{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

Bil til ~50k: passat eller octavia? {{forumTopicSubject}}

Hej drenge!

(spørgsmålene er i bunden)

Jeg er ny her, og har heller ikke den store viden indenfor biler, så hvis jeg siger noget helt forkert, så skyd mig ikke alt for groft ned. Sørger lidt hjælp fra de professionelle for at blive lidt klogere smiley

Jeg overvejer at skifte min gamle Saxo 1,5D fra '99 ud med noget andet og noget lidt større. Dog behøver det ikke være her og nu, men i løbet af seks måneder måske.

Har haft kørekort i 2 år når vi kommer midt i november, så tænker jeg at forsikringen bliver lidt billigere for mit vedkommende. Ska faktisk også spørge min forsikring om min bil forsikring bliver endnu billigere, da jeg har kørt varekørsel hos en virksomhed.

De to biler jeg har kigget lidt på er såmen:
Passat 1,9 TDi og en Octavia 1,9
Jeg har hørt der ikke skulle være de helt store problemer med disse modeller, nogen der kan bekræfte det?

Jeg har netop fået ca. 38 km til skole, og der sys jeg ikke det er vildt behageligt at køre i min saxo og især på motorvejen hvor jeg kører mest af min tur

Mine spørgsmål er så:
1. Hvad får man mest penge for indenfor det budget jeg har?
- octavia eller passat eller noget helt tredje?

2. Er andre biler jeg bør kigge på?

3. Jeg har set flere diesel biler i denne prisgruppe som har kørt 280.000+, noget man bør opmærksom på mht. slid eller dyre reparationer?
- her er det passat og octavia jeg har set dette til

Hit me buys!

mvh.
The new rookie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil til ~50k: passat eller octavia?
  • #1   4. sep 2013 Hvis du er under 23 skal du ikke regne med din forsikring falder ret meget.



  • #2   4. sep 2013 Du skal være opmærksom på at passat er fra den "store" platform, det deler den med Audi A4, og Skode SuperB.

    Octavia, er selvom den er større end en Passat, bygget på en Golf4, audi A3, seat Leon platform. og har tværstillet motor.

    Passat er dyrere end Octavia i Grøn afgift. Begge fåes i 110Hk tdi, men af en eller anden grund, er den 110Hk der ligger i Octavia / golf4, bare en så meget mere harmonisk motor.

    Jeg har på et tidspunkt haft en passat 110Hk, og min kæreste har det sidste ½år kørt i en 110Hk octavia, og den kører bare så så meget bedre.. Og så går den sygt langt på literen.. dagligdags kører den altid over 20km/l.. og på skiferie med 160-180 går den stadig 16.5 - 18km/l

    Octavia har også den fordel, at du som ung, kan få Skoda forsikring... de er altså rimeligt billige..
    Du skal være velkommen til at prøve en tur i hendes


  • #3   4. sep 2013 Hvorfor vil du have diesel for 40 km hver vej? smiley
    Du kan sagtens finde en fornuftig benzinbil i dag

    Husk hvor høj afgiften er på en diesel kontra benzin!

    Så længe det er en TDI, så er den også "dyr" i forsikringensøje!

    Men hvad er dit behov siden du søger en så stor bil? kun pendler eller?


  • #4   4. sep 2013 Måske fordi, at en "økonomisk" benzin bil, også er PISSE kedelig, og knap kan slæbe sig selv.. Eks. en Passat 1,6 101Hk.. fuck det er jo som at se en film på slowmotion.. smiley

    Der er en 110Hk tdi sku noget sjovere... og størrelse, er måske bare fordi han har det som mig, jeg får sku klaustrofobi, når jeg kravler ind i sådan en lille klam ting som en aygo/UP, eller hvad de nu hedder... smiley


  • #5   4. sep 2013 Hej drenge takker for svarene smiley
    @PRNDS
    Det var sgu ikke så godt at høre smiley det er lidt træls det med forsikring for de unge..

