{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grundmale før eller efter spartling?
  • #1   4. okt 2013 gi det et par lag grunder inden du spartler, det beskytter mod rust, det gør spartel ikke og så vil det ruste igennem spartlen om et par år...

  • #3   4. okt 2013 Brug dog karosseri-tin i stedet... smiley
    - DET skal på før grunder smiley


  • #4   4. okt 2013 Du spartler direkte på. Jeg plejer gerne at spartle og slibe indtil den er nogenlunde ved at være der (2 lag). Så giver jeg den en gang billig blank sort spraymaling så man kan se hvor der eventuelt er "flimmer". Sparler igen og sliber og så er den lige i øjet.

  • #5   4. okt 2013 Har aldrig oplevet problemer med at spartle på grunder. Hvis der er bare det mindste bøvl med at få det til at binde på grunderen så bare lige giv grunderen en hurtig slibning lige for at bryde overfladen og så har du en vinder smiley

  • #6   4. okt 2013 jeg ved godt at mange spartler direkte på metal men hvis det skal gøres korrekt så skal der grunder på først og hvis det er et renoverings projekt så køb noget godt 2k grunder hvis det bare er et transportmiddel så kan du bare hælde noget billig grunder på
    du kan få nogle tekniske data blade til dit spartel eller læs på dåsen så får du det korrekte svar og husk at slibe lidt i grunderen inden spartlingen


  • #7   4. okt 2013 daniel man skal nok have noget erfaring med tin for at kunne smørre det på ig det bruger man jo også kun hvis det er en klassiker

  • #8   4. okt 2013 Escort'en bliver klassisk næste år, så der skal jeg bruge tin? Hehe

    Jeg har også en del overfladerust og lidt gennemgående vil jeg tro, der skal laves.

    Slibe helt ind til metal, spartle, grunde?
    Eller er der mere stemning for:
    Slibe helt ind til metal, grunde, spartle?


  • #9   4. okt 2013 vi spartler også altid inden grunder på værkstedet

  • #10   4. okt 2013 Dan R, Hvis det ikke var fordi jeg selv kan, så ville jeg selv få en til det, som kan smiley
    Det giver et langt bedre resultat på sigt, og kan gøres så fint, så der kun skal fin-spartles, eller bruges en fed grunder, før malerarbejdet... smiley

    På det pladeværksted jeg var, kendte vi ikke ordet "spartel" smiley
    - Det var aller højest malerne der gjorde det...
    Eks. til en plastik kofanger brugte vi den "rigtige" lim, som er beregnet dertil, så spartel var sjældent nødvendig... smiley


  • #11   4. okt 2013 Dennis a. Selvfølgelig lærer i at spartle før grunder. Hvis ik lortet ruster igen efter et par år går jeres branche jo neden om og hjem smiley

  • #12   4. okt 2013 Tak for alle svarene, jeg ved sgu egentlig ike om jeg blev klogere smiley men mit problem er at jeg står i en uopvarmet hal og laver plade arbejdet, og der kan godt gå uger imellem jeg kommer videre, familien you know smiley og lige nu har jeg skiftet den nederste del af bagskærmen og skræmkanten, men mangler inderpanelet, bag hjulet, så pladen står ubehandlet lige nu, jeg skal også skifte skærmkanten længere oppe, og jeg ville jo helst spartle det hele samlet, så derfor var min tanke at spraye lidt grundmaling på imellem reparationerne, indtil jeg er helt klar til spartling!!!!
    Meeen, hvis jeg forstår det ret, giver nogen det 1k grunder først, og sliber så overfalden på dette før spartling, right?? smiley


  • #13   4. okt 2013 Fuldstændigt korrekt ^^ smiley

  • #14   4. okt 2013 Ja det lyder fornuftigt. Ubehandlet metal er ikke noget man skal have stående for længe smiley

  • #15   4. okt 2013 Super, tak for det, det er iøvrigt en AMC Spirit magen til min egen jeg roder med, lille bil, stor motor og det er helt originalt smiley

  • #17   4. okt 2013 dem der spartler oven på grunder ved seriøst ikke hvad de snakker om. Hvad er det grunderen uden på spartelen ikke kan beskytte imod som grunderen under spartelen skulle beskytte imod? Jeg spørger bare for det lyder som lagkageprincippet. Lidt som dem der kommer hønsenet i før de laver paneler med akrylfuge....!!!

