5.591 visninger
|
Oprettet:
Kan man chiptune ikke turbo biler? {{forumTopicSubject}}
Jeg så en der havde oprettet son Ford Fiesta (2011 1,2 60 hk) og sådan en får jeg i dag. Dog med 1,4 maskinen med 96 hk. Men så ville jeg lige høre, om man virkelig kan chiptune sådan en lille knaldpotte, uden turbo?
Det man jo savner, i sådan lille motor, det er jo moment. Så hvis man kan chiptune, hvad sker der så ved momentet? Og kan bilen holde til det?
(og hvad koster det?)
aug 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.866
Ofte så hæver de omdrejningsgrænsen lidt, og få derved nogle flere hk med højere omdrejninger, hvilket ikke giver mere moment.
Så det er ikke noget jeg vil anbefale at gøre
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Hvis man vil hive flere hk ud af en motor uden trykladning, så skal man sætte sig for at det koster rigtig mange penge.. op til 1000kr pr. hk!!
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 1.074 Svar: 5.122
Ja du kan sagtens få den chippet, men du får nok omtrent det samme ud af at pille dine bagsæder og reservehjul ud.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Bare fordi man vil gøre den hurtigere betyder ikke at den er kedelig at køre i, hvad er det for noget vås, hvorfor findes der SÅ mange tunede Nissan GT-R, det er nærmest regel end untagelse at de er tunede..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
folk de tuner ellerter og bobbler og tager dem med til dhb.. Det handler ikke mindst om at man ønsker at sætte et personligt præg på bilen..
Jeg brugte da også halvdelen af min bils værdi på at tune den og optimere undervogn, bare for at komme 2-3 sekunder hurtigere rundt på Padborg park, men det er da dumt hvorfor købte jeg ikke bare en hurtigere bil fra starten ?? hvorfor købte du ikke en Cupra fra starten ??
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
Og så hopper de på her, og håber på mirakler.
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Vi snakker en Ford Fiesta med 96 hk. Der er da ikke nogen der skal fortælle mig at manden ikke kan betale sig fra forsikringen på eksempelvis en Punto JTD med 130hk.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.356
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jeg er sikker på at hvis man spurgte en Bugatti Veyron ejer hvad han mener om at tune en Leop TFSI så vil han have samme holdning, men alt er jo relativt, og tuning er heldigvis ikke forbeholdt bestemte biler.
en 10-15% effektforøgelse er faktisk mærkbart og ret fedt også i en fiesta
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Ehm hvorfor tog du så ikke en 1,0 100/ 125 hestes. De HAR et stort moment.
Og KAN chippes til mere... en 100 heste har jeg prøvekørt flere gange og så selv om det ikke er den på 125. Så er den også sjov. Og jeg var imponeret over den lille motor. Den gør det sgu godt.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ud fra kogebogen ved styringen (chippen) hvor meget benzin der skal blandes med den afmålte luft og præcis hvornår det hele kan skydes af.
Hvis du tuner for at få mere effekt i din motor så handler det om at få noget mere luft igennem motoren.
Da du ikke ender på din opsætning på motoren kommer der jo ikke umiddelbart mere luft igennem.
Man kan hvis knasterne tillader det måske finde noget effekt ved at tillade motoren at tage nogle flere Rpm.
Ellers er der kun tændings tidspunktet at vinde lidt effekt på og her er en mulighed for at indkøre motoren med oktan 99 istedet for 95. Det vil sikkert tillade lidt tidligere tænding som kunne give en lille smule HK. og NM.
Men generelt kan det ikke betale sig at mappe en velkørende motor om hvis du ikke ender på motorens udstyr i en retning hvor luftmængden forandres... Ex. andre knaster eller justering af knaster, luftfilter og rør på indsugningssiden, spjæld mm. manifolder og udstødning og selvfølgelig brændstof type.
Jeg vil også uden at kende motoren sige at det ikke kan BETALE sig at tune på den, ikke at man ikke kan. Det er sikkert muligt at lave over 500Hk hvis man ville ofre penge på det.
maj 2013
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 54
maj 2013
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 54
Kan man chiptune ikke turbo biler?