{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  må jeg sænke 40/20
  • #1   27. maj 2014 Ja det må du gerne gøre.

    og når det ikke er mere, behøver du ikke dokumentation på det heller.


  • #3   27. maj 2014 okay tak, skulle FK sænkningsfjeder ikke være fine nok? det skal sidde på en BMW e39

  • #4   27. maj 2014 Hvor læser i, at man lovligt må sænke forskelligt? Jeg har altid hørt det skal være ens? Og 40mm skal der da også være papirer på?


  • #5   27. maj 2014 det er ikke rigtig, hvis man sænker en bil skal det være lige meget for og bag
    eks 40/40 80/80

    man kan ikke få det godkendt, hvis det er forskelligt.
    at nogen synsmænd er ligeglade er noget andet,

    men det er ikke lovligt,



  • #6   27. maj 2014 Gu er det ej lovligt at sænke forskelligt i for og bag. Max sænkning er 40mm, derover betragtes som en konstruktiv ændring. Men hvis de 40mm gør at afstanden mellem forlygternes underkant og vejen er mindre end 500mm så vil den ikke gå igennem syn. Ligeledes må afstanden mellem tågelygter og vej ikke være mindre end 250mm.

  • #7   27. maj 2014 4og 5 hvor dan vil i så kontrollere en gevind ???

  • #8   27. maj 2014 Det kan du heller ikke rigtig, der er du bare nødt til at tage udgangspunkt i de 500mm eller 250mm smiley

  • #9   27. maj 2014 Karbu S:

    Der skal vist først være papir på det når det er mere end 40 mm, altså f.eks. 60 mm, så skal der forelægge dokumentation.

    Sønderjyden. Hvordan kan man så lovligt montere gevindundervogn? den kan du indstille forskellige jo, det samme med flere forskellige sænkningsæt så som 40-20, 40-30 og 60-40, som er godkendte?

    som skrevet mener jeg det er kun hvis det er over 40 der skal forelægge dokumentation på det, og ellers så må den ikke sænkes mere end til 50 cm fra underkanten af lygten og så til jorden. heller ikke selvom undervognen er godkendt til lavere.


  • #10   27. maj 2014 ja sjovt man kan få tuv på en 55/40 så ???

  • #11   27. maj 2014 2. Ændringer, der kræver syn
    2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
    ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
    mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
    afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
    efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
    angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
    fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
    originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
    bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
    skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
    Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
    opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning
    2.2 Ved synet skal foreligge
    enten
    - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale.
    eller
    - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
    fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜV-godkendelse
    er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i Merkblatt
    751 er opfyldt.
    2.3 For bil med ALB-ventil skal der endvidere fremlægges dokumentation for, at
    bestemmelserne om bremsekraftfordeling jf. afsnit 5.03.020 (2) i Detailforskrifter
    for Køretøjer er opfyldt med de ændrede fjedre.
    Alternativt kan dokumentationen bestå i, at det af oplysninger fra bilfabrikanten
    eller prøvningsrapporten fremgår, at ALB-ventilen kan omjusteres således,
    at de resulterende trykværdier er uændrede ved såvel tom som fuldt
    lastet bil, eller holder sig indenfor de af bilfabrikanten opgivne tolerancer
    ved såvel tom som fuldt lastet bil.
    Såfremt der i ombygningssættet fra fjederfabrikanten medfølger en ændret
    ALB-komponent (fx arm eller påvirkningsfjeder), kan kravene om bremsekraftfordeling
    ligeledes anses for opfyldt ved montering af armen/fjederen
    og genjustering af ALB-ventilen.
    2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
    og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
    dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.
    2.5 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
    ændringer.


  • #12   27. maj 2014 Hvis nu du viste lidt om hva Tüv er, så ville du også vide at det er en tysk godkendelse, og at de kan få godkendt nogle flere ting end vi kan. hvis du foreksempel køber en Bmw i Tyskland der er sænket 55/40 og godkendt med det i tyskland, så bliver den også godkendt herhjemme ved syn, men hvis du så gør det omvendt og forsøger at syne den herhjemme, vil den ikke blive godkendt pga vores lorte regler.

  • #13   27. maj 2014 Rasmus det passer ikke. En bil der er godkendt i Tyskland er ikke også godkendt i Danmark. Bilen skal stadig godkendes efter de danske regler og love, og ikke bare efter den er godkendt i tyskland

  • #14   27. maj 2014 Hvis det er godkendt med den konstruktive ændring i Tyskland med en Tüv godkendelse, er den lovlig i DK. Så længe det er anført på din Reg. attest og synet i Tyskland så jo.

  • #16   27. maj 2014 Rasmus nej den er ej. Ikke hvis danmark har en anden lovgivning angående den ændring.

  • #17   27. maj 2014 7. BILEN ER GODKENDT I ET ANDET LAND

    Det er en udbredt misforståelse - så udbredt, at nogle synsvirksomheder også tror på det! - at hvis man importerer en udenlandsk bil, som er tunet og godkendt i udlandet, så skal den også accepteres i Danmark. Sådan er reglerne IKKE!

    Hvis du importerer en tunet bil fra udlandet, skal du dokumentere ændringerne på samme måde som, hvis ændringerne var foretaget på en dansk bil. De forenklede regler om import af brugte biler fra et EU-land vedrører kun biler, der er masseproducerede, og som ikke er ændret i forhold til fabrikkens originale udførelse.


