{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækmyte punkteret
  • #1   23. nov 2013 På bil 1, den sølvgrå Hyundai, er som myten siger de bedste dæk foran og de dårligste bagunder.

    Og på bil 2, den blå Hyundai, monterer vi fire nye dæk.

    De har jo ikke prøvet med, de bedste dæk bagved, og de dårligste foran?
    Hvordan kan de så komme frem til, at de bedste skal sidde bag på? når de kun har prøvet med 4 helt nye dæk?


  • #2   23. nov 2013 tænkte det samme Damgaard.

    men kan sagtens se hvor de vil hen med testen.
    én ting er at man ikke bremser eller styrer særlig godt men mister du røven i en kurve så er du da først på skideren.
    men ja en utrolig dårlig test


  • #4   23. nov 2013 det kommer an på hvem du spørger.
    nogle vil have de bedste forrest og andre bagerst


  • #5   23. nov 2013 Jeg har altid lært at sætte de bedste dæk bag på, når det har med normale biler at gøre og foran på de helt små dåser.



  • #6   23. nov 2013 Nu kunne de også lade være med at have 2 blankslidte bagpå...

  • #8   23. nov 2013 Uhhh hold da op en nyhed;) det vidstebvi da godt i forvejen.

  • #9   23. nov 2013 Hvad kommer man (hvis man er en fornuftig billist) oftest til at bruge? Egenskaberne til at kunne dreje, eller køre stærkt i en kurve..



    Jeg vil stadigvæk altid ha bedste dæk foran. Jomindre jeg skal ha baghjulstræk en dag, gud forbyde.


  • #10   23. nov 2013 Anders C

    Helt enig smiley


  • #11   23. nov 2013 Anders C > Ja, gud forbyder man kan have det sjovt uden at bruge håndbremsen? smiley

  • #12   23. nov 2013 Jeg arbejdede hos euromaster på et tidspunkt, og der kom de bedste dæk altid bagerst. Så bagenden stod bedre fast og dermed mindskede risikoen for at bagenden skred ud.

  • #13   23. nov 2013 De bedste bagpå, sådan har det da altid været

    Anders C: hvis Gud skulle forbyde noget, skulle det da være fwd,skal aldrig have forhjulstræk i andet end når jeg til tider har en gammel vinterbil.


  • #14   23. nov 2013 Bedste dæk SKAL monteres foran, hvis man holder på en lille stigning i frostvejr , kan slidte dæk ikke sætte lige så godt igang som nye.
    Prøv evt. et lyskryds på en bakke "f.eks, Bellahøj i København" slidte dæk foran får bilen til at køre baglæns ved igangsætning ved grønt lys smiley


  • #15   23. nov 2013 Det har da altid været sådan at de nye dæk burde sidde bagerst.

    Erling-->
    Det er jo total ligegyldigt hvor godt bilen står fast. Kan du vælge, vil du uden tvivl hellere skride med forenden end med bagende.


  • #16   23. nov 2013 Nu prøver de jo også kun med forhjulsfløjt, det kunne være sjovt at se det samme med en snudetung baghjulstrækker smiley

  • #17   23. nov 2013 Sådan har det jo altid været.
    Men jeg sætter stadig de bedste foran, for jeg vil heller kunne bremse/sætte i gang end at kunne køre hurtigt i et sving.


  • #18   23. nov 2013 Sådan har det altid været.

  • #19   23. nov 2013 Men for en fører der forstår kontrastyring, er det da langt at foretrække at have greb på forenden. Tænk sig at miste al styring og mulighed for at bremse. Fy for fanden da...

  • #20   23. nov 2013 Havde altid de nyeste dæk foran på min bmwer, så længe der er spær på baghjulene så er det intet problem at styre bilen på en sneglat vej.

