{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer med taktkæder. Faktisk ret trist
  • #2   23. feb 2014 undre det nogle det er en tysker der har problemer?

• #3   23. feb 2014 peugeot skal man osse holle sig fra vis det er 1,6 hdi det er noget lort

• #5   23. feb 2014 Rasmus C: så alle Peugeot er noget lort pga 1.6 hdi ?

opel har deres fejl med bla. insignia: Deres gearkasser og de ruster i røven
    Vw: deres DSG, Svinghjul på nogle modeller, dyser osv osv
    BMW: bla deres kæder.

Synes faktisk tyske biler har flere fejl end franske, selvom folk stadig har den ide at tysk er godt fordi det måske var godt ENGANG

• Frank B
    Frank B Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 121
    #6   23. feb 2014 Sku vi lige nævne hvilke bilmærker der ikke har problemer. Nå for søren så blev der stille....... Alle bilmærker har problemer med et eller andet. Der findes ikke noget i denne verden der ikke kan gå i stykker.

• #7   23. feb 2014 Det er rigtigt. Nogle har bare en tendens til at tænke: Det er tysk og holder til alt og er fejlfrit, er det fransk er det istykker fra starten af.

Jeg mener man skal følge lidt med i hvordan tingene ændrer sig før man kan udtale sig.

Synes bare at køber du en bil til 75-90.000, ved man der er sparet på alt få at få lavet så billig en bil ! Men giver jeg 3-500.000 forventer jeg der er styr på de ting, Af de grunde vil jeg aldrig købe en audi- BMW, vw og den slags biler. Synes man hører om mange dyre fejl ved dem

• #9   23. feb 2014 Er det ikke bare den journalistiske stor i et glas vand..

INGEN absolut INGEN taktkæder holder evigt, og det har de aldrig gjort..
    Eksemplene i artiklen mangler vel meget væsentlige ting, så som hvor mange km har bilen kørt, er alle service overholdt, osv osv..

Man kan jo ikke stille op og sige det går i stykker, uden og komme med en masse facts data omkring de forskelligt biler..

Og i min verden kan jeg ikke lige se hvorfor det skulle være dyre at skifte en taktkæde kontra en tandrem??
    Men mindre man har konstrueret motoren fuldstændig åndsvagt..

• #11   23. feb 2014 i en 1,6 hdi ja det er noget lort

• #12   24. feb 2014 Læste faktisk artikelen efter jeg havde skrevet her smiley

Men igen er det en enkelt enlig svale?
    Eller er det et generelt problem omkring 100000 km..

Man kan jo aldrig dække sig ind på fabrikations fejl, og det er jo nemt og lave en historie ud af.
    Som med Fords turbo problem i Focus, her var også noget i mine øjne var et opdigtet problem.
    Da turboen alt efter belastning og ejerens brug(misbrug) af bilen jo ikke nødvendigtvis holder længe, plus at servicen f.eks. med udskiftning af filter i banjo bolt ikke var gjort..

• #13   24. feb 2014 Toyota Rav 4 var der jo også en af motorerne der var problemer med, det kom bare ikke rigtig frem

• #14   24. feb 2014 Tja alle mærker har nok noget som ikke går som det skal, det jo så bare om det sker i garanti perioden.

• #15   24. feb 2014 Det er ret almindeligt kendt at 651'eren ikke er Mercedes' bedste motor. Og alle bilmærker laver jo ind imellem mindre heldige motorer.

• #16   24. feb 2014 alle bilmærker har problemer. hvis i ser motor magesinet. er det Mercedes og alfa der fejler mest. ALLE biler har fejl og det er klart hvis folk mener tysk fejler mest der er også solgt mange flere af dem. så vi høre flere historier om dem. bare se de små populære biler. der har vag solgt 2.5 gange så mange som psa. ( hvad der står i motor magesirnet for 1 måned siden ) hvis man skal have ny bil så skal man bare undersøg market for fejl. køb en 1.4 eller 2.0 hdi hvis det er spaghetti bil med tyndeledninger man ville have

• #17   24. feb 2014 Opels Z22SE(147 hk) har nu aldrig haft problemer med kæderne. Det er Z22YH(155 hk) hvor kæder sprøjter af. Ja, det er en detalje, men ret relevant.

