{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barberblad i hjul?
  • #1   6. aug 2014 Hvis du først bruger dit dæk-reparationskit, så skal du helt sikkert have et nyt dæk.
    Men få hjulet ned til din mekaniker/dækmand, så må han kunne se om det kan lappes.

Alt andet lige, så er det bedste nok at lade være med at bruge dit reparationskit, hvis det kan undgås.

• #2   6. aug 2014 Okay. Hvor stor forskel må der være mellem reservehjul og alm. hjul?

• #3   6. aug 2014 personligt vil jeg aldrig lappe et dæk på min M5, med de dæk priser der er nu om dage på selv gode dæk tør jeg ikke risikere at køre 300 kmt på en lapning..

• #4   6. aug 2014 reservehjulet / nødhjulet kan være ganske små
    http://fenixws.bosab.se/Bilder/delart/P/470823_3_P.jpg

men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en

• #5   6. aug 2014 Reservehjulet kan jo ligesåvel være magen til de 4 andre... *Det kommer jo an på hvilket reservehjul du har ^^
    - Men Nødhjul må jo ikke rulle med mere end 80km/t,

• #6   7. aug 2014 En flænge = dækket skiftes.

• #7   7. aug 2014 Hvis det er hul, fra fx. skruer og hvad tømrene ellers smider på vejene, så kan det let lappes..

Men hvis det er en decideret flænge, er det no-go. Det kommer aldrig til at holde.

Desværre, så er du nødt til at skifte begge dæk på den aksel, hvis de har kørt mere end en et par tusinde km.. Ellers vil der være for stor forskel i slidbane, og bilen ville kunne reagere uhensigtsmæssigt i fx. undvigemanøvre smiley

• #8   7. aug 2014 ... jeg har kørt dragrace med et lappet dæk, så vær ikke bange for at lappe det

men som sagt flænge nej det kan ikke lappes, men hul kan op til ca 0.5cm . som eks skrue

• #9   7. aug 2014 Mr Incredible . Sprang et bagdæk med ~120kmt ... Dækket var revnet der hvor lappen sad .........

• #10   7. aug 2014 jeg har haft et dæk der exploderede med + - 285 kmt efter ca 20 kilometer efter montering i tyskland, så det nu heller ikke kun lappede dæk der kan have fejl ...

• #11   7. aug 2014 Kim -b det har intet med ens abs at gøre. det er noget fis der er opstået på BG

8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sam-
    menholder de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overens-
    stemmelse med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimensi
    -
    on, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
    funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1.
    Ændringer
    , der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1
    Generelt
    gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige juste-
    ringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2
    Dækomkredsen
    må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
    skellen i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).
    Maj 2014
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    8.02
    Bærende elementer
    Side 13
    Hjul
    - For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
    typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
    til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
    afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleom-
    kreds fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3
    Fælgdiameteren
    må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4
    Fælgbredden
    må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5
    Dækbredden
    må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som god-
    kendes af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
    1.6
    Dæktypen
    må afvige. Personbiler M
    1
    og varebiler N
    1
    (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000
    kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7
    Sporvidden
    skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
    tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
    sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
    gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2.
    Ændringer
    , der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksom-
    Maj 2014
    Vejledning om syn af køretøjer
    AFSNIT 8
    8.02 Bærende elementer
    Side 14
    Hjul
    hed, hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretø-
    jet. Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsop-
    lysninger i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikan-
    ten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet fore-
    ligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bag-
    dæk overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk)

Bilen er kun typegodkendt med de antal% og man må gerne komme over 5 % så skal det bare godkendes. Da bilens speedometer stadig skal vise korrekt ved overskridelse af de 5 %

• #12   7. aug 2014 Lasse
    Det er så ikke noget BG fis der er opstået.

på min galant får jeg fejl på ABS når jeg kører med nødhjulet på da det er væsentligt mindre end de andre hjul.

og hvis du kikker lidt i din egen klippe-og-klistre så står der også at man ikke må ændre mere end X % med og uden ABS.... at jeg ikke fik den rigtige % i mit indlæg #4 har jeg det OK med, for skrev jo men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en

• #13   7. aug 2014 Kim B du får fejl pga begge hjul ikke har samme rullediameter. Når du ændre alle 4 på engang sker der intet med ABSén

og det med BG er at folk siger man ikke må have større dæk på end de 5% på alle hjul

• #14   7. aug 2014 Og et reserve hjul må gerne være mindre end de 5%da det kun må bruges i nødstilfælde. Og må kun bruges til et dækcenter når du punktere. Altså du må ikke ligge og køre på arbejde eller ned i byen på det. Men kun direkte fra punktering og til nærmeste dækcenter. Så der gælder denne regel altså ikke.

