{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.357 visninger | Oprettet:

Samer S
Samer S
Tilmeldt:
18. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

myter om motorolie {{forumTopicSubject}}

Myter om motorolie - SAE tal
"En 10w-40 er tykkere end en 5w-40".
"Den skal have en 5w-30 men du må hellere tage en 5w-40 for en sikkerheds skyld".
"desto højere numre desto bedre"
Forkert, forkert og forkert!
De 2 tal er helt forskellige index. Der kunne lige så godt have stået minus 25°C-OK personbil
for det er forskellige størrelser der ikke kan sammenlignes. Begge tal er forskellige typer indeks
som udtrykker forskellige karakteristika og som bliver målt på forskellig måde.
SAE, det Amerikanske "Society of Automotive Engineers" er ansvarlig for disse indeks skalaer
som har rod i en snart 100 år gammel ide. Giv bilisterne en nemt genkendelig måde at vælge
motorolie på. Oprindelig var der kun 1 tal som var udtryk for at olien var ok ved drifts temperatur.
Senere lavede man andre tests for at tale om koldstarts egenskaber om vinteren, og så kom der
et ekstra tal til som var efterfulgt af "w" for winter. Man ønskede ikke at forvirre forbrugerne så
man holdt fast i det første indeks og brugte så næsten tilsvarende tal i det nye indeks. Det var
en dårlig ide og skalaerne har sidenhen været bredt misforstået. Til trods for at test metoder
jævnligt bliver ændret har man valgt at holde fast i de meget arbitrære indeks tal i stedet for at
gøre dem mere forståelige. Så vi må grave lidt dybere for bedre at forstå de to størrelser.
Alt olie er tykkere når det er koldt end når det er varmt. Det er essentielt at motorolie er flydende
nok ved koldstart, til at kunne pumpes rundt i motoren uden at motoren bliver beskadiget ved
ikke at have smøring. Når motoren så bliver varm og opnår drifts temperatur, bliver olien tyndere
og smøreevnen sænkes. Med additiver kan fortyndingen sænkes lidt så olien stadig er relativt
og tilstrækkeligt tyktflydende når den bliver opvarmet.
Jeg vil gentage mig selv her for forståelsens skyld når vi gennemgår de to indeks tal:
Tal 1
Det første tal er udtryk for hvilken temperatur olien stadig holder sig tilpas flydende til at kunne
pumpes rundt i motoren ved koldstart, uden at motoren bliver beskadiget ved ikke at have
smøring. Feks er en 10w testet til at være flydende ved -25°C.
Tal 2
Det andet tal feks 40 er udtryk for at olien stadig er tilpas tyktflydende ved 100°C, altså omkring
den normale arbejds temperatur for en personbils motor, til at olien kan lægge en film mellem
metaldelene og sikre ordentlig smøring. Index 30 er rigeligt tyktflydende for de fleste biler men
hold dig til fabrikantens foreskrift.
Så ja, en 10w-30 er tyndere end en 10w-40 ved arbejdstemperatur men de er lige tyktflydende
ved koldstart. Desto højere tal 2 er, desto tykkere er oliefilmen ved driftstemperatur og det kan
reducere slid, men en tyk olie øger også modstand og dermed brændstof forbrug og samtidig
sænkes motor ydelsen i HK. Har fabrikanten anbefalet en 5w-30 til en bil er det ikke en god ide
at bruge en 5w-40 for så spilder du blot unødige resourcer. Lad være med at gøre det "for en
sikkerheds skyld".
Ligeledes sparer du ikke brændstof ved at hælde en 0w-30 på i stedet for en 5w-30, for den har
du kun brug for hvis du vil kunne starte bilen midt i januar i det nordligste Norge. Ved drifts
temperatur er de to olier lige tykke.
Der er mange andre myter omkring olie men det kommer vi ind på en anden gang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  myter om motorolie
  • #1   18. feb 2014 God info, og man må da håbe det kan hjælpe folk lidt på vej.

  • #2   18. feb 2014 Jeg vil nu ikke kalde det myter, det er information som har været kendt og tilgængelig i mange årtier..