• #18   24. feb 2014 Alle biler har fejl.
    Men der kæmpe forskel på om det er skift af kødben på 500kr. eller skift af kæde +10.000kr.

• #19   24. feb 2014 ja heltt sikkert. men hvilke bil mærke kan man nævne hvor der ikke er en model med en 10000-20000kr rep på... egr-ventil eller resin der til stopper ens partikelfilter. turbo kobling. ekstrem mange el fejl taler af erfaring aldrig mere fransk.

• #20   24. feb 2014 Syntes nu også at rep. at den skoda lyder som der blevet skiftet komplet motor.
    Muligheden for at kæden har smadret noget i blokken er selvfølgelig en mulighed, men det kan man jo kun gisne om.

Men var det sket med en tandrem, på motorvejen som det lyder til med skodaen, og ventilerne var knækket og faldt ned oven på et stempel.
    Tja så var det vidst lige gyldigt om den var med rem eller kæde.

Hvilket jo så igen vender tilbage til journalisten lyst til og lave en storm i et glas vand, omkring taktkæder.

Opel havde jo de samme kæmpe problemer med ecotec motorerne, da man valgte og lave en strammerulle i plastik, som så eksploderede omkring 60.000 km..

• #21   24. feb 2014 Kent R: Har du læst hele artiklen igennem eller er du for klog til det ? De skriver jo faktisk hvad fejlen er.
    Før i tiden var kæderne kortere og kraftigere, i dag er de længere og tyndere, dvs når den bliver udvider den sig mere end dem de brugte før i tiden

• #22   24. feb 2014 Hvis en bil køre med kæde og der ingen forskrifter er mht. Skift af kæden så må man jo antage den ikke skal skiftets. En bil med tandren skal havde den skiftet efter Xkm. Eller Xår. Hvis den ikke bliver det så det for egen regning hvis den springer. Er den skiftet er der garanti på hvis den knækker før næste service.

• #23   24. feb 2014 Jeg ville bare forvente at hvis jeg giver 300-500.000 skal jeg ikke døje med de ting. Der må jo være en grund til at du betaler mere for en BMW eller en Mercedes end bare logoet på hjelmen

• #24   24. feb 2014 Og så ville jeg mene at et firma som BMW, Mercedes, Vw osv der har lavet SÅ mange motorer gennem tiden at de burde have forstået hvad der kræves for at det holder.
    Før i tiden sagde man at en opel ruster helt vildt men deres motorer kører bare, i dag er det stort set omvendt.
    Seat: Har lavet en del velkørende biler gennem tiden, men når de har lavet så mange biler, der er så mange mennesker omkring produktionen af dem osv. hvordan kan man så glemme et drænhul i vangerne ?

Vil bare mene at havde jeg lavet den slags i mange år havde jeg husket den slags og vil mene at den slags skal tjekkes efter inden bilen bliver sat i produktion

• #25   24. feb 2014 Ja jeg har læst at kæderne idag er lange og tynde???
    Men hvad er standard længden på en knastkæde, hvis du/i altså ved det smiley ?

Det jeg vil frem til er, at idag så snart der er noget der kan laves en historie på og sælges aviser, så skal den pustes op til en sensation.
    Som om det noget der aldrig er sket før.

F.eks. kunne det jo være sjovt og vide hvor mange af den type motorer, som havariet er sket for?
    Indtil videre er der kun en motor i artikelen, hvilket i mine øjne ikke er mange.

