{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.466 visninger | Oprettet:

Antal km/l. i ny dieselbil - Renault Clio IV Sport Tourer {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har d. 15. august 2013 fået en fabriksny RenaRenault Clio IV Sport Tourer (se min profil). Det er en 1,5 dCi med 75 hk., altså en diesel. Den er opgivet til 27,8 km/l.

Jeg har nu kørt næsten 1400 km. i bilen, og jeg har tanket to gange. Første gang havde den kørt lidt over 20 km/l., anden gang havde den kørt 18,5 km/l. Det skal lige siges, at en del af kørslen har været småture med trailer samt en tur til København på motorvej (ca. 200 km. på motorvej og en del bykørsel i Kbh.) - men alligevel...

Min Corsa havde jeg også fra ny, og den var opgivet til 17,2 km/l. De første 10.000 km. kørte jeg 14-15 km/l, men derefter lå den på 16-18 km/l.

Er det normalt, at en dieselmotor ligger forholdsvis langt fra EU-normen til at starte med? For jeg regner da i hvert fald med, at jeg kan køre 25 km/l. i snit, når jeg kører landevej det meste af tiden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Antal km/l. i ny dieselbil - Renault Clio IV Sport Tourer
  • #1   4. sep 2013 "Det skal lige siges, at en del af kørslen har været småture med trailer samt en tur til København på motorvej (ca. 200 km. på motorvej og en del bykørsel i Kbh.) - men alligevel.."

Ikke noget "men alligevel", selvf kan du ikke komme i nærheden af de opgivne tal med trailer, bykørsel og motorvejskørsel, det er de største økonomidræbere..

Når det er sagt, så skal en ny motor have tid til at blive kørt til før den leverer den optimale økonomi, og km/l oplysningerne er generelt optimistiske..

• #2   4. sep 2013 Nej er det satme ikke. Du må ha en seriøs tung højrefod !

• #3   4. sep 2013 Det er forskelligt om nye motorer kører langt eller kort på literen når de er nye. Min kørte lige langt selv da den var ny. Hvis du holder max. 110 km/t på motorvej, bruger Fartpilot, og ellers kører fornuftigt i opvarmningsfasen, så burde du komme et stykke over 24 km/l har jeg læst på et Renault forum.

Min Ibiza med næsten 150 hk kører ca. 20-22 km literen på motorvej... og kører på store sommerhjul, og ingen start stop osv.

• #4   4. sep 2013 Jeg kører generelt meget økonomisk, og fartpiloten bliver brugt flittigt, ligesom den blev i Corsaen. Det er ikke min højre fods skyld - jeg kan nemt få biler til at køre det, de er opgivet til.

Jeg havde engang en Kadett E 1,3 S, som jeg fik til at køre 16,66 km/l. på en tank.

Jeg er klar over, at den skal "køres til". Og jeg ved, at trailerkørsel, bykørsel og motorvejskørsel ikke er optimale forhold for en god brændstoføkonomi.

Tak for svarene - jeg glæder mig til at måle den, når det meste kørsel er på landevej.

• #5   4. sep 2013 mht farpilot, så er det faktisk en bred misforståelse at det er økonomisk..

problemet med fartpilot er at den ikke er dynamisk, hvis man når til en bakketop, så vil man opnå et bedre resultat ved at aftage hastigheden en smule indtil man når toppen, og så forøge farten igen når det bliver fladt.. fartpiloten giver bare mere gas og bruger 20-30% mere brændstof på at opretholde 4-5km/t

Den helt rigtige metode hedder pulse and glide og du kan læse om det her

http://alternativefuels.about.com/od/lifestylecleangreen/a/hyperpulsenglid.htm

• #6   4. sep 2013 jeg tror ikke du skal regne med meget mere end 23 km/l de er sat alt for højt de nye biler, mine forældre købte en up som godt nok er benzin, den var vist opgivet til 24-25 stykker, men vw sagde selv at de ikke skulle forvente mere end 20 km/l

• #7   4. sep 2013 Jeg kan bare sige at jeg kører længere på literen, min giver nemlig ikke barer fuld hane med det samme for at opnå en hastighed. Begge dele er afprøvet da jeg køre 50.000 km om året. Kør grønt.dk anbefaler det samme.

