4.807 visninger
|
Oprettet:
Betale 10k mekaniker. Stadig ikke starte {{forumTopicSubject}}
Troede lige bmw havde fixet min e46 330d men efter bilen blev kold vil den ikke starte. Har lige betalt 10600kr for 11 timers fejl søgning og ny sensor. Det har ikke hjulpet en skid! Hvad skal jeg lige gøre?? Er omgivet af inkompetente mekanikere!!
jul 2010
Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 222 Svar: 1.741
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 23
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 400 Svar: 2.723
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/klage-over-bilreparation
Hvis du ikke kan læse den på FDM, så her:
Hvis reparationen af din bil viser sig at være mangelfuld, er du berettiget til at kræve, at arbejdet laves om uden beregning. Du skal kunne bevise, at det udførte arbejde er mangelfuldt (medmindre der er givet garanti på reparationen). Det er vigtigt, at du kontakter værkstedet, så snart du får en mistanke om, at der er noget galt.
Afslag i reparationspris
Hvis værkstedet efter gentagne omreparationer fortsat ikke har bragt bilen i orden, kan du i sidste instans forlange at få et afslag i reparationsprisen - svarende til det, det vil koste at få bilen repareret på et andet værksted. Det samme gælder, hvis værkstedet nægter at omreparere uden beregning. Du skal dog fortsat kunne bevise, at arbejdet var mangelfuldt.
Ophæve aftalen om bilreparationen
Hvis du kan bevise, at du har en helt klar aftale med reparatøren om, at reparationen skal være færdig til et bestemt tidspunkt - og reparationen alligevel ikke er færdig - kan du hæve aftalen og hente din bil. Det må dog anbefales, at du giver reparatøren en kort frist til at gøre arbejdet færdigt, før du hæver aftalen - og at du gør det skriftligt.Hvis det ikke på forhånd er aftalt, hvornår reparationen skal være færdig - eller hvis du ikke kan bevise en sådan aftale - kan du forvente at reparationen er færdig inden for ”rimelig tid” (rimelig i forhold til reparationens art og omfang samt eventuelle andre relevante forhold). Hvis reparationen ikke er færdig inden rimelig tid, må du give en yderligere rimelig frist (husk at gøre det skriftligt). Kun hvis reparationen heller ikke er færdig inden denne frist, kan du hæve aftalen og hente bilen.
Betal kun for det udførte
Hvis aftalen hæves, før reparationen er helt færdig, vil du alene være forpligtet til at betale for det arbejde, der måtte være udført. Og hvis færdiggørelse af reparationen på et andet værksted medfører en meromkostning, vil første værksted i princippet være forpligtet til at betale denne difference. Det kræver dog, at du kan dokumentere dit tab, og det kan være vanskeligt, hvis der intet nærmere var aftalt om reparationens pris og omfang. Du bør tænke dig godt om, før du hæver aftalen - særligt hvis reparatøren har nået at udføre en del af reparationen. I kan hurtigt blive uenige om, hvad der er repareret, og hvad der skal betales for dette. Reparatøren kan holde bilen tilbage, indtil du har betalt den krævede pris for reparationen.
Ikke enig i regningen
Hvis du modtager en værkstedsregning udover det, du mener var aftalt, er det dig, der skal kunne bevise at regningen er for høj. Kan værkstedet kan dokumentere at delen trængte til udskiftning, vil du i den situation typisk kun være forpligtet til at betale nettoprisen for reservedelene, mens værkstedet selv må bære omkostningerne til arbejdsløn samt avance på reservedele. Der gælder dog en vigtig undtagelse: Er bilen repareret for et beløb, der overstiger dens handelsværdi efter reparationen, skal værkstedet kunne dokumentere, at reparationen er sket med dit samtykke.
Klag skriftligt over regningen
Hvis du nægter at betale din værkstedsregning, eller kun vil betale den del, der ikke er strid om, kan du risikere, at værkstedet med tiden sender kravet til inkasso. Du kan ikke blive pålagt inkasso-omkostninger, såfremt du kan bevise, at du har meddelt værkstedet, at reparationerne ikke var ifølge aftale. Det er derfor vigtigt, at du klager skriftligt til værkstedet. Du skal kunne bevise, at værkstedet har modtaget din klage enten med bekræftelse på email fra værkstedet eller ved anbefalet brev.
