{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.591 visninger | Oprettet:

Claus L
Claus L
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 54

Kan man chiptune ikke turbo biler? {{forumTopicSubject}}

Jeg så en der havde oprettet son Ford Fiesta (2011 1,2 60 hk) og sådan en får jeg i dag. Dog med 1,4 maskinen med 96 hk. Men så ville jeg lige høre, om man virkelig kan chiptune sådan en lille knaldpotte, uden turbo?

Det man jo savner, i sådan lille motor, det er jo moment. Så hvis man kan chiptune, hvad sker der så ved momentet? Og kan bilen holde til det?

(og hvad koster det?)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man chiptune ikke turbo biler?
  • #1   16. jan 2014 Du kan godt chippe den ja, men det er meget meget lidt du får ud af det.
    Ofte så hæver de omdrejningsgrænsen lidt, og få derved nogle flere hk med højere omdrejninger, hvilket ikke giver mere moment.
    Så det er ikke noget jeg vil anbefale at gøre

• #2   16. jan 2014 Det er spild af penge...

Hvis man vil hive flere hk ud af en motor uden trykladning, så skal man sætte sig for at det koster rigtig mange penge.. op til 1000kr pr. hk!!

• #3   16. jan 2014 Det kan du godt ja, men det er næsten uden betydning. Du skal op i noget mere seriøst NA for at det har bare en lille betydning.. som f.eks en R32 eller lignende..

• #4   16. jan 2014 Det er da ikke smart at købe en bil, som man synes har får lidt kræfter allerede inden man får den.

• #5   16. jan 2014 Forstår ikke hvorfor folk bliver ved med at købe biler de synes er for kedelige at køre i.
    Ja du kan sagtens få den chippet, men du får nok omtrent det samme ud af at pille dine bagsæder og reservehjul ud.

• #6   16. jan 2014 Hvorfor skifter man bremser og undervogn på bilen, hvorfor ikke bare købe bilen med den rigtige undervogn fra start, eller hvad med fælge ??

Bare fordi man vil gøre den hurtigere betyder ikke at den er kedelig at køre i, hvad er det for noget vås, hvorfor findes der SÅ mange tunede Nissan GT-R, det er nærmest regel end untagelse at de er tunede..

• #7   16. jan 2014 Men nej chip kan ikke svare sig, man kan dog få programmerbar motorstyring og det er et must hvis man vil tune motoren..

• #8   16. jan 2014 Det kan ikke helt sammenlignes Mirza. En GT-R er bygget til det. Det er en Ford Fiesta 1.2 ikke, på nogen måde.. Man køber vel en GT-R fordi man vil have en voldsom bil, og tuner den fordi man så aldrig bliver tilfreds.. Den argumentation kan ikke helt bruges på en Ford Fiesta

• #9   16. jan 2014 Det kan da sammenlignes, tuning og styling er ikke objektiv, det er ikke forbehold nogle særlige biler..

folk de tuner ellerter og bobbler og tager dem med til dhb.. Det handler ikke mindst om at man ønsker at sætte et personligt præg på bilen..

Jeg brugte da også halvdelen af min bils værdi på at tune den og optimere undervogn, bare for at komme 2-3 sekunder hurtigere rundt på Padborg park, men det er da dumt hvorfor købte jeg ikke bare en hurtigere bil fra starten ?? hvorfor købte du ikke en Cupra fra starten ??

• #10   16. jan 2014 Grunden til at jeg ikke købte en Cupra, var faktisk meget simpel.. det kunne jeg ikke. Forsikringen ville ikke godtage en bil over 210 hk. Jeg fandt så senere ud af at det ikke var korrekt, efter at den var købt. Men det er sådan set fint nok, jeg er ikke fan af sæderne i en Cupra og det faktum at den ikke har sædevarme, hvilket er herligt! smiley

• #11   16. jan 2014 Sådan er det nok også for dem som køber en Ford Fiesta.. de har ikke råd til at betale forsikring på en hurtigere bil..

• #12   16. jan 2014 Nej men en TFSI er trosalt en TFSI, bygget til fart og kan meget nemt tunes.. En 1.2 er jo en øko bil. Og det er jo fint for dem der ejer sådan en, men hurtig bliver den jo aldrig.