Det med opels motorer er jo bare for at vise, de kom ud med samme skifte interval som de gamle pre-ecotec motorer, nemlig 100.000 km.
    Det blev jo så gentagende gange lavet om, for at ende på 60.000 km.
    Ydermere så blev stammerhjul og krumtaps hjulet ændret/skiftet til en anden type.

Så mon ikke der sker noget ligende i den her sag, vw's første 2,0 tdi blev topstykkerne og dyserne jo også ændre til en anden type.
    Alt andet er jo kun dårligt for forretningen.

Ydermere så kunne IT fyren i artikelen måske også have sparet lidt kr.
    Hvis han stoppede og køre da det begyndte og lyde som en diesel, og ikke køre hen til nærmeste værksted.

• #26   24. feb 2014 Der vil altid være noget slid på en kæde. Men ved man lidt om mekanik ved man også at et kædeled bliver strukket med tiden. Derfor vil en lang kæde også udvide sig mere end en kort kæde. at de så også laver den tyndere er jo kun dumt. Det burde en erfaren mekaniker have fattet

• #27   24. feb 2014 Nu skulle en kæde ikke ret gerne blive strukket, så den dimensioneret forkert, det jo kun hvis du kommer ud over metallets flydespænding at du vil få en blivende forlængelse af metallet.
    Men selvfølgelig vil den blive slidt i ledene med tiden, men nu nævner artikelen faktisk intet om at det rent faktisk er kæderne som springer direkte.

Der er mere nævnt ting som strammer ruller (hydrauliske) og lede skinner som bliver hårdre.

Hvilket igen vender tilbage til at journalisten har lavet noget halv dårligt arbejde, man kan jo ikke komme og pege fingre, når man ikke ved hvad det rent faktisk er man peger fingre af.

For at den artikel ville kunne betyde noget i min verden, skulle der kunne presentere en liste over hvor mange motorer det drejer sig om, som rent faktisk er havareret.
    Med data over hvorfor de er havareret, data omkring kædernes belastning og brudstyrke.

• #28   24. feb 2014 Men selvfølgelig vil den blive slidt i ledene med tiden, men nu nævner artiklen faktisk intet om at det rent faktisk er kæderne som springer direkte

Jeg vil nu stadig mene det er en kæde der er sparet for meget på.
    Hvad sker der med 2 kædeled der bliver slidt ? De bliver lidt længere, lidt gange mange li med at den bliver meget for lang, det er logisk. Lang nok til at kædestrammerne ikke kan stramme kæden op mere og så har vi balladen.

Jeg vil mene at jo længe kæden skal være jo kraftigere skal den være

• #29   24. feb 2014 Tja en kæde der er lang skulle ikke nødvendigvis blive slidt (hurtigt).

Der jo nogen faktorer som spiller ind, f.eks. vil et kædeled jo kun blive slidt hvis det skal bevæge sig, f.eks. rundt om tandhjulet til krumtap/knast.
    Jo længere kæden er, jo flere led er der jo og sprede bevægelsen ud over, og de vil derfor ikke skulle bevæge sig så tit som en kort kæde.

Men du har helt ret, hvis man har dimensioneret kæden med en for lille bære evne så den træder igennem sin olie film, og slider ruller/aksler ja så holder den ikke længe, jeg vil bare mene at med alle de følere på knast og krumtap ville bilen give fejl længe før det bliver kriminelt.

Men igen en historie uden noget fakta i, så kan man kun gætte, og i min verden er det en storm i et glas vand.

Historien omkring f.eks. fords 1,6 TD, gik jo også i sig selv igen, hvem kan brokke sig over en bil man har købt som har gået 175000 km, hvor turboen står af.
    Der kan jo være 100 forskellige årsager til det.

• #31   24. feb 2014 Fatter ikke de skal bygge motorer med de kæder når de kan lave tandremme der holder 300.000 km.!

Så lav dog et rem service ved 150.000km og gør det servicevenligt i stedet så det ikke koster boksen at få lavet!

