Rattet ryster ved nedbremsning - incl dreje af skiver {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg skal lige hører nogle meninger ang. mit lille problem.
Jeg har i sensommeren 2013, fået skiftet bremseskiver og klodser hele vejen rundt på min BMW Touring Ved Haldrup.
Der er brugt originale dele til dette.
Da jeg hentede den rystede rattet, så snart jeg bremsede ned fra 80-90 km/t
Jeg var selvfølgelig inde ved Haldrup dagen efter, som gik det hele igennem.
De mente først at bremseskiven var slået skæv, på trods af mine knap 10 km jeg havde kørt. Uden hårde ned bremsninger.
Efter at have diskuteret lidt, så fejlsøgte de kort på bilen og mente det var pga. stemplet ikke kunne trække sig ordenligt tilbage i den ene side. Og der var meget rust på den ene.
Da begge stempler blev udskiftet incl bøsning for 2 år siden, så troede jeg ikke på dette. Jeg bad derom selv at se dette "rust". Og ganske rigtigt. Intet rust og fin stempel.
De ville så indvige i at udskifte stemplet uden arbejdsløn i stedet.
Her blev jeg lidt småsur (mest pga jeg kunne se, at de overhoved ikke havde haft en stålbørste på, før de har smidt de nye skiver og klodser på, hvordan havde de så forventet at den kunne glide korrekt!?
Jeg kørte derfor selv hjem og fik en kammerart til at rense det hele ud.
Det hjalp en hel del.
2 måneder gik, med kun nogle meget få rystelser.
Problemet kom derefter stille tilbage.
Jeg opsøgte denne gang BMW specialist i Århus, som målte på begge skiver foran. De var slået skæve med 0,2mm til 0,7mm.
De blev begge drejet af.
Problemet hjalp, og der var nu ingen rystelser igen.
Nu er der gået ca 2 måneder igen, og nu begynder den atter engang at ryste lidt i rattet ved nedbremsninger.
BMW specialisten fra århus anbefalder nu, at jeg skal udskifte skiver og klodser foran, selvom de er nye i min verden.
Jeg synes at det er åndsvagt mange penge at smide ud, når man føler at man bare udskifter, og forbrugeren betaler og betaler, uden fejlen bliver rettet.
Nogen forslag hvad der evt skal kigges efter?
Kan det være en tårnbøsning som laver ravage eller andet ?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.366
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Som Anonymus skriver, så er det helt sikkert fordi navet ikke har været renset ordentligt af. Så ligger skiven skævt fra starten af, og så går det ret hurtigt.
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Men der var rent nok.
Måske nedslidt hjulleje ?
mar 2004
Følger: 52 Følgere: 54 Biler: 17 Emner: 162 Svar: 2.337
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.366
Men ja, navet kan være skævt, ved du om den har fået skiftet et hjulleje? og er det begge skiver der er skæve?
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Der er ikke slør i styrtøjet. Der har været 5 forskellige værksteder på opgaven for at fejlsøge, og ingen har turde komme med bud.
Det eneste som har hjulpet indtil videre er at få begge skiver foran drejet af.
Men problemet er så kommet tilbage efter ca 5000 km. (dog ikke i samme grad)
Hvad skiverne hedder, det ved jeg ikke.
Jeg ved bare at de er originale fra haldrup af. Gav små 6800kr for udskiftning af skiver og klodser hele vejen rundt ...
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Så må vi se om det ikke har hjulpet.
Det er sku dyrt at få originale skiver på foran igen (prisen incl arbejdsløn er 3600kr)
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
Skæve skiver fra ny af..??? Det IKKE god kvalitet!
Et hjul leje som er på vej, kan give forfærdelige rystelser, osse ved kørsel uden bremsning.
På med nye skiver og klodser, køb IKKE billige dele, så ender du samme sted igen!
Skift hjul leje og smør/gnid det rigeligt med fedt, og spænd IKKE for hårdt op..
kør dine bremser ind, forsigtigt.. brems korte afstande, og kør samme længde igen.. brems igen.. og følg denne procedure en 30 40 min.. før du virkelig kan gi den max brems effekt.
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
De koster ca 1600kr stykket.
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
ALT skal spille... Kalibere ska glide problemfrit, stempler ska køre uden nogen form for hak.. hjul lejer ska efterses. styr kugler / bærkugler.. Styr stænger/ tårn lejer ..
Afbalancering af dæk/fælg.
Alt skal spille 100% ellers bliver dine nye skiver skæve igen!
Spiller disse ting ikke sammen, så er risikoen for rystelser!
Men disse ting er vel efterset af autoriseret værksted.. håber jeg.
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Stempel, glidere, bremseslange.
Hvis bremserne ikke hænger nu, så har den et problem et sted i hjulophænget.
Hjulleje/nav, styrekugle, bærekugle, bærearm, hjulafabalancering.
Det jo ikke raketvidenskab
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Der er intet slør, eller revner nogensteder.
Bilen har endda været oppe på en digital sporing, som målte 0,01mm.
Der er ingen rystelser når man bare køre.
Det er KUN ved motorvejs ned bremsninger.
indtil videre, så kan jeg da bede værkstedet at gå lidt mere i dybten med deres fejlsøgning, istedet bare smide nye skiver og klodser på igen!
Det vil fejlen jo ikke ligefrem blive rettet af!
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Jeg har muligt nedslidt tårnlejer.
Resten er OK
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
Det er vigtigt ALT spiller..
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 124
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Men jeg for udskiftet mine tårnlejer snart.
Forstår bare slet ikke, at man som forbruger skal bruge så fandens lang tid, og mange mekanikere som skal gennemgå bilen, uden at de kan fortælle konkredt hvad fejlen skyldes.
Haldrup bør have fortalt, som autoriseret værksted, som de mange andre værksteder jeg har været på, og de mange prøvekørsler de har lavet.
Bør de finde fejlen, i stedet jeg skal skal brokke mig over hvilken fejl de overser.
Man skal sku kigge LANGT efter gode mekanikere i dag ... suk !
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 124
Er selv udlært mekaniker, og kan sagtens huske min læretid, hvor meget af det var service og bremser.
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Jeg fik en helt syvende (sådan ca) mekaniker til at kigge på det.
Lidt i anledning af noget andet, som var begyndt at give lyd.
Han fandt frem til at højre bærearm var mere end kaput.
Fik derfor udskiftet højre Bærearm og Stræbearm.
Det løste alle mine problemer. Der er intet at komme efter mere.
utroligt, at 5 mekanikere ikke kan finde en løs bærearm. Satme så ringe, at køre rundt med det i et halvt år ! ..
Rattet ryster ved nedbremsning - incl dreje af skiver