    @Morten
    Lækkert indput. Jeg havde faktisk hældt mest til passaten i starten, men hvis octavia'en er bedre at køre i, så er den i hvertfald kommet øverst på listen nu! smiley

    @Michael
    Låner mit fars diesel kort, han har kun et pga en aftale, derved spare jeg der. Ja, forskellen på diesel og benzin afgift er meget stor o.O god must know why..
    Siden jeg vil have en større bil, er simpelhent som Morten D nævner at det bliver lidt klemt i sådan lille lort, for at sige det pænt. Jeg har ikke noget imod små biler, da de kan være praktiske. Jeg synes bare passat/octavia "looket" viser noget andet i forhold til min lille spand.
    Sommetider kører min familie og jeg lidt ture som familie tradition, og her har vi kun en grandvitara 3 dørs! Der er sgu ikke meget ben plads til passagerne samt inden baggage plads.. har virkelige ingen idé hvorfor min mor ville have sådan en samt den køre nadá på literen..

    @Morten
    Helt enig. En 110hk er nok noget sjovere at kørei , da min nuværende knap nok trækker fra en lastbil op ad bakke...

    Det bliver ihvertfald et spring fra en 50-60hk til en 100-110hk


  • #6   4. sep 2013 Arg Morten.. Du kan sagtens finde en Honda Civic med en 1,5 øko-VTEC motor i, med 114 hk, den er der sgu lidt skub i, og kun 2000 kr om året i afgift og ca 15-17 på literen.

    Men korrekt, en Passat 1,6, kan man cykle fra!

    Nå, men jeg har været ude og prøve en Octavia fra 2008 og en Passat fra 2009, og kan da love dig for, jeg aldrig sætter min ben i en Octavia igen fra den årgang kontra Passat'en. og det var endda en RS. Altid var skrammel i den.
    Jeg NØD og komme tilbage i min egen Passat fra 2004.

    Men du kan jo lidt se på det sådan, en Octavia svarer til en Bora/A4 og en Passat svarer til Superb/A6.
    Så størrelsen er der noget forskel på. Der er ikke kælet for detaljerne i en Octavia.

    Men motormæssigt kan du sagtens Google dig frem til hvad som der er af svagheder på dem, da det næsten kommer an på den motorkode du vil have med fejl (Velkommen til vag)

    Men hvis jeg var dig, havde jeg valgt Passaten (ofte dyrer!!) Men tag feks denne :
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/19-tdi-100-trendline/1796805
    Den er fra 2005 (04 kommer der lige store spejle på og blink i) Udover dette har bilen så også regnsensor, auto nedblædningsspejl, "sports" kabine= dejlige sæder, "carbonlook" på interiøre dele, 4 elruder, fartpilot, klima, læderrat osv osv! Og anlægget std i sådan spand, spiller sgu godt! og en sub i.. så falder du aldrig i søvn mens du kører om morgenen!

    Men Men Men, det er en skøn vagbil, fyldt med fejl!


  • #7   4. sep 2013 Hør nu her. En Passat svarer til en A4, og en superb. De deler platform. Den deler intet med en a6.

    En Bora/golf/Leon/a3 og en Octavia er samme platform.


  • #8   4. sep 2013 Ja fik lige byttet om. men det er jo heller ikke det som er relevant her, der snakker vi om passat kontra Octavia.

    Men jeg synes personligt at en A4 er meget mindre indvendigt end en Passat. føles ligeså lille som en octavia


  • #9   6. sep 2013 @Michael , jeg regner heller ikke med at det bliver en så ny passat/octavia fra '08/'09 da pengene nok ikke rækker så langt. Jeg vil dog tage det til mig mht dem fra 04/05 af
    uanset så vil en passat eller octavia føles en del større end min nuværende bil, så tror ikke det bliver et problem indvendig smiley

    Hvis der er andre biler i synes jeg hellere skulle tage et kig på, må i meget gerne byde ind. Jeg har bare kun kigget på disse to modeller. Bilen skal bare ligge godt på vejen og især på motorvejen. For med min lille bil, når den når de 100+ ryster den sgu lidt..


