4.335 visninger
|
Oprettet:
Barberblad i hjul? {{forumTopicSubject}}
Kørte i dag over et barberblad som (åbentbart) lå midt på vejen.
Luften røg ret hurtigt ud af dækket, som jo nu er fladt.
Kan en sådan flænge lappes, eller skal jeg regne med et nyt dæk? Har ikke været i gang med skum
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men få hjulet ned til din mekaniker/dækmand, så må han kunne se om det kan lappes.
Alt andet lige, så er det bedste nok at lade være med at bruge dit reparationskit, hvis det kan undgås.
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 32 Svar: 65
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
http://fenixws.bosab.se/Bilder/delart/P/470823_3_P.jpg
men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en
sep 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 60 Svar: 781
- Men Nødhjul må jo ikke rulle med mere end 80km/t,
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Men hvis det er en decideret flænge, er det no-go. Det kommer aldrig til at holde.
Desværre, så er du nødt til at skifte begge dæk på den aksel, hvis de har kørt mere end en et par tusinde km.. Ellers vil der være for stor forskel i slidbane, og bilen ville kunne reagere uhensigtsmæssigt i fx. undvigemanøvre
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 95 Svar: 1.339
men som sagt flænge nej det kan ikke lappes, men hul kan op til ca 0.5cm . som eks skrue
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
8.02.003 Fælge
På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sam-
menholder de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overens-
stemmelse med køretøjsfabrikantens forskrifter.
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimensi
-
on, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1.
Ændringer
, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
1.1
Generelt
gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige juste-
ringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2
Dækomkredsen
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
skellen i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
Maj 2014
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
8.02
Bærende elementer
Side 13
Hjul
- For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleom-
kreds fordæk og bagdæk« kan godkendes.
1.3
Fælgdiameteren
må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4
Fælgbredden
må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.
1.5
Dækbredden
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som god-
kendes af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
1.6
Dæktypen
må afvige. Personbiler M
1
og varebiler N
1
(med tilladt totalvægt
på højst 3.000
kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7
Sporvidden
skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2.
Ændringer
, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksom-
Maj 2014
Vejledning om syn af køretøjer
AFSNIT 8
8.02 Bærende elementer
Side 14
Hjul
hed, hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretø-
jet. Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsop-
lysninger i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikan-
ten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet fore-
ligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bag-
dæk overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
og 1% mindre bagdæk)
Bilen er kun typegodkendt med de antal% og man må gerne komme over 5 % så skal det bare godkendes. Da bilens speedometer stadig skal vise korrekt ved overskridelse af de 5 %
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Det er så ikke noget BG fis der er opstået.
på min galant får jeg fejl på ABS når jeg kører med nødhjulet på da det er væsentligt mindre end de andre hjul.
og hvis du kikker lidt i din egen klippe-og-klistre så står der også at man ikke må ændre mere end X % med og uden ABS.... at jeg ikke fik den rigtige % i mit indlæg #4 har jeg det OK med, for skrev jo men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
og det med BG er at folk siger man ikke må have større dæk på end de 5% på alle hjul
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Desuden, så er det stadig en meget dum idé at afvige for meget fra det producenten siger bilen skal køre med, da du så får mere upræcist speedometer, som en af ulemperne
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Det med speedometer skriver jeg også i svar 11
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
"Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må]for-
skellen i ændringen maksimalt være 2%"
Og det der er skyld i ABS-fejl når du monterer reservehjulet.
For det har du jo sikkert ikke "tilpasset" dine nye hjul du har fået på bilen, vel!
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Har du overhoved læst hvad det er jeg svarer på i #4?????
det er et svar til #2:
#2 Okay. Hvor stor forskel må der være mellem reservehjul og alm. hjul?