• #15   7. aug 2014 Lasse, uanset hvad, så får du en bil der laver fejl på ABS, antispind, esp osv. Hvis man pludselig monterer ét hjul, der er mere end de ca 5% større/mindre end resten af hjulene. Det er det der er blevet diskuteret, ikke at ALLE hjul blev ændret i størrelse....

Desuden, så er det stadig en meget dum idé at afvige for meget fra det producenten siger bilen skal køre med, da du så får mere upræcist speedometer, som en af ulemperne smiley

• #16   7. aug 2014 bilfreak det er jo også det der står alt over de 5% skal du have en ny godkendelse før det er lovligt. Siger blot at herpå BG siger folk at når man skifter ALLE dæk til mere end de 5% så melder ABS fejl, men gør den ikke. Kun når forholdende ikke er ens på hver aksel eller for stor omkreds mellem for og bag aksel.

Det med speedometer skriver jeg også i svar 11

• #17   7. aug 2014 Det er dette I skal være opmærksom på når der er ABS:

"Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må]for-
    skellen i ændringen maksimalt være 2%
    "

Og det der er skyld i ABS-fejl når du monterer reservehjulet.
    For det har du jo sikkert ikke "tilpasset" dine nye hjul du har fået på bilen, vel!

• #18   7. aug 2014 Lasse P
    Har du overhoved læst hvad det er jeg svarer på i #4?????
    det er et svar til #2:
    #2 Okay. Hvor stor forskel må der være mellem reservehjul og alm. hjul?
    #4 reservehjulet / nødhjulet kan være ganske små

men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en

Så hvis du nu LÆSTE det hele der er skrevet, så ville du se hvad det var der blev skrevet... altså TS spørger til 1 stk. reservehjul og IKKE 4 komplette hjul!!!

smiley

• #19   7. aug 2014 læs så lige svar 14

• #20   7. aug 2014 Og så læser du lige svar #17, Lasse smiley

• #21   7. aug 2014 #19
    ja det er da flot at du der har indset at du endnu engang har skrevet et svar for hurtigt og så lige prøver at redde den i land smiley

• #22   7. aug 2014
    bilfreaken ja svar 17 er jo de dæk du køre på dagligt og hvad bilen skal kunne synes med. Som jeg skriver skal et reserve hjul ikke overholde de ting Da det kun er midlertidigt du må bruge det. Altså fra du punktere og til det nærmeste dækcenter. Derfor skal et reservehjul ikke overholde det med maks 2 % ved ABS.

http://www.afl.dk/_dk/Kundecenter/Daekregler

• #23   7. aug 2014 Hold da op..

Har du bare den MINDSTE kendskab til, hvordan fx. abs virker på en bil?!

Der sidder en sensor ved hvert hjul, er måler hastigheden på den aksel. Hvis der så pludselig er et hjul der er meget mindre end resten, vil du få en bil der i den grad brokker sig fra ABS systemet under bremsning, og hvis bilen har det, også fra antispind.

Og jo, selv en ikke ret stor forskel i rulleomkreds kan gøre det. Har jeg selv prøvet i en A3'er, samt på min egen bmw...

Så er jeg sku ligeglad hvad der kan synes eller ej, er forskellen for stor, kan bla. abs pludselig virke uhensigtmæssigt

• #24   7. aug 2014 Bilfreak ja ved ude mærket hvordan det virker. Nu handler det om at manden må benytte et hjul midlertidigt der er større eller mindre end de 2 % så han kan få et andet på. Man må benyttet et der ikke overholder reglerne til man kommer ind til et værksted. Det er derfor du ikke må ligge og bruge det til dagligt.. Men kun så du kan komme ind og få dit dæk lavet.

• #25   7. aug 2014 Selv et reserve/nødhjul skal overholde de grundlæggende regler!

Den eneste afvigelse der bruges/tillades er en lavere højeste tilladte hastighed med nødhjul.

• #26   7. aug 2014 DÆK, REPARATIONER OG LAPNING
    Punkterer et dæk og der udføres reparation med lap-
    pesæt, spraydåse eller tætnes dækket udefra uden
    indvendig inspektion, er dette KUN en midlertidig for-
    anstaltning, beregnet til at få bilen til nærmeste værk-
    sted, ved max 80 km/t. Det samme gælder ved brug
    af nødhjul eller ved brug af reservehjul, hvor dækket
    er af en anden type, end bilens øvrige dæk

• #27   7. aug 2014 Flot Lasse smiley

Og som du ser er der i det du har fundet ingen ændringer i tilladelser/kravene til hjulets omkreds i forhold til originalmontering.

• #28   7. aug 2014 onkel per og hvor er det lige du finder de tal henne? under syn af køretøj. et reservehjul må benyttes uanset str på de andre hjul. Det er kun til midlertidigt brug

• #29   7. aug 2014 Lasse:

Det kan godt være det MÅ bruges... Men satme ikke noget der kan anbefales på en bil med ABS bremser!

