Vectra b 2000 1.8, motr går ud når varm! {{forumTopicSubject}}
Hej, håber der er nogle der kan hjælpe mig med fejlsøgning af min Vectra b fra 2000 1.8 X18XE1
I dag gik bilen pludselig ud, uden nogle "advarsler" i form af lamper i instrument brættet, eller motor hakken osv, gik bare ud, og ville ikke starte igen.
Skal lige tilføjes de 5 måneder jeg har haft bilen, har den startet første gang uden undtagelse, har aldrig haft problemer med den er gået ud eller lignende de 6000km jeg har kørt i den endnu, så kom som en overraskelse den nu satte ud.
Det mærkelige er at motor lampen, der normalt lyser når man sætter tænding på, og så slukker igen når motoren er tændt, nu slet ikke tændte når jeg satte tænding på (og heller ikke når jeg prøvede at starte motoren).
Efter lidt tid (prøvede at pille batteriet fra, hjalp ikke, prøvede at tage stikkene fra på motorstyringen og rense dem med kontakt spray, hjalp ikke), startede motoren igen, vi kørte nu ca. 500m og den satte ud igen, samme problem.
Problemet opstod i tomgang, jeg holdt i kø længere tid, og på vej ud i et kryds stoppede motoren.
Da jeg endelig fik liv i motoren igen, kunne jeg lige nå hjem (ca 10min), og nåede at parkere, hvor efter motoren efter et par minutter gik ud igen, og igen ingen motor lampe når jeg satte tænding på (motorlampen lyste når jeg satte tænding på og bilen startede, men ikke når bilen var startet).
Lang historie kort, jeg har en tester jeg satte på her til aftenen og fik følgende fejlkode:
P0115 - Coolant Temperature Wrong Signal
(08) - Not present
Kunne tilmed også se at køleren dryppede kølervæske (ganske lidt), og den liter kølervæske jeg hældte på her den anden dag nu var brugt.
Vil lige høre eksperterne, og det er en normal opførsel, hvis motoren bliver for varm, at motorstyringen bare slår fra, og motoren ikke vil starte?
Måleren i instrumentbrættet opførte sig ikke unormalt, altså ikke oppe i det røde felt, men ved ikke hvor præcis den er, og mærkeligt det kun er i tomgang, og jeg kunne køre hjem, hvis nu motoren var for varm.
Alt hjælp er meget påskyndet.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.181
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.181
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
Har ikke bemærket om den har specielt dårligt dårlig trækkraft når den er varm, syntes jeg altid den har :D.
Og kan det være hullet i køleren er med til at skabe problemet, mærkeligt sammentræf ellers.
okt 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 119
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.181
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.181
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9535472168&n=492860285&pn=-830436118
Eller den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9535472168&n=373040146&pn=-1518273086
Burde motorlampen ikke lyse hvis der er fejl på?
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
Prøvede så at rode med ledninger, til og afslutte stik, og rense dem med kontaktspray. Så pillede jeg dette stik fra:
https://www.dropbox.com/s/1h68e64o5jnhntu/2013-09-08%2012.50.18.jpg
Satte tænding på og vupti motorlampen lyste, satte stikket på igen, og alt så nu ud som det virkede, satte testeren på igen, og fik følgende fejl:
Total number of fault codes: 4
P1110 - Intake Manifold Valve 1 Voltage Low
(04) - Not present
P0135 - O2 Sensor Heating Voltage Low
(02) - Not present
P0443 - Fuel Tank Ventilation Valve Voltage Low
(02) - Not present
P0403 - Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage Low
(02) - Not present
Nok grundet jeg pillede stikket fra mens jeg satte tænding på, fjernede koderne og de kom ikke igen, kørte nu bilen hjem (3-400 m), og tænkte jeg nu havde fundet fejlen, en kortslutning eller lignende som så slukkede for ECU'en.
Men tog gandske fejl, lod bilen stå i tomgang en 3-4min og slukkede så igen, prøvede så t pille stikket fra igen, og sætte tænding på, ingen motorlampe. Prøvede så mange af de andre stik, ingen motorlampe, tog batteriet fra, ingen motorlampe, tester på ingen forbindelse med ECU'en.
Fik aldrig liv i den igen, men har nu pillet ECU'en/motorstyringen af og taget den med hjem, ser ud til den måske har været åbnet før (i hvert fald lidt åbnet i hjørnerne).
Nogle guides til hvordan man kan fejlsøger sådan en ECU, og evt om hvordan man åbner den og går lodningerne igennem og tester printkortet for fejl?
Er sådan en her:
https://www.dropbox.com/s/qq1hokee65cjmlc/2013-09-08%2013.54.04.jpg
Ser den ikke ud til at have været åbnet?:
https://www.dropbox.com/s/md5oc8d4soqwhi5/2013-09-08%2013.54.26-2.jpg
PS. Kan det være relæet der er gået, eller en sikring der er ustabil, og kan slukke for ECU'en på den måde?
Tænker på denne her:
https://www.dropbox.com/s/lfgmrmc8l4kxwjy/2013-09-08%2013.05.15.jpg
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.433
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
Købte en ECU der var blevet låst op før den var fjernet fra den gamle bil, så skulle bare programmere startspærren og dytten kører nu igen.
Så hvis der er andre med samme symptomer, så er det nok ECU'en, og kan købes oplåst (reset) eller med startspærre og chip på ebay for en ok billig penge (gav selv en 2k for den, og det er en nyere model end der sad på min).
Vectra b 2000 1.8, motr går ud når varm!