{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.271 visninger | Oprettet:

Rattet ryster ved nedbremsning - incl dreje af skiver {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg skal lige hører nogle meninger ang. mit lille problem.

Jeg har i sensommeren 2013, fået skiftet bremseskiver og klodser hele vejen rundt på min BMW Touring Ved Haldrup.
Der er brugt originale dele til dette.

Da jeg hentede den rystede rattet, så snart jeg bremsede ned fra 80-90 km/t
Jeg var selvfølgelig inde ved Haldrup dagen efter, som gik det hele igennem.
De mente først at bremseskiven var slået skæv, på trods af mine knap 10 km jeg havde kørt. Uden hårde ned bremsninger.
Efter at have diskuteret lidt, så fejlsøgte de kort på bilen og mente det var pga. stemplet ikke kunne trække sig ordenligt tilbage i den ene side. Og der var meget rust på den ene.
Da begge stempler blev udskiftet incl bøsning for 2 år siden, så troede jeg ikke på dette. Jeg bad derom selv at se dette "rust". Og ganske rigtigt. Intet rust og fin stempel.
De ville så indvige i at udskifte stemplet uden arbejdsløn i stedet.
Her blev jeg lidt småsur (mest pga jeg kunne se, at de overhoved ikke havde haft en stålbørste på, før de har smidt de nye skiver og klodser på, hvordan havde de så forventet at den kunne glide korrekt!?
Jeg kørte derfor selv hjem og fik en kammerart til at rense det hele ud.
Det hjalp en hel del.
2 måneder gik, med kun nogle meget få rystelser.
Problemet kom derefter stille tilbage.

Jeg opsøgte denne gang BMW specialist i Århus, som målte på begge skiver foran. De var slået skæve med 0,2mm til 0,7mm.
De blev begge drejet af.
Problemet hjalp, og der var nu ingen rystelser igen.

Nu er der gået ca 2 måneder igen, og nu begynder den atter engang at ryste lidt i rattet ved nedbremsninger.
BMW specialisten fra århus anbefalder nu, at jeg skal udskifte skiver og klodser foran, selvom de er nye i min verden.

Jeg synes at det er åndsvagt mange penge at smide ud, når man føler at man bare udskifter, og forbrugeren betaler og betaler, uden fejlen bliver rettet.

Nogen forslag hvad der evt skal kigges efter?
Kan det være en tårnbøsning som laver ravage eller andet ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rattet ryster ved nedbremsning - incl dreje af skiver
  • #1   19. maj 2014 Sikkert fordi det enten er for billige skiver, eller der ikke er renset godt nok af fra starten af, så skiven ikke kan komme af med varmen.

  • #2   19. maj 2014 Dårligt forarbejde = Dårligt resultat.

    Som Anonymus skriver, så er det helt sikkert fordi navet ikke har været renset ordentligt af. Så ligger skiven skævt fra starten af, og så går det ret hurtigt.


  • #3   19. maj 2014 Navet så fint ud. Det blev adskilt i Århus for at tjekke, om der sad snavs derinde.
    Men der var rent nok.

    Måske nedslidt hjulleje ?


  • #4   19. maj 2014 Det er før set at navet eller fælgens anlægsflade er skævt hvilket resulter i skæve skiver

  • #5   19. maj 2014 hvis dit hjulleje skulle slå så meget, bør du ikke være i tvivl når du rykker i hjulet.. Hvilke skiver har du på?

    Men ja, navet kan være skævt, ved du om den har fået skiftet et hjulleje? og er det begge skiver der er skæve?


  • #6   19. maj 2014 Det kan altså også både være stempel eller glider som er færdige... så de kan altså godt have ret at det har haft sat sig...

  • #7   19. maj 2014 Jeg ved ikke hvor mange km hjullejerne har gået foran.
    Der er ikke slør i styrtøjet. Der har været 5 forskellige værksteder på opgaven for at fejlsøge, og ingen har turde komme med bud.
    Det eneste som har hjulpet indtil videre er at få begge skiver foran drejet af.
    Men problemet er så kommet tilbage efter ca 5000 km. (dog ikke i samme grad)

    Hvad skiverne hedder, det ved jeg ikke.
    Jeg ved bare at de er originale fra haldrup af. Gav små 6800kr for udskiftning af skiver og klodser hele vejen rundt ...


  • #8   19. maj 2014 Jeg vil langt hellere have, at de istedet udskifter begge stempler og drejer skiverne af igen.
    Så må vi se om det ikke har hjulpet.

    Det er sku dyrt at få originale skiver på foran igen (prisen incl arbejdsløn er 3600kr)


  • #9   19. maj 2014 hjul leje.. helt afgjort!
    Skæve skiver fra ny af..??? Det IKKE god kvalitet!

