{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.899 visninger | Oprettet:

Fælge bredde, politi {{forumTopicSubject}}

Blev stoppet i går, og de sagde mine dæk skulle være lige store, mennefter som min bagdæk er bredere end mine fordæk kan det ikke lade sig gøre,

Men jeg mener da bare det er helt lovlig at bag dækkende er lidt brede en foran bare det ikke stikker ud


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fælge bredde, politi
  • #1   17. mar 2014 Hvis bilen er føde med samme størlse på alle 4 hjul så kan de godt forlange det eller en tur til syn

  • #2   17. mar 2014 Du må kun have forskellige bredde dæk og fælge hvis bilen er født og type godkendt med det

  • #3   17. mar 2014 Politiet har ret, medmindre overstående krav er opfyldt smiley

  • #4   18. mar 2014 jeg køre med 10x17 bagpå og 8.5x17 foran ingen problem og de stikker endda ud ca 1-1.5cm+.hvis de siger der noget der ikke er lovligt på min e36. plejer bare sige er det din el min bil godt så. fortsat god dag og så får jeg lov til at køre. ikke om de skal bestemme hvordan min bil skal se ud

  • #5   18. mar 2014 Bimmer 6cyl - ja det klart for politiet er da fuckin ligeglade med hvordan din bil ser ud så længe det er lovligt

  • #6   18. mar 2014 Er der ikke noget med, hvis man overholder det med sporvidde samt rullediameter, så er det ok ??

  • #8   18. mar 2014 Så vidt jeg ved, må du som de andre også siger ikke have to forskellige str. I for og bag, med mindre bilen er født med det.
    - Udover dette må du ikke udvide sporviden, med med en 2 eller 2,5 cm.
    Blev selv kaldt til syn, da min Celica var udvidet med 16 cm. Bag ved smiley


  • #9   18. mar 2014 Bredden skal være ens men man må have forskellige tommer på så længe rullediameteren er ens -/+ 5% og 3 % ved abs

  • #10   18. mar 2014 Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikan


  • #11   18. mar 2014 Lasse P har ret.. Så længde bilen ikk har en specifik godkendelse SKAL sporvidden være den samme..

    Men fælges størrelse må faktisk godt variere så længde dækene er indenfor de 3% / 5%
    Hvilket folk her inde ofte siger man ikke må..

    Godt at se nogle regler!


  • #12   18. mar 2014 Emre (Kameramand for IG) G netop der er mange der siger man ikke må have forskellige tommer på uden bilen er typegodkendt med det. men det passer ikke smiley

  • #13   18. mar 2014 Men ikk noget nyt at folk ikk rigtig kender til reglerne her..
    Det er jo ofte bygget op på "jeg fik min bil synet så må det være lovligt.."
    ikk engang synsmændene kan reglerne ordentligt.. smiley haha (har haft sååååå mange problemer især med lys og lygter..)


  • #14   19. mar 2014 Som Lasse P har lagt op. så tillader reglerne diverse ændringer uden syn.
    Den regel du er blevet noteret for at overtræde høre under de regler i pt.2
    1. Dine hjuls rulleomkreds/diameter skal holde sig inden for -+5% af standart.
    2. Størrelses forskelle (på ovenstående rulleradius) mellem for og bag hjul må max være 5% for biler uden ABS og 3% for biler med ABS
    3. (Det fremgår desvære ikke af Lasse P's indlæg) Brede forholdet mellem for- og bagdæk må ikke ændres.
    Det vil sige, har din bil fra standart bredeforhold 1:1 (samme brede for og bag) så skal den forsat have samme brede for og bag og du må derfor ikke sætte breder dæk bag på end foran, uanset hvilken brede du sætter på. (har intet med fælgbred at gøre)
    Og har din bil derimod standart bredeforhold 1:1,5 (bagdæk 1,5 gangen breder end fordæk) Så skal bag dækkene være 1,5 gange brede end fordækkene, igen uanset hvilken brede du sætter på.
    Hvis du vil ændre noget af dette. så skal billen synes og det skal notere i bilens registrering som en konstruktiv ændring.
    Og for at det kan godkendes til syn, kræver det at bil fabrikanten giver sit skriftlige samtykke/godkendelse til ændringen som skal medbringes til syn.