Du har bevisbyrden
Du risikerer dog stadig, at værkstedet vil udtage en stævning imod dig, så der bliver kørt en retssag. Hvis du ved en efterfølgende retssag kan bevise, at reparation slet ikke har fundet sted, eller at der er repareret mere end aftalt, slipper du for at betale. I modsat fald kommer du med meget stor sandsynlighed til - ud over selve regningen med påløbne renter - at betale sagsomkostninger. Kan du ikke bevise, at der er aftalt en maksimumpris, må du betale det beløb, værkstedet kræver for reparationen - med mindre det er urimeligt set i forhold til det arbejde, der er udført, og i forhold til den pris, et værksted normalt vil tage for et lignende stykke arbejde.
Klag til bilklage.dk
Hvis du mener, at prisen for reparationen er for høj, kan du betale ”under protest” og få bilen udleveret. Men så må du bagefter klage til ”Ankenævn for Biler” eller anlægge retssag mod reparatøren for at få de penge tilbage, som du mener, du har betalt for meget. Du kan klage over din reparation, hvis den har kostet kostet mere end kr. 1500. Du klager til Ankenævn for biler: bilklage.dk
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.433
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.332
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Men start da med at snakke med værkstedet før du begynder på alt mulig andet
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Hvis det er et mærkeværksted, så er det da et meget urimeligt timeantal....
Måske det er en polsk lærling der har udført fejlsøgningen...
okt 2005
Følger: 65 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 232 Svar: 1.110
Fordi hvis du hidser dig op så går de i forsvars position og så lukker sagen der
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jul 2011
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 74
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Bare se, hvor mange ÅR Volkswagen har brugt på at fejlfinde deres egen DSG7 uden held...
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Det bruger man fandme ikke 11 timer på at finde ud af. Med testeren kan du gå ind og se grænseværdier og se om railsensoren viser de tal den bør. Gør den ikke det må man sætte en føler på der kan måle de 1400-2100 bar som der skal være.
Angående DSG7 kassen er fejlen da fundet? Bilerne skal køre på mineralsk olie i stedet for syntetisk så vidt jeg er informeret.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 1.241
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Hvis man fejlsøger 11 timer på en bils elektriske komponenter og kommer frem til at det er en komponent der kan testes med computeren så ser jeg altså noget galt. Og brug af 11 timer til fejlsøgning skal kunne underbygges af f.eks udskiftning af defekte komponenter. Her er det et komponent der er skiftet som skal underbygge de 11 timers fejlsøgning. Og som jeg skriver tager det under 30 minutter at kontrollere denne komponents funktion. Enten får vi ikke hele sandheden eller også er der noget rag ruskende galt på det værksted.
aNONYMOUS, nu er jeg egentlig uddannet mekaniker og ved godt hvor meget 11 timers fejlsøgning er. Normalt får man ikke lov til at gå 2 hele dage og fejlsøge på en bil hvilket egentlig er idiotisk. Men når man har brugt 4 timer begynder værkfører at trippe fordi der er andre biler skrevet ind. Så den ender med at tage som minimum 3 dage at fejlsøge på
Og ja DSG'en har været rigtig bøvlet. Det var vidst hjemkaldelse af 2,5 mio biler på verdensplan. Men sådan har det jo været med alle bimærker der har haft en fejlproduktion. Synes ikke rigtig man kan sammenligne en fejlproduktion med en fejlsøgning på en "velfungerende" bil som har virket som den skulle
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 1.241
hvad er start omdr.
hvad er railtryk.
åbner dysserne(scob).
prøv og blinde egr af.
kompression test
lækolie/returolie
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 1.241
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 23
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Jeg hollder mig mere til det polske end at acceptere t en fejlsøgning skal tage så lang tid, det er jo ikke et rumskib fra en fremmede planet der skal fejlsøges på.....
BMW skal jo ikke opfinde den dybe talerken igen, og har et netværk som alle andre mærkeværksteder at ty til, hvis de er helt ude i hampen....
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Betale 10k mekaniker. Stadig ikke starte