Bum!

• #30   7. aug 2014 (3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsy
    -
    net med slidindikatorer (TWI).
    Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
    er reduceret til 1,6 mm.
    Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmøn-
    ster.
    Før 01.04.91:
    Gælder ikke.
    (4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabri
    -
    kanten foreskrevne, dog højst 9 bar.
    (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    fra dæk til midlertidig brug.
    Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type
    .
    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
    hov der stod det sgu

• #31   7. aug 2014 Dette er for at tillade et smalt nødhjul og/eller et reservehjul med sommerdæk selv om der er monteret vinterdæk. Det er det der er det afvigende.
    Ikke for at kunne montere et 10" hjul på en bil der normalt køre med 16" (ja, jeg overdriver lidt her smiley )

• #32   7. aug 2014 onkel per reserve hjulet skal stadig ikke overholde de antal % du må benytte det til at komme ind med dit dæk. De regler for normal dæk gælder ikke ved reserve dæk. Da det kun må bruges midlertidigt. og det er det der står

• #33   8. aug 2014 Nu har jeg prøvet at beskrive for dig hvad der menes med afvigende.
    Så må du prøve at klare det ud fra det.

• #34   8. aug 2014 onkel per de mener jo ikke kun i bredden men også omkreds. så igen et reserve hjul må godt bruges selvom den overskrider de 2 % med ABS

• #35   8. aug 2014 Så prøver vi da igen for prins Knud! smiley

Kravet til hjul på samme aksel er at de skal være samme type og størrelse.
    Forholdet i brede på hjulene for/bag-aksel skal bibeholdes. Sporvidden må højest forøges med 20mm. Hjul må ikke stikke uden for skærmkant osv.
    Omkredes må ændres op til 5% med max 2% forskel mellem foraksel og bagaksel.

Alle disse regler skal overholdes. Også for reserve/nødhjul.
    Det må ikke være vidt forskellig fra, men må dog afvige en smule, som jeg også har skrevet tidligere.
    Så nemt er det!

Og det skulle heller ikke være noget problem, når du selvfølgelig har overholdt reglerne da du fik nye alu'er og dæk på bilen smiley

• #36   8. aug 2014 Så prøver vi lige for prins albert

Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.

• #37   8. aug 2014 Glem det!

Hvis det skulle være sådan som du ønsker at læse og forstå teksten. Kan jeg jo faktisk også bare køre med hjul der rager flere centimeter ud over skærmkanten. Og så påstå at det er reservehjul når jeg bliver stoppet af politiet!

Det holder jo ikke vel?

• #38   8. aug 2014 onkel per nej for et reservehjul/nødhjul er jo de der høre til bilen med påskrift på og maks 80 km i timen. Et alufælg er ikke reservehjul. Så det skal jo netop overholde der regler. Dette omhandler netop KUN reservehjul og nødhjul.

Dukan netop ikke bare kalde et normal hjul for reserve. Det er det jeg prøver at forklare her. Dette skal ikke overholde de regler http://www.dba.dk/reservehjul-volvo-v70-kom/id-1003446479/ da det kun er midlertidigt brug. Og det må du ikke bruge til daglig kørsel, men skal opsøge værksted med det samme for at få det skiftet.

• #39   8. aug 2014 Lasse P >> Hvad skulle der være i vejen for at have et ganske normalt hjul som reservehjul? Jeg havde tilkøbt reservehjul til min Polo, originalt fra fabrikken, og det var et ganske normalt hjul, en stålfælg med 185/60-15, der er ikke en sjæl der kan se forskel på det, og så et hvert andet stålfælg med dæk.
    Og det måtte jeg gerne bruge, om så jeg kørte på mine 15" aluhjul til vinter, eller mine 17" aluhjul til sommer. Men det er stadig et reservehjul, som ikke matcher de andre hjul, så jeg måtte ikke bare køre på det så længe jeg har lyst.

• #40   8. aug 2014
    Brian D Der er ikke noget i vejen. Men reservehjulet som er omtalt i detailforskrifterne er det tynde som kommer med bilen Det må benyttes til nødsituationer uanset om det er 2% større. Tager man et normal fælg. Er det jo ikke reservehjulet. Men et man må benytte dagligt.. Reservehjulet må du ikke bruge til at end lige og køre ind på det nærmeste værksted med maks 80 km. Tager duen alu fælg må du jo køre som du vil både helt hjem og på arbejde. Da det ikke er reservehjul/nødhjul. Men ganske normal fælg med dæk. Så man kan ikke sammenligne kræv på de to ting Reservehjul er ikke det samme som en alufælg med dæk

• #41   8. aug 2014 Nu kom mit reservehjul, som ikke var et nødhjul, med bilen fra fabrikken.
    Og nej, jeg må ikke køre hvorhen jeg vil, med et 15" stålfælg (185/60-15), samt tre 17" aluhjul (205/40-17).