    Man vinder INTET ved at dobbeltgrunde.


  • #19   4. okt 2013 VR6T & Jubidition +1

    Er helt enig. Spartel først, grunder til sidst. Problemet er også hvis man ikke får rengjort 100% eller grunderen på anden måde ikke kan fæstne sig ordentlig ved det rå plade, så løsner både grunder og spartel !


  • #22   4. okt 2013 VR6 ved ikke om du lige fangede hvad jeg skrev der, men jeg skriver at man IKKE grunder før spartel. Som du selv skriver, slib, spartel, grunder. Ikke noget med spartel udenpå grunderen!

  • #23   4. okt 2013 Har altid brugt galvspray. så spartel. grunder. Fylder (efter behov) og 1 godt lag basefarve. Inden jeg gå fra du projekt. Så ved jeg det ikke suger fugt

  • #25   4. okt 2013 VR6T smiley

  • #26   4. okt 2013 Er jeg helt galt på den hvis jeg siger at der er fugt i spartel, som bla. gør at den er dejlig blød at arbejde med, og når det så skal fordampe, og ikke kan komme væk fra pladen, fordi man ikke har ladt det gennemtørre inden man kom grunder på, hvor søger det fugt så hen?
    Personligt ville jeg nok (gud forbyde at jeg nogensinde skulle arbejde i spartel) give en fed grunder først, så matere den med noget sandpapir, så komme spartel på, dernæst endnu et lag grunder, for at udjævne de sidste ujævnheder, og for at lakken ikke bliver suget af spartelen....


  • #28   4. okt 2013 Det fugt der er i spartel er ikke vand og bidrager ikke til korrosion af jern.

    Det der får jern til at ruste er heller ikke vand, men ilt. Selvfølgelig er der ilt i vand, men som sagt, rust kommer af iltningsprocessen der korroderer metallet (jern).

    Det handler om på bedst muligt vis at få lukket af for overfladen på jernet så det ikke er i berøring med ilt, hvilket man jo gør på biler ved at lakere dem. Det er derfor man maler en bil først og fremmest.

    Hvis man spartler, grunder, basecoater, maler og lakerer så er den reperation lavet som den skal.

    Hvis en sådan reperation ruster vil jeg æde min hat på at rusten starter fra den anden side af "bulen eller svejsningen" grundet dårlig behandling. Her vil det klart være en fordel at give det rå metal en zinkholdig grunder og efterfølgende behandle med en rustbeskytter som eksempelvis noget harpiksbaseret snask af en slags.

    Det er sådan jeg har forstået det.

    Jeg ved godt man kan bruge tin istedet for spartelmasse, men der er også ulemper ved at bruge tin.

    En af ulemperne er hvis man skulle gå hen og reparerer i et områder der har fået tin så bliver svejsninger lort. Det er også meget tungt. Men jeg tror grunden til at man stoppede med at bruge det (næsten stoppede med at bruge det) primært er af miljøhensyn da det bestod af 80% bly og 20% tin.

    Nogen mener så at det er den "eneste rigtige måde" at gøre det på, ligesom nogen også vil mene at Asbesttag er det eneste rigtige at bruge...


  • #29   4. okt 2013 i stedet for at lytte til alle de kloge hoveder så køb spartlen læs på brugsanvisningen på dåsen hvis der ikke står noget så rekvirere tekniske data blade og se hvad der står på den og så følg rådet derfra det er det rigtige at gøre MAN MÅ JO GÅ UD FRA AT FABRIKKEN DER LAVER DET VED BEDRE smiley
    og ja det er meget normalt at folk smøre spartelmasse uden grunder
    det er sikkert også dem der knepper uden gummi og så håber der ikke kommer rust i røret smiley


  • #30   4. okt 2013 Ruben U. Hver har været din kemilærer? Ja det er rigtigt at rust hedder jernoxid, men ilt/luft kan ikke få jern til at ruste. Vand derimod indeholder hydrogen som kan optage den afgivne elektron fra jern når det går i forbindelse med oxygenen. Så jo. vand og KUN vand foresager rust....