• #8   4. sep 2013 Jeg har en vogn nøjagtig magen til... Den har kørt 21km/l i snit Det er ved 130km/t 80% af tiden over de sidste 3000km.
    http://www.spritmonitor.de/en/detail/590376.html

• #9   4. sep 2013 Fjern EGR ventil (bypass) ellers motoren bliver kokset og kommer til at køre laaaang mindre per liter. DPF skal også skæres væk for bedre økonomi.

• #10   4. sep 2013 S H: Ja, det er flot. Nu er der jo nok en mening med både EGR-ventil og DPF. Og så er der det miljømæssige i det...

• #11   4. sep 2013 Mirza...
    Motorvejskørsel er langt fra en økonomidræber... Tværtimod

• #12   4. sep 2013 Jeg har en magen til bare kørt 9500 km jeg har svært ved at komme over 20 km/l. Jeg køre en del motorvej med omkring 120 km/t. Jeg vil også have dem til at kigge på det for det kan bare ikke passe de ikke går længere. Jeg ved også godt de knap 28 km/l er svær men jeg mangler næsten 10 km/l

• Pierre M
    Pierre M Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #13   4. sep 2013 Min holder fint 24 km/l....og det er både by og motorvejs kørsel.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/581382.html

• #14   4. sep 2013 Man kan ikke regne med det efter bare 1400 km, men de ting du nævner er helt klart en dræber for brændstoføkonomien.

Ofte syntes jeg dieselbiler kører længere på literen når de er kørt til og har fået et olieskift eller to.
    Men at forvente at nå i nærheden af det opgivne ifølge de nye målemetoder er ofte for optimistisk...

• #15   4. sep 2013 400hk det kommer an på hvad man forstår med motorvejskørsel..

130 (ægte) km/t er ofte lig 140 på speedo, og i et frit landskab uden læ, så er det altså en økonomidræber.

det er MEGET bedre at køre på landevejen med 80-90km/t med bakker, (hvis man forstår at udnytte pulse and glide metoden) og træer som giver læ..

• #16   4. sep 2013 Min V6'er kører 8 km/l i gennemsnit. På motorvejen med 130-GPS-km/t ligger den på 10km/l... Det er ikke prangende, men en dræber er det sgu ikke.
    Landevej er 15-16km/l... Bykørsel er 5-6...
    Acceleration er økodræber - ikke konstant hastighed

• #17   4. sep 2013 Enig med mirza. Fartpilot er kun økonomisk for dem der ikke kan finde ud af at holde farten og ydnytte bakkerne rigtigt alligevel.

Feks hvis man køre motorvej og kommer til at køre for hurtigt. Så er fartpilot bedre.

Puls and glide teknik behøver der heller ikke være bakker for at bruge. Men det er lige til at pisse andre bilister af. Hvis der køre nogle bagved smiley

• #18   4. sep 2013 Følgelig lige med, fordi har bestilt sådan en Clio 1.5 DCi 90 Dynamic som nr. 2 bil. Den er dog opgivet til 29,4 hvilke jeg ikke på nogen regner med.

• #19   4. sep 2013 "På motorvejen med 130-GPS-km/t ligger den på 10km/l... Det er ikke prangende, men en dræber er det sgu ikke. Landevej er 15-16km/l"

Du har lige bekræftet min påstand smiley

• #21   4. sep 2013 Så du påstår, at forbruget som ligger 25% over gennemsnittet kan kaldes for et økonomidræbende forbrug? Så må du nok lige definere, hvad et "økonomidrab" er...

• #22   4. sep 2013 ...eller påstår du, at alt andet end landevejskørsel er økonomidræbende?

• #23   4. sep 2013 Og de 25% forbedring over gennemsnittet er når bilen er oppe på 130. Ved 100-110 på motorvejen ligger den på 12-13 km/t - over 50% forbedring... Så påstår du stadig, at motorvejskørsel er en økonomidræber??