  • #10   6. sep 2013 Haha! kender det med pladsen! havde selv en 106'er før jeg fik min pishat smiley .

    Det er jo meget hvad du er til. Kan du selv skrue osv, så er en passat ganske fin!

    Jeg købte min på et budget på ca 100000 kr, og noget turbo-motor uden det var en golf4 osv.

    Fordelen ved VAG er at man kan købe et kabel som hedder VCDS også selv udlæse fejl osv! smiley .

    Men delene er også lidt dyre en gang i mellem, og synes hele tiden der er småting der skal fikses!

    Citroen/Peugeot HDI motorer er sgu også gode. som feks ligger i Ford Focus som jeg personligt selv synes er en flot bil 06 modellen.
    Som også ligger fint på vejen! det er udmærket bil, til feks mit behov smiley


  • #11   6. sep 2013 syntes man få meget mere bil for pengene ved at købe Peugeot 406 HDi
    klima elruder fartpilot osv er ikke unormalt i dem. og de er billiger samt utrolig pålidelige


  • #12   6. sep 2013 Jeg har lige købt en Octavia 1.9 TDi Stc. fra '04 som havde kørt 301.000 km
    Den kostede 50.000

    Jeg har før set folk skrive: "Det kan slet ikke mærkes!"

    Og jeg må give dem ret. Den kører skidegodt og starter med det samme.
    Jeg har så 60 km hver vej.

    Umiddelbart ville jeg hellere have en Octavia fremfor en Passat.


  • #13   6. sep 2013 @Michael
    Jeg må jo ærgerligt inderømme, at jeg ikke er den store/mindre mekaniker, men kan sagtens skifte lidt hist og her så længe det enkelt. Men jeg vil da gerne blive bedre til det, så der kan spares penge smiley

    @Sø-Propel
    Den kommer med i overvejelsen smiley

    @Martin
    Det lyder satme dejligt. Det er nemlig helst det prisleje jeg målretter mig efter men så har de jo ogs kørt de 300k+ ca det var min bekymring bare at der kunne være nogen former for fejl evt.? men det kommer jo ogs an på den forrige ejer smiley


  • #14   6. sep 2013 Ja, jeg har også en servicebog der er fyldt ud i... Dog ikke autoriserede allesammen. Men hellere at der er gjort noget, end der ikke er smiley

    Det er så en Elegance jeg har købt, så der er lige klimaanlæg oveni.

    Det er sgu en dejlig bil. Og 110hk modellen


  • #15   6. sep 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og prøve dem begge! Og tænk lidt over det, evt skriv gode/dårlige ting ned.
    Tjekke afgift, forsikring osv. Ofte er det billigere og forsikre en flyvendediller end et VW logo -.- . pga nyprisen.

    Det lyder jo ikke på dig som om det haster! så ud og kig på det ! evt også andre mærker?! prøv en audi evt?
    Der er også en million sider med skoda og VW dele smiley


  • #16   6. sep 2013 @Michael
    Nej det haster skam ikke, vil dog bare have lidt hjælp til hvad jeg skulle kigge lidt efter smiley Gider ikke at stresse med tingene, da det er sket før og dermed er endt med et lidt dårligt køb smiley


  • #17   7. sep 2013 Haha ja præcis!
    Find nogle biler der står i dit område, med motor evt udstyr (prisen er jo ligemeget) og se på dem osv. se om det er en bil du vil kunne lide og køre i, der er jo ingen købetvang!