• #13   16. jan 2014 Essensen i det er at folk konstant køber biler som er et dårligt udgangspunkt med henblik på tuning.
    Og så hopper de på her, og håber på mirakler.

• #14   16. jan 2014 Har man ikke råd til at betale en dyrere forsikring, hvordan vil man så finde råd til at betale for tuningen ??

• #15   16. jan 2014 Jeg vil holde med Lasse O i det her. Det er tåbeligt at købe en bil man på forhånd ikke er tilfreds med ydelsen i. Der er jo ikke nogen der snakker 250hk her.

Vi snakker en Ford Fiesta med 96 hk. Der er da ikke nogen der skal fortælle mig at manden ikke kan betale sig fra forsikringen på eksempelvis en Punto JTD med 130hk.

• #16   16. jan 2014 Det eneste du kan gøre er at fyre K&N på og chippe, det vil måske få dig op på 100 heste.. Det kan ikke betale sig.

• #17   16. jan 2014 "Nej men en TFSI er trosalt en TFSI, bygget til fart og kan meget nemt tunes.. En 1.2 er jo en øko bil. Og det er jo fint for dem der ejer sådan en, men hurtig bliver den jo aldrig."

jeg er sikker på at hvis man spurgte en Bugatti Veyron ejer hvad han mener om at tune en Leop TFSI så vil han have samme holdning, men alt er jo relativt, og tuning er heldigvis ikke forbeholdt bestemte biler.

en 10-15% effektforøgelse er faktisk mærkbart og ret fedt også i en fiesta smiley Giv den gas !

• #18   16. jan 2014 Det man jo savner, i sådan lille motor, det er jo moment. Så hvis man kan chiptune, hvad sker der så ved momentet? Og kan bilen holde til det?

Ehm hvorfor tog du så ikke en 1,0 100/ 125 hestes. De HAR et stort moment.
    Og KAN chippes til mere... en 100 heste har jeg prøvekørt flere gange og så selv om det ikke er den på 125. Så er den også sjov. Og jeg var imponeret over den lille motor. Den gør det sgu godt.

• #19   16. jan 2014 At chip tune er det samme som en indkøring eller mappe hvor man ender tænding og benzin i nogle tabeller, du kan kalde det motorens kogebog om du vil.
    Ud fra kogebogen ved styringen (chippen) hvor meget benzin der skal blandes med den afmålte luft og præcis hvornår det hele kan skydes af.

Hvis du tuner for at få mere effekt i din motor så handler det om at få noget mere luft igennem motoren.
    Da du ikke ender på din opsætning på motoren kommer der jo ikke umiddelbart mere luft igennem.
    Man kan hvis knasterne tillader det måske finde noget effekt ved at tillade motoren at tage nogle flere Rpm.
    Ellers er der kun tændings tidspunktet at vinde lidt effekt på og her er en mulighed for at indkøre motoren med oktan 99 istedet for 95. Det vil sikkert tillade lidt tidligere tænding som kunne give en lille smule HK. og NM.

Men generelt kan det ikke betale sig at mappe en velkørende motor om hvis du ikke ender på motorens udstyr i en retning hvor luftmængden forandres... Ex. andre knaster eller justering af knaster, luftfilter og rør på indsugningssiden, spjæld mm. manifolder og udstødning og selvfølgelig brændstof type.

Jeg vil også uden at kende motoren sige at det ikke kan BETALE sig at tune på den, ikke at man ikke kan. Det er sikkert muligt at lave over 500Hk hvis man ville ofre penge på det.

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    maj 2013

#20   16. jan 2014 Jeg ville bare høre hvordan "landet lå", med sådanne chip tuning, "nu til dags" Jeg er SUPER tilfreds, med vores lille ny Fiesta. En virkelig køreglad lille bil. Jeg ville sikker ikke tune den, selvom man kunne. Jeg var bare nysgerrig smiley

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    maj 2013

#21   16. jan 2014 Og tak til alle input!

Kommentér på:
Kan man chiptune ikke turbo biler?

Annonce