    Men har prøvet at en forhjulstrækker skred ud med bagenden i en rundkørsel, det er ikke en sjov fornemmelse når man ikke kan styre bagenden. Men det er heller ikke sjovt at understyre så sørg for at have godt med mønster på i vintertiden i begge ender smiley


  • #21   23. nov 2013 Dr. House-->
    Sådan er det jo bare ikke i den virkelige verden.
    Mister du grebet på forhjulene, vil bilen bare forsætte ligeud. Mister du grebet på baghjulene - f.eks ved aquaplaning, vil bagenden omgående prøve at komme forreste. Og det kan altså blive fatalt hvis der kommer modkørende trafik.


  • #22   23. nov 2013 Nu handler det jo ikke kun om at køre hurtigt i et sving, sort is osv selv en meget erfaren billist kan skride ud. Og skrider bagenden først ud så er den svær at hente igen, men vi kan hurtigt blive enige om at på en fwd dur det hellere ikke med blankslidte dæk. Så skal vi ikke bare blive enige om at det er vigtigt både at have gode dæk i for og i bag. Men på alt andet end micro biler sætter vi også de bedste i bag smiley

  • #23   23. nov 2013 Hvad vil du helst.

    1. kunne styre, bremse
    eller
    2. mindske en udskridning bag i?

    Hvad fanden skal du mindske en udskridning bag i for, hvis du ikke kan bremse eller styre? det gir ingen mening..

    de bedste foran......!


  • #24   23. nov 2013 Mht. sikkerhed, er det klart baghjulene der skal have de bedste dæk, men det er bare surt at holde på is hvor forhjulene ikke kan få fat pga. slid.

    Man må sige at på en baghjulstrukket bil er det en winwin situation smiley


  • #25   23. nov 2013 Bedste altid bagerst.

    Det får du også at vide på KTA hvis du kommer på avanceret køreteknik.


    Who cares
    Hvis du ikke kan styre eller bremse, så skal de dæk nok skiftes.


  • #26   23. nov 2013 Hvordan kan det være i ik sætter de bedste på bag på micro biler ? Personlig på egen bil sætter jeg de bedste forrest mest fordi man slider noget mere på vinterdækkene. Især for når det er fwd. Men der er altid masser af mønster på. Og i min verden kan det være lige meget om du har 4 eller 7 mm som baghjul.

  • #27   23. nov 2013 Hvis du har 2 dæk med 5mm og 2 nye - ville jeg til hver en tid sætte de nye foran om så det modsatte er bevist.

    Hvis du skrider ud bag i, skal dækne nok også have været skiftet!..

    Personligt vil jeg hellere kunne have en egenskab der hedder at kunne styre, bremse og sætte i gang end jeg vil mindske chancen for en udskridning bag i.

    Hvad er det vær med de bedste dæk bag på, hvis lille trunte på 5 år løber ud foran dig og du ikke kan bremse, eller styre uden om? hvor du med de bedste dæk foran ville have haft en chance?

    Hvis du skrider ud bag i, er det somregl selvforskyldt i form af for høj fart.


  • #28   23. nov 2013 Who cares, ja og hvad skal du med styring hvis bagenden skrider inden du er klar. Du fanger den ikke igen, så bliver trunten bare smasket af siden af bilen i stedrt for fronten

  • #29   23. nov 2013 Når vi nu snakker "dårlige" og "slidte" dæk. Er det så et år gamle dæk og en millimeter slidte? For så tror jeg ikke man kan måle det store..

    Det fremgår jo ikke i testen hvor dårlige dæk de bruger.
    Det er jo klart at er de 20 år gamle (stive dæk) og slidt helt ned til minimums grænsen, ja så det jo ikke smart.. Men hvem helvede kørere med så dårlige dæk plus et par helt nye monteret?


  • #30   23. nov 2013 Har da aldrig været en myte..
    Du har altid skulle have de bedste bag på, det siger da næsten ligesom sig selv.


  • #31   23. nov 2013 Så køre du ikke efter forholdende? så det selvforskyldt?

