3.463 visninger
|
Oprettet:
Gule lygter? {{forumTopicSubject}}
Hey BG
jeg har længe tænkt over, hvad hulen det er der gør, at nogle bruger de gule forlygter?
Jeg mener, er der nogen fordel ved dem?
Synes ikke personligt at det er for kønt, men det er jo nok bare mig.
Har hørt, at de i nattekørsel gør føreren mindre døsig, og har mindre chance for hovedpine ved længere turer?
Mvh.
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 1.074 Svar: 5.130
okt 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 11 Svar: 66
nov 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Biler: 4 Emner: 40 Svar: 459
Some dig it.. some don´t
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 119
Men det er selvfølgelig bare om aftenen i snevejr, og for de fleste handler det nok bare om looket, sådan var det også primært i mit tilfælde. Fordelen om vinteren var bare en bonus her i det mørke Jylland:-)
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 119
aug 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 1.532
Some dig it.. some don´t.
Næææ der tager du fejl.
It's a French thing.
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.994
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 602
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 7
Gule lygter er en fransk opfindelse, mener jeg, og dukkede op i 60érne og 70érne, uden at være sikker mener jeg at de var lovpligtige engang (altså i Frankrig), fordelen og grunden skulle være at de blænder mindre samt giver bedre gennemslagskraft i regn, sne og tåge, grunden til at de blænder mindre er at det kun er gule farver og farver indeholdende gult der giver lys tilbage til chaufføren da de gule lygter kun indeholder en del af lysets spektre (og dermed ikke hvide snefnug), frem for en hvid lampe med glødetråd der indeholder hele lysets spektre (alle farver) og derfor oplyser alle farver med korrekt farvegengivelse, vi kender det fra led lamper der kan få tin til at se lidt underlige ud, eller fra xenon lamper der f.eks. får græs til at se underligt blåt ud da de ikke indeholder så meget gult lys og det derfor primært er de blå dele af den grønne græsfarve som reflektere tilbage til vores øjne, naturligt hvidt lys indeholder de farver som vi kan se i f.eks. regnbuen på himlen eller i det brudte lys som gennemstrømmer et prisme som de fleste har set i fysiklokalet...
Jeg køre selv med Osram Allday pære i min bil som har et let gulligt skær og de er rimeligt gode i tåge og har ikke den samme murdannelse som et par helt hvide og så får de græsset til at se dejlig frisk og indbydende grønt ud....
Og ja, gule lygter er efter min smag også grimme, men praktiske som tågelygter, desværre er det sådan at er der gult forlys så SKAL alle lygter foran være gule..
Håber at det kan bruges...
Mvh. SAK Offroad
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
jul 2007
Følger: 54 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 389
aug 2013
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 11
Mange tak for alle svarende, så fik jeg det store spørgsmål opklaret
-Claus, det sidste du nævner ang. samme farvelys på for, var lige en øver
Efter at have læst alle de svar om fordelen i sne, fik man da lige lyst til at smække et par gule tågelygter på, og så købe de AngelEyes man har planer om
+ Og dvs, at Alexanders blandede lygter på for, altså hvide for lygter, og gule tågelygter, faktisk ikke lovlige eller hvad?
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
PLEASE
ENTEN KØBER MAN ORIGINAL XENON.
ELLERS HOLDER MAN SIG FANDEME TIL ORIGINAL LYGTER.
aug 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 1.532
De fleste franske biler, har som reglet kun gule tågelygter, men har ingen regler eller paragrafer til at bakke min teori op, kun hvad jeg har set på franske biler.
aug 2013
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 11
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.729
så det er ik helt for sjov, men en bedre sikkerhed.! om man kan lide det eller ej, er jo en smagssag, jeg forstår heller ikke det eftermonteret led/xenon lort folk køre med , ligner lort, og blænder af helved til.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 7
Jeg kørte for ca.8-10 år siden en Scania 144 med gult lys overalt med (gule pære) og skiftede til hvidt hovedlys med det resultat at min vognmand slog en kolbøtte og forklarede mig at reglerne sagde at jeg skulle køre med gult lys overalt, og så måtte jeg rette ind og satte så de gule pære i igen, MEN om han havde ret el. ej er jo svært at sige, siden har jeg haft en vw t3 med gule tågelygter m. kørelys i og er af min mekaniker kammerat blevet bedt om at pille dem af til syn pga. at de var gule og resten hvidt, MEN igen må jeg nok konstatere at det ikke er sikkert at han har ret, jeg har nu kigget på generalforskrifter for motorkøretøjer uden at blive klogere (kompleks tekst) så jeg synes at du(Christian J) skulle spørge i din lokale synshal, det gør jeg selv næste gang jeg kommer forbi min rare synsmand (A bilsyn i Skanderborg)...
Beklager at jeg bragte tvivl ind i billedet...
Mvh. SAK Offroad
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.729
aug 2013
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 11
jeg vil da helt klart overveje at få mig gule tågelygter, for den funktionelle fordel.
Hvis det ellers er lovligt
Gule lygter?