• #42   8. aug 2014
    Brian D Det er da også det jeg skriver for hulen da også. Reservehjul/nødhjul. Må du kun køre ind til nærmeste dæk center. Smider du et alu fælg i er dette ikke et nødhjul og det må du køre hjem på

• #43   8. aug 2014 Lasse P >> kun hvis det hjul du smider i har de samme egenskaber og dimensioner som de resterende hjul, og du så lige sørger for at de er slidt lige meget... smiley

Så nej, et reservehjul, er et reservehjul, om det er lavet som et nødhjul, en stålfælg eller en alufælg, medminder du altid har fem hjul der er identiske smiley

• #44   9. aug 2014 Nå for Søren. Jeg synes du begynder at modsige dig selv lidt. Nu vil du pludselig have at nogle af reglerne skal overholdes, bortset lige dem du synes man ikke behøver følge. smiley

"nødhjul er jo de der høre til bilen"
    - så nu har vi allerede et reservehjul/nødhjul der vil være inden for regler/krav for hjul til bilen.

"et reservehjul/nødhjul er jo de der høre til bilen med påskrift på og maks 80 km i timen"
    - Et nødhjul er et specielt reservehjul man "opfandt" for at spare plads og vægt i bilen. Dette hjul er svagere end et normalt hjul, og derfor må det kun bruges til at køre direkte til værksted med en maksimal hastghed af 80 km/t.
    - Et reservehjul er et ganske almindelig hjul man har med i bilen , som kan erstatte de hjul der er på bilen. Så jo, et "normalt hjul" kan sagtens være/kaldes for et reservehjul. Også med alu.-fælg.

• #45   9. aug 2014 da min onkel tilbage i 1992 købte en sprit ny mazda 626 sad der 4 alufælge på samt et reservehjul lige magen til i bagagerummet smiley
    og i instruktions bogen stod der ligefrem hvordan man skulle rotere på hjulene for hver 10.000 km - selv reservehjulet indgik i denne rotation smiley

• #46   9. aug 2014 Ja men nu taler jeg om sådan et nød/reservehjul http://www.dba.dk/reservehjul-volvo-v70-kom/id-1003446479/ Dette må bruges selvom det overskride de 2% da dette hjul kun må benyttes midlertidigt til at fragte bilen på et værksted.

• #47   9. aug 2014 Kim B Det er da også det jeg har skrevet det jeg har linket til er til MIDLERTIDIGT brug. Og må kun bruges til at fragte bilen på værksted= den skal ikke overholde de 2%. Din onkels må bruges året rundt= ikke kun til midlertidigt brug, og skal så overholde de 2%

Brian D Der er ikke noget i vejen. Men reservehjulet som er omtalt i detailforskrifterne er det tynde som kommer med bilen Det må benyttes til nødsituationer uanset om det er 2% større. Tager man en normal fælg. Er det jo ikke reservehjulet. Men et man må benytte dagligt.. Reservehjulet må du ikke bruge til andet end lige og køre ind på det nærmeste værksted med maks 80 km. Tager duen alu fælg må du jo køre som du vil både helt hjem og på arbejde. Da det ikke er reservehjul/nødhjul. Men ganske normal fælg med dæk. Så man kan ikke sammenligne kræv på de to ting Reservehjul er ikke det samme som en alufælg med dæk

• #48   9. aug 2014 Reservehjul/nødhjul behøver IKKE at opfylde kravet til max dækomkredsafvigelse på 2% med ABS fra punkt 8.02.003 (1.2), netop pga. den beskrevet undtagelse i 8.02.002(5) "Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug."

Hvis I er i tvivl, hvilke af disse punkter "vigtigere" end den anden, dvs. om dækafvigelse regel har mere skulle have sagt, end undtagelse for reservehjul, eller omvendt, kan I f.eks. se i:
    8.02.003 (1.5) beskrives der også, at "Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret." Og det bliver beskrevet i samme åndedræt som dækomkredsafvigelse gør. Og vi er alle sammen enige om, at reservehjul/nødhjul behøver IKKE at have samme bredde, som andre hjul...

Så undtagelse i 8.02.002(5) er vigtigere end alt andet i 8.02.003...

• #49   9. aug 2014 438HK Biturbo Galant så hvem har et i dette emne?

• #50   9. aug 2014 Erhm... Lad mig se... Det har du...:)

• #51   9. aug 2014 HVAD vil du lige være venlig og gentaget det. Da der sidder et par stykker her inde og siger jeg er forkert på den. Og åbenbart ikke kender reglerne angående brug af reserve/nødhjul. Nu er jeg forvirret Da du jo lige henviser til loven, men de kloge hoveder her på BG siger det modsatte.

