{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.834 visninger | Oprettet:

Frakendelse af kørekort på scooter? {{forumTopicSubject}}

Hej bg

Vi har engang i mellem snakket om hvad der sker hvis man køre på en ulovlig scooter med for høj hastighed eller måske med for meget sprit i blodet. Kan man så få frakendt sit bil kørekort?

Jeg har fundet denne side: http://koerekort-guiden.dk/knallert-30-boeder den beskriver bare ikke hvad der sker hvis man er over 18år. I hvert fald ikke som jeg forstår det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frakendelse af kørekort på scooter?
  • #1   15. mar 2014 Sprit så ryger pappet til bil. Det ved jeg for en på arbejde mistet den ved det

• #2   15. mar 2014 De rør ikke bil kørekort pga. hastighed, kun sprit.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 63
    #3   15. mar 2014 Nej ikke hvis det er en 30 knallert men en 45 knallert så ryger det

• #4   15. mar 2014 Og det er noget som i er sikre på drenge?
    Er godt indforstået med at det var de gamle regler. Mener bare også, at du kan miste kortet pga. fart på en 30'er nu

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    sep 2013

#5   15. mar 2014 Du kan ikke miste kørekortet på køretøj som ikke kræver kørekort hverken for fart eller sprit, du ka opføre dig som du vil med 30 knallert, hest, hestevogn, cykrl og barnevogn

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #6   15. mar 2014 kender en på 55 der er frakendt retten til og køre scooter 30 i 3 år pga sprit

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #7   15. mar 2014 og 3 på mellem 20 og 25 der også ikke må køre knallert pga sprit og ja de tager dit bilkørekort

• #8   15. mar 2014 okay. Ja der var mange meninger smiley Jeg har også hørt sprit på scooter går ud over kørekortet til bil, men det med fart er jeg usikker på.

• #9   15. mar 2014 Kompressor knud nej de kan ikke tage dit bil kørekort på en 30 knallert http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Nye-regler-2013/Boeder-og-straf-lille-knallert-2013.aspx

• #11   15. mar 2014 Kan ikke huske om hvorvidt det sker med hastighed. Men ved det sker med alkohol efter de nye regler.

det er lavet sådan at knallert 30 er en rigtigt kørekort kategori nu. Så hvis du gør nogrt der kan få frekendt dit kørekort så mister du også til bil.
    præsis ligesom hvis du køre i eksempelvis en last bil og køre over for rødt så får du et klip i dit kørekort som også gælder til bil.

Håber dette hjalp lidt. Venligst hilsen kørelæreren. smiley

• #12   15. mar 2014 Kompressor knud Det passer ikke du mister på for sprit på en 30 knallert. Politiet kan fratage dit din førerret, når de mener du ikke er i stand til at føre et køretøj længere. Om det så er på cykel eller knallert er lige meget. Men det har intet med at du køre fuld på en knallert at gøre. Kun at de mener du ikke længere er i stand til at fører et køretøj Det er en skrøne at man kan få klip og miste det ved spiritus kørsel på knallert 30

Færdselslovens § 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

• #14   15. mar 2014 Patten de nye regler er jo at personer under 18 kan få deres bilkørekort udsat. Men intet med du mister dit bilkørekort ved sprit

• #15   15. mar 2014 Lasse p.

Efter som de nye regler gør det tim en kørekorts kategori til knallet er den dækket ind under dit bil kørekort og du bliver derved også påvirket på dette. Hel ligesom hvis du laver noget i eksempelvis en lastbil.

eller ville reglerne "frede" folk med kørekort da de ikke kan få det udsat.

• #16   15. mar 2014 Patten så når man mister sit bil kørekort må man jo heller ikke køre knallert hmm https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel.php?node_id=200151&click_origin=bottom_news_box

• #17   15. mar 2014 Og man kan altså osse få en fartbøde på cykel, den må nemlig heller ikke køre mere end 50 i byzonen og det kan man åbenbart godt komme over på vej ned af bakke i Kolding på en ryttercykel.

• #18   15. mar 2014 Lasse p. Jeg ved ikke hvad der sker hvis du mister dit bil kørekort i forhold til knallert kørekortet. Men ved helt sikkert hvad der sker den anden vej. Det i hvertfald hvad jeg er blevet undervist i igennem min uddannelse. Og som jeg forresten også ved indgik i en af mine med studerendes eksamen.