• #24   4. sep 2013 Hvis dit gennemsnit er at ligge med omdrejningstælleren i det røde felt, så er bykørsel jo over gennemsnittet...

men når vi snakker EU-normen så er ALT andet end landevejskørsel med passende hastighed og total vindstille , en økonomidræber (i praksis) det er jo bevist gang på gang..

• #25   4. sep 2013 wtf...
    Så du påstår, at den eneste måde at komme op på det opgivne forbrug er at køre landevejskørsel i vindstille vejr?? Men der tager du jo lidt fejl, for ved ren landevejskørsel kommer man LANGT over EU-normen

Og hvis din definition af et "økodrab" er alt andet end det mest ideele forbrug, så har du heller ikke ret mht. landevejen - for det mest optimale for forbruget er at holde stille med motoren slukket. Så alt kørsel er økonomidrab.

• #26   4. sep 2013 Og hvis du kører 50% længere på en tank end hvad du plejer og derefter kalder det for økonomidræbende kørsel, så har vi ikke rigtig noget at diskutere, for så har vi bare vidt forkellig opfattelse af, hvad økodrab betyder

• #27   4. sep 2013 400hk Galant VR4 >> Hvordan kan du køre så lidt som 5-6 km/l i byen, når den kører 15-16 km/l på landevejen?

Umiddelbart vil jeg også sige at motorvej og bykørsel er de to hovedårsager til at man har dårlig brændstoføkonomien, men ud fra dine beretninger, så kører du rigtig meget bykørsel, og ikke ret meget på landevejen.
    Hvis man ser på EU-normen skal du køre et bestemt antal kilometer på landevej, motorvej og i byen, for at du har en teststrækning.
    Hvis man som du kører meget i byen, så vil motorvej selvfølgelig give bedre økonomi, men det er ikke i forhold til hvad du burde kunne køre i gennemsnit ved blandet kørsel.

• #28   4. sep 2013 Jeg har en MEGET præcist kalibreret forbrugsmåler, som jeg brugt til at fastslå forbruget på alle mine biler ved stort set alle hastigheder. At accelerere stille og roligt fra 0 til 50 km/t giver dobbelt så højt forbrug som at køre med konstant hastighed på 200km/t (3km/l vs. 6km/l). At køre med konstant hastighed på 50 km/t giver forbrug for ca.13km/l. Konstant 80km/t giver ca.17 km/l. Konstant 110km/t giver 13km/l - det samme som 50km/t. Accelerere fra 110 til 130 giver 7km/l...

Så man kan sagtens have gennemsnit på bykørsel på 5km/l, hvis man stopper for samtlige røde lys, men samtidigt kunne køre 15km/l på motorvejen

• #30   4. sep 2013 Det bedste forbrug, jeg har opnået i denne bil, er bag en lastbil på MOTORVEJEN med ca.88km/t - over 20km/l. Og på motorvejen kan man holde en meget jævn hastighed over en meget længere strækning, end man kan på landevejen - bedre forbrug. Så hermed er landevej en mere "økodræber" end motorvejen nogensidnde bliver.

Min påstand er, at kørsel på motorvejen er ikke så uøkonomisk, som Mirza få det til fremstå. Og nu gør du det også.

• #31   4. sep 2013 Korrekt din bil bruger meget under accelration. Men du skal også huske at smide deaccelration med ind i regnskabet.