Så nu er jeg spændt på de kloge hoveders svar hvorfor reservehjul/nødhjul SKAL overholde de regler når det kun må bruges til MIDLERTIDIGT brug smiley sorry men det er nu skægt at folk køre på en og så viser det sig DE har uret smiley

• #52   9. aug 2014 Problemet er jo det, at I har fundet to punkter i Detailforskrifterne, som "modsiger" hinanden. Den ene siger, at man godt må dét, som den anden siger, man ikke må...:)
    Og så bliver det jo til "æg og høne" ballade... Så den er lidt svær... Det undrer mig bare, at der ikke er andre, som er på din side...

• #53   9. aug 2014
    438HK Biturbo Galant som jeg også har postet står der netop at reservehjul må afvige da det kun er til midlertidigt brug.:) Det andet er netop til dagligt brug af fælge og ikke kun til kørsel til nærmeste værksted. Men nu må vi se om dekan indse de har uret, De må jo stole på en kørelærer smiley

• #54   9. aug 2014 Man må stadig ikke køre med tre fælge der har en størrelse, og et fjerde med en anden størrelse. Så selvom det er et "almindeligt" hjul der ligger i bagagerummet, så skal det stadig være identisk med de resterende før man må bruge det som direkte erstatning, men man må stadig gerne bruge det som reservehjul, selvom det ikke matcher de andre.

• #55   9. aug 2014 Jeg vil da kalde det at I ikke kan klare at overskue mere end en regel af gangen smiley

• #56   9. aug 2014 Brian for hulen da også læs nu At et RESERVEDÆK må kun benyttes til fragt af bil til nærmeste værksted. Så punktere du og sætter en anden alufælg på der er 7% er dette lovligt da du KUN må køre til nærmeste værksted.

Er dit reservehjul/nødhjul. det tynde i bilen samme str, Må du stadig kun køre til nærmeste værksted. Da det stadig kun må bruges til midlertidigt brug.

Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.

• #57   9. aug 2014 onkel per øh nok mere jer der ikke kan det Da reglen om de 2% er dagligt brug og ikke til midlertidigt brug.

• #58   9. aug 2014 Lasse
    du må stadig IKKE bruge 1 hjul af anden størrelse på en aksel som "permanent" erstatning for et fladt hjul selvom det er inden for de 2% - det har du jo selv klippet og klistret i andre af dine indlæg.
    et NØDHJUL skal være tydeligt mærket og et NØDDÆK skal være mærket med T igen jf. dine egne K&K.

men du kan måske forklare betydningen af reservehjul??? er det noget som er fastmonteret under bilen således det altid er i kontakt med vejen, eller er det et RESERVEhjul som f.eks. ligger i babagerummet og kan anvendes i tilfælde at et af de andre hjul udånder.....

der er det jo så ikke så sort / hvidt som du gør det, for Lasse har jo fra start vendt det til noget andet end hvad TS spørger til og begynder at kalde ABS problemer ved forskellige hjulstørrelser for noget BG fis uden hold i virkeligheden- Dette ændrer han så lidt på da vi kommer lidt frem i debatten da han jo godt kan se at han har skrevet noget forkert MEN ikke vil indrømme at han svarrede på noget der ikke blev spurgt om.

konklusionen på det hele er at man gerne må køre med et reservehjul der er væsentligt mindre/større end de 3 andre hjul - og det kan give fejl på ABS m.m. som er afhængig af signal fra hjulsensorene - blot man ikke bruger det til dagligt brug, men til nærmeste reparations sted.

Et reservehjul kan således være:
    - Nødhjul som er mærket efter lovgivningens foreskrifter Kun til nærmeste reparations sted.
    - Samme type som monteret på bilen Kør som du vil
    - En fælg - alu/stål - som ikke er samme størrelse som de hjul der er monteret. Kun til nærmeste reparations sted.

• #59   9. aug 2014 Kim for hulen jeg har da heller aldrig påstået du må bruge det permanent læs nu hele indlægget. Skriver at nødhjulet må bruges midlertidigt selvom den er over eller under de 2% så du kan fragte bilen hen til et værksted. Damm i blander en masse samme og læser ikke hvad der står.

• #60   9. aug 2014 Og som jeg har skrevet er det tynde der ligger bag i bil kun til midlertidigt brug.Og det som din onkel har er til daglig brug. Det der skal bruges til dagligt brug skal overholde de % det har jeg også skrevet så hulens masse gange. Et reservehjul må bruges til midlertidigt brug uanset str. bum færdig

Folk på BG siger ændre du rullediameter mere end 5% på alle så melder den fejl NEJ gør den ikke.