• #19   15. mar 2014 Men lasse p. Jeg har et møde med en prøvesagkyndig på mandag. Så dobbelt tjekker jeg det lige. Det kan da godt være jeg har lært noget forkert. Men hvis jeg har ret så spørger jeg lige hvad der sker den anden vej da det faktisk kunne være ret interessant at vide smiley

• #20   15. mar 2014 Ja prøv lige det. Ville være godt at vide om man også mister til bil hvis man mister til knallert.

• #21   15. mar 2014 Vis du ikke kan miste bil kort for sprit på 30er så tror jeg min kollega skal op og hente hans igen for han mistet det på stedet

• #22   15. mar 2014 8) Fuld på cykel
    Myte: Man mister sit kørekort, hvis man bliver taget i at køre fuld på cykel
    Sandhed: Nej, det gør man ikke. Ingen handling på en cykel eller en knallert 30 kan føre til, at man mister sit kørekort. Man kan derimod få en bøde. Hvis man kører fuld på en knallert 45, som kræver kørekort, så kan man miste retten til at køre bil.

• #23   15. mar 2014 I e-mail modtaget hos Rigspolitiet, Nationalt Færdselscenter, forespørger De om spirituskørsel på knallert.

Det er Rigspolitiets opfattelse, at straffen for denne kørsel er 1. gang = 2000 kr., 2. gang = 4000 kr. og 3. gang = 10 dages fængsel. Bemærk at det gælder lille knallert og ikke stor knallert. Man mister ikke almindeligvis kørekortet til motorkøretøj.

Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige fortolkning af spørgsmålet i sidste instans henhører under domstolene.

De er velkommen til telefonisk ma-to kl. 1000-1500, at kontakte undertegnede for en uddybning af emnet.

Eventuel tilbagesvar kan ikke ske til denne mail-adresse, men til adressen: rpchi@politi.dk

Venlig hilsen

Finn Andreasen
    politiassistent
    Rigspolitiet
    Nationalt Færdselscenter
    Ellebjergvej 52, 2.
    2450 København SV
    tlf. 4515-3081

• #24   15. mar 2014 Men som tidligere nævnt kan politiet godt fratage dig førerretten hvis du f.eks er alkoholiker som kører fuld på din cykel hver dag i 2 mdr. og de så vurderer at du ikke er ædru nok på noget tidspunkt.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    sep 2013

#26   15. mar 2014 Poul

Jo den er go nok de kan faktisk tage kørekortet hvis betjenten ser dig hverdag nede på bænken sammen med bumserne, hvis han konstaterer at du konstant er fuld eller påvirket.

• #27   15. mar 2014 Poul politiet kan fratage dig dit kørekort hvis de mener du ikke længere er i stand til at føre et køretøj uanset om du er fuld eller ej. Det står jo fint i Færdselslovens § 60

• #29   16. mar 2014 Patten kan i formere dig om at de nye knallertkørekort regler kun gælder for dem der er fyldt 18 efter loven trådte i kraft sidste år. Havde selv turen efter jeg blev stoppet på en 30'er med 80 i timen hvor betjenten påstod andet som viste Sig at være forkert. Jeg behøver intet kort smiley

• #30   16. mar 2014 Poul Pawlak Gadekær Balling Jørgensen Du misforstår det jo. De frakender det fordi de mener du ikke er i stand til at fører en bil mere. Hvis du gentagende gange bliver tager med sprit i blodet. F.eks hvis de tager samme person 7 gange om dagen 7 dage i ugen pisse fuld, så kan de gå ud fra han kan finde på at køre en bil i fuld tilstand. Så kan de fratage ham hans kørekort da han ikke længere er i stand til at have det. De tager det ikke bare fordi man er blevet stoppet et par gange hvor man er fuld i byen.

• #32   16. mar 2014 Mark t . Så hænger det fint sammen med måden jeg er blevet informeret om det på. For det er jo fremadrettet mod de bilister jeg uddanner smiley

• KlogeÅge...
    KlogeÅge... Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #33   10. apr 2015 Ved godt tråden er gammel, men den dukker op når man søger på sprit, knallert og bil kørekort.

Så vil lige indskyde at man mister kortet til bil og alt andet, hvis man bliver taget med en promille på over 1,2...

https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/frakendelse_koerekort/Frakendelse+og+korselsforbud.htm#SubHeader4

"Hvis du er fyldt 18 år på afgørelsestidspunktet, og du har fået kørekort til f.eks. bil, inden sagen om frakendelse af retten til at føre lille knallert er afgjort, vil du i stedet blive frakendt retten til at køre bil i en periode på 6 måneder."

Kommentér på:
Frakendelse af kørekort på scooter?

Annonce