#4 reservehjulet / nødhjulet kan være ganske små
http://fenixws.bosab.se/Bilder/delart/P/470823_3_P.jpg
men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en
Så hvis du nu LÆSTE det hele der er skrevet, så ville du se hvad det var der blev skrevet... altså TS spørger til 1 stk. reservehjul og IKKE 4 komplette hjul!!!
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
ja det er da flot at du der har indset at du endnu engang har skrevet et svar for hurtigt og så lige prøver at redde den i land
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
bilfreaken ja svar 17 er jo de dæk du køre på dagligt og hvad bilen skal kunne synes med. Som jeg skriver skal et reserve hjul ikke overholde de ting Da det kun er midlertidigt du må bruge det. Altså fra du punktere og til det nærmeste dækcenter. Derfor skal et reservehjul ikke overholde det med maks 2 % ved ABS.
http://www.afl.dk/_dk/Kundecenter/Daekregler
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Har du bare den MINDSTE kendskab til, hvordan fx. abs virker på en bil?!
Der sidder en sensor ved hvert hjul, er måler hastigheden på den aksel. Hvis der så pludselig er et hjul der er meget mindre end resten, vil du få en bil der i den grad brokker sig fra ABS systemet under bremsning, og hvis bilen har det, også fra antispind.
Og jo, selv en ikke ret stor forskel i rulleomkreds kan gøre det. Har jeg selv prøvet i en A3'er, samt på min egen bmw...
Så er jeg sku ligeglad hvad der kan synes eller ej, er forskellen for stor, kan bla. abs pludselig virke uhensigtmæssigt
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Den eneste afvigelse der bruges/tillades er en lavere højeste tilladte hastighed med nødhjul.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Punkterer et dæk og der udføres reparation med lap-
pesæt, spraydåse eller tætnes dækket udefra uden
indvendig inspektion, er dette KUN en midlertidig for-
anstaltning, beregnet til at få bilen til nærmeste værk-
sted, ved max 80 km/t. Det samme gælder ved brug
af nødhjul eller ved brug af reservehjul, hvor dækket
er af en anden type, end bilens øvrige dæk
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Og som du ser er der i det du har fundet ingen ændringer i tilladelser/kravene til hjulets omkreds i forhold til originalmontering.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Det kan godt være det MÅ bruges... Men satme ikke noget der kan anbefales på en bil med ABS bremser!
Bum!
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
-
net med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmøn-
ster.
Før 01.04.91:
Gælder ikke.
(4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabri
-
kanten foreskrevne, dog højst 9 bar.
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
hov der stod det sgu
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Ikke for at kunne montere et 10" hjul på en bil der normalt køre med 16" (ja, jeg overdriver lidt her
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Så må du prøve at klare det ud fra det.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Kravet til hjul på samme aksel er at de skal være samme type og størrelse.
Forholdet i brede på hjulene for/bag-aksel skal bibeholdes. Sporvidden må højest forøges med 20mm. Hjul må ikke stikke uden for skærmkant osv.
Omkredes må ændres op til 5% med max 2% forskel mellem foraksel og bagaksel.
Alle disse regler skal overholdes. Også for reserve/nødhjul.
Det må ikke være vidt forskellig fra, men må dog afvige en smule, som jeg også har skrevet tidligere.
Så nemt er det!
Og det skulle heller ikke være noget problem, når du selvfølgelig har overholdt reglerne da du fik nye alu'er og dæk på bilen
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Hvis det skulle være sådan som du ønsker at læse og forstå teksten. Kan jeg jo faktisk også bare køre med hjul der rager flere centimeter ud over skærmkanten. Og så påstå at det er reservehjul når jeg bliver stoppet af politiet!