Den melder fejl hvis du enten sætter en der er større eller mindre på en af akslerne. Skal man have nogen der er større end 2% større end fordæk skal man komme med en ny godkendelse. I kender jo ikke reglerne for brug af reseve dækket til midlertidigt brug damm

• #61   9. aug 2014 HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
    Så læs du lige dit nr #56 igen da!!

Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%, men bruger du det kun for at komme til nærmeste værksted er det stadig kun til midlertidigt brug, og så skal det ikke overholde de 2 % Se nu det kim skriver. Hans onkels dæk er et ekstra dæk der må benyttes til dagligt brug= det skal overholde de regler. Et til midlertidigt brug skal ikke.

Kan godt være det bare er dig der ikke ved hvad det er du mener-skriver-forklarer eller måske din computer der omskriver det du skriver smiley

• #62   9. aug 2014 Og kim det er da til din besked der starter det hele da du blander de antal % ind i nødhjulet smiley så fedt du skyder skylden over på andre

# 4 6. aug kl. 23:45

reservehjulet / nødhjulet kan være ganske små

Jo den må da det kun er til midlertidigt brug så du er da forkert på den og ikke jeg.

• #63   9. aug 2014 Folk på BG siger ændre du rullediameter mere end 5% på alle så melder den fejl NEJ gør den ikke.
    Det skal jeg ikke kunne sige om de gør, men det JEG skrev i mit første indlæg var mht. udskiftning af ET HJUL og ikke alle 4

• #64   9. aug 2014 Se så - så her kunne du allerede have haft sparret en meget lang debat... men så vidt jeg husker må rulleomkresen ikke være mere end +/- 5% af de andre dæk pga. abs'en her kunne du jo så bare have haft brugt dit argument Jo den må da det kun er til midlertidigt brug men istedet for begav du dig ud i noget som ikke havde relevans til det der blev spurgt til.

• #65   9. aug 2014 Så hvem er det lige der gør det til et ABS problem hmm dig kim b da det er dig der siger det kun må bruges hvis den over holder det med de 2 % så hold lige styr på hvad du selv har skrevet og påstår ikke

• #67   9. aug 2014 Kim B du er da langt ude læs mit svar nr 14 der står det jo allerede, så starter i jo selv en lang diskussion på sagen hvor i intet ved noget om. Så ved svar 14 slutter sagen, men i køre bare videre i det uden viden om det. Så mon ikke du skulle læse indlægget og hold styr på hvad der står skrevet Rigtig svar i nr 14 og nu har i lavet lige gyldige indlæg op til svar 65 damm hold nu styr på ting.

• #68   9. aug 2014 Så grundlæggende, så er Lasse P og Galants holdning at tillægget:

"Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."

tilsidesætter alle andre regler for dæk og fælge?
    eller måske kun lige de par stykker der passer ind i deres holdninger?

er det sådan det er?

• #69   9. aug 2014 Lasse

Ja det bliver da til et ABS problem hvis den ikke virker grundet et nødhjul med anden størrelse - eller er det kun lampen som lyser for at fortælle du skal køre direkte på værksted med nødhjulet??

Så hvis du nu havde droppet dit #11 til fordel for #14 så var hele denne debat 97% sikkert stoppet for 40 indlæg siden smiley

• #70   9. aug 2014 Onkel per så længe det kun må bruges til midlertidigt brug du har det jo stående i reglerne. Eller passer det ikke hvad der står? Du kan jo prøve og kontakte fstyr, så skal de med gælde fortælle dig det er lovligt. De regler du hentyder til er til fast brug og ikke kun til at køre fra der hvor du er punkteret og til et værksted. Det står jo også i loven du kun må køre det der er maks tilladt på vejen, men hov du må overskride fart grænsen ved ambulance kørsel.
    Oversæt lige denne tekst så (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.

Det du ikke har forstået er hvad forskellen er på brug til daglig dags kørsel og midlertidigt kørsel.

Kim til din besked

Kim B
    Emner: 81
    Svar: 4.790

Biler: 1
    Fotoalbum: 4
    # 61 34 minutter siden

HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
    Så læs du lige dit nr #56 igen da!!

