Antal km/l. i ny dieselbil - Renault Clio IV Sport Tourer {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har d. 15. august 2013 fået en fabriksny RenaRenault Clio IV Sport Tourer (se min profil). Det er en 1,5 dCi med 75 hk., altså en diesel. Den er opgivet til 27,8 km/l.
Jeg har nu kørt næsten 1400 km. i bilen, og jeg har tanket to gange. Første gang havde den kørt lidt over 20 km/l., anden gang havde den kørt 18,5 km/l. Det skal lige siges, at en del af kørslen har været småture med trailer samt en tur til København på motorvej (ca. 200 km. på motorvej og en del bykørsel i Kbh.) - men alligevel...
Min Corsa havde jeg også fra ny, og den var opgivet til 17,2 km/l. De første 10.000 km. kørte jeg 14-15 km/l, men derefter lå den på 16-18 km/l.
Er det normalt, at en dieselmotor ligger forholdsvis langt fra EU-normen til at starte med? For jeg regner da i hvert fald med, at jeg kan køre 25 km/l. i snit, når jeg kører landevej det meste af tiden.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Ikke noget "men alligevel", selvf kan du ikke komme i nærheden af de opgivne tal med trailer, bykørsel og motorvejskørsel, det er de største økonomidræbere..
Når det er sagt, så skal en ny motor have tid til at blive kørt til før den leverer den optimale økonomi, og km/l oplysningerne er generelt optimistiske..
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Min Ibiza med næsten 150 hk kører ca. 20-22 km literen på motorvej... og kører på store sommerhjul, og ingen start stop osv.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
Jeg havde engang en Kadett E 1,3 S, som jeg fik til at køre 16,66 km/l. på en tank.
Jeg er klar over, at den skal "køres til". Og jeg ved, at trailerkørsel, bykørsel og motorvejskørsel ikke er optimale forhold for en god brændstoføkonomi.
Tak for svarene - jeg glæder mig til at måle den, når det meste kørsel er på landevej.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
problemet med fartpilot er at den ikke er dynamisk, hvis man når til en bakketop, så vil man opnå et bedre resultat ved at aftage hastigheden en smule indtil man når toppen, og så forøge farten igen når det bliver fladt.. fartpiloten giver bare mere gas og bruger 20-30% mere brændstof på at opretholde 4-5km/t
Den helt rigtige metode hedder pulse and glide og du kan læse om det her
http://alternativefuels.about.com/od/lifestylecleangreen/a/hyperpulsenglid.htm
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.410
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
okt 2002
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 3 Svar: 105
http://www.spritmonitor.de/en/detail/590376.html
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 103 Svar: 505
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Motorvejskørsel er langt fra en økonomidræber... Tværtimod
jul 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 581
jun 2011
Følger: 1 Svar: 2
http://www.spritmonitor.de/en/detail/581382.html
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Ofte syntes jeg dieselbiler kører længere på literen når de er kørt til og har fået et olieskift eller to.
Men at forvente at nå i nærheden af det opgivne ifølge de nye målemetoder er ofte for optimistisk...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
130 (ægte) km/t er ofte lig 140 på speedo, og i et frit landskab uden læ, så er det altså en økonomidræber.
det er MEGET bedre at køre på landevejen med 80-90km/t med bakker, (hvis man forstår at udnytte pulse and glide metoden) og træer som giver læ..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Landevej er 15-16km/l... Bykørsel er 5-6...
Acceleration er økodræber - ikke konstant hastighed
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Feks hvis man køre motorvej og kommer til at køre for hurtigt. Så er fartpilot bedre.