    Desuden hvilke dæk fjerner med vand/sne fra vejen?


  • #32   23. nov 2013 Alle 4 fjerne jo vand, klart de forreste fjerne mere. Men abs har ikke fuld funktion hvis dækkene er slidte, da det ligesom er dem der overføre bremse kraften til underlaget. Er dækkene i bag så, så ringe at abs ikk kan kontrollere en blokering/skridning vil bilen jo kunne komme til at rotere. Min mening er lige gode dæk i for og bag, man skal ikke spare på sin egen og andres sikkerhed !! smiley

  • #33   23. nov 2013 Når du nu er så klog mht ABS, kan du så ikke lige fortælle mig hvilke hjul der bremser mest?

  • #34   23. nov 2013 Jo forakslen, men prøv at høre dig selv hvis forakslen har bremsekraft og bagakslens hjul de skrider hvad sker der? Omvendt hvis forenden skrider men bagakslen bremser ?

  • #35   23. nov 2013 Hvis forenden har greb til at bremse, så bremser den for fyld skrue indtil dine baghjul begynder at slippe..

    men omvent, så vil du bremse langt dårligere hvis dine forhjul slipper først. Men du vil ikke skride ud, da du har din ABS


  • #36   23. nov 2013 Eller bremser dine forhjul fuld skrue mens din bagasksel er på vej op på siden af dig,

    Og du vil aller højest skride lige ud ved foraksels slip.

    Kan høre vi aldrig bliver enige om det, men mening er stadig lige gode dæk for som i bag men man må ikke gå ned på mønster på bagakslen. Gider ikke diskutere mere, fortsat god weekend til jer alle smiley


  • #37   23. nov 2013 Hvordan skulle dine baghjul komme op på siden af dig? du har ABS?

    Du kan ikke bremse mere end indtil et hjul slipper og så regulere den selv trykket så den bremser mest muligt unden slip.

    Derfor vil du have mest bremsekræft med de bedste dæk foran, da du bremser mest på dine forhjul..

    Men go weekend til dig også da smiley


  • #38   23. nov 2013 Det har ikke en skid med bremse evne at gøre hvor dine hjul skal sidde.

    Det har noget at gøre med når det først er galt og din bil begynder at skride, så har du langt flere muligheder for at redde den med de bedste dæk på baghjulene.

    Og vi ved jo alle at det sidste man gør når bilen udskrider er netop at bremse, specielt hvis man har dårlige bagdæk og gode foran, for så ryger du rundt med det samme.


  • #39   23. nov 2013 Dr House

    Anders N

    Det var sådan set kun for at provokere jeg sagde det med baghjulstræk smiley Jeg har intet imod baghjulstræk. God weekend :o)


  • #40   23. nov 2013 R.B

    Er din bil ved at skride ud, har du fejlvurderet situationen.


    Men bremse, skal vi jo alle sammen.


  • #41   23. nov 2013 Anders C

    Har overhovedet intet med sagen at gøre, det har intet med at bremse eller kommer i gang.
    Det har noget at gøre med bilens dynamiske selvoprettenhed, om du kan redde den eller ej.


  • #42   23. nov 2013 R. B

    Hvis du skrider, er det stadigvæk en fejlbedømmelse, altså hvis du kører fornuftigt så kommer du ikke til at skride ud.


  • #43   23. nov 2013 Så det du siger er at i sneen sker det aldrig , at en evt anden billist skrider ud, og du må undvige ?
    Eller er det også en fejlbedømmelse fra ens egen side ?


  • #44   23. nov 2013 R. B

    Jaja.


  • #45   23. nov 2013 nu kommer det ikke altid an på bremser, dæk og hvilken ende der har mest greb...

    Massen af bilen, som de osse skriver, får bilen til at skride ud når man slipper gassen. Det hedder "Lift off oversteer" og det er en af de hyppigeste årsager til at man mister kontrollen over bilen.