• #32   4. sep 2013 "Det bedste forbrug, jeg har opnået i denne bil, er bag en lastbil på MOTORVEJEN med ca.88km/t"

88km/t på motorvejen bag en lastbil er IKKE motorvejskørsel... Du har endnu engang bekræftet min påstand at landevejskørsel er det bedste, for der ligger man netop med den hastighed, tak for det smiley

• #33   4. sep 2013 Simon
    Decceleration er i sig selv 100% økonomisk, men i samlet regnskab, så er den ubrugelig, da decceleration betyder, at så skal man accelerere igen senere, hvilket betyder meget højere forbrug i sidste ende.
    Så det mest økonomiske, er at skynde sig med at få acceleration overstået og lægge sig på en konstant hastighed. Og helst ikke gå hverken ned eller op i fart igen

• #34   4. sep 2013 Mirza
    Ok, så turen på 300km ad motorvejen fra Kbh til Flensburg med ca.90km/t er ikke motorvejskørsel, men landevejskørsel for dig? Selvom man ikke i nærheden af en eneste landevej under kørslen? Og selvom man slet ikke må køre over 80km/t på en landevej?

Ok, helt sikkert

• #35   4. sep 2013 Og udover det, der er sgu ikke mange landeveje, hvor man kan blive ved med at holde en konstant hastighed i 300 kilometer, kun afbrudt af Storbæltsbroen...
    Så motorvejen med en moderat hastighed er mest økonomiske, der findes.

• #36   4. sep 2013 Nej sgu da. 90kmt på motorvejen er IKKE definitionen på motorvejskørsel når vi snakker benzin forbrug og EU norm.

Hvis du er uenig. Så er bykørsel med 90km/t uden at stoppe for rødt også økonomisk kørsel hehe

• #37   4. sep 2013 Hvordan ender du med at snakke om EU-norm??
    Du skriver i din første kommentar, at motorvejskørsel er dårligt for økonomien. Jeg siger, at det passer ikke. Punktum.
    Jeg har aldrig nævnt EU-norm, eller kørsel i røde felt, eller 90km/t i byen. Jeg snakker om hvad der sker derude på vejene.

Kørsel på motorvejen foregår som regel med konstant hastighed - økonomisk. Det samme er på landevejen - konstant hastighed. Alt andet end konstant hastighed er økodræber.

• #38   4. sep 2013 Du tager fejl igen. Søg på "pulse and glide". Konstant hastighed er uøkonomisk.

Se evt mit link tidligere i tråden

• #39   4. sep 2013 Ej, stop nu med det pis... Nu begynder du at pludselig bringe kørsel op og ned ad bakker ind i billedet... Selvfølgelig er økokørsel er en meget kompliceret ting, som har en million forskellige nuancer, som vi forhåbentlig ikke skal igennem her. Klart, at kørsel på fartpilot er ikke ligeså økonomisk kom kørsel med speederfor og let varierede hastigheder (hurtigere ned ad bakken og langsommere op ad bakken). Men på en vandret vej, er konstant hastighed det mest økonomiske. Og konstant hastighed kan kun praktiseres på landevej og motorvej. Derfor er de to mest økonomiske at køre på. Slut

• #40   4. sep 2013 Pulse and glide har intet med bakker at gøre.

Ja man bruger det på bakker. Men det kan også bruges på flad vej. Så nej konstant hastighed på flad vej er heller ikke det mest økonomiske. Men vi snakker også i små afdelingen. smiley

• #41   4. sep 2013 Mirza og Simon
    gider I at oversætte følgende til dansk:

Pulse and Glide: For Hybrids Only
    This is pretty much a hybrid only technique

Var sgu ikke klar over, at vi snakkede om hybridbiler nu... Mente kun, at der var noget om røde felt og 90km/t i byen

• #42   4. sep 2013 Simon tak. Galant læs lige det link igen hvis du er i tvivl. Har intet med bakker at gøre og teknikken kan også bruges på alm forbrændingsmotorer

• #43   4. sep 2013 Der burde nu også være en speciel plads i helvede til folk der der ikke kan holde en konstant hastighed:)
    Men jeg synes nu ikke det lyder overraskende med det kørsel.

Og i snakker om 20-30km/l, jeg er glad de gange hvor Merceren går 10 på en liter diesel:)

• #44   4. sep 2013 Mirza
    Vis mig lige, hvor der står, at det med 100% sikkerhed kan bruges på almidelige motorer?