  • #15   19. mar 2014 Emre (Kameramand for IG) G.: Sporviden må til hver en tid og uden syn ændres med +-20 mm (10mm i hver side)
    Over 20mm kræver synsgodkendelse, hvilket igen kræver bilfabrikantens skriflige godkendelse.
    Og sporviden SKAL BESTEM IKKE være den samme for og bag... det er den for største dellen af bilparken heller ikke standart.
    Det er fuldt lovligt uden synsgodkendelse at f.eks. formindske sporviden 20mm foran og samtidig forøge sporviden 20mm bagpå.


  • #16   19. mar 2014 Velkommen til Danmark, vore regler omkring biler, nedstammer fra hestevognens tid smiley

  • #17   19. mar 2014 Jan:
    aaarrhhgg er ikk helt enig i det med sporviden nu når jeg fik det at vide da jeg var inde hos trafikstyrelsen...

    Man må gerne ændre sporviden med 20mm MEN af det jeg ved skal det være ens på alle 4 hjul med mindre bilen har en anden type godkendelse til det selvfølgelig..

    Den er ikke det samme foran og bagved for den største del af bilparken? Alle de biler jeg har set har ihvertfald samme dæk foran og bagved.. Ved ikk med placering af hjul osv men ret sikker på det burde være det samme smiley


  • #18   19. mar 2014 Emre
    Peugeot 207 sporvidde for 1.475,00 mm
    Peugeot 207 sporvidde bag 1.468,00 mm


  • #19   19. mar 2014 Ja tænkte nok det var ude i placeringen af hjul osv.. Men okay skrev jeg ikk vidste noget om det.. smiley

    Dog er det stadig ude i at det så vel er en special godkendelse..
    Synes ikk der nogle steder står at de må være forskellige med med de 20mm arbejdsområde man nu lovligt kan ændre det med??.. smiley


  • #20   19. mar 2014 Det de mener med sporvidden er jo på selve fælg. og ikke på bilen. Så er det ET 35 hele vejen rundt er det jo ET du må ændre og ikke på selve bilen

  • #21   19. mar 2014 Emre.:
    Som du selv skriver, så kan du ikke se det står nogen steder at ændringen MÅ være forskellige foran og bagpå.... Og når nu du så kikker rigtig godt efter en gang til, så vil du finde ud af at du heller ikke kan finde nogen steder at der står at ændringen IKKE må være forskellige foran og bagpå.
    Og det er nu engang sådan med lovgivning, Der er påbud og forbud.
    Er der ingen påbud eller forbud. Så kan du gøre præsist som du lyster. Hvad Herr betjent, synsmand, din nabo og alle andre så personligt syntes er sagen pisse ligegyldigt. Det er lovens ord der gælder, og intet andet.
    Og loven siger intet om lige præsist den sag om forskellig ændring af sporviden. Så ingen konstruktiv indring og igen bemærkninger i registreringen,
    Og hvis betjenten stikker en bøde ud for det, så må han jo møde op i retten og fremvise den lovgivning han mener man har overtrådt... bliver lidt svært.
    Lige som hvis synsmanden vil kasser bilen til syn på det grundlag... hmmm.... iflg hvilken paragraf...?? Så må han se om han kan finde den.
    Tja. det letteste er jo nok bare at have alle de paragraffer liggene i bilen, der vedrør alle de ændringer der er lavet på bilen, Så er den diskusion jo hurtigt overstået. Så det jo bare et spørgsmål om man så rent faktisk har fuldt lovgivningen.... smiley

    Og bare lige til din orringtering.: Sporvide har ikke noget med hjulenes størrelse (Brede eller diameter) at gøre. Det er ene og alene afstanden mellem hjulene på samme aksel. (fra center af venster dæk til centre af højre dæk)
    Og med mindre du ændre på selve hjulophængene, så ændre du udelukkende sporviden ved at ændre ET målet.
    (ET = fælgens centrer-flanges indpresnings-dybde fra centeret af fælgen / støre ET = mindre sporvide og omvendt)


  • #22   19. mar 2014 Tror det er det her jeg tænker på/fik at vide
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.

    Forholdet skal være det samme.. Så er de ens i godkendelsen skal de være ens..
    hvilket så betyder..

    Men okay har nok skrevet det lidt dårligt.. har ihvertfald blandet det med dæk og sporvidden sammen.. smiley

    Nårh men så fik man da lært noget nyt smiley


  • #24   6. apr 2014 ikke uden du får det godkendt.

