Afgift på "søndagsbiler" {{forumTopicSubject}}
Uuuh sådan et stykke legetøj, som på billedet, kunne man godt tænke sig.. bare ærgerligt at den pga. latterlige danske afgifter ender med at koste 700.000kr! Helt seriøst! Hvad fanden ligner det at opkræve sådan en rådden afgift på legetøj?.. Hvis man mener staten har så hårdt brug for netop de penge (Som de alligevel ikke får, da der nok ikke er nogen der så køber vogntøjet til den pris), så synes jeg da bare vi skal ligge 180% på alle former for underholdningsgenstande i DK. Det skal da være lige for alle ikke? Så kan vi fx få lov at betale ca. 8300kr for en playstation 4!
Det er til grin, og FDM har faktisk haft fat i regeringen ang. muligheden for at indregistrere køretøjer til "søndagsbrug". Denne løsning ville ikke kræve nogen videre omlægning af systemet, da den allerede findes i form af veterankøretøjs systemet. Hvilket, mig bekendt, forslaget også gik på (at indføre et system for "søndagskøretøjer", svarende til veterankøretøjs-systemet.)
Et argument for at dette ville være passende, er fx. at en Ferrari med en stor motor, jo nok også forurener mere end den gængse bil, men ser man på hele billedet, kører Ferrarien så få dage om året, at denne vil udlede en brøkdel af en hverdagsbils forurening. Hvordan kan det så passe at Ferrarien skal af med en voldsomt meget dyrere grøn afgift? Det samme gør sig gældende i spørgsmålet om slitage på det danske vejnet.
Jeg ser ikke nogen grund til at Danskere ikke kan få lov at indføre køretøjer (det være sig biler, som motorcykler) af nyere årgange, under samme vilkår som der i dag er for veterankøretøjer (bortset fra kravet til årgang selvf. og kravet til at køretøjet skal være standard). Således at registreringsafgifter samt grønne afgifter på disse blev markant nedsat. Det ville give Danmarks befolkning mere frihed til at nyde livet og dyrke evt. hobbyer, hvis de skulle ønske at gøre dette.
Egentlig mener jeg man bør kigge på hele køretøjsafgiftssystemet, men skulle man være modstander af afskaffelse af dette, mener jeg stadig at der er plads til det foreslag jeg er kommet med her. Det er jo i forvejen begrænset hvor mange af disse søndags-køretøjer der triller på de danske veje, så de kan altså ikke stå for en betydelig indkomst i afgifter.
PS. FDM fik afslag på deres forslag, hvilket jeg finder mildest talt hjernedødt, og viser mere end noget andet, en uvillighed til forandring der overskygger fordelene for den danske befolkning.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det tror du selv på sker i vores livstid ??
Mit liv er sku for kort til at vente på mirakler... Jeg er flyttet.
dec 2003
Følger: 64 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 151
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Vil man have billigere biler, skatter og generalt afgifter kan jeg da varmt anbefale andre lande.
Personligt kan jeg nu godt lide den danske levestandard vi har.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Casper K.. lige pt. bliver det debatteret om en afskaffelse af afgifter på hele danmarks vognpark reelt går særligt ud over dk's indtægter. Så vidt jeg husker var det faktisk skatteministeriet som har regnet sig frem til at en total afskaffelse faktisk ikke ville koste dk særlig meget i forhold til BNP
http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/280513/nyt_regnestykke_afsloerer_billigt_at_afskaffe_bilafgift.html
Der er altså ikke noget der ligger i vejen for at nedsætte afgiften på køretøjer i DK drastisk, mindes der blev snakket til 80% uden provenutab.
Når det så er sagt, så handler dette forumemne om "sommerbiler" og de latterlige afgifter som udgør en forsvindende lille del af danske afgifter. Så det er fint du er så tom oveni ægget at du ikke engang overvejer alternativer, men blot svarer tungt som alle de andre socialister med: Du kan bare flytte doooh.
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 168
Desuden vil der også følge en hel masse andre fordele med.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Det hele hænger sammen, se f.eks i sverige, mindre moms og lavere reg. Afgifter, men du skal selv betale for at gå til læge, og hvis du nu skulle være rigtig uheldig har du ikke råd...
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Som sagt så jeg flyttet til Spanien, hvilket jeg aldrig fortryder. Den eneste grund til, der kan opkræves de skatter og afgifter i dk. Er ene og alene pgs 99.999999% af befolkningen retter ind og affinder sig med det.
Den ændring alle ønsker sig, kommer sikkert ikke i vores livstid.
Til samligning betaler jeg 109 Euro hel årlig i afgift på min Volvo her nede. og der er (Som jeg lige husker det) 13.85% i afgift på biler og motorcykler.
Ja der sikker også udlemper ved at bo her nede... Jeg kan bare ikke, lige få øje på det, jeg går glip af.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Vil give dig ret i at der følger en del andre fordele med. Fx. noget så simpelt som at give danskerne frihed til at bruge deres penge på det de lyster - For i skal sku ikke komme og sige man selv har valget til at investere, når drømmebilen pludselig koster astronomiske tal. Så kan vi jo passende sætte alle afgifter op til 1000% og stadig bibeholde argumentet: Jamen du bestemmer jo selv.. Det gør man bare ikke. Afgifterne regulere hvad danskerene skal bruge deres penge på.
