{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

What to pick? Benzin eller diesel? {{forumTopicSubject}}

Halløjsa smiley

Står og regner med at skulle have ny større bil, gerne i stationcar størrelse, pga hunde.
(Regner med i prisklasser fra 60.000 til 120.000kr)

Jeg køre ca 15 km på arbejde og tilbage hver dag, også kommer alle de små ture til familie, venner, handle, mv ca 5 km hver vej, hver gang. Ca en gang om ugen køre jeg en tur på 50 km hver vej, som hovedsageligt er på motorvej.

Hvis jeg vælger en benzin bil, så SKAL den være med turbo, da jeg mener at det er rarest når bilen er så tung og man skal køre på motorvej. Det giver et forbrug på 10-14 (plus lidt ekstra ved motorvej) km/l gætter jeg på (regner med at hvis det bliver en benziner, så en TFSI) til gengæld så er vægtafgiften billigere end diesel.

Hvis jeg vælger diesel, så er der stortset altid turbo, hvilket passer mig rigtigt godt. Diesel er kendt for at kunne køre super pænt på motorvejen, så gerne 20-25 km/l. I byen så nok omkring 10-15. Tilgengæld, så høre man meget om reparationer når de køre små ture, hvilket mange af mine ture vil være.

Derfor efterspørger jeg ekspert hjælp om, hvad der er bedst at vælge på baggrund af min kørselsadfærd.

Mvh Philip


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  What to pick? Benzin eller diesel?
  • #1   18. nov 2013 Med et kørselsbehov på ca 10.000 km om året ville jeg nok anbefale dig at kigge efter en benziner!

  • #2   18. nov 2013 hvad er diesel?

  • #3   18. nov 2013 Jeg køre 18 km på job og så det samme hjem igen plus lidt små ture til tyskland osv et par gange om året,for mig kunne det sagtens betale sig og skifte til diesel jeg køre mellem 12-15000 om året. Spare både benzin og vægtafgift

  • #4   18. nov 2013 Jeg er vant til at have langt på arbejde, og for min bils skyld bliver der ikke trådt hårdt på speederen før den er godt varm, så først efter 30km ca. Har ca 80 km. Personligt ville jeg ikke eje en diesel hvisnjeg havde minimum 30 km hver vej.

  • #5   18. nov 2013 du skal vælge benzin når du ikke køre mere

  • #6   18. nov 2013 køre selv diesel nu. men vælger klart en benziner næste gang. min kørestil er meget mere til benzn.

  • #7   18. nov 2013 Jeg har gennem det sidste halvandet år haft to nyere Diesel biler. En Audi A6 2,7 V6 TDI og en Volvo V70 2,4 D5. Begge biler kørte rigtig godt, men jeg må indrømme at jeg er glad for at være tilbage ved Benzin.. Synes bare at det går bedre, mere lydløst, og mere pålidelig. Nu skriver du stationcar! Begge mine var stationcars, og skal lige hilse at sige at hvis det er den størrelse du går efter - Så koster det en arm i afgift årligt! Kort sagt, på baggrund af din kørsel, ville jeg vælge benzin smiley

  • #8   18. nov 2013 Som de andre siger, benzin.. Du kører slet ikke nok til at diesel er nødvendigt, de er mega dyre i vægtafgift og de når slet ikke at blive ordenligt varme på de små ture.. Og det fører jo så til slid, tilsodning osv..

  • #9   18. nov 2013 Umiddelbart ville jeg også vælge benzin til de små ture.
    En dieselbil bliver ikke ordentlig varm på så kort en tur, og hvis de skal være nogenlunde fornuftige i grøn ejerafgift, så skal man også gå efter en nyere model med partikelfilter, og så er de korte ture endnu værre.
    Det der redder dit "regnskab" er de ugentlige ture på 2x50 km, så burde der være en chance for at der ikke kommer dyre reparationer.

    Jeg har selv en diesel, og har 50 km hver vej på arbejde. Jeg kører dog ikke selv alle dage, men det er primært de lange ture hvor den bliver varm at jeg bruger min.
    Jeg vælger sandsynligvis også diesel igen, da det er en meget behagelig måde at køre på, samt de kører langt på literen.
    Men til 60-120.000 kr, ville jeg ikke forvente en diesel stationcar der kører 20 km/l på motorvejen. Dog ville jeg kigge efter en Skoda Fabia Combi 1.9 TDI 105 HK, eller en Altea XL 1.9 TDI 105 HK Stylance, de fås nede i det prisleje, med fornuftig plads, og fornuftig grøn ejerafgift. Det er smag og behag, men de kører godt, og langt på literen, og fås med partikelfilter.
    Tilsvarende i benzin er lidt sværere, hvis det skal være med turbo, for det er først i de nyere modeller at du finder 1.2 TSI 105 HK eller 1.4 TSI 122/140 HK.

    Min egen dieselbil har jeg haft i 3½ år, og den har kostet mig 5-6.000 kr i service samlet set over den periode, og cirka 63.000 km (2.000-3.000 kr for et service på autoriseret værksted alt inklusive).


  • #10   18. nov 2013 Benzin smiley

  • #11   18. nov 2013 Så er der vist ikke mere tvivl om hvad du skal vælge smiley

Kommentér på:
What to pick? Benzin eller diesel?

Annonce