Kan godt være det bare er dig der ikke ved hvad det er du mener-skriver-forklarer eller måske din computer der omskriver det du skriver

Prøv nu og få ind i knolden det reservehjul jeg har linket til MÅ KUN BRUGES TIL AT KØRE HEN TIL NÆRMESTE VÆRKSTED.. kØBER DU EN ALU FÆLG MED DÆK MÅ DETTE DÆK BRUGES TIL DAGLIG BRUG OG IKKE KUN TIL AT FRAGTE BIL TIL ET VÆRKSTED. MEN SÅ SKAL DET OVERHOLDE REGLEN MED DE 2 %. SMIDER DU DET I SOM RESERVEHJUL SKAL DET IIKKE OVERHOLDE REGLEN MED DE 2% OG GØR DEN IKKE DET MÅ DET ALU FÆLG IKKE BRUGES TIL DAGLIGT BRUG, SOM DET DIT ONKEL HAR. SÅ ER DET UNDER 2 ELLER OVER 2% MÅ DET KUN BRUGES MIDLERTIDIGT BRUG

• #71   9. aug 2014 Nu er der jo ingen grund til at hidse sig op bare fordi du fik skrevet noget vrøvl!!

dette er fra dit #30

det DU SKRIVER i dit indlæg #56 er at man gerne må sætte 1 stk hjul på som afviger i størrelse med det andet hjul på akslen og så køre lige så tosset man vil.... NEJ DET MÅ DU SQUTTE I K K E!!!!!

Citat igen igen
    Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%

• #72   9. aug 2014 Kim B Ej nu stopper du fandme hvor i det svar skriver jeg du må køre så tosset du vil på et midlertidigt hjul.

Fatter du bare ikke denne tekst ?
    Citat igen igen
    Punkter du og sætter en alu fælg på og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%

Dagligt brug er mår du sætter et andet dæk på og køre hjem og dagen efter køre på arbejde på det dæk SÅ SKAL DET FOR FANDEN OVERHOLDE DEN REGL MED DE 2 %

MEN SÆTTER DU DET PÅ VED PUNKTERING OG KUN BRUGER DET TIL AT FRAGTE DIN BIL TIL VÆRKSTED ER DETTE KUN ET MIDLERTIDIGT BRUG OG SÅ SKAL DET FOR FANDEN DA IKKE OVERHOLDE REGLEN VED DE 2 % DU LÆSER IKKE HVAD DER STÅR SKRIVET OG FATTER DET SIMPELHEN IKKE. JEG SIGER ALRDIG AT DU MÅ BRUGE EN FÆLG DER IKKE OVERHOLDER DE 2 TIL DAGLIG BRUG. MEN AT NÅR DET IKKE OVERHOLDER DE 2% MÅ DETTE FÆLG KUN BRUGES TIL MIDLERTIDIGT BRUG. HOLD DA KÆFT KAN MAN IKKE FORSTÅ DET? de udtalelser er rent til grin nu for du skriver jo noget jeg ikke har sagt for fanden da også

så hvor i denne besked påstår jeg du må det? jeg siger du netop ikke må

# 56 i dag kl. 12:22

Brian for hulen da også læs nu At et RESERVEDÆK må kun benyttes til fragt af bil til nærmeste værksted. Så punktere du og sætter en anden alufælg på der er 7% er dette lovligt da du KUN må køre til nærmeste værksted.

Er dit reservehjul/nødhjul. det tynde i bilen samme str, Må du stadig kun køre til nærmeste værksted. Da det stadig kun må bruges til midlertidigt brug.

• #73   9. aug 2014 Onkel

"Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."

Ja, denne sætning tilsidesætter de andre krav, men KUN de krav, hvor DIMENSION og TYPE spiller ind.
    Og der mener jeg, at det er et dimensionsspørgsmål, hvis vi snakker om:
    1. rullediameter.
    2. dækbredde.
    3. sporvidde (lidt i tvivl om denne, for det er ikke dæk, der bestemmer denne, men fælgen).
    4. afskærmning (men den er jeg også lidt i tvivl om).

Men f.eks. mønsterdybde, bæreevne, hastighedmærkning, oppumpningstrykket osv, det skal stadig opfylde de krav, som der gælder for "ikke midlertidige" dæk...

• #74   9. aug 2014 svar til #72

og så lige en tegning

FRONT
    ALM--------------------ALM

ALM--------------------RESERVEHJUL
    BAG

3 x ALM / almindelige hjul (dem du normalt har monteret på din bil)
    1 x RESERVEHJUL - i din tekst skriver du og bruger den til dagligt SKAL den overholde de 2%
    Dette er IKKE rigtigt!! du må stadig KUN bruge det direkte til værksted om det så er lavet af stål eller glas... så snart du skal bruge bilen til mere end at køre direkte til værksted med et reservehjul påmonteret SKAL SAMME AKSEL HAVE SAMME DIMENSION på begge hjul - længere er den ikke.

og selvom du sidder og bliver prinsesse fornærmet, så snak lige ordenligt - det skader ikke.