Og en helt anden ting.. hvorfor kan man ikke i DK, ligesom i Schweitz, have en enkelt nummerplade man kan flytte rundt mellem sine biler.. Så kan man blot betale grøn afgift af den dyreste af bilerne. Man forurener jo ikke mere af den grund, det er jo alligevel kun en bil der kan køre ad gangen!
#9 ? who cares.. aNONYMOUS... Når skatte-ministeriets tal selv viser at en nedsættelse af afgiften til til evt. 80% vil give et provenutab på 0kr så står det jo altså ikke til diskussion. Du har i forbindelse med bilparken en vis indtægt. Når man så har beregnet at provenutabet ved nedsættelse af afgiften til eks. 80% bliver 0kr. Så betyder det at det ikke får nogen betydning for det endelige regnestykke (altså heller ikke sygehusene eller andet)
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Omvendt ville du stadig skulle betale hvad der ville mangle et andet sted bare over din skattebillet.
Er man alt for utilfreds bør man hellere overveje at prøve udlandet ligesom Henning. Kender selv mange der har gjort det. Men 90% af dem jeg kender er flyttet hjem til DK igen da man netop har det meget godt i dk. Finder man som regel blot først ud af når man har prøvet noget andet.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Jeg er uenig med dig. Er man utilfreds, bør man forsøge at gøre landet bedre, i stedet for bare at stikke halen mellem benene. Ang. Din kommentarer om folk der flytter tilbage, kender jeg også en del.. Der er som regel bare familie og venner der gør forskellen (det er alligevel en stor omvæltning at flytte langt væk) så ved ikke helt om jeg tror det er fordi DK bare er ih og åh så godt.. Det er vidst ikke så længe siden der blev lavet en undersøgelse på hvilket land der havde de mest kreative elever.. Så vidt jeg husker var Danmark kun midterst i feltet. Ligeledes har jeg hørt at vores sygehusvæsen faktisk ikke er blandt de førende i verden. Hvordan står det i sammenhæng med det enorme afgifts og skattetryk vi har?
Og så kan det godt være du kalder de beregninger der er lavet, for spekulationer, men de er nu udført af uddannede mennesker, som har haft til opgave at regne på netop dette. Så det er nok ikke grebet ud af luften
Dertil vil jeg minde dig om hvad denne tråd egentlig handlede om. Vil du fortælle mig at antallet af solgte fx Ferrarier i DK hvert år gør nogen forskel i DK's budget? Lavede man en ordning lig veteranbilernes for disse sommerbiler (og motorcykler) ville DK ikke tabe en døjt. Man ville blot gøre en masse danskere glade for at de nu kunne dyrke deres hobby og, efter en lang hård arbejdsuge, kunne sætte sig ud i sin Porsche/Lotus/Morgan eller whatever og bare nyde en tur.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 24 Svar: 317
aug 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 1.522
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
1. Hvad med alle værditabene på dem der lige har købt bil.
2. Mange danskere er så nærige de nok bare stadig ville købe mikrobiler.
Det er ren spekulation, intet andet og man vil aldrig kunne forudsige/beregne det inden man har prøvet det. Det umuligt at lave en forudsigelse af hvordan over 5.000.000 mennesker ville handle fremadrettet.
Jeg gad da også godt bilerne var billigere. Men reelt set er det lidt af et luksusemne. En splinterny bil kan i dag købes for 60.000 kr. Ikke den sjoveste eller flotteste i en bilelskers verden. Men stadig en bil ( ifølge nogen
For min skyld må de gerne som sagt sætte dem ned. Vi kan hurtigt blive enige om det tosset en almindelig dansk kernefamilie ikke kan købe en ny familiebil (ny Audi F.eks) uden det koster et halvt hus.
Men igen mere et luksusproblem lidt fremfor noget andet ikk ?
Så længe beregninger kun er ren spekulation så skal man regne med pengene skal hentes et andet sted.
Jeg kunne også slynge beregninger ud på spekulationer om folk arbejdsrytmer ved skattenedsættelser. Men det ville også kun være gætværk jo
***muligt jeg ikke lige får alt med eller svaret på da det lidt uoverskueligt fra en iPhone
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 168
UP er den mest solgte bil i DK, mens V70 er den mest solgte bil i Sverige.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
#20 Thomas K. Jeg synes ikke denne snak nødvendigvis behøver afhænge af hvad man har tænkt sig at stemme. Uanset hvilket parti der bliver valgt ind, ønsker jeg at se dem efterkomme folkets ønsker, og hvis folket bliver informeret om hvilke muligheder de i reelt har.. At det ikke bare er død og pine om at betale dobbelt op på bilpriser, og motorcykelpriser for ellers lukker alle hospitaler, men at der rent faktisk er andre muligheder.. Og folk er villige til at give folketinget, deres mening til kende, at de så vil lytte derinde. Personligt mener jeg den bedste kandidat til at føre en sådan sag er FDM.
Afgift på "søndagsbiler"