Puls and glide teknik behøver der heller ikke være bakker for at bruge. Men det er lige til at pisse andre bilister af. Hvis der køre nogle bagved
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Du har lige bekræftet min påstand
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men når vi snakker EU-normen så er ALT andet end landevejskørsel med passende hastighed og total vindstille , en økonomidræber (i praksis) det er jo bevist gang på gang..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så du påstår, at den eneste måde at komme op på det opgivne forbrug er at køre landevejskørsel i vindstille vejr?? Men der tager du jo lidt fejl, for ved ren landevejskørsel kommer man LANGT over EU-normen
Og hvis din definition af et "økodrab" er alt andet end det mest ideele forbrug, så har du heller ikke ret mht. landevejen - for det mest optimale for forbruget er at holde stille med motoren slukket. Så alt kørsel er økonomidrab.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Umiddelbart vil jeg også sige at motorvej og bykørsel er de to hovedårsager til at man har dårlig brændstoføkonomien, men ud fra dine beretninger, så kører du rigtig meget bykørsel, og ikke ret meget på landevejen.
Hvis man ser på EU-normen skal du køre et bestemt antal kilometer på landevej, motorvej og i byen, for at du har en teststrækning.
Hvis man som du kører meget i byen, så vil motorvej selvfølgelig give bedre økonomi, men det er ikke i forhold til hvad du burde kunne køre i gennemsnit ved blandet kørsel.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så man kan sagtens have gennemsnit på bykørsel på 5km/l, hvis man stopper for samtlige røde lys, men samtidigt kunne køre 15km/l på motorvejen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Min påstand er, at kørsel på motorvejen er ikke så uøkonomisk, som Mirza få det til fremstå. Og nu gør du det også.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
88km/t på motorvejen bag en lastbil er IKKE motorvejskørsel... Du har endnu engang bekræftet min påstand at landevejskørsel er det bedste, for der ligger man netop med den hastighed, tak for det
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Decceleration er i sig selv 100% økonomisk, men i samlet regnskab, så er den ubrugelig, da decceleration betyder, at så skal man accelerere igen senere, hvilket betyder meget højere forbrug i sidste ende.
Så det mest økonomiske, er at skynde sig med at få acceleration overstået og lægge sig på en konstant hastighed. Og helst ikke gå hverken ned eller op i fart igen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Ok, så turen på 300km ad motorvejen fra Kbh til Flensburg med ca.90km/t er ikke motorvejskørsel, men landevejskørsel for dig? Selvom man ikke i nærheden af en eneste landevej under kørslen? Og selvom man slet ikke må køre over 80km/t på en landevej?
Ok, helt sikkert
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så motorvejen med en moderat hastighed er mest økonomiske, der findes.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Hvis du er uenig. Så er bykørsel med 90km/t uden at stoppe for rødt også økonomisk kørsel hehe
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du skriver i din første kommentar, at motorvejskørsel er dårligt for økonomien. Jeg siger, at det passer ikke. Punktum.
Jeg har aldrig nævnt EU-norm, eller kørsel i røde felt, eller 90km/t i byen. Jeg snakker om hvad der sker derude på vejene.
Kørsel på motorvejen foregår som regel med konstant hastighed - økonomisk. Det samme er på landevejen - konstant hastighed. Alt andet end konstant hastighed er økodræber.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Se evt mit link tidligere i tråden
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Ja man bruger det på bakker. Men det kan også bruges på flad vej. Så nej konstant hastighed på flad vej er heller ikke det mest økonomiske. Men vi snakker også i små afdelingen.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
gider I at oversætte følgende til dansk:
Pulse and Glide: For Hybrids Only
This is pretty much a hybrid only technique
Var sgu ikke klar over, at vi snakkede om hybridbiler nu... Mente kun, at der var noget om røde felt og 90km/t i byen
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
Men jeg synes nu ikke det lyder overraskende med det kørsel.
Og i snakker om 20-30km/l, jeg er glad de gange hvor Merceren går 10 på en liter diesel:)
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Vis mig lige, hvor der står, at det med 100% sikkerhed kan bruges på almidelige motorer?
jun 2011
Følger: 1 Svar: 2
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 119
http://bt.bilen.dk/biltests/2013/08/danmarks-bedste-pendlerbil/
Her siger de at clio'en netop er en af de biler, som holder sig nærmest de opgivede tal. Så ja jeg tror du skal vente lidt, droppe den trailer og så se hvad der sker.
aug 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 67
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
nov 2012
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 192
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Men det eneste sted, man må køre 90km/t i DK er på motorveje og motortrafikveje med lokal hastighedsbegrænsning. Ingen landeveje må man køre 90km/t på.
