12.327 visninger
|
Oprettet:
Problemer med taktkæder. Faktisk ret trist {{forumTopicSubject}}
Når man tænker på hvor mange biler opel og BMW har lavet gennem tiden er det trist at de laver sådan en brøler når de var klogere før i tiden !
http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6496601/nye-bilers-kaedeproblemer-kan-koste-kassen?ref=eblistermest
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 164 Svar: 1.932
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 1.020
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.433
opel har deres fejl med bla. insignia: Deres gearkasser og de ruster i røven
Vw: deres DSG, Svinghjul på nogle modeller, dyser osv osv
BMW: bla deres kæder.
Synes faktisk tyske biler har flere fejl end franske, selvom folk stadig har den ide at tysk er godt fordi det måske var godt ENGANG
nov 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 121
jul 2007
Jeg mener man skal følge lidt med i hvordan tingene ændrer sig før man kan udtale sig.
Synes bare at køber du en bil til 75-90.000, ved man der er sparet på alt få at få lavet så billig en bil ! Men giver jeg 3-500.000 forventer jeg der er styr på de ting, Af de grunde vil jeg aldrig købe en audi- BMW, vw og den slags biler. Synes man hører om mange dyre fejl ved dem
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
INGEN absolut INGEN taktkæder holder evigt, og det har de aldrig gjort..
Eksemplene i artiklen mangler vel meget væsentlige ting, så som hvor mange km har bilen kørt, er alle service overholdt, osv osv..
Man kan jo ikke stille op og sige det går i stykker, uden og komme med en masse facts data omkring de forskelligt biler..
Og i min verden kan jeg ikke lige se hvorfor det skulle være dyre at skifte en taktkæde kontra en tandrem??
Men mindre man har konstrueret motoren fuldstændig åndsvagt..
jul 2007
maj 2007
feb 2007
Men igen er det en enkelt enlig svale?
Eller er det et generelt problem omkring 100000 km..
Man kan jo aldrig dække sig ind på fabrikations fejl, og det er jo nemt og lave en historie ud af.
Som med Fords turbo problem i Focus, her var også noget i mine øjne var et opdigtet problem.
Da turboen alt efter belastning og ejerens brug(misbrug) af bilen jo ikke nødvendigtvis holder længe, plus at servicen f.eks. med udskiftning af filter i banjo bolt ikke var gjort..
jul 2007
feb 2007
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 1.241
jan 2003
Følger: 30 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 512
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Men der kæmpe forskel på om det er skift af kødben på 500kr. eller skift af kæde +10.000kr.
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 1.241
feb 2007
Muligheden for at kæden har smadret noget i blokken er selvfølgelig en mulighed, men det kan man jo kun gisne om.
Men var det sket med en tandrem, på motorvejen som det lyder til med skodaen, og ventilerne var knækket og faldt ned oven på et stempel.
Tja så var det vidst lige gyldigt om den var med rem eller kæde.
Hvilket jo så igen vender tilbage til journalisten lyst til og lave en storm i et glas vand, omkring taktkæder.
Opel havde jo de samme kæmpe problemer med ecotec motorerne, da man valgte og lave en strammerulle i plastik, som så eksploderede omkring 60.000 km..
jul 2007
Før i tiden var kæderne kortere og kraftigere, i dag er de længere og tyndere, dvs når den bliver udvider den sig mere end dem de brugte før i tiden
okt 2010
jul 2007
jul 2007
Før i tiden sagde man at en opel ruster helt vildt men deres motorer kører bare, i dag er det stort set omvendt.
Seat: Har lavet en del velkørende biler gennem tiden, men når de har lavet så mange biler, der er så mange mennesker omkring produktionen af dem osv. hvordan kan man så glemme et drænhul i vangerne ?
Vil bare mene at havde jeg lavet den slags i mange år havde jeg husket den slags og vil mene at den slags skal tjekkes efter inden bilen bliver sat i produktion
feb 2007
Men hvad er standard længden på en knastkæde, hvis du/i altså ved det
Det jeg vil frem til er, at idag så snart der er noget der kan laves en historie på og sælges aviser, så skal den pustes op til en sensation.
Som om det noget der aldrig er sket før.
F.eks. kunne det jo være sjovt og vide hvor mange af den type motorer, som havariet er sket for?
Indtil videre er der kun en motor i artikelen, hvilket i mine øjne ikke er mange.
Det med opels motorer er jo bare for at vise, de kom ud med samme skifte interval som de gamle pre-ecotec motorer, nemlig 100.000 km.
Det blev jo så gentagende gange lavet om, for at ende på 60.000 km.
Ydermere så blev stammerhjul og krumtaps hjulet ændret/skiftet til en anden type.
Så mon ikke der sker noget ligende i den her sag, vw's første 2,0 tdi blev topstykkerne og dyserne jo også ændre til en anden type.
Alt andet er jo kun dårligt for forretningen.
Ydermere så kunne IT fyren i artikelen måske også have sparet lidt kr.