    Men der vil altid være dem som ikke gider sætte sig ind i tingene.


  • #3   18. feb 2014 Den almindelige holdnimg er ellers at så længe det er castrol er det godt. Helst en 10w-60.

  • #4   18. feb 2014 Søren
    Det er vidst kun på Tunede biler.


  • #5   18. feb 2014 Er det ikke old news?

    Du har nu vist at du kan finde ud af at kopierer en tekst. Så mangler du bare at kunne formaterer den så den er til at læse!


  • #6   18. feb 2014 Min passat tdi siger fabrikken skal køre på 5w-30.. men jeg køre på 15w-40 castrol, det brokker den sig da ikke over smiley

  • #7   18. feb 2014 Min gamle BMW skal have 5W40 om vinteren og 15W40 om sommeren smiley

    Du er meget tæt på en god guide, dog skal man være obs på om det er SAE olie, eller en anden standard for der er nemlig også forskel.

    Men jeg kan bekræfte at det bestemt ikke er ligemeget, eller bedre at hælde et "højere tal" på.

    Grunden til det (dem der gider læse op kan kigge i Maschinenelemente fra Decker af Karlheinz Kabus, afsnittet omkring Reibung und Schmierstoffe).

    En ting er at varmen har noget at sige, samt hvor meget tryk der skal til for at olien løber igennem motoren alt efter hvordan motorens oliekanaler er konstrueret.
    Noget helt andet er at olietype bestemmes ud fra mange andre elementer. Eksempelvis hvilken legering af stål der kører mod hvilken legering af stål .. Det har også utroligt meget at gøre med tolerencerne i glidelejer på krumtap og stempleben / hovedlejer, og slutteligt har det også rigtig meget at gøre med hvordan olien bliver behandlet i motoren, er der alene aksialt eller radialt tryk eller er der begge dele, eksempelvis vil en motor med mekaniske ventilløftere eksempelvis stødstænger eller andet, ja så vil olien blive "slået" i stykker og dermed miste smøreevnen ret hurtigt.

    Nimtofte--/ jeg garanterer dig at hvis vi åbner din motor og en der har kørt med den olie den skal, så kan du se rigtig meget forskel !


  • Samer S
    Samer S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #8   18. feb 2014 Det er nemlig logik for burhøns for nogen, men ikke alle. det er tydligt at ikke alle er enige eller har forstået pointen. Det er nemlig ligemeget om olien heder Castrol eller Agip eller mannol. det vigtigste er at vide hvad der er i den olie. og om den nu passer med hvad fabrikanten siger. Jeg er enige med at man kan hælde 20w-50 hvis det er det man ønsker. Men hvor langt tid holder den motor? og bliver den nu smurt som den skal. selve olie viskotet er lige meget om den er 0,5,10,20w-30,40 her i DK, og Europa generalt. da vi ikke har en så lav eller høj temp. at det gøre noget. Så det der er vigtigt hvilken additiver er i olien, og ikke om olien hedder shell og er 0w-30 eller 20w-50

  • #9   20. feb 2014 Ruben, der er ikke nogen 'SAE olie' som sådan. Der er olier der er testet af mange forskellige organisationer og dermed bærer disse organisationers navne og præstations koder/indeks. Det drejer sig bla. om API men også GM, VW, BMW for nu at nævne nogle få. Det er en helt anden artikel, dette drejer sig udelukkende om viskositet af olie.

  • #10   20. feb 2014 Lige SAE er jo en standard ligesom DIN og ISO. Har ikke noget med de enkelte bilmærker at gøre, det har noget at gøre med hvilke standarder de overholder, og det kan være omkring indhold af additiver, temperatur og viskositetstolerencer m.m.

    Selve tolerencen hedder SAE J300 og er frit tilgængeligt på nettet. Det er faktisk SAE der "opfandt" betegnelserne på motorolie eks. "15W40"

    Er en motorolie ikke mærket med SAE er det fordi den overholder en anden tolerence. Og det kan og vil være fint hvis det er det bilfabrikanten foreskriver.

    Men har man en bil hvor der står i instruktionsbogen at den eksempelvis skal have motorolie SAE10W40 ja så bør man gå efter en motorolie der er mærket med SAE.