  • #25   6. apr 2014 #23
    Jo... Det er helt lovligt.... Altså såfremt at dit ET mål holder sig inden for det tilladte.
    Har din bil f.eks ET 20 som standart, så skal de nye fælge bare have et ET mål på mellem 10 &30, så er det helt lovligt.
    Hvilken dæk du så sætter på er så en anden snak. For er der fra standart ikke forskel på dæk-breden (1:1) så må der heller ikke være forskel på dæk-breden på de nye fælge.
    Det vil sige at hvis du f.eks. sætter 255mm brede dæk på de 10" fælge (bag) så SKAL der også sættes 255mm brede dæk på de 8,5" fælge (for) Det originale dæk-brede forhold må ikke ændres (og det skal huskes at dækkets brede til hver en tid skal passe til fælgens brede jf. STRO's databog)
    Dækkes profil-højde henholdsvis for og bag kan du ændre individuelt som det passer dig, så længe du holder dig inden for max. 5% afvigelse af standart hjul-diameteren og max. 3% forskel på diameteren for og bag (5% hvis bilen er uden ABS)
    Udover det, så skal hjulene jo selvfølgelig under alle forhold kunne bevæg sig frit i hjulkasserne og være fuldt afskærmet 30 grader for og 50 grader bag hjulets lodrette center linie.
    Opfylder du disse krav, så er det helt lovligt og kræver ikke syn af køretøjet.
    Hjulets fri bevægelighed, afskærmning og max. 3% forskel (5% uden ABS) på diameteren for og bag kan ikke omgås på nogen måde, de skal være opfyldt.
    Men derimod kan ændring af dækkenes brede-forhold, ændring af ET på mere end 10mm (20mm sporvide) og ændring af hjul-diameter på mere end 5% godkendes. Det kræver blot syn af ændringerne, og ikke mindst skriftlig dokumentation fra vogn-fabrikantens, der skal medbringes ved syn.
    Uden denne skriftlige dokumentation bliver det IKKE godkendt.
    Når det er godkendt, bliver det registreret som en konstruktiv ændring i bilens registrering.
    En kopi af den synsgodkendelse med de konstruktive ændringer er en rigtig god ide ALTID at have med sig i bilen, da det gør det meget letter at overbevise herr. betjent om at alt er i orden.


  • #26   6. apr 2014 Jan Du må på ingen måde gøre sporvidden smaller så har bilen ET 20 må han kun gå ned til ET 10 og ikke op på ET 30

    8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1)Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).
    - For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
    typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
    til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
    afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
    Januar 2014
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanJanuar
    2014
    8.02 Bærende elementer
    Side 14 Hjul
    ten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).
    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
    Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
    ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
    ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
    at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
    Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
    fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
    der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
    i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
    /fælgstørrelse er angivet.


  • #27   6. apr 2014 Jan
    De 3% forskel mellem for og bag er ændret til 2%


  • #29   7. apr 2014 Lasse P. Jeg bukker mig i støvet. Havde ikke lige bidt mærke i at det udelukkende galt en "forøgelse" af sporviden. Syntes sku ellers nok jeg har studeret de regler grundigt igennem tiden... smiley

    438HK Biturbo Galant.: Kan godt se at der i Lasse P.'s indlæg af reglerne står 2% og ikke 3% afvigelse mellem for og bag. Om det er mig der husker forkert, eller om reglerne er ændret ved jeg ikke. Men om ikke andet, så er det jo 2% der gælder.
    Nu vil jeg så lige studer dem engang til... det kunne jo være der er årgangs bestemmelser der gør en forskel.


  • #30   7. apr 2014 Broe !.: Om de regler er lavet for at ramme os... tjaaa... både og vil jeg tro.
    Men nu nok mest et spørgsmål om at man vil sikker sig at bilerne rent faktisk overholder de sikkerheds krav der er stillet til dem. Og de krav bliver "jo desvære" kun strammer og strammer med tiden.
    Personligt syntes jeg man skulle have lov at gøre præsist som man lystet, men kan jo også godt se at det måske ikke altid er lige heldigt, for der er jo faktisk rigtig mange der ikke aner en skid om hvad de laver. Meeeen... kan lortet køre, så gå det nok.... smiley


Kommentér på:
Fælge bredde, politi

Annonce