    Derfor skal de dæk med mest mønster bagpå. Det har min dækpusher osse altid sagt.


  • #46   23. nov 2013 Nu er artiklen fra JP, så forvent at den er skrevet til Hr. & Fr. Leverpostej. Ikke til racerkøreraspiranter. Som udgangspunkt tror jeg at de har ret, hvis man tager udgangspunkt i hvordan flertallet/gennemsnittet kører om vinteren.

    Personligt har jeg altid foretrukket at køre med de bedste dæk bagerst, men de fleste af mine biler har også været baghjulstrukne. Og jeg har nok kørt lidt mere friskt end de fleste JP læsere, som artiklen henvender sig til smiley


  • #48   25. nov 2013 Køre aldrig med mindre end 3mm mønster og dækne es max 5år gamle. har altid de bedste dæk på foran. Sku røven komme så den nemmere at rede. FWD = giv gas. RWD = slip gas. Evt koble ud. Ret simpelt.

  • #49   25. nov 2013 chris det har jo ikke noget med at kunne styre og bremse. Det der oftes sker er at du på et splitsekund slipper speederen og undviger. Og så kommer røven hvis ikke den har greb.

    Vi snakker jo ikke alm køre forhold... det er når det er ved at gå galt og man bare reagere. altså sikkerhedsmæssigt.


  • #51   25. nov 2013 nej for sadan... du skal jo ikke ha totalt nedslidte dæk på foran... . Du har vægten på forakslerne så den kan sagtens styre hvis dine dæk er i orden.

    Prøv nu, når det bliver glat om morgenen, at kaste rattet fra side til side imens du holder farten.
    Prøv så at igen hvor du kaster den til den ene side og når den så skal kastes til den anden side, så slipper du speederen. Vær lige forsigtig med det for det går hurtigt galt...!

    Forstil dig så en situation hvor du ikke kan nå at tænke men kun reagere....


  • #54   25. nov 2013 Sø probel, du må da være en verdensmand hvis du kan kontra styre dig ud af alt. Den kommer då hurtigt når den først kommer, og det tror jeg sku ikk du kan nå at reagere på når den først er smuttet.

    Og hvad er bedst: forenden skrider og gør at forenden køre ligeud, du køre enten i grøften, i et træ, bliver på vejen eller i højre sving kan du ramme modkørende.

    Hvis bagenden skrider kan man ramme alt, modkørende, træer, grøft osv og meget svær at lade blive på vejen uden at ramme noget. Her er der meget større chance for at flere går med i faldet


  • #55   25. nov 2013 Jeg gad så bare godt vide HVOR dårlige dæk de har på i den test.. Bare lidt slidt, eller totalt slidt.

  • #56   25. nov 2013 Ja det er jo hellere ikke helt lige meget, kunne være sjovt at prøve 3mm på for og 5mm i bag, 5mm i for og 3mm i bag og 4 helt nye smiley

  • #59   25. nov 2013 klap sig selv på skuldren kennet.
    ALT kan gå galt det bare mere naturligt for mig at styre en bagvogns udskridning end at snuden ikke vil ændre retning...
    men det jo godt vi har sådan nogle kloge folk som dig der jo ved alt om at køre bil...
    men du vel typen der køre dine dæk blanke og dæk er noget der bare skal være billigt.


  • #60   25. nov 2013 Hvor fanden for du den ide fra ? Det var sku da en mærkelig bemærkning. Men kan så sige at sådan er jeg ikke, og det er ikke mig der praler med at kan rette alt op. Så i denne situation må det jo være dig der er den "kloge". Jeg kan sagtens erkende at hvis min bagende skrider ud, uden jeg er klar på det. Når jeg nok ikke at redde den før det er for sent. Kan godt køre bil, men er ikke en verdensmand som dig. Og har klappet mig på skulderen smiley

  • #61   25. nov 2013 Mener at på vinterdæk skal der vist som minimum være 4mm. Dækne skal selvfølgelig være lovlige.

