6.799 visninger
|
Oprettet:
Tændingstidspunkt hjælp {{forumTopicSubject}}
Hvilke konsekvenser kan et tidligt tændingstidspunkt give?
Hvilke konsekvenser kan et for sent tændingstidspunkt give?
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Optimal tænding kan svinge fra dag til dag ex. på grund af oktan tal eller indsugningstempratur..
Senere tænding end optimal tænding vil ofte vise sig som et forhøjet EGT. I udstødningen. Men selv om Egt i udstødningen ligger meget højt skal vi huske på at forbrændingen i en cylinder kun har en varighed på måske 120 krumtapsgrader ud af 720 krumtapsgrader og har derfor masser af tid til at køle ned..
Udstødningsventilen er selvfølgelig mere udsat for varme end indsugningsventilen fordi at den åbent har støre overflade med de varmegasser. Men mest udsat er tændrøret da det har den mindste masse og derfor næmest bliver hurtigt opvarmet det korte øjeblik som forbrændingen vare..
Heldigvis er det nemt at kontrolere tændrørets farve...
Hvis du ønsker at kontrolere farven på tændrøret skal du bare køre i det område du ønsker at kontrolere ex. FRA 5-6000RPM ved fuldgas i 5 gear og så slukke motoren, lade den køle og tag så tændrøret ud..
Tændingsbanken er på listen over de værste ting der kan ske i en motor fordi at cylindre trykket bliver enormt højt med extrem varmeudvikling til følge..
Men da det kun er et kort øjeblik i det forgår behøver det ikke at koste stempler og ventiler...
Ofte er det toppakningen der går...
mar 2011
Følger: 65 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 69 Svar: 172
Tændingstidspunkt hjælp