Det holder jo ikke vel?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Dukan netop ikke bare kalde et normal hjul for reserve. Det er det jeg prøver at forklare her. Dette skal ikke overholde de regler http://www.dba.dk/reservehjul-volvo-v70-kom/id-1003446479/ da det kun er midlertidigt brug. Og det må du ikke bruge til daglig kørsel, men skal opsøge værksted med det samme for at få det skiftet.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Og det måtte jeg gerne bruge, om så jeg kørte på mine 15" aluhjul til vinter, eller mine 17" aluhjul til sommer. Men det er stadig et reservehjul, som ikke matcher de andre hjul, så jeg måtte ikke bare køre på det så længe jeg har lyst.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Brian D Der er ikke noget i vejen. Men reservehjulet som er omtalt i detailforskrifterne er det tynde som kommer med bilen Det må benyttes til nødsituationer uanset om det er 2% større. Tager man et normal fælg. Er det jo ikke reservehjulet. Men et man må benytte dagligt.. Reservehjulet må du ikke bruge til at end lige og køre ind på det nærmeste værksted med maks 80 km. Tager duen alu fælg må du jo køre som du vil både helt hjem og på arbejde. Da det ikke er reservehjul/nødhjul. Men ganske normal fælg med dæk. Så man kan ikke sammenligne kræv på de to ting Reservehjul er ikke det samme som en alufælg med dæk
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Og nej, jeg må ikke køre hvorhen jeg vil, med et 15" stålfælg (185/60-15), samt tre 17" aluhjul (205/40-17).
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Brian D Det er da også det jeg skriver for hulen da også. Reservehjul/nødhjul. Må du kun køre ind til nærmeste dæk center. Smider du et alu fælg i er dette ikke et nødhjul og det må du køre hjem på
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Så nej, et reservehjul, er et reservehjul, om det er lavet som et nødhjul, en stålfælg eller en alufælg, medminder du altid har fem hjul der er identiske
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
"nødhjul er jo de der høre til bilen"
- så nu har vi allerede et reservehjul/nødhjul der vil være inden for regler/krav for hjul til bilen.
"et reservehjul/nødhjul er jo de der høre til bilen med påskrift på og maks 80 km i timen"
- Et nødhjul er et specielt reservehjul man "opfandt" for at spare plads og vægt i bilen. Dette hjul er svagere end et normalt hjul, og derfor må det kun bruges til at køre direkte til værksted med en maksimal hastghed af 80 km/t.
- Et reservehjul er et ganske almindelig hjul man har med i bilen , som kan erstatte de hjul der er på bilen. Så jo, et "normalt hjul" kan sagtens være/kaldes for et reservehjul. Også med alu.-fælg.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
og i instruktions bogen stod der ligefrem hvordan man skulle rotere på hjulene for hver 10.000 km - selv reservehjulet indgik i denne rotation
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Brian D Der er ikke noget i vejen. Men reservehjulet som er omtalt i detailforskrifterne er det tynde som kommer med bilen Det må benyttes til nødsituationer uanset om det er 2% større. Tager man en normal fælg. Er det jo ikke reservehjulet. Men et man må benytte dagligt.. Reservehjulet må du ikke bruge til andet end lige og køre ind på det nærmeste værksted med maks 80 km. Tager duen alu fælg må du jo køre som du vil både helt hjem og på arbejde. Da det ikke er reservehjul/nødhjul. Men ganske normal fælg med dæk. Så man kan ikke sammenligne kræv på de to ting Reservehjul er ikke det samme som en alufælg med dæk
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Hvis I er i tvivl, hvilke af disse punkter "vigtigere" end den anden, dvs. om dækafvigelse regel har mere skulle have sagt, end undtagelse for reservehjul, eller omvendt, kan I f.eks. se i:
8.02.003 (1.5) beskrives der også, at "Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret." Og det bliver beskrevet i samme åndedræt som dækomkredsafvigelse gør. Og vi er alle sammen enige om, at reservehjul/nødhjul behøver IKKE at have samme bredde, som andre hjul...
Så undtagelse i 8.02.002(5) er vigtigere end alt andet i 8.02.003...