    Et hjul leje som er på vej, kan give forfærdelige rystelser, osse ved kørsel uden bremsning.
    På med nye skiver og klodser, køb IKKE billige dele, så ender du samme sted igen!
    Skift hjul leje og smør/gnid det rigeligt med fedt, og spænd IKKE for hårdt op..
    kør dine bremser ind, forsigtigt.. brems korte afstande, og kør samme længde igen.. brems igen.. og følg denne procedure en 30 40 min.. før du virkelig kan gi den max brems effekt.


  • #10   19. maj 2014 Corty75, hvis du læste igennem, så ville du kunne se at bremseskiverne er originale.
    De koster ca 1600kr stykket.


  • #11   19. maj 2014 original.... jaaa... men originale er skam osse fine nok.. bare IKKE hvis dit hjul leje eller kalibere/stempler hænger!!

    ALT skal spille... Kalibere ska glide problemfrit, stempler ska køre uden nogen form for hak.. hjul lejer ska efterses. styr kugler / bærkugler.. Styr stænger/ tårn lejer ..
    Afbalancering af dæk/fælg.
    Alt skal spille 100% ellers bliver dine nye skiver skæve igen!

    Spiller disse ting ikke sammen, så er risikoen for rystelser!

    Men disse ting er vel efterset af autoriseret værksted.. håber jeg.


  • #12   19. maj 2014 Hvis bremserne hænger nu, så har den jo et problem et sted i bremsesystemet.
    Stempel, glidere, bremseslange.

    Hvis bremserne ikke hænger nu, så har den et problem et sted i hjulophænget.
    Hjulleje/nav, styrekugle, bærekugle, bærearm, hjulafabalancering.

    Det jo ikke raketvidenskab smiley


  • #14   19. maj 2014 alle bøsninger er gennemgået flere gange.
    Der er intet slør, eller revner nogensteder.
    Bilen har endda været oppe på en digital sporing, som målte 0,01mm.
    Der er ingen rystelser når man bare køre.
    Det er KUN ved motorvejs ned bremsninger.

    indtil videre, så kan jeg da bede værkstedet at gå lidt mere i dybten med deres fejlsøgning, istedet bare smide nye skiver og klodser på igen!
    Det vil fejlen jo ikke ligefrem blive rettet af!


  • #15   19. maj 2014 Har prøvet for nyligt hvor slør i tårnlejer fik nye skiver til at ryste

  • #16   19. maj 2014 Mirza, det tager jeg til info.
    Jeg har muligt nedslidt tårnlejer.
    Resten er OK


  • #17   19. maj 2014 Sagde jeg tårnleje?..
    Det er vigtigt ALT spiller..



  • #18   19. maj 2014 Er navet blevet smurt med fedt under skiverne ? Hvis de er så kan varmen fra skiverne ikke komme væk fra og derved gøre den skæv ? Har set det nogle gange efterhånden.

  • #19   25. maj 2014 intet fedt under skiverne på navet - Var det første der blev adskilt.
    Men jeg for udskiftet mine tårnlejer snart.

    Forstår bare slet ikke, at man som forbruger skal bruge så fandens lang tid, og mange mekanikere som skal gennemgå bilen, uden at de kan fortælle konkredt hvad fejlen skyldes.
    Haldrup bør have fortalt, som autoriseret værksted, som de mange andre værksteder jeg har været på, og de mange prøvekørsler de har lavet.
    Bør de finde fejlen, i stedet jeg skal skal brokke mig over hvilken fejl de overser.
    Man skal sku kigge LANGT efter gode mekanikere i dag ... suk !


  • #20   26. maj 2014 Nej, det kan sq være en jungle ! Men jeg vil så også sige at det som regel altid er lærlige der for lov til a stå og lave bremser, og så derved overser nogle små ting, som senere hen kan have indflydelse på bremserne, og så har man problemet. De fleste værksteder i dag vil ikke indrømme deres fejl, da det vil komme til at koste dem kassen, hvilket jeg ikke forstår, når det egentlig er at lege med kundens liv.
    Er selv udlært mekaniker, og kan sagtens huske min læretid, hvor meget af det var service og bremser.


  • #21   5. aug 2014 Lige en opdatering.

    Jeg fik en helt syvende (sådan ca) mekaniker til at kigge på det.
    Lidt i anledning af noget andet, som var begyndt at give lyd.
    Han fandt frem til at højre bærearm var mere end kaput.

    Fik derfor udskiftet højre Bærearm og Stræbearm.
    Det løste alle mine problemer. Der er intet at komme efter mere.
    utroligt, at 5 mekanikere ikke kan finde en løs bærearm. Satme så ringe, at køre rundt med det i et halvt år ! ..


Kommentér på:
Rattet ryster ved nedbremsning - incl dreje af skiver

Annonce