hvad er der ellers af alternativer i nordjylland/ århus i morgen og få købt de mængder ledning jeg endnu skal bruge?
Bliver en 35mm2 direkte for tyk?? og derved mister lyd?
mar 2007
og en anden til kondensator og videre til bass+forstærker.? men jeg skal bare have et direkte svar på hvor tyk ledning skal være for det giver bedst lyd. og om 35 mm2 bliver for stort?
aug 2005
Cody... har ikke foretaget en test af thansens kabler imod dyere "kvalitetskabler"... men jeg ved dog at kobber er kobber, og at et 25mm2 kabel fra thansen og et kvalitetskabel indeholder samme mængde kobber.
Så hvis thansens kabler er dårligere er det fordi de snyder med overfladen (mm2) på kablet så der faktisk er mindre end opgivet. Ellers skal det være samlekvaliteten så der er løse forbindelser inde i kablet, men kobberet er jo snoet, i de fleste strømkabler så det er utænkeligt.
Samme gælder kondensatore... 1F er 1 farad uanset producent. Det ene kan ikke være bedre end det andet. Producenten kan ikke pille ved nogen variabler som påvirker af- eller opladningstid. Igen så kan en billig kun være dårligere hvis der ikke er 1F som lovet, eller hvis terminalerne kablet sættes på har dårlig forbindelse.
mar 2007
jun 2009
jun 2009
Ha ha hvor er det sjovt som folk argumentere som de har erfaring til.. dvs. de vrøvler som oftest... Nu har jeg haft dyre kabler og billige kabler mellem hænderne flere gange.. og der er tydelige forskelle... det mest syge er at vi kan se det på tremlab målingerne... et skift at strømkabel kan have en betydning på op til 2 dB... Samtidig er der stor forskel i hvor let et kabel er at arbejde med... Det stive gøjl fra sinus Live, f.eks, er forfærdeligt at arbejde med... men det er faktisk rigtig godt til brug i dB-drag biler... dog er audisons kabel langt bedre...
Kobber er kobber... ok... Det var da ignorantens flotte måde argumentere på... især når der er målbar forskel på hvilke kabler du bruger... (Ligsom med højttalerkabler selv om visse uerfarne mener det modsatte)'
men hensyn til kondensatorer ligger landet sjovt nok præcist lige som med kabler.. Nej i teorien burde der ikke kunne være forskel... I praksis er der himmelvid forskel... Den slags forskelle der nemt opdages når man konkurrerer, eller som jeg bare bruger for meget tid på det her...
aug 2005
Siger ikke der ikke er forskel, men siger at hvis der er forskel, så er det pga. falsk varedeklaration. Kobber har en konstant ledningsevne af strøm med mindre det er iret. Man kan ikke behandle kobber på en måde så det leder bedre end andet kobber. Ergo må andre ting spille ind som at det f.eks. ikke har samme overflade (mm2) som det er opgivet til på de billige kabler imod de dyre.
Samme gælder for en kondensator. Hvis du kigger på ligningen der udregner af-/opladningstid er den direkte afhængig af kapaciteten på kondensatoren og fysiske love. Så uanset hvad producenterne gør kan de ikke pille ved den. Igen må det være falsk varedeklaration så en 1F billig kondensator i virkeligheden ikke har 1F kapacitet.
Men nu lyder det som om du snakker DB drag... hvis du skal presse de sidste DB ud skal alt være perfekt. Vil ikke komme til udtryk i et normalt anlæg.
jun 2009
Nej jeg har 2 biler...
Hva hjælper det du taler pænt til folk når du ikke ved hvad du taler om?
jun 2009
Grunden til at jeg nævner dB-drag er fordi det er en god måde at afsløre disse forskelle der er i produkterne til strøm... Altså kabler, fittings, og kondensatorer.. Til SQ er der helt andre faktorer der spiller ind... ligsom jeg også ved at teori og praksis er 2 vidt forskellige ting ofte... Ledeevnen i kobberkabler kan ændres som man har lyst til... Det afhænger bare af antal korrer i kablet... prøv at sammenligne billige kabler med de dyreste, og du vil se tyndere og dermed flere korrer i det dyre oftest, hvilket fører til samme mm2, men vidt forskellige ledeevner... Og sjovt nok også en forskel i hvor blødt kablet er... Såeh du tager grumt fejl, hvis du tror det har noget som helst med falsk vaedeklaration at gøre... men du har ret i at ledeevnen i kobber er konstant.,.. men det er ledeevnen i kabler ikke...
jun 2009
Siger manden der har lånt en andens bil og lagt ind i galleriet... tsk tsk...
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.587
jeg kender dog ik det kabel Cody linker til, men kender også Sinus Live og det er ikke særligt sjovt at arbejde med, men hvis man ik er vant til bedre er det nok fint
anlæg i e46