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Så nu er jeg spændt på de kloge hoveders svar hvorfor reservehjul/nødhjul SKAL overholde de regler når det kun må bruges til MIDLERTIDIGT brug
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Og så bliver det jo til "æg og høne" ballade... Så den er lidt svær... Det undrer mig bare, at der ikke er andre, som er på din side...
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
438HK Biturbo Galant som jeg også har postet står der netop at reservehjul må afvige da det kun er til midlertidigt brug.:) Det andet er netop til dagligt brug af fælge og ikke kun til kørsel til nærmeste værksted. Men nu må vi se om dekan indse de har uret, De må jo stole på en kørelærer
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Er dit reservehjul/nødhjul. det tynde i bilen samme str, Må du stadig kun køre til nærmeste værksted. Da det stadig kun må bruges til midlertidigt brug.
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
du må stadig IKKE bruge 1 hjul af anden størrelse på en aksel som "permanent" erstatning for et fladt hjul selvom det er inden for de 2% - det har du jo selv klippet og klistret i andre af dine indlæg.
et NØDHJUL skal være tydeligt mærket og et NØDDÆK skal være mærket med T igen jf. dine egne K&K.
men du kan måske forklare betydningen af reservehjul??? er det noget som er fastmonteret under bilen således det altid er i kontakt med vejen, eller er det et RESERVEhjul som f.eks. ligger i babagerummet og kan anvendes i tilfælde at et af de andre hjul udånder.....
#50
der er det jo så ikke så sort / hvidt som du gør det, for Lasse har jo fra start vendt det til noget andet end hvad TS spørger til og begynder at kalde ABS problemer ved forskellige hjulstørrelser for noget BG fis uden hold i virkeligheden- Dette ændrer han så lidt på da vi kommer lidt frem i debatten da han jo godt kan se at han har skrevet noget forkert MEN ikke vil indrømme at han svarrede på noget der ikke blev spurgt om.
konklusionen på det hele er at man gerne må køre med et reservehjul der er væsentligt mindre/større end de 3 andre hjul - og det kan give fejl på ABS m.m. som er afhængig af signal fra hjulsensorene - blot man ikke bruger det til dagligt brug, men til nærmeste reparations sted.
Et reservehjul kan således være:
- Nødhjul som er mærket efter lovgivningens foreskrifter Kun til nærmeste reparations sted.
- Samme type som monteret på bilen Kør som du vil
- En fælg - alu/stål - som ikke er samme størrelse som de hjul der er monteret. Kun til nærmeste reparations sted.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Folk på BG siger ændre du rullediameter mere end 5% på alle så melder den fejl NEJ gør den ikke.
Den melder fejl hvis du enten sætter en der er større eller mindre på en af akslerne. Skal man have nogen der er større end 2% større end fordæk skal man komme med en ny godkendelse. I kender jo ikke reglerne for brug af reseve dækket til midlertidigt brug damm
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Så læs du lige dit nr #56 igen da!!
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.
Kan godt være det bare er dig der ikke ved hvad det er du mener-skriver-forklarer eller måske din computer der omskriver det du skriver
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
# 4 6. aug kl. 23:45
reservehjulet / nødhjulet kan være ganske små
http://fenixws.bosab.se/Bilder/delart/P/470823_3_P.jpg
men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en
Jo den må da det kun er til midlertidigt brug så du er da forkert på den og ikke jeg.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Det skal jeg ikke kunne sige om de gør, men det JEG skrev i mit første indlæg var mht. udskiftning af ET HJUL og ikke alle 4
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
"Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."
tilsidesætter alle andre regler for dæk og fælge?
eller måske kun lige de par stykker der passer ind i deres holdninger?
er det sådan det er?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Ja det bliver da til et ABS problem hvis den ikke virker grundet et nødhjul med anden størrelse - eller er det kun lampen som lyser for at fortælle du skal køre direkte på værksted med nødhjulet??
Så hvis du nu havde droppet dit #11 til fordel for #14 så var hele denne debat 97% sikkert stoppet for 40 indlæg siden
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Oversæt lige denne tekst så (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.
