Tilmeldt:
15. jul 2007 Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 255
What to pick? Benzin eller diesel? {{forumTopicSubject}}
Halløjsa
Står og regner med at skulle have ny større bil, gerne i stationcar størrelse, pga hunde.
(Regner med i prisklasser fra 60.000 til 120.000kr)
Jeg køre ca 15 km på arbejde og tilbage hver dag, også kommer alle de små ture til familie, venner, handle, mv ca 5 km hver vej, hver gang. Ca en gang om ugen køre jeg en tur på 50 km hver vej, som hovedsageligt er på motorvej.
Hvis jeg vælger en benzin bil, så SKAL den være med turbo, da jeg mener at det er rarest når bilen er så tung og man skal køre på motorvej. Det giver et forbrug på 10-14 (plus lidt ekstra ved motorvej) km/l gætter jeg på (regner med at hvis det bliver en benziner, så en TFSI) til gengæld så er vægtafgiften billigere end diesel.
Hvis jeg vælger diesel, så er der stortset altid turbo, hvilket passer mig rigtigt godt. Diesel er kendt for at kunne køre super pænt på motorvejen, så gerne 20-25 km/l. I byen så nok omkring 10-15. Tilgengæld, så høre man meget om reparationer når de køre små ture, hvilket mange af mine ture vil være.
Derfor efterspørger jeg ekspert hjælp om, hvad der er bedst at vælge på baggrund af min kørselsadfærd.
Mvh Philip
jul 2004
Følgere: 121 Biler: 2 Emner: 102 Svar: 3.157
sep 2009
Følger: 27 Følgere: 57 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 936
apr 2004
Følger: 136 Følgere: 124 Biler: 20 Emner: 406 Svar: 6.941
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 120 Svar: 407
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.942
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 45 Biler: 11 Emner: 42 Svar: 581
aug 2009
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 10 Emner: 155 Svar: 1.667
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
En dieselbil bliver ikke ordentlig varm på så kort en tur, og hvis de skal være nogenlunde fornuftige i grøn ejerafgift, så skal man også gå efter en nyere model med partikelfilter, og så er de korte ture endnu værre.
Det der redder dit "regnskab" er de ugentlige ture på 2x50 km, så burde der være en chance for at der ikke kommer dyre reparationer.
Jeg har selv en diesel, og har 50 km hver vej på arbejde. Jeg kører dog ikke selv alle dage, men det er primært de lange ture hvor den bliver varm at jeg bruger min.
Jeg vælger sandsynligvis også diesel igen, da det er en meget behagelig måde at køre på, samt de kører langt på literen.
Men til 60-120.000 kr, ville jeg ikke forvente en diesel stationcar der kører 20 km/l på motorvejen. Dog ville jeg kigge efter en Skoda Fabia Combi 1.9 TDI 105 HK, eller en Altea XL 1.9 TDI 105 HK Stylance, de fås nede i det prisleje, med fornuftig plads, og fornuftig grøn ejerafgift. Det er smag og behag, men de kører godt, og langt på literen, og fås med partikelfilter.
Tilsvarende i benzin er lidt sværere, hvis det skal være med turbo, for det er først i de nyere modeller at du finder 1.2 TSI 105 HK eller 1.4 TSI 122/140 HK.
Min egen dieselbil har jeg haft i 3½ år, og den har kostet mig 5-6.000 kr i service samlet set over den periode, og cirka 63.000 km (2.000-3.000 kr for et service på autoriseret værksted alt inklusive).
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 317
aug 2009
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 10 Emner: 155 Svar: 1.667
What to pick? Benzin eller diesel?