4.462 visninger
|
Oprettet:
Synsfri sammenkobling {{forumTopicSubject}}
Jeg har en trailer hvor der står synsfri sammenkobling på reg attesten , vil det sige jeg ikke skal syne den for af få plader på den ? Jeg synes ikke jeg kan finde mit svar på nettet nogen steder .
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 97
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 97
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 96
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Sådan er reglerne om synsfri sammenkobling, og sådan gør du.
Synsfri sammenkobling er en mulighed for at montere et træk (trækkrog) på en bil, hvis den er yngre end 8 år fra 1. registreringsdato. For at undgå at syne bilen ved montering af træk, kan du bruge reglerne om synsfri sammenkobling. Sådan gør du:
1. Du skal have monteret trækkrog hos et registreret værksted eller autoriseret forhandler, som har et CVR nummer. Værkstedet udfylder en blanket (erklæring om synsfri sammenkobling), hvor der attesteres under strafansvar, at trækket overholder producentens originale foreskrifter, og samtidig skriver værkstedet de korrekte tal for trækket på erklæringen.
2. Du skal medbringe erklæring om synsfri sammenkobling i underskrevet og stemplet stand til en synshal. Synsvirksomheden erklærer, at bilen nu har synsfri sammenkobling. Hos Quick Bilsyn koster dette 100 kr. Trækket er gyldigt fra det øjeblik, vi har erklæret, at sammenkoblingen er synsfri, da vi taster ændringen direkte i motorregistret. Det er altså ikke nødvendigt at omregistrere bilen, når du får monteret en synsfri sammenkobling, og det er heller ikke nødvendigt at syne bilen i forbindelse med monteringen.
Husk, at hvis bilen er ældre end 8 år, kan du ikke bruge reglerne om synsfri sammenkobling. Hvis du har monteret træk på en bil ældre end 8 år, skal du til registreringssyn hos en synshal, som i forbindelse med synet ændrer køretøjets data, så der er trækkrog på bilen.
Det er vigtigt, at du får monteret den synsfri sammenkobling hos et værksted, som er i stand til at erklære sammenkoblingen. Vi anbefaler, at du kontakter et værksted for at høre dem, om de er i stand til at erkære en synsfri sammenkobling. Får du derimod en til at gøre det som ikke kan erklære, eller du selv gør det, skal du have bilen synet for at få sammenkoblingen registreret. Husk, at hvis du selv står for at montere træk, er det vigtigt at sørge for, at trækket har de rigtige data, og at du har dokumentation for dette, typisk i form af en såkaldt ”type-plade”, som sidder på trækket, hvor der står data på trækket.
Synsfri sammenkobling