Det du ikke har forstået er hvad forskellen er på brug til daglig dags kørsel og midlertidigt kørsel.
Kim til din besked
Kim B
Online
Tilmeldt: jul 2008
Emner: 81
Svar: 4.790
Biler: 1
Fotoalbum: 4
# 61 34 minutter siden
HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Så læs du lige dit nr #56 igen da!!
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.
Kan godt være det bare er dig der ikke ved hvad det er du mener-skriver-forklarer eller måske din computer der omskriver det du skriver
Prøv nu og få ind i knolden det reservehjul jeg har linket til MÅ KUN BRUGES TIL AT KØRE HEN TIL NÆRMESTE VÆRKSTED.. kØBER DU EN ALU FÆLG MED DÆK MÅ DETTE DÆK BRUGES TIL DAGLIG BRUG OG IKKE KUN TIL AT FRAGTE BIL TIL ET VÆRKSTED. MEN SÅ SKAL DET OVERHOLDE REGLEN MED DE 2 %. SMIDER DU DET I SOM RESERVEHJUL SKAL DET IIKKE OVERHOLDE REGLEN MED DE 2% OG GØR DEN IKKE DET MÅ DET ALU FÆLG IKKE BRUGES TIL DAGLIGT BRUG, SOM DET DIT ONKEL HAR. SÅ ER DET UNDER 2 ELLER OVER 2% MÅ DET KUN BRUGES MIDLERTIDIGT BRUG
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
dette er fra dit #30
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
det DU SKRIVER i dit indlæg #56 er at man gerne må sætte 1 stk hjul på som afviger i størrelse med det andet hjul på akslen og så køre lige så tosset man vil.... NEJ DET MÅ DU SQUTTE I K K E!!!!!
Citat igen igen
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Fatter du bare ikke denne tekst ?
Citat igen igen
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%
Dagligt brug er mår du sætter et andet dæk på og køre hjem og dagen efter køre på arbejde på det dæk SÅ SKAL DET FOR FANDEN OVERHOLDE DEN REGL MED DE 2 %
MEN SÆTTER DU DET PÅ VED PUNKTERING OG KUN BRUGER DET TIL AT FRAGTE DIN BIL TIL VÆRKSTED ER DETTE KUN ET MIDLERTIDIGT BRUG OG SÅ SKAL DET FOR FANDEN DA IKKE OVERHOLDE REGLEN VED DE 2 % DU LÆSER IKKE HVAD DER STÅR SKRIVET OG FATTER DET SIMPELHEN IKKE. JEG SIGER ALRDIG AT DU MÅ BRUGE EN FÆLG DER IKKE OVERHOLDER DE 2 TIL DAGLIG BRUG. MEN AT NÅR DET IKKE OVERHOLDER DE 2% MÅ DETTE FÆLG KUN BRUGES TIL MIDLERTIDIGT BRUG. HOLD DA KÆFT KAN MAN IKKE FORSTÅ DET? de udtalelser er rent til grin nu for du skriver jo noget jeg ikke har sagt for fanden da også
så hvor i denne besked påstår jeg du må det? jeg siger du netop ikke må
# 56 i dag kl. 12:22
Brian for hulen da også læs nu At et RESERVEDÆK må kun benyttes til fragt af bil til nærmeste værksted. Så punktere du og sætter en anden alufælg på der er 7% er dette lovligt da du KUN må køre til nærmeste værksted.
Er dit reservehjul/nødhjul. det tynde i bilen samme str, Må du stadig kun køre til nærmeste værksted. Da det stadig kun må bruges til midlertidigt brug.
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
"Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."
Ja, denne sætning tilsidesætter de andre krav, men KUN de krav, hvor DIMENSION og TYPE spiller ind.
Og der mener jeg, at det er et dimensionsspørgsmål, hvis vi snakker om:
1. rullediameter.