• Pierre M
    Pierre M Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 2
  • #46   4. sep 2013 Du kan jo bare slukke motoren under kørsel. Wupti så er det ligesom en hybrid smiley

• #47   4. sep 2013 Især til lastbiler er der stor gevinst ved at gøre det da der er stor vægt bagved. Blev nordisk mester i økonomikørsel oppe på volvo's testbane i Goteborg sidste år. Hvor vi kørte en 40 ton trækker. Jeg brugte 22% mindre brændstof end 2 pladsen som ikke brugte pulse and glide teknik. smiley

• #48   4. sep 2013 Jeg blev sgu også vestfyns mester i økokørsel 2 maj i år, som foregik på køreteknisk anlæg ved Ringe. Brugte 34,7% mindre brændstof, end 2 pladsen, som brugte pulse and glide teknik. For jeg har jo en biturbo hybrid, for motoren kan jo bare slukkes, når man er træt at bruge benzin smiley

• #50   4. sep 2013 Jow jow, min galant 2.5v6 24v automatik, køre længst på motorvej. Jævn fart, 130 16km.l landevej 80-90kmt, 11,6km.l by, 7km.l

• #51   5. sep 2013 Til trådstarter:

http://bt.bilen.dk/biltests/2013/08/danmarks-bedste-pendlerbil/

Her siger de at clio'en netop er en af de biler, som holder sig nærmest de opgivede tal. Så ja jeg tror du skal vente lidt, droppe den trailer og så se hvad der sker.

• #52   5. sep 2013 Min er opgivet til 29km/l ved blandet. Men reelt kun 22.5

• #53   5. sep 2013 400 HK - Bliver du aldrig træt af at høre på dig selv?

• #54   5. sep 2013 er det ikke bare at tanke op når den er tom??

• #55   6. sep 2013 Anders C - Nej. Men det burde du gøre med din intelligens.

• #56   6. sep 2013 Skulle jeg blive træt af at høre på dig? Du har ganske ret. Hey jeg blev allerede træt af at høre på dig da du mente 90km/t var motorvejskørsel.

• #57   6. sep 2013 Nu er du jo ikke så gammel, så viden har du jo ikke ret meget af...
    Men det eneste sted, man må køre 90km/t i DK er på motorveje og motortrafikveje med lokal hastighedsbegrænsning. Ingen landeveje må man køre 90km/t på.
    Så har du også lært noget idag, lille ven.

Så hvis du bliver helt træt af at høre at 90 i timen er ren motorvejshastighed, så burde du skynde dig at tage kørekortet om

• #58   6. sep 2013 I rest my case. Som du så selv fint beskriver det, må man køre 90 km/t på nogle motortrafikveje.

90 km/t er ikke almen motorvejskørsel. 110km/t - 130 km/t er.

Det samme er EU normen. Ellers troede du vel ikke der ville være så stor forskel på landevej, og motorvej opgivne km/l ? Men nu er du jo så gammel, så det vidste du sikkert godt, et eller andet sted.

• #59   6. sep 2013 Anders
    Min oprindelige ponte var hverken at motorvejskørsel var det mest økonomiske (det mest økonomiske er at holde for rødt med start/stop system aktiveret og ved speederslip med fuel cut), eller hvilke hastigheder bliver EU-normen målt ved (det begyndte Mirza at blande ind i sagen).

Min pointe er, at motorvejskørsel er ikke HELT så dårligt for brændstofsforbruget, fordi man kører i closed loop mode med konstant hastighed. Og om det er 90, 110 eller 130 - det tømmer ikke tanken så hurtigt som Mirza fik det til at lyde. End of story.

Men ja, du har ret angående EU-normen...