Så har du også lært noget idag, lille ven.
Så hvis du bliver helt træt af at høre at 90 i timen er ren motorvejshastighed, så burde du skynde dig at tage kørekortet om
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
90 km/t er ikke almen motorvejskørsel. 110km/t - 130 km/t er.
Det samme er EU normen. Ellers troede du vel ikke der ville være så stor forskel på landevej, og motorvej opgivne km/l ? Men nu er du jo så gammel, så det vidste du sikkert godt, et eller andet sted.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Min oprindelige ponte var hverken at motorvejskørsel var det mest økonomiske (det mest økonomiske er at holde for rødt med start/stop system aktiveret og ved speederslip med fuel cut), eller hvilke hastigheder bliver EU-normen målt ved (det begyndte Mirza at blande ind i sagen).
Min pointe er, at motorvejskørsel er ikke HELT så dårligt for brændstofsforbruget, fordi man kører i closed loop mode med konstant hastighed. Og om det er 90, 110 eller 130 - det tømmer ikke tanken så hurtigt som Mirza fik det til at lyde. End of story.
Men ja, du har ret angående EU-normen...
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Det er faktisk ingen fordel at bruge fuelcut med mindre man alligevel skulle ha brugt bremsen. Det er bedre at bruge neutral gear også slippe speederen langt før.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det var en kort redegørelse for hvornår man brugte mindst benzin under kørslen. Og det er, når forbruget er 0 liter pr.100km.
Det var IKKE en beskrivelse af hvordan man kørte økokørsel, for jeg har allerede nævnt længere oppe i tråden, at det mest økonomiske fra A til B er alt holde konstant hastighed - så ja, fuel cut giver ingen mening på længere sigt.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
Det er i øvrigt også forkert. Mirza forklarer også så venligt at pulse and glide er mere effektivt.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Nu bliver jeg sgu træt af at høre mig selv gentage samme ting igen og igen... Men her kommer det:
"Pulse and Glide: For Hybrids Only - This is pretty much a hybrid only technique"
Få nogen til at oversætte det for dig
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.727
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Indtil videre har jeg lært fgl:
Fartpilot er mest økonomisk (men det er jo ikk rigtigt)
90km/t er defineret som motorvejskørsel i det daglige tale (så er landevejskørsel med 200km/t mega uøkonomisk)
og konstant hastighed er bedre end pulse and glide (hmm)
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
1. følgende forkortes med "FLG".
2. fartpilot er kun økonomisk på en vandret vej. Op ad bakken er den dybt uøkonomisk.
3. 90km/t må ikke køres på landeveje. Dvs. at det kan for normale mennesker ikke defineres som landevejshastighed. Og jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvordan DIN daglige tale er opbygget.
4. Pulse & glide kan kun med fordel bruges på hybrider og i meget lille omfang på dieseler med meget lavt forbrug under accelerationen. Men eftersom man ikke slukker for motoren under "glide"-delen pga. servostyring osv., så er fordelen stort set væk. Og så må P&G kun bruges på lukkede baner, hvis man skal overholde færdselslovens §3 stk.1 og §41 stk.3. Derfor er konstant hastighed KLART bedre for de fleste
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
Så køre jeg 130 på landevejen, er det så stadig landevejskørsel?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
"90 er enten motortrafikvej, eller hastighedsoverskridelse andre steder, men altså ikke motorvejshastighed"
https://maps.google.dk/maps?q=lyngbyvejen&hl=en&ll=55.736418,12.540888&spn=0.000003,0.004117&sll=55.59332,13.426026&sspn=2.560892,8.432007&hnear=Lyngbyvej&t=m&z=19&layer=c&cbll=55.73658,12.540716&panoid=HytYn4PY8uEs3bWDqw789A&cbp=12,150.89,,0,-0.29
Ligner sgu motorvejshastighed for mig. Og for alle andre. Og det er ikke bare mit argument, men kendsgerning
70 til 80 er landevejshastighed
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
110 er en lokal begrænsning, præcis som 90 er.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Ikke et eneste sted i DK må man køre 90 på landeveje, men du kalder 90 for landevejshastighed, fordi efter din egen trænet vurdering, der er mange, der gør det. Hvis det er dit eneste argument, så sælger du sgu varen ikke alt for godt
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Du siger din bil går 8 km/L ved 130 km/t og 15-16 stykker på landevej. Hvad jeg kan se så bruger din bil da dobbelt så meget brændstof på motorvejen.