2. dækbredde.
3. sporvidde (lidt i tvivl om denne, for det er ikke dæk, der bestemmer denne, men fælgen).
4. afskærmning (men den er jeg også lidt i tvivl om).
Men f.eks. mønsterdybde, bæreevne, hastighedmærkning, oppumpningstrykket osv, det skal stadig opfylde de krav, som der gælder for "ikke midlertidige" dæk...
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%
og så lige en tegning
FRONT
ALM--------------------ALM
ALM--------------------RESERVEHJUL
BAG
3 x ALM / almindelige hjul (dem du normalt har monteret på din bil)
1 x RESERVEHJUL - i din tekst skriver du og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%
Dette er IKKE rigtigt!! du må stadig KUN bruge det direkte til værksted om det så er lavet af stål eller glas... så snart du skal bruge bilen til mere end at køre direkte til værksted med et reservehjul påmonteret SKAL SAMME AKSEL HAVE SAMME DIMENSION på begge hjul - længere er den ikke.
og selvom du sidder og bliver prinsesse fornærmet, så snak lige ordenligt - det skader ikke.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
det du påstår jeg har sagt siger for fanden da netop at når de ikke overholder de 2 % må de kun bruges til reservehjul. Så hvordan får du det til at jeg siger det modsatte? Selv amalie ville ha fattet det nu.
Jeg skriver jo præsis det samme som du påstår du fatter jo ikke det jeg har skrevet det er det samme som du påstår læs nu min tekst for fanden.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
venligst forklar hvad de 2% så henviser til i dit indlæg #56............. for du skriver det som et RESERVEHJUL til dagligt brug SELVOM det afviger i størrelsen.
men sidder Amalie da ved din side og giver dig fif til at skrive siden hun har fattet det??
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
JEG SIGER FOR FANDEN AT NÅR DU BENYTTER ET ALU FÆLG SOM RESERVEHJUL, HVIS DET ER UNDER DE 2 % MÅ DET KUN BRUGES TIL AT KOMME HEN TIL NÆRMESTE VÆRKSTED.
SKAL DET SAMME HJUL BRUGES TIL DAGLIGT BRUG LIGESOM DIN ONKELS SKAL DET OVERHOLDE REGLEN OM DE 2%
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
på samme aksel skal der være monteret dæk/hjul af sammen type og dimension - altså må du ikke, til dagligt brug, benytte 2 forskellige hjul på samme aksel..... kan vi mon blive enige om det?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Så det jeg linker til MÅ kun benyttes til et værksted. Tager du en alufælg der er mindre end det på den anden side, må dette også kun bruges til nærmeste værksted. Hvis alu fælgen har samme størrelse som på modsat side må dette benyttes til dagligt brug. Så skulle det være skrevet korrekt.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=congobajer
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jun 2009
Følger: 48 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 178 Svar: 431
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Nej, det passer ikke på en bil.
mar 2003
Følger: 83 Følgere: 93 Biler: 13 Emner: 63 Svar: 366
Det oplevede jeg med min 528i engang hvor jeg punkterede og så bare satte ét mine vinterhjul på.
Til trods for at den teoretiske rullediameter var den samme som på mine sommerhjul så var vinterdækket ikke nær så slidt som mine somerdæk og det resulterede i en absfejl samt en gearkasse i nødprogram
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Men det gør det stadigvæk ikke ulovligt at bruge et hjul af et andet størrelse til midlertidigt brug pga. en punktering.
mar 2003
Følger: 83 Følgere: 93 Biler: 13 Emner: 63 Svar: 366
Men man ville f.eks. ikke kunne få bilen synet hvis der er forskellige hjule på samme aksel.
Lars betjent vil højst gi en påtale om at få det fikset med mindre har stopper dig flere gange.
okt 2007
Følger: 1 Svar: 1
Du skal bare få fat i et hjul der passer til din bil hos en ophugger
Barberblad i hjul?