  • #19   27. maj 2014 chris B Tüv betyder ikke at den er lovlig Tüv er en test der viser ting holder holder visse krav. Du kan få spacere med Tüv men danmark har en lov der siger man ikke må benytte dem. Når de ikke er godkendt sammen med det fælg. Så tüv er ikke et bevis på du bare må bruge det.

    http://www.fdm.dk/faq/hvad-er-en-tuev-godkendelse


  • #21   27. maj 2014 Giver Lasse p ret.. Du kan sagtens få ting og forskellige sænkningssæt 40/60 fx med tüv papirer, men derfor er det ikke ens betydende med, at det er lovligt herhjemme.. Men det er bare hvad jeg har fået fortalt og erfaret..
    Gevindundervogne vil jeg ikke kaste mig ud i, men ved at de bliver skrevet som det, når de skal godkendes..
    Ikke alle regler skal nødvendigvis give mening, og hvordan synsmændene takler sænkningssæt er jo også meget forskelligt..
    Trådstarter spurgte bare om det er lovligt- det mener jeg ikke det er!


  • #22   27. maj 2014 som jeg forstår tuv det er godkendt med alt det der høre sammen med det
    fx fælge og spacere høre jo sammen og med en tuv må de sammen bruges på den ene model det er godkendt til self først efter syn


  • #23   27. maj 2014 chris læs nu for hulen hvad jeg skrev. Spacere kan være tüv
    godkendt uden det er til en fælg. MEN I DANMARK MÅ MAN KUN BENYTTE SPACERE NÅR DE ER GODKENDT TIL DET FÆLG MAN HAR PÅ BILEN.


  • #26   27. maj 2014 Chris ja hvis den danske lovgivning siger du må. *Tüv betyder netop ikke du bare må da hvert land kan have sine egne færdsels regler og så betyder tüv intet

  • #27   27. maj 2014 Chris ja så læs lige den danske lovgivning omkring spacere

    1.7
    Sporvidden
    skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
    tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
    sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
    gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres


    Så som jeg flere gange har sagt til dig. Kan du få tüv godkendte spacere som ikke høre til en fast fælg. Men som den danske lovgivning så siger du ikke må benytte. Så derfor kan du ikke bruge det til noget at de er godkendte lær nu reglerne for hulen da. Det er den danske lov du går efter og ikke bare at noget er tüv godkendt


  • #29   27. maj 2014 chris Nej det er ej læs nu loven står jo tydeligt at spacere kun er lovlig når de høre til det fælg Tüv er kun en godkendelse for tingene overholder visse sikkerheds mæssig krav og overgår ikke den danske lovgivning om brug i danmark. De spacere du linker til er ikke lovlig da de ikke er godkendt til de fælge du har på bilen.

  • #30   27. maj 2014 TÜV er reelt blot en attest, der beskriver et givet forhold - en slags
    "certificeret beskrivelse".

    Færdselsstyrelsen accepterer og "tror på" denne beskrivelse - i forhold til
    det, som den beskriver (for eksempel forurening), men dette er ikke det
    samme, som at Færdselsstyrelsen og Statens Bilinspektion derfor bare siger,
    at så kan bilen indregistreres lovligt i Danmark.

    Eksempel:

    Der er TÜV på, at en given lygte ikke spreder lyset mere, end den må. Men
    måske lyser lygten en forkert farve, eller måske er den placeret forkert på
    bilen (i forhold til danske regler). Så er bilen ikke lovlig.

    Om noget er lovligt eller ej er helt op til danske myndigheder - men de
    danske myndigheder stoler på målinger og attester fra også anerkendte
    private virksomheder, der laver attester.

    Og læser du fra dit eget link
    http://www.danspeed.dk/da/tuev-godkendelser_23.asp

    Spacerkit/Sporviddeforøgere: afsnit 8.02.003 pkt.2 - skal synes ifbm montering


  • #32   27. maj 2014 chris der står ikke at det er ulovligt at tune mere end 20% du fatter jo ikke hvad de skriver. Når du tuner over 20% skal du kunne dokumentere at bilen stadig er i forsvarlig stand. under 20% anses bilen stadig at være i forsvarlig stand.

  • #34   27. maj 2014 chris http://www.trafikstyrelsen.dk/da/faq/koretojer/tekniske-krav-til-koeretoejer/tuning-og-chiptuning.aspx men tüv kan stadig ikke tage loven om ulovlig brug i danmark fra dig selv om ting er tüv godkendt kan de være ulovlig i danmark. nedgør dig ikke men du læser jo ikke loven for hulen da også. Danmark kan forbyde folk at benytte tüv godkendte ting så som spacere når de ikke følger med de fælge det står tydeligt i loven. Og det kn tüv ikke øndre på da tüv ikke er en lov men en godkendelse på ting at du overholder visse sikkerheds mæssige krav. Men ikke at det er lovligt i alle lande at benytte.

    Og nej tüv overruler ikke en lands færdsels lovgivning da det intet har med det at gøre du ved åbenbart ikke hvad tüv er. læs her tüv kan ikke overtrumfe en lov det er kun noget med kvalitet på ting http://de.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV


Kommentér på:
må jeg sænke 40/20

Annonce