    Nyere biler især kan overholde alle mulige andre standarder, mange af dem lavet af olieselskaberne selv.


  • #11   20. feb 2014 Da jeg købte olie til min Vectra C købte jeg 5liter GM Dexos 5W30 til 250kr.
    Så står man og tænker på om det olie man står og hælder på bilen enlig er noget billig skrammel når det som Castrol anbefalder man skal hælder på koster over 500kr.

    Hvad er forskellen.


  • #12   20. feb 2014 Mantra driver.. forskellen er at castrol er dygtigt markedsført. Det er ikke en skid bedre en alle andre anerkendte mærker.

  • #13   20. feb 2014 lige som Appel og Coca cola, okay jeg forstå, Jeg forsætter med at hælde GM olie på.

  • #14   21. feb 2014 Ruben, har du nogen sinde set en motor olie der ikke har en SAE viskositet rating? Jeg har ikke.

  • #15   21. feb 2014 Manta driver, motorolie skal slet ikke være så dyrt. I detail handlen kan du sagtens finde en rigtig god olie til 50 kr per liter. Hvis ikke fu har en top moderne turbo diesel motor med dpf bør du ikke betale mere.

  • #16   21. feb 2014 Allan: Ja det har jeg for en del år siden, det var noget rigtig sjask hvor jeg desværre nåede at købe en 20 liters dunk.. kan ikke huske mærket, det var lavet så det lignede texaco logoet men så alligevel ikke.

    Men ellers indrømmer jeg at der er langt imellem smiley Men der kan være mange andre ting der står i bogen, eksempelvis at det skal være dexron gear olie på en automatgearkasse eller andet.

    Jeg står stadig fast ved at man bør holde sig til det der står i bilens manual hvis man har sådan en.

    Omkring god motorolie, købte jeg selv noget GULF 15W40 i Føtex i sommers, der havde de 4 liter til 99.- kr, og det har jeg ikke kunnet klage over på min gamle bimse smiley


  • #17   21. feb 2014 Bilfabrikanten vælger ikke nødvendigvis den olie der er bedst for din motor.
    De vælger olie der for det første ikke ødelægger katten og der efter den tyndeste olie for benzin økonomi.
    En ny motor skal nok holde garantien ud på den anbefalede olietybe, der efter vil de skide den et stykke.

    Tunet motor er en helt anden historie


  • #18   21. feb 2014 1342 f.

    Du har ret i at hensynet til Cat og brændstoføkonomi er stort. Men at sige de er ligeglade med holdbarhed så længe kværnen holder garantien ud er forkert. Ingen fabrikanter kan overleve hvis kunderne oplever motorhaveri for hver 100-150.000 km.

    I øvrigt er man i Europa rimeligt konventionelle med hensyn til viscositet. De fleste Ford maskiner såvel som de fleste asiatiske motorer der kører på 5w-30 i Europa. Skal køre på 5w-20 eller 0w-20 i Nordamerika og Asien.

    Årsagen er kortere olieskift intervaller, så olien når ikke at tynde så meget op. De længere intervaller i Europa gør så at man hæver viscositeten en tand. Men motoren er stadig testet til 5w-20 eller 0w-20



  • #19   21. feb 2014 1342- tro mig der ligger metervis af regnestykker til baggrund for valg af olie i en motor og det er før vi overhovedet taler katalysator hensyn.

  • #20   25. feb 2014 Søren, det er noget vås! Jeg bor i Malaysia og har boet i Kina, Singapore og Indonesien. Der bruges ikke 5w-20 og det ville også være en elendig ide med de høje ambiente temperaturer. Faktisk kunne sydøstasien bruge single istedet for multigrade for der skal slet ikke bruges hverken 0, 5 eller 10w for koldstarter i den tropiske hede. Ved driftstemp skal der bruges min 30 eller 40 men med stigende fokus på bensinøkonomi også i Asien bliver 40 mere almindeligt. Forøvrigt kører bla BMW, MB og Volvo med relativt lange intervaller også i Asien.

Kommentér på:
myter om motorolie

Annonce