• #32   24. feb 2014 Kæden knækker i ledet efter slidtage har gjort der er slup i den. Det logisk. Det bare utroeligt at bil fabrikanter laver flere og større fejl nubemd for 25år siden.man sku ene at man blivere klogere med tiden. Hvor dan kan simple ting som kæder. Dysser svinghjul. Gearkasser. Osv blive et problem nå nu det er relativt simpel mekanik.
    Kan kun give ham x ret i at en tandrem der er service venlig ville være praktisk

Så selv på en ældre Twingo i weekenden og dens remstrammer til kilremmen var dumt pladseret den sku løsnes for at skifte den pga dens pladsering der var dum pgndet var ellers en stødstangsmotor som giver mere plads til andre remme og er en god, stabil men primitiv opbygning

• #33   24. feb 2014 Tja nogen siger historien gentager sig 25ende år.. Der er nok kommet en masse ny ingenører som ved alt,og ingen skal fortælle dem noget.

Men igen problemet vedr. it mandens skoda, er der jo stadig ikke nogen fyldest gørende forklaring på, hvorfor er det sket, hvorfor blev det så dyrt og er det en potentiel fejl på alle 1,8 t motorer af den type?

Når man så kigger på udviklingen af bilmotorer de sidste ja, bare 10 år, ser man flere og flere dumme konstruktioner.
    Dyserne kan man sige er måske fordi man er gået over til CR, hvor man ikke rigtigt har styr på hvad sker med materialerne når trykkene bliver så høje (slibende egenskaber, kavitation osv.), konventionele dyser har man jo årtiers erfaring med.
    Svinghjul igen har man ville videre udvikle, forholdsvis simpel ting, for at give forbrugeren mere komfort, fordi alle hader en diesel pga dens hårdre gang, og det har man så dæmpet med DMS, desværre er konstruktionen meget dumt lavet, med plastik tandhjul som kun er smurt med fedt, det kunne man lave meget smartere ved at indbygge DMS i motoren, og lave selve dæmper funktionen tryksmurt.
    Gearkasser, hvis man tager DSG, her har man igen udviklet noget som skal være det nyeste nye, men måske man i stedet for at være smart og først med alting, have ventet og testet noget mere, under ekstreme forhold.

Det jo alt i alt noget som kan spores tilbage til folkene som designer tingene, og desværre er de til tider ret stolte, og ikke vil ændre DERES ide, fordi den er det bedste.
    Omvendt kunne noget også tale for man enten designer noget lige til grænsen, eller at der er tale om store udsving i produktions kvaliteten.

• #34   24. feb 2014 Det jo heller ikke svært at lave noget der kører godt nu. Men det skal køre godt og holde er vist sværere

• #35   25. feb 2014 Det største problem med at bilerne ikke er så gode som i starten af 90'erne skyldes kun at eu love omkring forurening og vores krav om at køre så langt som muligt på en liter brændstofs.

Grunden til at kæder bliver lavet tynder er pga, friktion og vægt.

• #36   25. feb 2014 Sys måske i er lidt strænge til at køre alle tyske biler over en kam. Det klar at når der bliver solgt og produceret så mange biler vil der være nogle problemer. Peugeot Citroën og Toyota laver heller ikke fejlfrie biler. Og som de skriver i annoncen om lige BMW så det hvis der kommer forkert olie på. Altså jeg er af den mening at hvis man hælder forkert olie på så man sku selv ude om det.

Ingen biler er fejlfrie. Og alle mærker har deres "lille" problem.

• #37   25. feb 2014 Der vel heller ikke nogen der specifikt køre på tyske biler.

Tråden er vel mere en diskution omkring at, man vel vil mene at udviklingen, rent faktisk også er udvikling, og ikke som for 30 år siden hvor man lavede motorer, gearkasser og koblinger i et væk.

Kommentér på:
Problemer med taktkæder. Faktisk ret trist

Annonce