Hvis han stoppede og køre da det begyndte og lyde som en diesel, og ikke køre hen til nærmeste værksted.
jul 2007
feb 2007
Men selvfølgelig vil den blive slidt i ledene med tiden, men nu nævner artikelen faktisk intet om at det rent faktisk er kæderne som springer direkte.
Der er mere nævnt ting som strammer ruller (hydrauliske) og lede skinner som bliver hårdre.
Hvilket igen vender tilbage til at journalisten har lavet noget halv dårligt arbejde, man kan jo ikke komme og pege fingre, når man ikke ved hvad det rent faktisk er man peger fingre af.
For at den artikel ville kunne betyde noget i min verden, skulle der kunne presentere en liste over hvor mange motorer det drejer sig om, som rent faktisk er havareret.
Med data over hvorfor de er havareret, data omkring kædernes belastning og brudstyrke.
jul 2007
Jeg vil nu stadig mene det er en kæde der er sparet for meget på.
Hvad sker der med 2 kædeled der bliver slidt ? De bliver lidt længere, lidt gange mange li med at den bliver meget for lang, det er logisk. Lang nok til at kædestrammerne ikke kan stramme kæden op mere og så har vi balladen.
Jeg vil mene at jo længe kæden skal være jo kraftigere skal den være
feb 2007
Der jo nogen faktorer som spiller ind, f.eks. vil et kædeled jo kun blive slidt hvis det skal bevæge sig, f.eks. rundt om tandhjulet til krumtap/knast.
Jo længere kæden er, jo flere led er der jo og sprede bevægelsen ud over, og de vil derfor ikke skulle bevæge sig så tit som en kort kæde.
Men du har helt ret, hvis man har dimensioneret kæden med en for lille bære evne så den træder igennem sin olie film, og slider ruller/aksler ja så holder den ikke længe, jeg vil bare mene at med alle de følere på knast og krumtap ville bilen give fejl længe før det bliver kriminelt.
Men igen en historie uden noget fakta i, så kan man kun gætte, og i min verden er det en storm i et glas vand.
Historien omkring f.eks. fords 1,6 TD, gik jo også i sig selv igen, hvem kan brokke sig over en bil man har købt som har gået 175000 km, hvor turboen står af.
Der kan jo være 100 forskellige årsager til det.
maj 2007
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
Så lav dog et rem service ved 150.000km og gør det servicevenligt i stedet så det ikke koster boksen at få lavet!
okt 2010
Kan kun give ham x ret i at en tandrem der er service venlig ville være praktisk
Så selv på en ældre Twingo i weekenden og dens remstrammer til kilremmen var dumt pladseret den sku løsnes for at skifte den pga dens pladsering der var dum pgndet var ellers en stødstangsmotor som giver mere plads til andre remme og er en god, stabil men primitiv opbygning
feb 2007
Men igen problemet vedr. it mandens skoda, er der jo stadig ikke nogen fyldest gørende forklaring på, hvorfor er det sket, hvorfor blev det så dyrt og er det en potentiel fejl på alle 1,8 t motorer af den type?
Når man så kigger på udviklingen af bilmotorer de sidste ja, bare 10 år, ser man flere og flere dumme konstruktioner.
Dyserne kan man sige er måske fordi man er gået over til CR, hvor man ikke rigtigt har styr på hvad sker med materialerne når trykkene bliver så høje (slibende egenskaber, kavitation osv.), konventionele dyser har man jo årtiers erfaring med.
Svinghjul igen har man ville videre udvikle, forholdsvis simpel ting, for at give forbrugeren mere komfort, fordi alle hader en diesel pga dens hårdre gang, og det har man så dæmpet med DMS, desværre er konstruktionen meget dumt lavet, med plastik tandhjul som kun er smurt med fedt, det kunne man lave meget smartere ved at indbygge DMS i motoren, og lave selve dæmper funktionen tryksmurt.
Gearkasser, hvis man tager DSG, her har man igen udviklet noget som skal være det nyeste nye, men måske man i stedet for at være smart og først med alting, have ventet og testet noget mere, under ekstreme forhold.
Det jo alt i alt noget som kan spores tilbage til folkene som designer tingene, og desværre er de til tider ret stolte, og ikke vil ændre DERES ide, fordi den er det bedste.
Omvendt kunne noget også tale for man enten designer noget lige til grænsen, eller at der er tale om store udsving i produktions kvaliteten.
jul 2007
jul 2010
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 110
Grunden til at kæder bliver lavet tynder er pga, friktion og vægt.
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 45 Svar: 521
Ingen biler er fejlfrie. Og alle mærker har deres "lille" problem.
feb 2007
Tråden er vel mere en diskution omkring at, man vel vil mene at udviklingen, rent faktisk også er udvikling, og ikke som for 30 år siden hvor man lavede motorer, gearkasser og koblinger i et væk.
Problemer med taktkæder. Faktisk ret trist