{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.102 visninger | Oprettet:

whc
whc
Tilmeldt:
4. sep 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22

Vectra b 2000 1.8, motr går ud når varm! {{forumTopicSubject}}

Hej, håber der er nogle der kan hjælpe mig med fejlsøgning af min Vectra b fra 2000 1.8 X18XE1

I dag gik bilen pludselig ud, uden nogle "advarsler" i form af lamper i instrument brættet, eller motor hakken osv, gik bare ud, og ville ikke starte igen.

Skal lige tilføjes de 5 måneder jeg har haft bilen, har den startet første gang uden undtagelse, har aldrig haft problemer med den er gået ud eller lignende de 6000km jeg har kørt i den endnu, så kom som en overraskelse den nu satte ud.

Det mærkelige er at motor lampen, der normalt lyser når man sætter tænding på, og så slukker igen når motoren er tændt, nu slet ikke tændte når jeg satte tænding på (og heller ikke når jeg prøvede at starte motoren).

Efter lidt tid (prøvede at pille batteriet fra, hjalp ikke, prøvede at tage stikkene fra på motorstyringen og rense dem med kontakt spray, hjalp ikke), startede motoren igen, vi kørte nu ca. 500m og den satte ud igen, samme problem.

Problemet opstod i tomgang, jeg holdt i kø længere tid, og på vej ud i et kryds stoppede motoren.

Da jeg endelig fik liv i motoren igen, kunne jeg lige nå hjem (ca 10min), og nåede at parkere, hvor efter motoren efter et par minutter gik ud igen, og igen ingen motor lampe når jeg satte tænding på (motorlampen lyste når jeg satte tænding på og bilen startede, men ikke når bilen var startet).

Lang historie kort, jeg har en tester jeg satte på her til aftenen og fik følgende fejlkode:

P0115 - Coolant Temperature Wrong Signal
(08) - Not present

Kunne tilmed også se at køleren dryppede kølervæske (ganske lidt), og den liter kølervæske jeg hældte på her den anden dag nu var brugt.

Vil lige høre eksperterne, og det er en normal opførsel, hvis motoren bliver for varm, at motorstyringen bare slår fra, og motoren ikke vil starte?

Måleren i instrumentbrættet opførte sig ikke unormalt, altså ikke oppe i det røde felt, men ved ikke hvor præcis den er, og mærkeligt det kun er i tomgang, og jeg kunne køre hjem, hvis nu motoren var for varm.

Alt hjælp er meget påskyndet.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vectra b 2000 1.8, motr går ud når varm!
  • #1   8. sep 2013 det er bare din kölevands temperatur föler der skal skiftes smiley den sender signal til styreboksen om at motoren er kold hele tiden så den bliver ved med at spröjte ekstra benzin ind når den er blevet varm og så drukner den sig selv smiley

  • #2   8. sep 2013 mister den ikke os träkkraft når den er blevet varm ?

  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #3   8. sep 2013 Hvis det er temperatur føler, burde måleren i instrument brættet så ikke vise motoren var kold?

    Har ikke bemærket om den har specielt dårligt dårlig trækkraft når den er varm, syntes jeg altid den har :D.

    Og kan det være hullet i køleren er med til at skabe problemet, mærkeligt sammentræf ellers.


  • #4   8. sep 2013 Det er ikke unormalt at en bil har 2 temp. følere. En til styring og en til instrumentbrættet, så nej.

  • #5   8. sep 2013 ja det er den til styringen du skal skifte smiley den sidder nok omkring dit termostathus smiley

  • #6   8. sep 2013 hullet i köleren har ikke noget at göre med det smiley men lap det eller skift köleren evt.

  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #7   8. sep 2013 Men er det den her:
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=9535472168&n=492860285&pn=-830436118
    Eller den her:
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=9535472168&n=373040146&pn=-1518273086

    Burde motorlampen ikke lyse hvis der er fejl på?