    Prøv at starte "pendulet" som jeg skrev tidligere. I finder hurtigt ud af at hvis man slipper speederen når "pendulet" er på vej tilbage så er det en selvforstærkende effekt og den er stort set umulig at fange.


  • #62   25. nov 2013 flot kennet rigtig flot kan du overkomme at klappe den anden skulder også?

    har jeg skrevet jeg ALTID kan redde den.? ikke mig bekendt
    har skrevet

    "Sku røven komme så den nemmere at rede. FWD = giv gas. RWD = slip gas. Evt koble ud. Ret simpelt"

    læg mærke til ordet NEMMERE
    det indikere ikke at den altid vil kunne reddes. men kun at det er den måde jeg reagere på røven sku komme.
    straks være hvis lortet ikke vil dreje...
    MANGE folk kobler ud eller bremser i deres FWD´ere hvis den sku skride ud. og det er først der man for alvor taber herredømmet (igen en god grund til kvinder ikke skal køre bil da der ikke findes "damedømme")


    og ja jeg Glæder mig meget til der kommer sne. så jeg kan lære vognen bedre at kende... så må vi se om de næsten nye michellin dæk med 1år på bagen...

    bob.
    Desværre er reglerne for dæk i danmark er super super dårlige.
    min. grænsen er 1.6mm. ligesom med sommer dæk.
    de fleste dæk er udstyret med indikatorer ved 1,6 og 3mm jeg skifter altid ved 3mm. med mindre der er som nu. hvor mine sommerdæk er 0.5-0.7mm fra 3mm mærkerne så der kommer nye på inden næste sæson.

    mener selv at der skulel strammes op og havde mindst 3mm mønster både sommer og vinter. max 6år gamle og ja så sidder HR og FRU danmark og piver fordi deres dæk næsten ikke er slidt efter 6 år fordi de kun køre 6-7000km årligt men det skal da ikke gå ud over os andre trafikanter... og syntes også kravende for dæk sku skrærpes mht. gummiblandning skal være tilpasset det lokale klima


  • #63   25. nov 2013 det var sjovt imorges på de små snoede landeveje. Der var sgu temligt glat nogle steder, specielt på sydvendte bakker.

  • #65   25. nov 2013 sø propel : ok læste bare et sted at den selvrensende effekt af lamellerne er nærmest ikke eksisterende hvis der er mindre end 4mm mønster.

  • #66   25. nov 2013 Det også rigtigt.. ligesom at sommerdæk har markant sværere ved at aflede vandet . Derfor køre jeg mine dæk ned til 3mm. Mærkerne som det maximale.

  • #67   26. nov 2013 Jeg ser sådan på det at med forhjulstræk, slides fordækkene mest - derfor sætter jeg de halvgamle, halvnedslidte dæk på foran - og de nye bagpå - på den måde slides dækkene ned, inden de bliver for gamle og stive og jeg har således altid rimelig nye dæk på overalt og kører evt. vinterdækkene foran helt ned om foråret - og så nye på bagpå om efteråret.
    Mht. biler med baghjulstræk er det nok mest en smagsag - det er ihvertfald tydeligt at testen i JP overhovedet ikke er fyldestgørende, udover at nye dæk altid er bedst, men JP lever jo også tildels af annoncekroner.
    At de bedste dæk skulle på foran er vist en meget gammel myte, som blev aflivet for mere end 25 år siden, så der er ikke meget nyt i det JP skriver.


  • #68   26. nov 2013 Lige præcis, på fwd når fordækkene er slidt tager man dem bagfra op foran og nye i bag.

  • #69   26. nov 2013 smiley man lærer noget nyt hver dag

    det er for pokker meget forskelligt hvad man fortrækker, og bilens vægt samt køreegenskaber, om den har tendens til at over eller understyre spiller den absolut største rolle, man kan ikke stille det så firkantet op.