• #60   6. sep 2013 Du bruger 25% mere strøm fra 110 til 130.. Såeh jo, det betyder meget

• #61   6. sep 2013 Hvordan kan det være mest økonomisk at holde for rødt med start stop? Der kommer du da 0 km/L. smiley

Det er faktisk ingen fordel at bruge fuelcut med mindre man alligevel skulle ha brugt bremsen. Det er bedre at bruge neutral gear også slippe speederen langt før. smiley

• #62   6. sep 2013 Simon
    Det var en kort redegørelse for hvornår man brugte mindst benzin under kørslen. Og det er, når forbruget er 0 liter pr.100km.
    Det var IKKE en beskrivelse af hvordan man kørte økokørsel, for jeg har allerede nævnt længere oppe i tråden, at det mest økonomiske fra A til B er alt holde konstant hastighed - så ja, fuel cut giver ingen mening på længere sigt.

• #63   6. sep 2013 at det mest økonomiske fra A til B er alt holde konstant hastighed - så ja, fuel cut giver ingen mening på længere sigt.

Det er i øvrigt også forkert. Mirza forklarer også så venligt at pulse and glide er mere effektivt.

• #64   6. sep 2013 Anders

Nu bliver jeg sgu træt af at høre mig selv gentage samme ting igen og igen... Men her kommer det:

"Pulse and Glide: For Hybrids Only - This is pretty much a hybrid only technique"

Få nogen til at oversætte det for dig

• #65   6. sep 2013 ...medmindre, som Simon siger, at motoren skal SLUKKES under kørslen og det skal være manuelt gear og det virker bedst i forbindelse med bakker.

• #66   6. sep 2013 vi har samme bil, dog i 90hk... den har nu kørt 10000km og er fra d 1/5-13, den køre halv motorvej halv landevej... dvs. 130-40 stykker, samt 80 i timen, det giver ca 24-25 på literen med øko knappen til, 22 uden... den er sat til 31,7 fra fabrikken. i starten med samme kørsel kørte den 20-22

• #67   6. sep 2013 Det er så godt det her smiley

Indtil videre har jeg lært fgl:

Fartpilot er mest økonomisk (men det er jo ikk rigtigt)

90km/t er defineret som motorvejskørsel i det daglige tale (så er landevejskørsel med 200km/t mega uøkonomisk)

og konstant hastighed er bedre end pulse and glide (hmm)

• #68   6. sep 2013 Ok, så mangler du at lære flg:

1. følgende forkortes med "FLG".
    2. fartpilot er kun økonomisk på en vandret vej. Op ad bakken er den dybt uøkonomisk.
    3. 90km/t må ikke køres på landeveje. Dvs. at det kan for normale mennesker ikke defineres som landevejshastighed. Og jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvordan DIN daglige tale er opbygget.
    4. Pulse & glide kan kun med fordel bruges på hybrider og i meget lille omfang på dieseler med meget lavt forbrug under accelerationen. Men eftersom man ikke slukker for motoren under "glide"-delen pga. servostyring osv., så er fordelen stort set væk. Og så må P&G kun bruges på lukkede baner, hvis man skal overholde færdselslovens §3 stk.1 og §41 stk.3. Derfor er konstant hastighed KLART bedre for de fleste

• #69   6. sep 2013 Hehe endnu et par guldkorn smiley

• #71   6. sep 2013 Enig. Og han nævner jo selv at hans kører 10km/l på motorvejen og 15km/l på motorvejen. Så en eller anden definition er mulig at fastlægge.

• #72   6. sep 2013 Der er noget jeg undres over.. Hvis jeg køre 80 kmt på motorvejen, er det så stadig motorvejskørsel når vi snakker om diesel økonomi?

Så køre jeg 130 på landevejen, er det så stadig landevejskørsel?

• #74   6. sep 2013 Poul

"90 er enten motortrafikvej, eller hastighedsoverskridelse andre steder, men altså ikke motorvejshastighed"

https://maps.google.dk/maps?q=lyngbyvejen&hl=en&ll=55.736418,12.540888&spn=0.000003,0.004117&sll=55.59332,13.426026&sspn=2.560892,8.432007&hnear=Lyngbyvej&t=m&z=19&layer=c&cbll=55.73658,12.540716&panoid=HytYn4PY8uEs3bWDqw789A&cbp=12,150.89,,0,-0.29

Ligner sgu motorvejshastighed for mig. Og for alle andre. Og det er ikke bare mit argument, men kendsgerning

70 til 80 er landevejshastighed

• #76   6. sep 2013 Og som individ med forhåbentligt gyldigt kørekort, så må du også vide, at generel hastighed på motorvejen er ikke 130/110, men 130.
    110 er en lokal begrænsning, præcis som 90 er.