• #75   9. aug 2014 Kim hold dog nu kæft når du ikke fatter en skid. Læs dog forhelved hvad der står Jeg skriver at bruger du en alu fælg som reservehjul og du vil køre på det dagligt skal det for helevd overholde de 2 % jeg skriver for helved ikke at reservehjulet skal bruges til dagligt du fatter det jo ikke. JEG SKRIVER FOR FANDEN DA OGSÅ NÅR DE IKKE OVERHOLDER DE 2 % SÅ MÅ DE KUN BENYTTES SOM RESERVEHJUL SOM DU KUN MÅ KØRE TIL DET NÆRMESTE VÆRKSTED.

det du påstår jeg har sagt siger for fanden da netop at når de ikke overholder de 2 % må de kun bruges til reservehjul. Så hvordan får du det til at jeg siger det modsatte? Selv amalie ville ha fattet det nu.

Jeg skriver jo præsis det samme som du påstår du fatter jo ikke det jeg har skrevet det er det samme som du påstår læs nu min tekst for fanden.

• #76   9. aug 2014 det må efterhånden være dig der ikke fatter en skid på dit eget indlæg!

venligst forklar hvad de 2% så henviser til i dit indlæg #56............. for du skriver det som et RESERVEHJUL til dagligt brug SELVOM det afviger i størrelsen.

men sidder Amalie da ved din side og giver dig fif til at skrive siden hun har fattet det??

• #77   9. aug 2014 NEJ SKRIVER FOR HELVED IKKE ET RESERVEHJUL TIL DAALIGT BRUG.

JEG SIGER FOR FANDEN AT NÅR DU BENYTTER ET ALU FÆLG SOM RESERVEHJUL, HVIS DET ER UNDER DE 2 % MÅ DET KUN BRUGES TIL AT KOMME HEN TIL NÆRMESTE VÆRKSTED.

SKAL DET SAMME HJUL BRUGES TIL DAGLIGT BRUG LIGESOM DIN ONKELS SKAL DET OVERHOLDE REGLEN OM DE 2%

• #78   9. aug 2014 hvor får du de 2% fra??

på samme aksel skal der være monteret dæk/hjul af sammen type og dimension - altså må du ikke, til dagligt brug, benytte 2 forskellige hjul på samme aksel..... kan vi mon blive enige om det?

• #79   9. aug 2014 ellers er du udi i at have 2 reservehjul og så skifte begge på samme aksel hvis bare det ene bliver fladt smiley

• #80   9. aug 2014 Kim b de 2% er hvis de ikke er ens på samme aksel, men ja mener så at begge er ens på den aksel hvor reservehjulet er sat på

Så det jeg linker til MÅ kun benyttes til et værksted. Tager du en alufælg der er mindre end det på den anden side, må dette også kun bruges til nærmeste værksted. Hvis alu fælgen har samme størrelse som på modsat side må dette benyttes til dagligt brug. Så skulle det være skrevet korrekt.

• #81   9. aug 2014 Så er vi enige og kan smutte på havnen og få en congobajer smiley

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=congobajer

• #82   9. aug 2014 sorry ja kan godt se det kunne misforstås smiley så endnu en gang sorry. var ikke sådan ment

• #83   9. aug 2014 Det er helt i orden Lasse, kender det selv, at man nogle gange får set sig blind på det man har skrevet og ved hvad man mener, men det er kommet forkert ud - SKÅL!

• #84   9. aug 2014 SKÅL smiley

• #86   10. aug 2014 Hold da op, vil gerne vide om jeg må sætte hjulet fra min trillebør, på min BMW ?

• #87   10. aug 2014 Det er selvfølgelig ret svært for en 12 årig at forstå, men prøv alligevel:

Nej, det passer ikke på en bil.

• #88   12. aug 2014 Hvis man har en bmw med steptronic gearkasse kan den heller ikke skifte gear hvis man sætter et mindre reservehjul på i stedet for et forhjul.

Det oplevede jeg med min 528i engang hvor jeg punkterede og så bare satte ét mine vinterhjul på.

Til trods for at den teoretiske rullediameter var den samme som på mine sommerhjul så var vinterdækket ikke nær så slidt som mine somerdæk og det resulterede i en absfejl samt en gearkasse i nødprogram smiley

• #89   12. aug 2014 På mine biler slår den elektroniske differentiale AYC fra, blot hvis det ene baghjul har mindre dæktryk end det andet... For ikke at tale om et mindre hjul...

Men det gør det stadigvæk ikke ulovligt at bruge et hjul af et andet størrelse til midlertidigt brug pga. en punktering.

• #90   12. aug 2014 Nej det er på ingen måder ulovligt som en nødløsning.

Men man ville f.eks. ikke kunne få bilen synet hvis der er forskellige hjule på samme aksel.

Lars betjent vil højst gi en påtale om at få det fikset med mindre har stopper dig flere gange.

• Jens H
    Jens H Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #91   13. aug 2014
    Du skal bare få fat i et hjul der passer til din bil hos en ophugger

Kommentér på:
Barberblad i hjul?

Annonce