  • #31   4. okt 2013 Ingerslev du har helt galt fat i det... Slå op i din materialelærebog

  • #32   4. okt 2013 ingerslev der er jo vand i luften så jo det vil ruste uden at du hælder vand på hvor hurtig afhænger af hvor meget vand

  • #33   4. okt 2013 Så syre (som jo er et opløsningsmiddel) det opløser heller ikke jern?
    Oki.. Jamen så er jeg helt galt på den X-D
    En metalplade badet i sprit/spritdampe, vil også gå til med tiden...

    Anyway, vi er mange mennesker som har mange måder at gøre tingene på, og mange meninger om hvad der er mest korrekt.

    Og til jer som ikke er enig med os andre, og desuden også fra min side, respekter at der er forskellige erfaringer, og ideer omkring det her meget følsomme emne...


    - Til trådstarter
    Jeg vil i det heletaget anbefale dig at se om du ikke har en ven, som kan finde ud af at bruge karosseri-tin, så er du helt ude over de her problemer... smiley
    - Jeg kender en i Slagelse, som måske kunne være behjælpelig med det... smiley


  • #35   4. okt 2013 jeg plejer når der er svejset to plader sammen med punktsvejsning og jeg ikke bruger tin så plejer jeg at hælde rigeligt med grunder ned i revnen mellem de to plader så jeg er sikker på at det er fyldt godt op så undgår man at rusten kryber ind bag spartlen og får den til at slå fra/ruste bag fra

  • #36   4. okt 2013 Daniel K


    Grunderen får også jernet til at ruste. Har jeg hørt.


  • #37   4. okt 2013 Der står tydeligt på den dåse spartel på min hylde at den skal på rå metal, ikke på behandlet plade.

  • #38   6. okt 2013 Polyester spartel på rå plade kan trække fugt. spartlen slutter ikke tæt ved pladen, i disse mikroskopiske lufthuller kan der dannes kondens. En ORDENTLIG grunder reagere med pladen og slutter totalt tæt.

    Ved pladerep giver jeg oftes grunder og fylder, så kan man slibe i fylderen og herved opnå den bedste hæftning af spartlen.



  • #39   6. okt 2013 Søren G, en "ordentlig" grunder reagerer ikke med en dyt. Det eneste der reagerer med jernplade er varmeforzinkning. Så det er en røver, højst sandsynligt opfundet af dem der laver den grunder du bruger.

  • #40   6. okt 2013 Studsede også selv over mit ordvalg da jeg havde postet indlægget. Grunderen hæftet rigtig godt og forsegler den rå plade smiley

  • #41   6. okt 2013 Det står på bøtten at det skal påføres direkte uden grunder, og længere oppe er der en prof automaler gennem 19 år siger også at man spartler før man grunder...

    Hvorfor diskuterer vi stadig dette emne ?


  • #42   6. okt 2013 Ytrede blot min mening og erfaring, det er trods alt meningen med et forum.

  • #43   6. okt 2013 Så du mener du gør det mere rigtig end en prof maler der har arbejdet i faget siden du var 5 år gammel ? smiley

  • #44   6. okt 2013 Har jeg vist ikke påstået. Skrev bare hvordan jeg gjorde som mange andre før mig. trådstarter må selv sortere svarende og drage sin konklusion. Der er ingen grund til at du kører et personligt togt mod mig. Jeg lader den slutte her, hav en god aften smiley

  • #45   8. okt 2013 Vil det sige at man ikke behøver grunder ovenpå spartelmasse?

  • #46   8. okt 2013 lol

Kommentér på:
Grundmale før eller efter spartling?

Annonce