    Den eneste måde jeg har fundet mine biler på smiley


  • #18   7. sep 2013 Det er jo rigtig nok. Jeg kan jo i teorien bare prøve en del biler før jeg søger det specifikke, og som du siger er prisen jo ligemeget i "prøvetiden" smiley

  • #19   7. sep 2013 Så nu ved du hvad du skal ! og læs lidt om bilen før du tager ud og prøver den! altid lidt lækkert og blære sig foran sælger, så får man altid lov til at prøve dem smiley . især de lidt hidsige biler smiley

  • #20   7. sep 2013 Prøvede selv 3 406'ere med 250-300.000km. Men ven fandt så en i nærheden privat til det halve af hvad jeg ellers havde kigget på. Så på dem og købte den selvom den havde kørt 380.000km. Har så 17.000kr til at lave klima anlægget og evt andre småting. For mig var der ingen tvivl en passat eller octavia kunne ikke hamle op med komforten. Kvalitetsfølesen eller køredynamik'en

  • #21   7. sep 2013 ja for satan smiley

    @Sø-Propel jeg er sgu ikke helt vild med karrosseriet på de der 406'er, kun coupé modellen kun tiltage mig en smule smiley


  • #22   8. sep 2013 406 coupé. Er sgu en fræk bil! Dog en anden snak smiley .

  • #23   8. sep 2013 Morten D: Det er da noget sludder at skrive at motoren i Golf 4 / Octavia er mere harmonisk end 110hk TDI i passat'en. Det er fuldstændig samme motor, selv motorkoden er den samme. Den ligger bare på langs i passaten og på tværs i Golfen. Men et er sgu ingen forskel på hvordan motoren går.

  • #24   8. sep 2013 @Anders
    Jeg er sgu ikke inde i det der med motor endnu, så om I har sagt at de forskellige motor minder om den og den bils motor, så siger det mig en hat xD


  • #25   8. sep 2013 Det eneste jeg skriver er at det er noget sludder hvad Morten siger, at der skulle være forskel på hvordan motoren kører i de 2 biler, da motorerne er fuldstændig ens.

  • #26   8. sep 2013 eEt er jo godt nok, at lige have styr på det smiley

  • #27   8. sep 2013 Kig på en superb.. den er sku klasse og der er masser af plads

  • #28   8. sep 2013 Anders:

    Faktum er bare at den i tværliggende går bedre end den langsliggende. Har haft begge biler. Og jeg er ikke den eneste der har haft den oplevelse med dem..
    Måske der er anden program i boksen..


  • #29   8. sep 2013 Morten D: Det er godt nok ikke min erfaring. Men selvfølgelig har du mere træk i en bil som er et par hundrede kg lettere. Motorgangen er fuldstændig den samme.

  • #30   8. sep 2013 Hejsa!
    For et par måneder stod jeg nøjagtig i samme situation. min gamle golf var ved at give op så skulle også bruge en bedre bil. Jeg kiggede også efter noget passat eller generelt en V.A.G bil. Fald over en skoda octavia 1.9 TDI 90 hk fra 04. bilen havde gået 205000 km den havde fartpilot, klimaanlæg sædevarme el spejle kopholder osv. meget velholdt og med 10 måneder til syn. den kostede 50000 kr og har ikke fortrudt at jeg købte en skoda. i bund og grund en vw hvor der står skoda på. hvis man vil ha en passat for 50000 kr er de næsten ikke til at finde medmindre de har gået en helt del km og ikke nær så velholdte. så hvis jeg var dig vil jeg gå efter en octavia eller superb for du helt sikkert mere bil for pengene! smiley


  • #31   8. sep 2013 @Niklas F
    Det lyder satme lækkert! Tror ogs jeg sigter efter en octavia helst fra '04 og op. Som du siger er passat dyre eller har kørt mere til samme pris. Lige pt er der flest plusser ved octavia'en smiley vil dog ogs lige holde lidt øje med en superb som Nissen skriver


Kommentér på:
Bil til ~50k: passat eller octavia?

Annonce