• #77   6. sep 2013 Arh come on for pokker
    Ikke et eneste sted i DK må man køre 90 på landeveje, men du kalder 90 for landevejshastighed, fordi efter din egen trænet vurdering, der er mange, der gør det. Hvis det er dit eneste argument, så sælger du sgu varen ikke alt for godt

• #79   6. sep 2013 Galant. Jeg forstår bare ikke du siger at motorvejskørsel ikke er en økonomidræber.

Du siger din bil går 8 km/L ved 130 km/t og 15-16 stykker på landevej. Hvad jeg kan se så bruger din bil da dobbelt så meget brændstof på motorvejen.

At du så ændre det til at sige hvis du køre 90 km/t så er den mest økonomisk. Det har da intet med motorvejskørsel at gøre. Som du selv siger. Motorvejen er 130 km/t og ikke 110 da det er lokalt begrænsning. Derfor må vi gå ud fra det er 130 km/t og ikke 90 km/t når du nævner motorvejskørsel.

Jeg kan godt selv finde på at køre bagved lastbilerne på motorvejen. Men jeg ser det overhovedet ikke som motorvejskørsel. Det tror jeg heller ikke alle andre her inde gør. Derfor ser det ud til du påstår at motorvej kørsel er det mest økonomiske. Du glemte bare lige at sige det var med meget nedsat hastighed.

• #80   6. sep 2013 Simon
    Gennemsnittet for min bil er 8km/l. Ved 130km/t kører den 10km/l - 25% BEDRE end min bils gennemsnit. Ved motorvejshastighed 110, kører min bil 50% bedre end gennemsnittet. Derfor kan jeg ikke kalde et motorvejsforbrug, som får mit gennemsnit til at blive bedre for en "økonomidræber". Kun forbruget, som får mit gennemsnit ned, kalder jeg for uøkonomisk.

Og hastigheder, som officielt kun er forbeholdt motorvejen (81 til 130) kalder man ikke officielt for landevejshastigheder. Slut. Om folk så vælger at køre med motorvejshastigheder på landevejen, ændrer ikke ved det.

• #81   6. sep 2013 Hvad hedder din køreskole galant? Send gerne PB hvis du ikk vil reklamere.

• #82   6. sep 2013 Anders... Må jeg spørge hvorfor? smiley

• #83   6. sep 2013 Hastighedsgrænsen på en motortrafikvej er 80 km/t. ligesom på en landevej, med mindre der er skiltet med en anden hastighed!

• #84   6. sep 2013 Almen nysgerrighed smiley

• #85   6. sep 2013 Galant: Du skriver at man ingen steder i DK må køre 90km/t på landevej. Det passer ganske enkelt ikke.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38923330:her-m%C3%A5-du-k%C3%B8re-hurtigere-i-morgen.html?rss

Her er tale om landeveje, og ikke motortrafikveje.

• #86   6. sep 2013 Super. Ok, jeg giver mig. Selvom det kun er 3-årigt forsøg, så indrømmer jeg, at 90 er landevejshastighed...

• #87   7. sep 2013 NØØØØJ !
    Det er sgu go' underholdning der er her i tråden smiley

Mit bidrag til km/l snakken skal sgu ozz lige med.
    Kører dagligt 200 km i min Smart CDI og har efterhånden kørt strækningen i knap 4 år med Smart'en.

Kører jeg via motorvej til/fra job, ca 145 km motorvej, med ca 110 km/t og resten landevej, så holder jeg et snit på ca 21,5 km/l på en tankfuld.

Kører jeg KUN via landevej, så holder jeg et snit på ca 25 km/l på en tankfuld.