  • #71   26. nov 2013 De behøver ikke være dårlige, men du kan have nogle nye dæk og nogle som har kørt 10.000km, skal de så smides ud smiley ?

  • #73   26. nov 2013 Nu kunne testerne jo have koblet ud i stedet for blot at slippe speederen. Når speederen slippet i en glat kurve, så forskydes vægten til forhjulene, så taber de lettere belastede baghjul grebet og skrider ud.
    Når man kører på sneglatte eller løst underlag, ved man godt, at man skal tage svingene forsigtigt, det kan man forudse. Men hvis man pludselig skal bremse, så er det godt med så meget greb på forhjulene fra nye dæk. De situationer kan man ikke forudse.
    Men i det hele taget skal man ikke køre dækkene længere ned end der er 3 mm slidbanemønster, uanset om det er vinter- eller sommerdæk. Når man køber nye dæk, så køb dem med bedst regnvejrsegenskaber.


  • #74   27. nov 2013 Om sommeren på tør vej er det ligemeget med mønsteret - derfor kører jeg gerne mine dæk ned til 1.6 - 2 mm, idet jeg ved at i regnvejr skal jeg passe ekstra på med ikke at køre for hurtigt og holde ekstra afstand til forankørende, når dækkene er ved at være helt nede, hvor de begynder at blive ulovlige.

  • #75   27. nov 2013 Ganske rigtig Erik L, da jeg i sin tid tog kørekort, lang tid før glatbaner var opfundet, var det en regel, var der begyndende udskridning, så kobbel ud, så undgår du for det meste en baghjulss udskridnig, hvis den kommer, kan man nemmere kontrastyre, en forhjuls udskridning er ikke så nemt at redde. Jeg har haft biler både med RWD og FWD, også med automatic, og ved med forhjulsudskridning, ryger du sgu i grøften, eller værrer. Så jeg kører altid med det bedste myndster foran, kig på rallykører, de skal have baghjuls udskridning, for at klare svingene, dog kontroleret. Sø-Propel, du har meget at lære...

  • #76   27. nov 2013 ej stop nu den sammenligning mellem kontrolleret forventet udskridninger og pludseligt opståede farlige situationer hvor man reagere for at undvige inden man når at tænke.

    Den eneste kontakt imellem dig og vejen er dit dæk og de fleste biler har ingen vægt bagi, derfor skal dækne bare være bedre bagpå for bedst muligt greb. Og så kan du være driftking lige så tosset du vil, du når ikke at se cool ud med armen ud af vinduet når det går galt.

    ja koble ud er helt klart det bedste, det har reddet min røv et par gange.


  • #77   27. nov 2013 Jeg synes måske også, at det er underligt at koble antiskred fra ved en test. I det mindste kunne man lave test også med det tilsluttet.
    Mindst halvdelen af nyere biler har ESC.
    NB! Jeg har kørt bil siden 1965, har kørt alt muligt med både forhjulstræk, baghjulstræk og 4x4. Har p.t. bil med FWD og ABS samt ESC og klassisk baghjulstræk uden elektroniske hjælpemidler. Det sidste kræver mere af bilisten, men er meget sjovere smiley


  • #78   27. nov 2013 jeg har altid de bedste dæk bag på, men kommer an på hvordan de 2 sidste dæk ser ud, for hvis jeg ikke syntes om dem, ja så bliver de skiftet og så har jeg 4 gode dæk på bilen smiley

    men nok også bare mig der kan lide at bruge mange penge på mine dæk og min bil smiley


  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 18
    #80   28. nov 2013 Alle ved da at de bedste skal bag på,,,,,,
    Med undtagelse af hvis du foretrækker dem foran.
    Og husk, der er stor forskel på, forhjulstræk/baghjulstræk, motor for/bag. varevogn/personvogn. og sikkert mange andre faktore smiley


  • #81   29. nov 2013 sjovt at se alle skriver de ville kunne styre og bremse, så de skal foran!, men nu er det jo sån, at en bil er styret af bagenden, ALTID DE BEDSTE BAG UNDER! sån har det altid været, det lære man også som dækmontør. der er satme mange ulykker der kunne ha været undgået hvis folk havde nogen ordenlig dæk på, men det er nok mere loven vi skal ha fat i, da 1,6mm intet bid har i vejen, man burde jo skifte allerede ved mindst 3mm.



