{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

Afgift på "søndagsbiler" {{forumTopicSubject}}

Uuuh sådan et stykke legetøj, som på billedet, kunne man godt tænke sig.. bare ærgerligt at den pga. latterlige danske afgifter ender med at koste 700.000kr! Helt seriøst! Hvad fanden ligner det at opkræve sådan en rådden afgift på legetøj?.. Hvis man mener staten har så hårdt brug for netop de penge (Som de alligevel ikke får, da der nok ikke er nogen der så køber vogntøjet til den pris), så synes jeg da bare vi skal ligge 180% på alle former for underholdningsgenstande i DK. Det skal da være lige for alle ikke? Så kan vi fx få lov at betale ca. 8300kr for en playstation 4!

Det er til grin, og FDM har faktisk haft fat i regeringen ang. muligheden for at indregistrere køretøjer til "søndagsbrug". Denne løsning ville ikke kræve nogen videre omlægning af systemet, da den allerede findes i form af veterankøretøjs systemet. Hvilket, mig bekendt, forslaget også gik på (at indføre et system for "søndagskøretøjer", svarende til veterankøretøjs-systemet.)

Et argument for at dette ville være passende, er fx. at en Ferrari med en stor motor, jo nok også forurener mere end den gængse bil, men ser man på hele billedet, kører Ferrarien så få dage om året, at denne vil udlede en brøkdel af en hverdagsbils forurening. Hvordan kan det så passe at Ferrarien skal af med en voldsomt meget dyrere grøn afgift? Det samme gør sig gældende i spørgsmålet om slitage på det danske vejnet.

Jeg ser ikke nogen grund til at Danskere ikke kan få lov at indføre køretøjer (det være sig biler, som motorcykler) af nyere årgange, under samme vilkår som der i dag er for veterankøretøjer (bortset fra kravet til årgang selvf. og kravet til at køretøjet skal være standard). Således at registreringsafgifter samt grønne afgifter på disse blev markant nedsat. Det ville give Danmarks befolkning mere frihed til at nyde livet og dyrke evt. hobbyer, hvis de skulle ønske at gøre dette.

Egentlig mener jeg man bør kigge på hele køretøjsafgiftssystemet, men skulle man være modstander af afskaffelse af dette, mener jeg stadig at der er plads til det foreslag jeg er kommet med her. Det er jo i forvejen begrænset hvor mange af disse søndags-køretøjer der triller på de danske veje, så de kan altså ikke stå for en betydelig indkomst i afgifter.

PS. FDM fik afslag på deres forslag, hvilket jeg finder mildest talt hjernedødt, og viser mere end noget andet, en uvillighed til forandring der overskygger fordelene for den danske befolkning.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afgift på "søndagsbiler"
  • #1   26. apr 2014 Der er vel ingen der, forbyder dig i at flytte til et land, med mindre afgifter.

  • #2   26. apr 2014 henning: Det kunne jo være at manden har det ok i Dk men bare mener at vi burde ha nogle mere normale afgiftsregler som andre EU lande har??

  • #3   26. apr 2014 Jeg synes satme også at vores afgifter er totalt ude i hampen...

  • #4   26. apr 2014 #2
    Det tror du selv på sker i vores livstid ??

    Mit liv er sku for kort til at vente på mirakler... Jeg er flyttet.


  • #5   26. apr 2014 Tar imod med kyshånd

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #6   26. apr 2014 Ja vi vil alle intet betale men stadig gerne have det hele.
    Vil man have billigere biler, skatter og generalt afgifter kan jeg da varmt anbefale andre lande.
    Personligt kan jeg nu godt lide den danske levestandard vi har.


  • #7   26. apr 2014 Henning L.. Den kommentar hører man eddermanme tit når man bringer politik på banen: "Er du utilfreds, så flyt" ... Du er godt klar over at den udmelding er det stik modsatte af hvad demokrati står for. Synes ski ikke det er rimeligt jeg skal flytte fra mit moderland blot fordi jeg ønsker noget forandret.. men bevares, kan da godt ske det ender med jeg flytter under grænsen

    Casper K.. lige pt. bliver det debatteret om en afskaffelse af afgifter på hele danmarks vognpark reelt går særligt ud over dk's indtægter. Så vidt jeg husker var det faktisk skatteministeriet som har regnet sig frem til at en total afskaffelse faktisk ikke ville koste dk særlig meget i forhold til BNP
    http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/280513/nyt_regnestykke_afsloerer_billigt_at_afskaffe_bilafgift.html

    Der er altså ikke noget der ligger i vejen for at nedsætte afgiften på køretøjer i DK drastisk, mindes der blev snakket til 80% uden provenutab.

    Når det så er sagt, så handler dette forumemne om "sommerbiler" og de latterlige afgifter som udgør en forsvindende lille del af danske afgifter. Så det er fint du er så tom oveni ægget at du ikke engang overvejer alternativer, men blot svarer tungt som alle de andre socialister med: Du kan bare flytte doooh.