At du så ændre det til at sige hvis du køre 90 km/t så er den mest økonomisk. Det har da intet med motorvejskørsel at gøre. Som du selv siger. Motorvejen er 130 km/t og ikke 110 da det er lokalt begrænsning. Derfor må vi gå ud fra det er 130 km/t og ikke 90 km/t når du nævner motorvejskørsel.
Jeg kan godt selv finde på at køre bagved lastbilerne på motorvejen. Men jeg ser det overhovedet ikke som motorvejskørsel. Det tror jeg heller ikke alle andre her inde gør. Derfor ser det ud til du påstår at motorvej kørsel er det mest økonomiske. Du glemte bare lige at sige det var med meget nedsat hastighed.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Gennemsnittet for min bil er 8km/l. Ved 130km/t kører den 10km/l - 25% BEDRE end min bils gennemsnit. Ved motorvejshastighed 110, kører min bil 50% bedre end gennemsnittet. Derfor kan jeg ikke kalde et motorvejsforbrug, som får mit gennemsnit til at blive bedre for en "økonomidræber". Kun forbruget, som får mit gennemsnit ned, kalder jeg for uøkonomisk.
Og hastigheder, som officielt kun er forbeholdt motorvejen (81 til 130) kalder man ikke officielt for landevejshastigheder. Slut. Om folk så vælger at køre med motorvejshastigheder på landevejen, ændrer ikke ved det.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38923330:her-m%C3%A5-du-k%C3%B8re-hurtigere-i-morgen.html?rss
Her er tale om landeveje, og ikke motortrafikveje.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 302
Det er sgu go' underholdning der er her i tråden
Mit bidrag til km/l snakken skal sgu ozz lige med.
Kører dagligt 200 km i min Smart CDI og har efterhånden kørt strækningen i knap 4 år med Smart'en.
Kører jeg via motorvej til/fra job, ca 145 km motorvej, med ca 110 km/t og resten landevej, så holder jeg et snit på ca 21,5 km/l på en tankfuld.
Kører jeg KUN via landevej, så holder jeg et snit på ca 25 km/l på en tankfuld.
Det skal lige siges, at Smart'en kører på bredere dæk end std. og at jeg ikke går så meget op i km/l når vi snakker kørestil........MEEEN, jeg syntes nu at mit brændstof forbrug er lidt interresant, nu når man læser denne her tråd
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 5 Emner: 295 Svar: 1.223
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
Landevej køre jeg knap 9km.l
endnu et bevis, på at store motorer, slapper mere af ved høj hastighed!!
Tror ikke i kan sammenligne det med jeres 0.9 literes øko tøffer..
Er sku mere end godt tilfreds
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
Hvilken af dine biler har ikke været en blikspand :D?
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 5 Emner: 295 Svar: 1.223
apr 2004
Følger: 84 Følgere: 70 Biler: 19 Emner: 61 Svar: 523
okt 2010
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 103
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Desuden er det også svært at holde 130 konstant, da der hele tiden kommer situationer mam må bremse for.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 6 Emner: 11 Svar: 20
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
Antal km/l. i ny dieselbil - Renault Clio IV Sport Tourer