2.476 visninger
|
Oprettet:
må jeg sænke 40/20 {{forumTopicSubject}}
hej må man sænke sin bil 40 foran og 20 bagi eller skal det være 30/30 eks.
apr 2006
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.448
og når det ikke er mere, behøver du ikke dokumentation på det heller.
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 172 Svar: 240
nov 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 13 Emner: 115 Svar: 749
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
eks 40/40 80/80
man kan ikke få det godkendt, hvis det er forskelligt.
at nogen synsmænd er ligeglade er noget andet,
men det er ikke lovligt,
dec 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 120
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
dec 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 120
apr 2006
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.448
Der skal vist først være papir på det når det er mere end 40 mm, altså f.eks. 60 mm, så skal der forelægge dokumentation.
Sønderjyden. Hvordan kan man så lovligt montere gevindundervogn? den kan du indstille forskellige jo, det samme med flere forskellige sænkningsæt så som 40-20, 40-30 og 60-40, som er godkendte?
som skrevet mener jeg det er kun hvis det er over 40 der skal forelægge dokumentation på det, og ellers så må den ikke sænkes mere end til 50 cm fra underkanten af lygten og så til jorden. heller ikke selvom undervognen er godkendt til lavere.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜV-godkendelse
er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i Merkblatt
751 er opfyldt.
2.3 For bil med ALB-ventil skal der endvidere fremlægges dokumentation for, at
bestemmelserne om bremsekraftfordeling jf. afsnit 5.03.020 (2) i Detailforskrifter
for Køretøjer er opfyldt med de ændrede fjedre.
Alternativt kan dokumentationen bestå i, at det af oplysninger fra bilfabrikanten
eller prøvningsrapporten fremgår, at ALB-ventilen kan omjusteres således,
at de resulterende trykværdier er uændrede ved såvel tom som fuldt
lastet bil, eller holder sig indenfor de af bilfabrikanten opgivne tolerancer
ved såvel tom som fuldt lastet bil.
Såfremt der i ombygningssættet fra fjederfabrikanten medfølger en ændret
ALB-komponent (fx arm eller påvirkningsfjeder), kan kravene om bremsekraftfordeling
ligeledes anses for opfyldt ved montering af armen/fjederen
og genjustering af ALB-ventilen.
2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.
2.5 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
ændringer.
dec 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 120
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
dec 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 120
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Det er en udbredt misforståelse - så udbredt, at nogle synsvirksomheder også tror på det! - at hvis man importerer en udenlandsk bil, som er tunet og godkendt i udlandet, så skal den også accepteres i Danmark. Sådan er reglerne IKKE!
Hvis du importerer en tunet bil fra udlandet, skal du dokumentere ændringerne på samme måde som, hvis ændringerne var foretaget på en dansk bil. De forenklede regler om import af brugte biler fra et EU-land vedrører kun biler, der er masseproducerede, og som ikke er ændret i forhold til fabrikkens originale udførelse.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
http://www.fdm.dk/faq/hvad-er-en-tuev-godkendelse
nov 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 13 Emner: 115 Svar: 749
Gevindundervogne vil jeg ikke kaste mig ud i, men ved at de bliver skrevet som det, når de skal godkendes..
Ikke alle regler skal nødvendigvis give mening, og hvordan synsmændene takler sænkningssæt er jo også meget forskelligt..
Trådstarter spurgte bare om det er lovligt- det mener jeg ikke det er!
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
fx fælge og spacere høre jo sammen og med en tuv må de sammen bruges på den ene model det er godkendt til self først efter syn
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
godkendt uden det er til en fælg. MEN I DANMARK MÅ MAN KUN BENYTTE SPACERE NÅR DE ER GODKENDT TIL DET FÆLG MAN HAR PÅ BILEN.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
1.7
Sporvidden
skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres
Så som jeg flere gange har sagt til dig. Kan du få tüv godkendte spacere som ikke høre til en fast fælg. Men som den danske lovgivning så siger du ikke må benytte. Så derfor kan du ikke bruge det til noget at de er godkendte lær nu reglerne for hulen da. Det er den danske lov du går efter og ikke bare at noget er tüv godkendt
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
"certificeret beskrivelse".
Færdselsstyrelsen accepterer og "tror på" denne beskrivelse - i forhold til
det, som den beskriver (for eksempel forurening), men dette er ikke det
samme, som at Færdselsstyrelsen og Statens Bilinspektion derfor bare siger,
at så kan bilen indregistreres lovligt i Danmark.
Eksempel:
Der er TÜV på, at en given lygte ikke spreder lyset mere, end den må. Men
måske lyser lygten en forkert farve, eller måske er den placeret forkert på
bilen (i forhold til danske regler). Så er bilen ikke lovlig.
Om noget er lovligt eller ej er helt op til danske myndigheder - men de
danske myndigheder stoler på målinger og attester fra også anerkendte
private virksomheder, der laver attester.
Og læser du fra dit eget link
http://www.danspeed.dk/da/tuev-godkendelser_23.asp
Spacerkit/Sporviddeforøgere: afsnit 8.02.003 pkt.2 - skal synes ifbm montering
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Og nej tüv overruler ikke en lands færdsels lovgivning da det intet har med det at gøre du ved åbenbart ikke hvad tüv er. læs her tüv kan ikke overtrumfe en lov det er kun noget med kvalitet på ting http://de.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV
må jeg sænke 40/20