  • #8   26. apr 2014 #6 Casper, hvis du undersøger sagen, så vil du finde ud af at registreringsafgiften kan fjernes uden nogle økonomiske omkostninger for staten. Faktisk peger flere undersøgelser på at det ligefrem vil være mere rentabelt.
    Desuden vil der også følge en hel masse andre fordele med.


  • #9   26. apr 2014 Ja men alligevel ikke.. Altså der skal være noget til at betale for den asfalt du køre på, der skal også nogrt til at betale for dit sygehus ophold hvis du skulle få sådan et..

    Det hele hænger sammen, se f.eks i sverige, mindre moms og lavere reg. Afgifter, men du skal selv betale for at gå til læge, og hvis du nu skulle være rigtig uheldig har du ikke råd...


  • #10   26. apr 2014 #7
    Som sagt så jeg flyttet til Spanien, hvilket jeg aldrig fortryder. Den eneste grund til, der kan opkræves de skatter og afgifter i dk. Er ene og alene pgs 99.999999% af befolkningen retter ind og affinder sig med det.

    Den ændring alle ønsker sig, kommer sikkert ikke i vores livstid.

    Til samligning betaler jeg 109 Euro hel årlig i afgift på min Volvo her nede. og der er (Som jeg lige husker det) 13.85% i afgift på biler og motorcykler.

    Ja der sikker også udlemper ved at bo her nede... Jeg kan bare ikke, lige få øje på det, jeg går glip af.


  • #11   26. apr 2014 #8 Jacob D. Det nyeste regnestykke på området siger dog alligevel at det vil koste DK 7 mia årligt totalt at afskaffe registreringsafgiften, men har før hørt tallet 80% i afgift uden at DK får provenutab.
    Vil give dig ret i at der følger en del andre fordele med. Fx. noget så simpelt som at give danskerne frihed til at bruge deres penge på det de lyster - For i skal sku ikke komme og sige man selv har valget til at investere, når drømmebilen pludselig koster astronomiske tal. Så kan vi jo passende sætte alle afgifter op til 1000% og stadig bibeholde argumentet: Jamen du bestemmer jo selv.. Det gør man bare ikke. Afgifterne regulere hvad danskerene skal bruge deres penge på.

    Og en helt anden ting.. hvorfor kan man ikke i DK, ligesom i Schweitz, have en enkelt nummerplade man kan flytte rundt mellem sine biler.. Så kan man blot betale grøn afgift af den dyreste af bilerne. Man forurener jo ikke mere af den grund, det er jo alligevel kun en bil der kan køre ad gangen!

    #9 ? who cares.. aNONYMOUS... Når skatte-ministeriets tal selv viser at en nedsættelse af afgiften til til evt. 80% vil give et provenutab på 0kr så står det jo altså ikke til diskussion. Du har i forbindelse med bilparken en vis indtægt. Når man så har beregnet at provenutabet ved nedsættelse af afgiften til eks. 80% bliver 0kr. Så betyder det at det ikke får nogen betydning for det endelige regnestykke (altså heller ikke sygehusene eller andet)


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #13   26. apr 2014 ACE har skam læst hele den fine teori om at man kunne fjerne den. Men det er kun spekulationer.
    Omvendt ville du stadig skulle betale hvad der ville mangle et andet sted bare over din skattebillet.

    Er man alt for utilfreds bør man hellere overveje at prøve udlandet ligesom Henning. Kender selv mange der har gjort det. Men 90% af dem jeg kender er flyttet hjem til DK igen da man netop har det meget godt i dk. Finder man som regel blot først ud af når man har prøvet noget andet.


  • #14   26. apr 2014 #13 Casper K.. Nu ved jeg ikke helt om du ikke forstår tallene, men ved kun at sætte afgiften ned (ikke fjerne den helt) kunne man ramme et sted i regnskabet hvor det går i 0 .. Altså ville man ikke skulle finde nogen penge andre steder. Man kan argumentere for at man ved fuldstændig fjernelse af afgiften vil mangle 7mia. Man kunne jo så overveje at hæve afgiften på brændstof således at det faktisk er dem der kører mest (og på den måde forurener mest) der betaler den manglende sum.

    Jeg er uenig med dig. Er man utilfreds, bør man forsøge at gøre landet bedre, i stedet for bare at stikke halen mellem benene. Ang. Din kommentarer om folk der flytter tilbage, kender jeg også en del.. Der er som regel bare familie og venner der gør forskellen (det er alligevel en stor omvæltning at flytte langt væk) så ved ikke helt om jeg tror det er fordi DK bare er ih og åh så godt.. Det er vidst ikke så længe siden der blev lavet en undersøgelse på hvilket land der havde de mest kreative elever.. Så vidt jeg husker var Danmark kun midterst i feltet. Ligeledes har jeg hørt at vores sygehusvæsen faktisk ikke er blandt de førende i verden. Hvordan står det i sammenhæng med det enorme afgifts og skattetryk vi har?