  • #82   29. nov 2013 Ændre ikke på jeg vælger at køre med de bedste foran! jeg køre heller ikke med under 3-4mm på mine så det er nok hip som hap

    Har endnu ikke været udsat for min bagende skrider ud, heller ikke selvom jeg undviger et eller andet panik opstået what so ever.

    delvist korrekt at bilen er styret af bagenden.... Men vis du ikke har grip i dine hjul foran, hvordan vil du dreje, altså med mindre du bruger din håndbremse? ( svært på dem med håndbremse på forhjul ikke? )


  • #83   29. nov 2013 > who cares - har du endnu ikke hørt om ABS bremser, hvor man både kan styre og bremse? - her er det nemlig vigtigt at baghjulene bremser maksimalt uden at blokere, da der derved kommer mere tryk på forhjulene, så de både styrer og bremser bedre.

  • #84   29. nov 2013 Nej jeg har aldrig hørt om ABS??!?! omg......

    Tror du jeg er født i går? jeg ved udemærkert hvordan ABS fungere, Arbejder og hvilke hjul der har størst bremse evne ( Nej, det er ikke dine baghjul! )

    Og tror du skal have noget teori, for hvornår fanden er man begyndt at få vægt på forhjulene ved at bremse bagpå? Forklar gerne, da du ved noget som er helt imod den fysiske lov.

    Når du bremser foran, slynges kraften fra bilen fremad, derved mere vægt på dine forhjul..

    Hvad sker der når du bremser hårdt op, kastes du så bagud?


  • #85   29. nov 2013 Det var godt nok noget der deler vandene det her hva?

    Men når alle i rundtosser er færdige med at råbe i vil have det sjovt og nedslitte dæk bagpå så er testen jo lavet efter højest SIKKERHED. Og det eneste rigtige er og sætte de "gode/bedste" dæk foran.

    Hvorfor?
    1. I en opbremsning bremser du ca 80% på forhjulene.
    2. Uanset om du skrider ud med forenden eller bagenden så vil det første du overhovedet skal fortage dig være med dine forhjul. skrider du ud med bagenden drejer du kontra. skrider du ud med forenden retter du hjulene op.
    3. 8 ud af 10 ulykker hvor 2 biler køre sammen i glat føre ville kunne være undgået hvis en af dem havde kunne styre uden om.

    ALTID bedst foran hvis du vil køre sikkert. OGSÅ på baghjulstrukket.

    "NEEEEJ for så kan jeg jo ikke komme op i fart i min BMW.."

    Nej hvad er vigtigst?? Og komme op i fart eller kunne tage noget af farten?


  • #86   29. nov 2013 Bremsefordelingen hedder 60-40 og ikke 80-20

  • #87   29. nov 2013 Kennet h. Jeg retter mig. til "op i mod 80%"

    Jeg ved godt at på test ol hedder det 60/40 men det er jo ved stillestående, så den ligger nok mellem 60 og 80.


  • #88   30. nov 2013 NEJ!

    se nogle vodka video'er (stive russere på vejen) hvor folk kører på våde veje og begynder at aquaplane, se dem køre på isglatte veje som er helt lige. De kører galt fordi bagenden slipper!

    Det er uventet og man er over grænsen for hvad dækne kan håndtere og så skrider de ud og ruller rundt i grøften. smiley

    Det handler ikke altid om at bremse og styre men helt alm, dækkets evne til at "holde fast" i vejen.


Kommentér på:
Dækmyte punkteret

Annonce