Det skal lige siges, at Smart'en kører på bredere dæk end std. og at jeg ikke går så meget op i km/l når vi snakker kørestil........MEEEN, jeg syntes nu at mit brændstof forbrug er lidt interresant, nu når man læser denne her tråd smiley

• #88   5. okt 2013 Jeg har netop kørt første tank igennem min nye Clio 90 hk dci. Har kørt 26,9 km/l over en hel tank, målt ved pumpen. Mest af tiden er gået med 110 km/t. Skal dog siges at ECO knappen er benyttet det meste af tiden. Rimelig ok af en bil som har kørt så lidt, og er opgivet til 29.4.

• #89   5. okt 2013 Min Micra kører bare længere og længere pr. ltr. Fra ny gik den 17,5 og nu, ved 22000 km. går den 19,7... Den er opgivet til 20 ved blandet kørsel. Kører små ture og aldrig motorvej. Er godt tilfreds.

• #90   5. okt 2013 Har lige kørt motorvej hele dagen, og fik en sjov måling... 12,6km literen, ved blandet hastigheder, 140-160kmt det meste af tiden, og accelerationer hele tiden, for fjolser der ikke kan holde til højre !!! Målt på en hel tankfuld..
    Landevej køre jeg knap 9km.l

endnu et bevis, på at store motorer, slapper mere af ved høj hastighed!!
    Tror ikke i kan sammenligne det med jeres 0.9 literes øko tøffer..
    Er sku mere end godt tilfreds

• #91   5. okt 2013 Jesper N Synes du selv det er flot med 12.6 km/l?

• #92   5. okt 2013 Ja ! Jeg gider ikke tude over økonomi, og køre i en blikspand af anden verden.

• #93   5. okt 2013 Thomas k: Tror aldrig de fatter det... De vil hellere sidde og tude

• #94   5. okt 2013 Jesper N

Hvilken af dine biler har ikke været en blikspand :D?

• #95   5. okt 2013 Har vidst ikke selv "ejet" nogen af de biler her inde.. Kun til videreformidling, af byttebiler, der kun har kunne sælges til de typer, der handler bil her på siden... Skal dog siges, at jeg i kort tid, har kørt i den e36, og brugt sportsvan til autotrailer.. Mine "EGNE" biler bliver sku ikke oprettet....

• #96   5. okt 2013 LOL smiley

• #97   6. okt 2013 Jesper. klart klart.. de andre folks "egne" biler er heller ikke oprettet haha

• #98   6. okt 2013 Mirza: det er nok hans Fiat Bravo der går 9 på literen, på landevej. Det er da flot smiley

• #99   6. okt 2013 Køre nu galant 2.5v6 stc automatik. Den har jeg haft de sidste 3 år

• #100   19. okt 2013 Har med min 90 Hk model kørt 29 km/l på en varm sommerdag med idelle vind forhold og solen i ryggen på autopilot og landevej m. 90 km/t. Det kan lade sig gøre. Det skal lige siges at 75 hk modellen har mere at slæbe på med den mindre motor og derfor ikke vil kunne komme op på samme km/l. Men hvis man virkelig anstrenger sig, skifter gear omkring 2000 o/min og holder en rolig/fornuftig speederfod, kommer man langt. Jeg syntes dog det er for anstrengende i længden at køre sådan, så jeg lader som regel auto piloten styre speederen. Normal landevejs forbrug ligger på 25-26 km/l.

• #101   4. nov 2013 Som man ved er det også noget uøkonomisk at ændre hastigheden fra 110 til 130, det giver et noget større forbrug, da vindmodstanden der spiller en større rolle.
    Desuden er det også svært at holde 130 konstant, da der hele tiden kommer situationer mam må bremse for.

• #102   9. jul 2015 Strada - hvor langt har den bil kørt??? er det dit gennemsnit pr. km/L??

• #103   10. jul 2015 Sidste gang han var på var i oktober 2014- men fint gammelt emne du lige fik startet op.

Kommentér på:
Antal km/l. i ny dieselbil - Renault Clio IV Sport Tourer

Annonce