    Og så kan det godt være du kalder de beregninger der er lavet, for spekulationer, men de er nu udført af uddannede mennesker, som har haft til opgave at regne på netop dette. Så det er nok ikke grebet ud af luften

    Dertil vil jeg minde dig om hvad denne tråd egentlig handlede om. Vil du fortælle mig at antallet af solgte fx Ferrarier i DK hvert år gør nogen forskel i DK's budget? Lavede man en ordning lig veteranbilernes for disse sommerbiler (og motorcykler) ville DK ikke tabe en døjt. Man ville blot gøre en masse danskere glade for at de nu kunne dyrke deres hobby og, efter en lang hård arbejdsuge, kunne sætte sig ud i sin Porsche/Lotus/Morgan eller whatever og bare nyde en tur.


  • #15   26. apr 2014 Stem på LA.

  • #16   26. apr 2014 Aldrig i livet! så heller pisse ved en sten.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #17   26. apr 2014 Selvfølgeligt er det spekulationer.
    1. Hvad med alle værditabene på dem der lige har købt bil.
    2. Mange danskere er så nærige de nok bare stadig ville købe mikrobiler.

    Det er ren spekulation, intet andet og man vil aldrig kunne forudsige/beregne det inden man har prøvet det. Det umuligt at lave en forudsigelse af hvordan over 5.000.000 mennesker ville handle fremadrettet.

    Jeg gad da også godt bilerne var billigere. Men reelt set er det lidt af et luksusemne. En splinterny bil kan i dag købes for 60.000 kr. Ikke den sjoveste eller flotteste i en bilelskers verden. Men stadig en bil ( ifølge nogen smiley )

    For min skyld må de gerne som sagt sætte dem ned. Vi kan hurtigt blive enige om det tosset en almindelig dansk kernefamilie ikke kan købe en ny familiebil (ny Audi F.eks) uden det koster et halvt hus.
    Men igen mere et luksusproblem lidt fremfor noget andet ikk ?

    Så længe beregninger kun er ren spekulation så skal man regne med pengene skal hentes et andet sted.

    Jeg kunne også slynge beregninger ud på spekulationer om folk arbejdsrytmer ved skattenedsættelser. Men det ville også kun være gætværk jo smiley


    ***muligt jeg ikke lige får alt med eller svaret på da det lidt uoverskueligt fra en iPhone smiley


  • #18   27. apr 2014 Bonus info: FDM regnede på det. Den danske stat tjener ca det samme i afgift på en UP som den svenske stat tjener på en Volvo V70.
    UP er den mest solgte bil i DK, mens V70 er den mest solgte bil i Sverige.


  • #21   27. apr 2014 #17 Casper K. For det første er der langt fra over 5.000.000 købere til biler i Dk. I jan. 2013 var der ca. 4,3 mio danskere på 18 eller derover. For det andet, så lad os i det mindste kalde det velbegrundede og overvejdede spekulationer. Det kan godt være man ikke kan sætte to streger under et facit, men de har ski nok alligevel draget en del konklusioner ved at iagttage verden omkring os, samt Danmarks interne købekraft. De har nok alligevel ikke stukket en finger i vejret og gættet som du får det til at lyde. Med den samme logik som du benytter (det er jo bare luksus) synes jeg, som skrevet i mit første oplæg, da bare at vi skal smide 180% i afgift på alt hvad der bliver karakteriseret som værende sjov/luksusvarer i dk. Som sagt, bør det jo være rimeligt for alle. Så må vi se hvor længe der går før folk himler når de bliver nød til at købe budget pap til lokummet og betale det vide ud af øjnene for et fjernsyn.. Det er jo bare luksus i sidste ende ikke? Den logik og holdning du har, er præcist grunden til at vi stadig har disse håbløst forældede afgiftsregler i Dk. Hvorfor ligger vi ikke bare 100% mere på biler? Folk har jo cykler, men hov, lad os lige ligge 500% på cykler, fordi folk har jo ben.. Det er jo altsammen bare en luksus ikke. Så lad os ligge 700% på alle de spændende fødevarer. Folk kan sagtens leve af ris og kartofler, alt andet er jo bare luksus smiley

    #20 Thomas K. Jeg synes ikke denne snak nødvendigvis behøver afhænge af hvad man har tænkt sig at stemme. Uanset hvilket parti der bliver valgt ind, ønsker jeg at se dem efterkomme folkets ønsker, og hvis folket bliver informeret om hvilke muligheder de i reelt har.. At det ikke bare er død og pine om at betale dobbelt op på bilpriser, og motorcykelpriser for ellers lukker alle hospitaler, men at der rent faktisk er andre muligheder.. Og folk er villige til at give folketinget, deres mening til kende, at de så vil lytte derinde. Personligt mener jeg den bedste kandidat til at føre en sådan sag er FDM.


Kommentér på:
Afgift på "søndagsbiler"

Annonce