  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #8   8. sep 2013 Har nu lige prøvet mig lidt frem, alt så ud til at irke da jeg satte mig ned i bilen, tester på og ingen fejl, lod bilen stå i tomgang i en 10 min uden problemer, kørte så en lille tur ned på den lokale tankstation (ca 3-400m), og gik ind i butikken et par minutter mens bilen var i tomgang (konen sad i bilen), da jeg kom ud igen var bilen slukket og samme fejl som ovennævnte hvor motor lampen ikke lyser når jeg sætter tænding på, samtidig kunne jeg ikke få forbindelse til ECU'en med testeren.

    Prøvede så at rode med ledninger, til og afslutte stik, og rense dem med kontaktspray. Så pillede jeg dette stik fra:

    https://www.dropbox.com/s/1h68e64o5jnhntu/2013-09-08%2012.50.18.jpg

    Satte tænding på og vupti motorlampen lyste, satte stikket på igen, og alt så nu ud som det virkede, satte testeren på igen, og fik følgende fejl:

    Total number of fault codes: 4

    P1110 - Intake Manifold Valve 1 Voltage Low
    (04) - Not present

    P0135 - O2 Sensor Heating Voltage Low
    (02) - Not present

    P0443 - Fuel Tank Ventilation Valve Voltage Low
    (02) - Not present

    P0403 - Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage Low
    (02) - Not present

    Nok grundet jeg pillede stikket fra mens jeg satte tænding på, fjernede koderne og de kom ikke igen, kørte nu bilen hjem (3-400 m), og tænkte jeg nu havde fundet fejlen, en kortslutning eller lignende som så slukkede for ECU'en.

    Men tog gandske fejl, lod bilen stå i tomgang en 3-4min og slukkede så igen, prøvede så t pille stikket fra igen, og sætte tænding på, ingen motorlampe. Prøvede så mange af de andre stik, ingen motorlampe, tog batteriet fra, ingen motorlampe, tester på ingen forbindelse med ECU'en.

    Fik aldrig liv i den igen, men har nu pillet ECU'en/motorstyringen af og taget den med hjem, ser ud til den måske har været åbnet før (i hvert fald lidt åbnet i hjørnerne).

    Nogle guides til hvordan man kan fejlsøger sådan en ECU, og evt om hvordan man åbner den og går lodningerne igennem og tester printkortet for fejl?

    Er sådan en her:
    https://www.dropbox.com/s/qq1hokee65cjmlc/2013-09-08%2013.54.04.jpg

    Ser den ikke ud til at have været åbnet?:
    https://www.dropbox.com/s/md5oc8d4soqwhi5/2013-09-08%2013.54.26-2.jpg

    PS. Kan det være relæet der er gået, eller en sikring der er ustabil, og kan slukke for ECU'en på den måde?

    Tænker på denne her:
    https://www.dropbox.com/s/lfgmrmc8l4kxwjy/2013-09-08%2013.05.15.jpg


  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #9   9. sep 2013 Er nu ret sikker på det er ECU'en/motorstyringen, er i gang med at kontakte forhandler i England der specialisere sig inden for ECU'er til Opel, håber det kan løse problemet.

  • #10   9. sep 2013 Er det ikke bare at købe en brugt ecu ?

  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #11   9. sep 2013 Jo men den er programmeret efter hvilket udstyr osv man har i bilen, så hvis man kan finde en præcis fra samme model og med samme udstyr, burde man bare kunne sætte den direkte i, men ellers skal den omprogrammeres til bilen.

  • whc
    whc Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #12   16. sep 2013 Bare lige for en god ordens skyld, så har jeg skiftet ECU'en (motorstyringen), og problemet ser nu ud til at være løst.

    Købte en ECU der var blevet låst op før den var fjernet fra den gamle bil, så skulle bare programmere startspærren og dytten kører nu igen.

    Så hvis der er andre med samme symptomer, så er det nok ECU'en, og kan købes oplåst (reset) eller med startspærre og chip på ebay for en ok billig penge (gav selv en 2k for den, og det er en nyere model end der sad på min).


Kommentér på:
Vectra b 2000 1.8, motr går ud når varm!

Annonce